[Discussie] Ontwikkelboarden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Ik denk dat deze vraag hier beter gepast is dan in de hardware sectie. Maar over wat zou een goed ontwikkel board allemaal moeten beschikken volgens jullie?
Ik heb zelf een raspberry pi en een cubieboard 2 ik heb genoeg GPIO pinnen en functes maar ik vroeg mij af wat een ontwikkelbordje volgens jullie over zou moeten beschikken?
  • x86 vs ARM
  • Ram?
  • CAN / I²C etc
alvast bedankt :)

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Welk bordje geschikt is hangt van de toepassing af.
- Wil je er linux op draaien?
- Welke functie moet het vervullen?
- wel geen graphische output?
- PWM output(s) nodig?
etc.?

Ik ben zelf erg tevreden met de beaglebone black, veel gpio (pwm's, adc's, etc.) redelijk performance, 2x PRU 32-bit microcontrollers, onboard flash.

Recent ook een UDOO quad aangeschaft, quad core + arduino DUE gecombineerd. (X11 support, sata, gigabit ethernet), wieweet schrijf ik een review als ik er meer mee heb gespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dit is inderdaad nogal een aparte vraag. Wat moet hij gaan doen? Is het een ontwikkelboard voor bijvoorbeeld een batterij gevoede sensor met wireless connectie mogelijkheden, dan moet hij wat basis interfaces hebben (I2C, SPI, UART), wat GPIO/ADC, en hooguit een core-M0 zijn (maar ook 8/16-bitters zijn prima mogelijk). En hoewel dat ARM is, denk ik niet dat jij dat bedoelde met ARM.

Als het er eentje is om als mediacenter te dienen bijvoorbeeld heb je wel wat meer rekenkracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Deze vraag is niet bedoeld voor mij persoonlijk. Toch niet direct ;) Ik ben zopas in contact gekomen met een aantal boarddesingers dit in hun vrije tijd een board willen ontwerpen (FOSS) en hierdoor was ik aan het denken wat ik op een board zou willen en wat de meeste tweakers zouden willen?

Voor mij persoonlijk;

- x86 atom e38xx
- 1 gb ram
- dp /edp
- USB OTG
- mSD + nand
- CAN / I2C
- PCIe x4
- etc
Dus wat zouden jullie willen?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede ontwikkelomgeving, gemakkelijke library's (niet overal zelf het wiel voor uit hoeven te vinden), actieve community, etc. De hardware opzichzelf maakt niet eens zoveel uit. Werk al een tijdje met Intel Galileo bordjes voor projecten die iets meer rekenkracht nodig hebben, en dat is ongeveer wat je beschrijft volgens mij. Voordeel is dat je er je Arduino shields op kunt prikken, en dat ze goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ligt helemaal aan de toepassing en de prijs. Als je er een atom op stopt wordt het al snel duur en moet je concurreren met bijvoorbeeld een intel NUC.
Een goedkope dualcore x86 architectuur of (iets anders met een grote community) zou leuk zijn.
x86 en sata is leuk maar snel duur. Maar eigenlijk zou Raspberry Pi die dual core is en stuk sneller al prima zijn. Dus dat je zonder problemen XBMC kan draaien of bijvoorbeeld OpenCV met het camera board kan doen. Misschien wel leuk om de pinout arduino compatible te maken en er camera aansluitingen die compatible zijn met de RPi op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Mr_gadget schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:50:
Ligt helemaal aan de toepassing en de prijs. Als je er een atom op stopt wordt het al snel duur en moet je concurreren met bijvoorbeeld een intel NUC.
Een goedkope dualcore x86 architectuur of (iets anders met een grote community) zou leuk zijn.
x86 en sata is leuk maar snel duur. Maar eigenlijk zou Raspberry Pi die dual core is en stuk sneller al prima zijn. Dus dat je zonder problemen XBMC kan draaien of bijvoorbeeld OpenCV met het camera board kan doen. Misschien wel leuk om de pinout arduino compatible te maken en er camera aansluitingen die compatible zijn met de RPi op te zetten.
Als ik het goed had begrepen wilden ze een brug slaan tussen projecten als minnowboard en arduino. En ook rond de prijs van een minnowboard zitten. Iedereen ging eens kijken wat er gewild wordt en op basis hiervan de haalbaarheid bepaalt wat dan ook voor het verdereproject zou zorgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Maar nu roep je 2 compleet verschillende zaken. Een arduino bv. is meestal opgebouwd rond een µController de andere (minnowboard, raspberry, ...) zijn met echte processoren.

Waar willen ze dan positioneren?

Vergelijkbaar met een arduino met een ATMEL µC zit je in de richting van ATMEL zelf met stk500/600 of een avr butterfly. Of met een development board van MikroElektronika waar je nog kan kiezen tussen een ATMEL of een Microchip. En dan kan je zelf je µController dikwijls kiezen. Op een arduino kan je bv geen (standaard) linux draaien, maar val je terug op iets als een RTOS, maar dikwijls programmeer je in assembler of C en ga je rechtstreeks de hardware aansturen.

En dan heb je bordjes zoals minnowboard/raspberri/... waar een echte processor op zit en waar dus ook een unix variant op kan draaien en daarvoor software kan compileren. Maar dan zit je dus meestal tegen drivers aan te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
kluyze schreef op maandag 21 april 2014 @ 14:41:
Maar nu roep je 2 compleet verschillende zaken. Een arduino bv. is meestal opgebouwd rond een µController de andere (minnowboard, raspberry, ...) zijn met echte processoren.

Waar willen ze dan positioneren?

Vergelijkbaar met een arduino met een ATMEL µC zit je in de richting van ATMEL zelf met stk500/600 of een avr butterfly. Of met een development board van MikroElektronika waar je nog kan kiezen tussen een ATMEL of een Microchip. En dan kan je zelf je µController dikwijls kiezen. Op een arduino kan je bv geen (standaard) linux draaien, maar val je terug op iets als een RTOS, maar dikwijls programmeer je in assembler of C en ga je rechtstreeks de hardware aansturen.

En dan heb je bordjes zoals minnowboard/raspberri/... waar een echte processor op zit en waar dus ook een unix variant op kan draaien en daarvoor software kan compileren. Maar dan zit je dus meestal tegen drivers aan te spreken.
We/zij zitten nog maar in de informatieve ronde. Dus proberen aan te voelen wat de community wilt. Er was in gedachten een x86 atom (E3800) met gpio's ala raspberri pi/cubie/minnow en ook een een aantal pinnen waar we arduino stuf mee zouden aansturen (?drivers?). Ik wou gewoon eens vragen wat zouden julllie op zo'n bord willen hebben qua aansluitingen want de raspberry wordt ook niet alleen in de embedded hoek gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en er zijn er pas tig .. :'(
begin is met de vraag.. hoeveel wil je eraan besteden .. en kijk dan ook even op eBay rond

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Ik ben tevree met mijn rasp en cubie maar wil weten wat jullie van functies willen en zeker zouden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jullie gaan serieus NOG een nieuw bord bedenken? Er zijn er echt zat op de markt in mijn optiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Kridri schreef op maandag 21 april 2014 @ 15:09:
Ik wou gewoon eens vragen wat zouden julllie op zo'n bord willen hebben qua aansluitingen want de raspberry wordt ook niet alleen in de embedded hoek gebruikt.
Alles? Het is een beetje een algemene vraag natuurlijk. Ik zag net een arduino met een intel cpu met een mini pci-ex slot voor €55 exclusief.

Uiteindelijk kan je met een arduino ook via uitbreidingen waarschijnlijk elke bus aanspreken. En daarnaast kan je de exoten via software regelen. Ik denk niet dat er iemand is die nu nog denkt, goh aansluiting X zou ik graag hebben, maar er is geen enkel bordje dat daarvoor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
Dus we kunnen het project laten varen. Want we hadden eens gekeken naar bordjes met x86 met legacy en modernere aansluiten zoals bv eDP voor high resolutie schermen aan te sturen en deze zijn redelijk schaars. Zo kwamen wij op het idee om zelf een te Ontwikkelen en dus wat jullie (gebruikers) willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:20
Ik heb sindskort het Zedboard van Digilent ontdekt, en dat heeft tot nu toe zowat alles wat ik me kan wensen in een developmentboard: Gigabit ethernet, usb->serial, VGA, een stevige FPGA, ARM processor, ram, OLED display, een hoop IO, AC97 audio, HDMI... Ik kan me niet direct inbeelden wat ik mis op dit ding :)
Pagina: 1