Toon posts:

Het id achter moderatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan me nog goed herinneren dat er om een modderatie systeem gevraagd werd...reden?
AMD ROELT! INTEL SUCKS! NVIDIA ROELT! 3DFX SUCKT! MICROSOFT SUCKT! LINUX FOREVER! BILL GATES IS EEN NERD!
oftewel: het niveau mocht omhoog. Flames moesten verdwijnen en serieuze reacties waren gewenst. Maar naar mijn mening is het hele systeem zo ver doorgevoerd dat er meer sprake is van censuur als van het filteren van flames.

Waarom zou een offtopic reactie niet mogen? Op de 1 of andere manier heeft het altijd toch weer met die ene nieuwsposting te maken, anders begin je er niet over. Nee hoor, gelijk op 0-offtopic. Hoe serieus de reactie ook is. En zo zijn er veel meer dingen die niet weggehaald hoeven te worden.

Echte flames gewoon naar beneden moddereren en de rest laten staan, of het nou interessant is of niet. Dat was de intentie en dat moet zo uitgevoerd worden.

Ik wordt er namelijk schijtziek van om steeds grote reacties te typen met nuttige info omdat ie anders naar beneden gemoddereerd wordt. En dan leest niemand het meer en dat vind ik dus zonde van mijn reactie. Daarvoor reageer ik nou juist. Ik vind namelijk een moderatie naar 0 of lager gewoon gelijk aan het verwijderen van de reactie. Want wie leest er -1/0 reacties? Bijna niemand...

dat lucht op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:20
Ikke leest op alle nivoos :) .

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je het niet erg vindt, zou ik je kritiek graag wat willen relativeren. Want als ik je reactie goed begrijp ben je niet tegen het huidige moderatiesysteem, maar tegen het gebruik ervan. Ik denk dat jij, net als ik, het leuk vindt dat een goede doordachte reactie op Tweakers.net beloond wordt met karma en dat er daar, zeg maar, een status aan verbonden wordt.
Ik heb het idee dat je dus alleen klaagt over de hoeveelheid reacties die, onterecht, op 0 eindigen. Dat is een probleem wat al langer speelt: een onbedoeld neveneffect van het modsysteem, en het feit dat iedereen kan modden, is dat men op de een of andere manier strenger is geworden. Er zijn hordes moderators die nog wel eens vergeten dat 1 het standaard-reactieniveau is. Ik zal niet zeggen dat alle reacties die nu op 0 staan naar 1 zouden moeten, want sommige van die standaardreacties horen nu eenmaal wél op 0 thuis. Maar het probleem wat je aanstipt is in ieder geval bekend.
Het is overigens, zoals testcase al zei, niet zo dat je 0's en -1's niet bekeken worden: de meeste vaste TMF-bezoekers lezen alle reacties vanaf -1 en als er een onterechte troll/flamebait staat, is ie daar zo weer weg. :)

Never stop seeking what seems unobtainable...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 20:07

Beaves

Usque ad Finem

Want wie leest er -1/0 reacties? Bijna niemand...
Ik anders wel, want er zijn heel veel mensen die alles op -1 zetten wat natuurlijk niet moet.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Want als ik je reactie goed begrijp ben je niet tegen het huidige moderatiesysteem, maar tegen het gebruik ervan. Ik denk dat jij, net als ik, het leuk vindt dat een goede doordachte reactie op Tweakers.net beloond wordt met karma en dat er daar, zeg maar, een status aan verbonden wordt.
Ikzelf hecht totaal geen waarde aan dit systeem, maar ik heb er ook geen 'last' van. Dus dit boeit me gewoon niet echt zo.
Het is overigens, zoals testcase al zei, niet zo dat je 0's en -1's niet bekeken worden: de meeste vaste TMF-bezoekers lezen alle reacties vanaf -1 en als er een onterechte troll/flamebait staat, is ie daar zo weer weg.
Dat is vaak niet de doelgroep van mijn reacties ;).

Maar in ieder geval:
Wat gaat er aan gedaan worden? Of wat KAN er aan gedaan worden?

Je kan het hele systeem omgooien door alleen nog maar admins/speciaal daarvoor aangestelde moderators (en niet gebaseerd op karma, maar echt selecteren) te laten modereren. Het oude systeem dus weer, alleen dan met de regel dat alleen beledigingen en flames naar 0/-1 gemodereerd worden en het omhoog modereren naar eigen inzicht gebeurd. Bezoekers doen het blijkbaar niet zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je modden niet van het aantal karma punten af moeten laten hangen?

Karma geeft toch in enige mate aan hoe iemand betrokken is met Teakers.net een hoge karma duidt erop dat die persoon al veel nuttigs heeft ingebracht. Ik denk dan niet dat die persoon ontercht gaat moddereren.

Ik vind echter dat mensen met een hogere karma score meer gewicht in de schaal zouden moeten kunnen leggen wat betreft het modden, want er zijn altijd van de etterbakken die af en toe de boel proberen te vergallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
Op zondag 10 juni 2001 13:14 schreef nitraat het volgende:

Karma geeft toch in enige mate aan hoe iemand betrokken is met Teakers.net een hoge karma duidt erop dat die persoon al veel nuttigs heeft ingebracht. Ik denk dan niet dat die persoon ontercht gaat moddereren.

Ik vind echter dat mensen met een hogere karma score meer gewicht in de schaal zouden moeten kunnen leggen wat betreft het modden, want er zijn altijd van de etterbakken die af en toe de boel proberen te vergallen.
Helemaal mee eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Je zegt het zelf al: 'in enige mate'. Je ziet als admin toch zelf ook wel wie er veel posten, dat ze serieus bezig zijn en hoogstwaarschijnlijk wel genoeg inzicht hebben in het modereren. Die mensen haal je er wel uit als je regelmatig reacties leest. Zo een karma systeem is te geautomatiseerd om echt goed te beoordelen. Natuurlijk kan je het wel als hulpmiddel gebruiken, maar het moet niet zo zijn dat iemand met een bepaald aantal punten automatisch een mailtje toegestuurd krijgt met 'Je bent uitgekozen als modereter' ofzo.

leuke sig trouwens ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat is toch al zo! Mensen die veel goede reacties plaatsen krijgen veel meer modpunten, en kunnen dus veel meer gewicht in de schaal leggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:15

Jaymz

Keep on moving !

Bij deze constructie komt 1 probleem om de hoek kijken.

D'r zullen ongetwijfeld mensen zijn, die zelf niet aen verhaal in elkaar kunnen draaien dat door mensen als zeg +3 inzichtvol wordt gezien, dus weinig karma krijgen, en daarmee weinig modpunten. Maar wel heel goed objectief reacties kunnen beoordelen.

Deze mensen sluit je dus uit, en dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 14:50 schreef Jaymz het volgende:

D'r zullen ongetwijfeld mensen zijn, die zelf niet aen verhaal in elkaar kunnen draaien dat door mensen als zeg +3 inzichtvol wordt gezien, dus weinig karma krijgen, en daarmee weinig modpunten. Maar wel heel goed objectief reacties kunnen beoordelen.

Hoe zit het eigenlijk met de plannen voor een soort oppermoderators op t.net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:15

Jaymz

Keep on moving !

Op zondag 10 juni 2001 14:53 schreef tineau het volgende:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met de plannen voor een soort oppermoderators op t.net?
Je bedoeld de PowerModders.

Weet ik eigenlijk niet, ik dacht dat Femme aan de hand van de opgedane ideeen een en ander aan het iutwerken is, maar dat er een Cheetah tussendoor kwam zeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er moeten dan in ieder geval strakke regels opgezet worden bij het modden...hoe er dan gemod wordt is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 15:37 schreef Frank83 het volgende:
Er moeten dan in ieder geval strakke regels opgezet worden bij het modden...hoe er dan gemod wordt is een andere zaak.
Waarom zou dat moeten? Ik bedoel, waarom hebben we een forum??

Als ik in deze nieuwsposting de volgende reactie lees dan kan ik niet anders zeggen dat ie overbodig is! Volgens jou is deze dat dus niet en had ie op 1 moeten staan! Ik vind dat alles wat niet direct met het onderwerp is verbonden op 0 moet!

Ten eerste: Het kost je geen karma als je reactie op 0 staat (daar is minstens een -1 flamebait/troll voor nodig)

Ten tweede: Voor een off-topic reactie hebben we een forum!

Ten derde: De geposte reacties zijn er imho ter verrijking van het nieuwsitem (al dan niet uit discussie), niet om gebruikers van karma te voorzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online

Ik ben het helemaal met Jaymz eens: in een aantal gevallen is er namelijk totaal geen verband tussen het behaalde karma en de modcapaciteiten van een user. Sommige mensen die regelmatig op het TMF rondhangen reageren idd niet zo vaak, krijgen dus ook niet veel karma, maar kunnen wél goed modden.
Bovendien kun je karma niet alleen verdienen aan de hand van goede reacties, maar ook gewoon door tijd. Als je maar lang genoeg veel standaardreacties (met score 1) plaatst, kun je makkelijk een hoog karma krijgen. En dit tweede probleem speelt nu misschien niet zo mee, maar in de toekomst steeds meer: karma wordt namelijk niet minder (in normale gevallen) en steeds meer mensen gaan hogere karma's krijgen. Moet je de grens dan gaan verleggen? Lijkt me niet wenselijk...

Ook de verantwoordelijkheid van de keuze van moderators leggen bij de admins lijkt mij geen goed plan: we komen dan terug in het oude systeem en er waren redenen genoeg om dat af te schaffen. Bovendien 'werkt' dat niet. Over het algemeen hebben admins het vrij druk en hebben zij voor dit soort simpele dingen meestal geen tijd.

Wat je wil bereiken is dat alleen mensen gaan modden die zich er ook echt voor willen inzetten. Maar je moet het wel voor iedereen open houden om het te leren (en dus te doen).
Ik denk bijvoorbeeld dat het al heel veel scheelt als niet iedereen automatisch kan modden. Als er in een keer zo'n dropdownbox verschijnt, is de verleiding groot om dat ding ook gewoon te gebruiken, zonder dat je eventueel weet wat je doet.
Nee, laat de mensen zich eerst eens vrijwillig voor modden aanmelden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
Op zondag 10 juni 2001 16:36 schreef tineau het volgende:
*knip*
Soms is de kritiek 'we hebben toch een forum' terecht en soms niet. Een beetje off-topic gaan kan best heel interessant zijn. Ook op T.net. Het zou er zelfs alleen maar saaier op worden als iedereen alleen maar precies bij dat ene onderwerp zou blijven.

Het voorbeeld dat je aanstipt, zou je als een standaardreactie kunnen classificeren. Hij staat nu op 0, en ik laat 'm daar staan, omdat de reactie alleen maar argumenten geeft en geen conclusie: als ie had gezegd dat die door al die verschillende doorbraken had gezegd dat ie niet gelooft dat alles waargemaakt kon worden, zou 1 of misschien zelfs 2 de juiste eindscore zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dit geval is het een gewone reactie. Het is naar mijn mening nog vrij ontopic ook, dus zou ie op 1 mogen blijven staan als ik het had beoordeeld.

Het is niet een aanval op iemand, geen flame ten opzichte van een bedrijf etc. Het voegt zelfs nog iets toe, hoewel dat ook niet echt boeiend is. De reactie mag dan wel niet erg interessant zijn, maar er is ook nix mis mee, en van mij mag ie daarom blijven staan.

Dat was de bedoeling achter het systeem IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan vind ik jou geen goede moderator!
Er komen de laatste tijd elke week wel een paar berichten over doorbraken in transistortechnieken, eerst van IBM, nu weer van Intel en straks weer een vage partner van AMD
Als er nou een linkje bij had gestaan naar de desbetreffende feiten dan had hij van mij +2 behulpzaam mogen staan! Ik vind het nu gewoon een constatering die onbeargumenteerd blijft en daarom op 0 prima staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie

Ik snap het wel, maar iemand die hier op TMF zinnige stukjes kan schrijven, moet dat ook op de frontpage kunnen lijkt me. Waarom dat niet gedaan wordt is eerder een kwestie van prioriteiten denk ik. Om een beetje goed te kunne modereren moet je ook enig inzicht hebben in de materie. En als je die hebt, kun je dus ook een +2 reactie maken lijkt mij. Als je dan paar keer per week iets zinnigs of behulpzaams neertikt op de frontpage en een aantal pagina's bekijkt (doorklikt) krijg je als beloning karma en modpoints, waardoor je je collega posterts mag modereren. Het werkt dus als een soort "ons-modt-ons" constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korenwolf
  • Niet online
...maar iemand die hier op TMF zinnige stukjes kan schrijven...
Daarmee maak je volgens mij de denkfout dat alle goede moderators hier op TMF komen.

Er zullen genoeg (goede) mods zijn, die nooit op GoT komen, nooit op het TMF komen óf, en dat is volgens mij een grotere groep dan je zou denken, die alleen op het TMF lezen (en niet reageren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 juni 2001 17:25 schreef tineau het volgende:
Dan vind ik jou geen goede moderator!
[..]

Als er nou een linkje bij had gestaan naar de desbetreffende feiten dan had hij van mij +2 behulpzaam mogen staan! Ik vind het nu gewoon een constatering die onbeargumenteerd blijft en daarom op 0 prima staat!
Nogmaals, zoals ik al eerder zei, oorspronkelijk was dat wel de gedachte achter het systeem. Reacties die erg slecht waren (flames/beledigingen) er uit filteren. Dan is het wel goed gemodereerd zoals ik het zeg.

Niet iedereen is geschikt om goede artikelen te schrijven e.d. Maar iedereen mag wel reageren op een 'openbare' site (ook niet helemaal waar, maar je begrijpt wat ik bedoel). Dan moet je niet gaan zeiken als die reacties niet van een hoogwaardige kwaliteit is. Anders geef je nog steeds niet iedereen de kans om te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BTW, zo kan het ook hoor, maar dat is niet hoe ik het zou doen en zoals het bedoelt was. Dat is dus mijn punt.
Pagina: 1