[Ubuntu 14.04] 'Lelijk' Boot scherm & Parallelle printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-05 14:49
Hallo allen,

Na Ubuntu 13 als upgrade over versie 12 te hebben gebruikt, besloot ik na de release van 14 om een schone installatie te gaan doen. Alles werkt voor zover ik kan nagaan, ook de audio die een beetje eigenaardig deed. Nadat ik de nVdia-driver (heeft toch zijn voordelen) had geactiveerd bleek dat tijdens het booten niet langer het mooie grafische Ubuntu-scherm verscheen, maar iets minder fraais wat er op leek (tekst ipv. bitmap). Ik weet inmiddels waar het aan ligt; nVidia-drivers zijn ten tijde van het booten niet actief. Hoe ik dit moet oplossen? Diverse suggesties geprobeerd (o.a. Grub Customizer en wat handmatige dingetjes) maar het heeft niet geholpen. Ik ben eerlijk: het is geen dramatisch probleem en ik ben te Windows-fixated om me hier al te veel in te verdiepen. Wie kan een Ubuntu-gebruiker die alleen gebruiken wil een handje helpen?

Dan is er nog mijn printer: een HP LaserJet 1100 uit de vorige eeuw en dus met ouderwetsche parallelle aansluiting. Uren ben ik al bezig geweest het ding met Ubuntu aan de praat te krijgen. Onder Windows (XP, Vista en 7) werkt ie prima, Ubuntu zou het toch ook moeten kunnen. Ook hier geldt: ik ben een Windows-adept, maar een (luie) Ubuntu-gebruiker. Wie kan mij blij maken met een stap-voor-stap newbie-level methode om de oude Laserjet met Ubuntu te laten praten?

Ik hoop dat mijn roep om hulp wat oplevert!
Met vriendelijke groet,
broflodge

You are not an individual. You are a data cluster_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor het bootscherm, ik zou er niet te veel moeite in steken. Het is iets wat je tijdelijk ziet. Desnoods schakel je 't helemaal uit, krijg je alleen maar tekst te zien tijdens booten (kan nog leerzaam zijn ook, zie je wat er zoal gestart wordt). Uitschakelen doe je door de grub opties in /etc/default/grub aan te passen zodat er geen 'splash' meer staat.

Voor de printer, heb je de printer aan tijdens het starten? Heb je nog meer ondernomen om 'm te laten werken? Ook gekeken bij http://localhost:631 en dan even beetje doorklikken door de bovenste opties. Tweede optie, Administration, kan je printers toevoegen. Zo ook een parallelle printer. Hoe heb je 'm destijds onder 12 en 13 toegevoegd?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hero of Time schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:34:
Voor het bootscherm, ik zou er niet te veel moeite in steken. Het is iets wat je tijdelijk ziet. Desnoods schakel je 't helemaal uit, krijg je alleen maar tekst te zien tijdens booten (kan nog leerzaam zijn ook, zie je wat er zoal gestart wordt). Uitschakelen doe je door de grub opties in /etc/default/grub aan te passen zodat er geen 'splash' meer staat.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het booten duurt maar luttele ogenblikken uiteindelijk... Het was een beetje een principe-kwestie; iets waarbij men zich onnodig druk maakt om iets futiels...
Hero of Time schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:34:
Voor de printer, heb je de printer aan tijdens het starten? Heb je nog meer ondernomen om 'm te laten werken? Ook gekeken bij http://localhost:631 en dan even beetje doorklikken door de bovenste opties. Tweede optie, Administration, kan je printers toevoegen. Zo ook een parallelle printer. Hoe heb je 'm destijds onder 12 en 13 toegevoegd?
In 12 & 13 dus niet gelukt he... Eerlijk gezegd een beetje verwarrend vanuit een Windows-fixatie dat een printer via http aangeroepen moet worden. Ik ga er nog mee verder, het ZAL gaan werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Die ken ik, heb er mee gewerkt geprutst. Voor zover ik kan nagaan wordt deze software standaard bij Ubuntu meegeinstalleerd. Iig bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinegangster
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-09 22:30
Ha, ik irriteer me ook mateloos aan dat boot scherm, maar ga er maar vanuit dat dat voor 99% van de linux gebruikers niet echt werkt, hoogstens gaat het ietsje beter met de nouveau (opensource drivers voor nvidia) maar dan word je pc weer een stuk trager ( want kwaliteit is een stuk minder dan vd closed source drivers).

Ja de printers worden in Linux standaard geconfigureerd via CUPS ( common unix printing system ). Door die webinterface werkt het uniform in alle distributies, alhoewel sommigen ook een specifieke grafische interface hiervoor hebben, maar ook dit werkt niet altijd even lekker.

Those penguins, they sure ain't normal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
onlinegangster schreef op maandag 21 april 2014 @ 23:21:
Ha, ik irriteer me ook mateloos aan dat boot scherm, maar ga er maar vanuit dat dat voor 99% van de linux gebruikers niet echt werkt, hoogstens gaat het ietsje beter met de nouveau (opensource drivers voor nvidia) maar dan word je pc weer een stuk trager ( want kwaliteit is een stuk minder dan vd closed source drivers).
Ok, ben dus niet de enige... Nouveau geeft ook problemen bij tekstweergave in sommige tekstboxjes; bij mij doet Thunderbird nogal vaag en helemaal erg is het wanneer je in bepaalde forums een post wil schrijven. Vaak verdwijnt een hele hap tekst die na ctrl-a weer zichtbaar wordt en dus enkel onzichtbaar was. Als u begrijpt wat ik bedoel? Voorbeeld zijn forums die SMF gebruiken. Tweakers geeft geen problemen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Ok, om even helemaal open kaart te spelen; het printen werkt! Oorzaak was zo dom, ik kan mezelf wel voor de kop slaan (als ervaren computergebruiker). Nee, het was niet het aloude "of je stopt de stekker er in", maar het feit dat de parallelle poort in de BIOS gedeactiveerd was. Ik dank allen die een reactie hebben gegeven hartelijk (ondanks alles wel wat van geleerd) en ga maar eventjes in een hoekje zitten mokken en mezelf beklagen... :o 8)7

(Wil de admin zo vriendelijk zijn een slotje op deze thread te zetten?) :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een admin nog wel. Voldoet een simpele moderator niet meer? Je bent vast nieuw hier :P. Topics worden niet zomaar gesloten. Ze zakken rustig weg naar de krochten van het archief zolang niemand erin post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hero of Time schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 08:35:
Een admin nog wel. Voldoet een simpele moderator niet meer? Je bent vast nieuw hier :P. Topics worden niet zomaar gesloten. Ze zakken rustig weg naar de krochten van het archief zolang niemand erin post.
Inderdaad, ik ben nieuw hier. Does it tell? Ik ben vooral actief op engelstalige fora en daar heb je als deelnemer vrijwel altijd te maken met een 'admin'. Ik vermoed dat de rol van een admin iets breder is dan die van een moderator, maar om jezelf nou als 'simpel' te betitelen? ;) Iedere job heeft zijn skills, toch?
In het kader van 'ik ben hier nieuw', toch nog een vraag om verduidelijking: ik zie toch genoeg topics die gesloten zijn (soms vanwege overduidelijke redenen, soms ook niet). Tweakers.net zal, gezien de ervaring die men daar na 15 jaar heeft, ongetwijfeld een bepaald protocol hiervoor hebben. Als ik als topicstarter vraagt om het topic te sluiten, kan dat? Niet zozeer in dit geval (iedereen mag kennis nemen van mijn niet bepaald snuggere aanpak in deze, heel educatief) maar in het algemeen.

Groet van broflodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik raad je dan aan om eens alle pagina's die je tijdens registratie hebt moeten lezen toch te gaan lezen. Daar staat in hoe het hier werkt. Ook de Beleid gedeeltes zijn handig om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Kort antwoord; gebruik een topic report (handje; http://gathering.tweakers...ert_topicreport/1588233/0) als je denkt dat een topic op slot moet.

Om antwoord te geven op je 1e vraag; het splash scherm (plymouth) kan ook in een framebuffer draaien.
Hiervoor moet je booten met een video= regel in je grub.cfg, grub_gfx_mode zetten, een framebuffer module laden (uvesafb wordt meestal gebruikt, vesafb kan ook) en moet je aangeven dat plymouth een fb device moet gebruiken.

Dat is een lange manier om te zeggen, voer dit eens uit:
https://launchpadlibrarian.net/121675171/fixplymouth

[ Voor 3% gewijzigd door Rainmaker op 23-04-2014 01:08 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broflodge
Hoi Rainmaker,
Bedankt voor je hulp, ik heb het scriptje net even geprobeerd. Helaas niet het gewenste resultaat...
Het aanroepen van 'hwinfo' leidde tot het volgende bericht:

Package hwinfo is not available, but is referred to by another package.
This may mean that the package is missing, has been obsoleted, or
is only available from another source
E: Package 'hwinfo' has no installation candidate

Ik heb dit genegeerd de in het script voorgestelde waarde (1024x768-24) gebruikt.
Ik zal wel iets verkeerd hebben gedaan, geeft verder niets, kan het wel accepteren
nu ik weet dat het vrij normaal probleempje is. Toch even: Ubuntu/Linux heeft nog
een lange weg te gaan voordat het geschikt is voor de casual user. Zolang er nog
allerlei 'vage' shell commando's nodig zijn om bepaalde simpele dingen te regelen,
zullen veel mensen toch Windows/MacOS blijven kiezen. Ik ben wel tevreden; Linux
werkt fijn voor hetgeen ik er mee wil; veilig internetten. Voor al het andere ga ik toch
naar Win7.

Groetjes,
broflodge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 06:39
Toch even: Ubuntu/Linux heeft nog
een lange weg te gaan voordat het geschikt is voor de casual user. Zolang er nog
allerlei 'vage' shell commando's nodig zijn om bepaalde simpele dingen te regelen,
Ik installeer met enige regelmaat ubuntu bij (oudere) mensen en ik ben nooit verplicht om de shell te gebruiken, ik doe het soms wel eens omdat het makkelijker is maar het hoeft niet.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1