Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:18
Ik wil op korte termijn een NAS aanschaffen. Wat wil ik met de NAS:
  • Streaming (HD) video & muziek
  • Opslag data, 4 bay minimaal.
  • Downloaden
  • Het is voor thuisgebruik, dus echt veel zal er niet simultaan gebeuren
Al met al niet echt bijzondere eisen. Ik wil graag een systeem dat out of the box werkt. Zelfbouw heeft niet echt mijn voorkeur, voornamelijk omdat ik geen zin heb om teveel tijd kwijt te zijn met configuratie e.d. Het budget is max 1000 euro, incl 4x pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB (nog aan te schaffen dus).

De kandidaten:
pricewatch: Asustor AS-304T
Voordelen:
  • Solide behuizing
  • HDMI aansluiting
Nadelen:
  • Weinig community support, niet erg bekend
  • Relatief nieuw, dus nog niet bewezen
pricewatch: Synology DiskStation DS414
Voordelen:
  • Beste performance van de 3 volgens diverse reviews
  • Grootste community
Nadelen:
  • Plastic behuizing
  • Voeding extern (adapter)
pricewatch: QNAP Turbo NAS TS-421
Voordelen:
  • Solide behuizing
  • Stroomverbruik idle het laagste
Nadelen:
  • Single core processor, derhalve performance die achterblijft
Zelf neig ik naar de Asustor, alle reviews zijn lovend, de behuizing is solide en de HDMI uitgang zorgt ervoor dat de NAS ook eventueel als HTPC (met XBMC) ingezet kan worden. De performance zal iets achterblijven t.o.v. de synology, maar ik denk niet dat ik dat in de praktijk als storend zal ervaren.

De QNAP is erg mooi qua behuizing, maar loopt een stuk achter op de andere 2 qua performance.

Mijn vragen:
1) Zijn er nog andere kandidaten die ik mis?
2) Zijn er voor/nadelen die ik mis?
3) Zijn er mensen met ervaring met de Asustor? Over de beide andere kan ik diverse ervaringen vinden (vooral de synology), maar van de Asustor hoogstens wat reviews.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:34
Kan je de synology wel aanraden, makkelijke gebruikersinterface, en makkelijk op te zetten met diverse functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Qua gebruiksvriendelijkheid, performance en tweakbaarheid zou ik voor Synology gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:18
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik ben overtuigd dat de synology zeker zal voldoen, echter ik vraag me af waarom deze zoveel populairder is dan bijvoorbeeld de asustor. Is dit puur omdat synology al veel langer bezig is hiermee?

De interface en demo's van QNAP en asustor zien ook prima uit. De synology heeft 2 nadelen die de andere niet hebben, namelijk de goedkoop uitziende kunststof behuizing en de externe adapter (die je weer weg moet werken). De community en performance zijn inderdaad wel het beste.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:58
Misschien is het handig als je even vermeld waar je de NAS precies gaat laten?
De meeste mensen zetten hem in de meterkast waar het niks uitmaakt wat de kwaliteit van de behuizing is en/of de voeding extern is. Mij maakt beide in ieder geval niet uit.

Jou klaarblijkelijk wel, dus waarom wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
Behuizing zegt helemaal niks... ik weet nog dat ik ooit ergens een Netgear ReadyNAS 2000 heb neergezet. Mooie stevige metalen behuizing, ingebouwde voeding, lekker compact, 2 disks erin, geheugen uitgebreid naar 512MB en gaan met die banaan... heb nog nooit zo'n traag ding gezien.

Ik heb bij Asus altijd het idee van "we duiken ook op deze markt, zien wel hoe ver we komen". Destijds een Asus managed switch aangeschaft, eerst unmanaged gebruikt, deed het op zich prima, maar toen ik de managed features ging gebruiken bleek dat het niet alle features had die je van een managed switch verwacht, bleek dat er een applicatie nodig was om het in te stellen die uiteraard alleen met Windows XP werkt terwijl je alleen Windows 7 en Vista bij de hand hebt, dat soort onzin.

QNAP en Synology zijn al jaren bezig met het produceren van dit soort producten, voor 3rd party software zit er een grote community achter en in principe werken die dingen altijd. Ik zou persoonlijk liever voor een NAS van een van deze beide merken gaan.

Alternatief heb je ook nog: een HP Microserver, heb je 4 opslagbays die ondanks de opdruk toch gewoon hotswap zijn. Vervolgens installeer je daar een NAS distro op, evt kan je zelfs de Synology software gebruiken op dat ding. Voordeel is vooral dat ie voor een 4bay NAS heel erg goedkoop is, en daarnaast ben je tweaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 486dx2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 06:12
Voor je budget kun je voor de Asustor 5104 gaan, dan kom je incl de schijven op zo'n 1.000 uit.
- De 5004 (mindere performance) is weer 100 voordeliger.
- Ik weer niet waar de NAS komt te staan, maar wellicht interessant om een dual bay te combineren met een dual HDD dock.

Ik zat onlangs in vergelijkbare keuze tussen Syn/Qnap/Asus. Toch voor De laatste gekozen (5102), met 2 interne HDDs. De lovende reviews, goede apecs en vertrouwen in het merk hiervoor gekozen. Voor mij gaven de gratis 4x IP cam de doorslag (bij Synology en Qnap 2 gratis, daarna 50,- per IP cam extra)
Pagina: 1