Probleem na nieuwe videokaart, slechte voeding?

Pagina: 1
Acties:

• sebas156
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-01 22:33
Excuses als ik in het verkeerde forumdeel zit.
Ik heb een nieuwe videokaart gekocht, en ik denk dat m'n voeding het niet aan kan. De nieuwe videokaart is een R9 280x. Als ik een game naar hoge kwaliteit zet, of als ik al iets kleins doe als de index-prestatie van Windows uitvoer, valt mijn pc uit en start gelijk weer op. Ik denk dat er een probleem in de voeding zit. Zoals het nu gaat is de computer niet bruikbaar voor bovengemiddelde grafische handelingen, en wil er zo snel mogelijk iets aan doen. Mijn componenten:

Voeding: dps-460db-3a (met 460watt)
Videokaart: Sapphire R9 280x
CPU: Intel Core i7 860
HDD: 2x 750GB Seagate 9SL153-622

En ik doe niet aan overclocken

Zou het probleem komen door een slechte/defecte voeding? En zo ja, wat voor voeding is minimaal aangeraden?

Alvast bedankt

• RogierColijn
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-12-2025
Ik heb even je voeding opgezocht en kom op het internet meerder mensen tegen die klagen dat de desbetreffende voeding het vermogen niet levert. Een iemand stelde dat hij maar 384 watt leverde ten opzichte van 460. Dus dit zou een mogelijk probleem zijn.

Het komt ook overeen met de klacht dat het uitvalt als je veel vermogen gaat gebruiken. Voeding waar ik zelf erg tevreden mee ben: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

[ Voor 19% gewijzigd door RogierColijn op 21-04-2014 13:28 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan een voedingsprobleem zijn.
Manier om daarachter te komen is een andere voeding te proberen met voldoende vermogen. Een 430 watt voeding zou ruim voldoende moeten zijn (weet wel niet welke processor je gebruikt dat is natuurlijk de 2e grote slurper van energie).

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:31:
Manier om daarachter te komen is een andere voeding te proberen met voldoende vermogen. Een 430 watt voeding zou ruim voldoende moeten zijn (weet wel niet welke processor je gebruikt dat is natuurlijk de 2e grote slurper van energie).
Ik raad je aan een iets groter wattage te pakken, mijn systeem trekt makkelijk 400W, zei het overclocked, maar de hele tijd 70-80% van je voeding cap. zitten is niet gezond.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Reepje
  • Niet online
kuusj98 schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:33:
[...]

Ik raad je aan een iets groter wattage te pakken, mijn systeem trekt makkelijk 400W, zei het overclocked, maar de hele tijd 70-80% van je voeding cap. zitten is niet gezond.
ja, een overgeklokte AMD is wel een energievreter die zijn gelijke niet kent, plus daarbij 16 GB overgeklokt geheugen.....en al die extra fans die daar dan weer bij horen.

Overigens, een voeding die 400 watt uit het stopcontact trekt, levert maar pakweg 320 watt. En dat doet een goede 430 watter dus op zijn sloffen.

• sebas156
Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:31:
In m'n beginpost staat dat ik een i7 Core 860 gebruik.

Maar het lijkt me dan inderdaad dat de enige oplossing is om een betere voeding te proberen. Enige probleem is dat ik het dan gelijk moet kopen, aangezien ik die niet even thuis heb liggen.

Ik heb 6GB RAM trouwens, ook misschien relevant om te vermelden

edit: is deze dan goed genoeg: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W ?

[ Voor 15% gewijzigd door sebas156 op 21-04-2014 14:00 ]

• Reepje
  • Niet online
Pin me er niet op vast, maar de OCZ voedingen schijnen helemaal niet slecht te zijn, op dit moment voor een ongelooflijk lage prijs.

pricewatch: OCZ OCZ-ZT550W-EU

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-02 21:18

Thomg

Aww yiss

Als ik Mask mag geloven zijn ze alleen niet echt stil, ik zou dan voor de 650W versie gaan zodat de fan minder hard hoeft te draaien.

• sebas156
Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 14:30:
Pin me er niet op vast, maar de OCZ voedingen schijnen helemaal niet slecht te zijn, op dit moment voor een ongelooflijk lage prijs.

pricewatch: OCZ OCZ-ZT550W-EU
Die prijs is aantrekkelijk. Mensen die het kunnen verifiëren? Staan geen reviews bij.
pricewatch: OCZ OCZ-ZT650W-EU Deze kost een paar euro meer, met 100W meer. Is er iets dat ik over het hoofd zie?

[ Voor 17% gewijzigd door sebas156 op 21-04-2014 14:40 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

• sebas156
Bedankt, ziet er inderdaad prima uit.

Op de doos van de videokaart staat bij de vereisten:
- 705W (or greater) power supply with two 150W 8-pin PCI Express power connectors reccomended

Ik had al ergens gelezen dat dit altijd erg ovedreven is, al helemaal als je eigenlijk niet aan overclocking doet. Toch wil ik zeker weten dat ik met die voeding aan de vereisten voldoe.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Priiiiiiiiiiiiiima

• Reepje
  • Niet online
Je pc zal ongeveer 360 watt onder full load verbruiken (220 graka op max, cpu 95 op max, 50 watt voor mobo/geheugen).
Een dergelijke full load is overigens onder een normaal potje game niet te halen, want we gaan er dan vanuit dat zowel gpu als cpu op 100% zit

• sebas156
Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:34:
Je pc zal ongeveer 360 watt onder full load verbruiken (220 graka op max, cpu 95 op max, 50 watt voor mobo/geheugen).
Een dergelijke full load is overigens onder een normaal potje game niet te halen, want we gaan er dan vanuit dat zowel gpu als cpu op 100% zit
Toch raar dat mijn voeding van nu dan wel crasht bij de geringste grafische handeling. Of dat ding is gewoon echt barslecht.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

sebas156 schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:35:
[...]

Toch raar dat mijn voeding van nu dan wel crasht bij de geringste grafische handeling. Of dat ding is gewoon echt barslecht.
:Y

• sebas156
Haha, heel erg bedankt voor de hulp allemaal. Ik ga de pricewatch: OCZ OCZ-ZT650W-EU bestellen dan maar

• Reepje
  • Niet online
sebas156 schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:35:
[...]

Het kan natuurlijk altijd dat de oude drivers niet goed zijn verwijderd, en/of er ergens een driverconflict is en de boel crashed.

Zelfs een slecht contactje in slot/kabel kan oorzaak zijn van crashes.

• sebas156
Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:41:
[...]

Het kan natuurlijk altijd dat de oude drivers niet goed zijn verwijderd, en/of er ergens een driverconflict is en de boel crashed.

Zelfs een slecht contactje in slot/kabel kan oorzaak zijn van crashes.
Dat zou ook kunnen. Mijn kast was te klein voor de videokaart dus alles was overgezet (laten doen door iemand die t wel goed kan). Ik had wel van tevoren de oude videokaart driver verwijderd, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

De voeding die ik nu heb ik sowieso niet goed genoeg, dus een vervanging is in ieder geval geen miskoop. Hopen dat het probleem wel is verholpen dan.

• Reepje
  • Niet online
Als de hele boel is overgezet, kan er verder nog van alles mis zijn .

Hopelijk dat een andere voeding het probleem oplost.

Verwijderd

Hoe kan een Delta nou barslecht zijn? Delta is _het_ merk voor voedingen. Als Delta slecht is dan kun je onmogelijk een goede voeding kopen. Dus hoe kom je er bij dat deze voeding slecht is?
Thomg schreef op maandag 21 april 2014 @ 14:34:
Als ik Mask mag geloven zijn ze alleen niet echt stil, ik zou dan voor de 650W versie gaan zodat de fan minder hard hoeft te draaien.
Waarom zou de fan minder hard hoeven draaien? De warmte afgift is bij een een bepaalde belasting zo goed als gelijk voor beide voedingen.
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:25:
[...]

Het is geen BSOD? Je hebt opnieuw opstarten bij een BSOD niet aangevinkt dus?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 20:58:
Hoe kan een Delta nou barslecht zijn? Delta is _het_ merk voor voedingen. Als Delta slecht is dan kun je onmogelijk een goede voeding kopen. Dus hoe kom je er bij dat deze voeding slecht is?
Aangezien de voeding maar maximaal 430W kan leveren op de 12V lijn heb ik zo mijn twijfels of die dat wel redt, één piekje en wham.
Wilde niet zeggen dat Delta slecht is, maar ik wil gewoon even snel duidelijk maken dat de voeding die ts heeft het niet gaat trekken ;)
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 20:58:
Waarom zou de fan minder hard hoeven draaien? De warmte afgift is bij een een bepaalde belasting zo goed als gelijk voor beide voedingen.
Je ziet vaak dat de fans beginnen te draaien bij 50% belasting, leek me zo logisch dat bij de 650W voeding dat dus later was dan de 550W voeding :+

• sebas156
Ik wil even laten weten dat ik de voeding vervangen heb, en het probleem is opgelost! Ben erg tevreden, kan ik eindelijk weer normaal gamen :)

Bedankt voor de hulp allen

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Thomg schreef op maandag 21 april 2014 @ 21:03:

Aangezien de voeding maar maximaal 430W kan leveren op de 12V lijn heb ik zo mijn twijfels of die dat wel redt, één piekje en wham.
Wilde niet zeggen dat Delta slecht is, maar ik wil gewoon even snel duidelijk maken dat de voeding die ts heeft het niet gaat trekken ;)
een slechte voeding is wat anders dan een niet toereikende voeding, daarbij zal dat systeem echt geen 430W verbruiken.
Je ziet vaak dat de fans beginnen te draaien bij 50% belasting, leek me zo logisch dat bij de 650W voeding dat dus later was dan de 550W voeding :+
de fans spinnen niet op bij een hoeveelheid belasting, maar bij een hoeveelheid warmte. anders zou tijdens heel kort intensief gebruik de fan ineens moeten opspinnen. aangezien de hoeveelheid warmte voor beiden ongeveer gelijk zal zijn bij hetzelfde wattage, en de fan even groot is, zal daar zeer weinig tot geen verschil in zitten.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

sebas156 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 01:18:
Ik wil even laten weten dat ik de voeding vervangen heb, en het probleem is opgelost! Ben erg tevreden, kan ik eindelijk weer normaal gamen :)
Dan was het denk ik de Over Current Protection (OCP) van de voeding. Dit is zo'n voeding gemaakt voor een bepaalde serie PC's waarbij een videokaart hoort met een verbruik van x aantal watt. Daar is de beveiliging van de voeding ook op ingesteld, PC zal standaard niet meer verbruiken dan dit, als dat wel het geval is dan kan er bijvoorbeeld kortsluiting zijn in de videokaart of iets anders wat niet klopt. Er is echter bij deze voeding geen rekening gehouden met een upgrade naar een welke erg veel gebruikt, aangezien de fabrikant dat nooit zal inbouwen in dit systeem.
Pagina: 1