Lichte PC Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 22:21
Hallo Beste Tweakers,

Ik heb een PC van +- 4 jaar oud met deze specificaties:
  • Gigabyte GA-H55M-UD2H moederbord
  • 4 GB werkgeheugen
  • 500 GB harddisk
  • HD 5750 videokaart
Nu heb ik de laatste tijd veel last van crashes en random uitvallen van de PC. Daarnaast is hij aan de trage kant aan worden en vind ik het tijd voor een lichte upgrade.

Ik zit zelf te denken aan een SSD, een nieuwe koeler tegen het geluid en een schone windows 7 installatie.
Ik ben geen held in de computers maar heb even gekeken naar een SSD;
Een samsung EVO840 komt goed uit de testen maar mijn moederbord beschikt niet over een SATA600 aansluiting. Is het de moeite waard om dan de EVO840 120gb te halen, de prijs ligt al vrij laag voor een SSD vind ik. Als ik dan later ooit een nieuwe PC heb met SATA600 heb ik hiermee meteen voordeel.

Daarnaast produceert de standaard fan telkens meer lawaai. Hier is echter zoveel keuze in dat ik jullie vraag om advies voor een stille koeler. (nu een standaard intel koeler)

Ik speel niet veel games, af en toe Diablo of iets in die richting. Mijn videokaart presteert prima dus deze kan nog even mee. Daarnaast gebruik ik 3D tekenprogramma's welke prima draaien op mijn PC.

Dus de voornaamste reden voor een kleine upgrade is de nieuwe windows installatie op SSD en de PC een stukje stiller krijgen. Hebben jullie nog andere adviezen of tips? Alvast bedankt!

Verwijderd

Qua ssd zou ik gaan voor een crucial m500. Deze is langzamer dan de Samsung 840 Evo, maar denk niet dat je dat zult merken.

Qua processorkoeling zou je kunnen gaan voor een Gelid Tranquillo rev. 2. Dit is een érg stille processorkoeler die goede reviews heeft en niet duur is.

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 zoals hierboven genoemd zou het goed moeten doen (even checken of deze in je kast past)
SSD kun je inderdaad prima een pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB nemen, het verschil in snelheden ga je niet merken.. Ik heb deze crucial, en geloof me het is razend snel :)

GIMJ

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ikzelf zou een pc die niet goed werkt, nooit gaan upgraden.

Tenzij je natuurlijk zeker weet dat de crashes en dergelijke zijn te wijten aan een bepaald onderdeel dat je dan gaat vervangen.

Verwijderd

Reepje schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:15:
Ikzelf zou een pc die niet goed werkt, nooit gaan upgraden.

Tenzij je natuurlijk zeker weet dat de crashes en dergelijke zijn te wijten aan een bepaald onderdeel dat je dan gaat vervangen.
Verkeerd gelezen, excuses
Een ssd is een hele goede upgrade, voor elke computer.
Helemaal als je computer niet zo snel is, voelt het met een ssd veel en veel sneller.
Ik sluit me aan bij de mensen die crucial m500 aanraden, heeft extra beveiliging bij stroomuitval.
Wat koeler betreft: de coolermaster 212 hyper is altijd goed als hij in de kast past, lekker goedkoop en gewoon goed. Anders een Scythe big shuriken v2, Is lekker laag, stil en lage temperaturen.
De gelid ken ik niet, dus kan ik niets over zeggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 19:43 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:31

Thomg

Aww yiss

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:29:
[...]
Wat een onzin, dus als jij betere prestaties wil koop je een nieuwe computer?
Daar ben ik het nieteens, ik vind niet dat iemand een compleet nieuwe pc moet kopen als de computer niet snel genoeg is.

Zullen we dit even wat vriendelijker houden?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:29:
[...]

Wat een onzin, dus als jij betere prestaties wil koop je een nieuwe computer?
Ik wil een betere harde schijf? Nieuwe computer.
Betere videokaart? Nieuwe computer
Zo werkt dat bij jou?
Een ssd is een hele goede upgrade, voor elke computer.
Helemaal als je computer niet zo snel is, voelt het met een ssd veel en veel sneller.
Ik sluit me aan bij de mensen die crucial m500 aanraden, heeft extra beveiliging bij stroomuitval.
Wat koeler betreft: de coolermaster 212 hyper is altijd goed als hij in de kast past, lekker goedkoop en gewoon goed. Anders een Scythe big shuriken v2, Is lekker laag, stil en lage temperaturen.
De gelid ken ik niet, dus kan ik niets over zeggen.
Zo bedoelt hij het helemaal niet 8)7 Lees toch eerst eens.
Als jou PC random uitvalt ga je toch eerst zoeken waar het probleem ligt en dan dat vervangen/upgraden, en als dat verholpen is kun je nog altijd een andere upgrade uitvoeren... ;)

Sowieso is die stroomuitval bescherming BS, want als de stroom uitvalt heeft jou PC nog altijd voor een seconde of 5 prik in zn caps zitten en als er niks aangevoerd word kan de schijf ook niks schrijven.

Wel raad ik hem aan voor de prijs, MB/s is ook bull-shit, want random read/write zegt veel meer..

[ Voor 12% gewijzigd door Kuusj op 21-04-2014 19:42 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• CarNaige
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 22:21
Alvast bedankt voor jullie reacties. De Crucial M500 is ong. 15 euro goedkoper en als ik het verschil niet ga merken ga ik voor deze schijf. Stel ik heb over een jaar of 2 een PC met sata600 aansluiting, ga ik het verschil met bijv de Samsung EVO wel merken?

Ik ga zeker geen nieuwe computer kopen! Vandaag windows alvast opnieuw geinstalleerd en het lijkt erop dat de fouten die erin zaten nu weg zijn. Ik ben van plan van de week een SSD te halen en dan weer windows er opnieuw op te zetten en dan moet mijn PC weer vooruit kunnen.

Nog tips of aanmerkingen?
Pagina: 1