Problemen Met XMP profiel op 2500k, mem of cpu defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 16:00
Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw moederbordje, andere grafische kaart en andere ram. Sindsdien heb ik random bluescreens, ze komen niet veel voor, om de 2 a 3 weken heb ik eens een BSOD.

onderdelen zijn als volgt:

Asrock Extreme 4 z77
Intel 2500k @ 4.4ghz (1.36V)
Corsair Vengeance CML16GX3M4A1600C9
Alles draait op een Raid systeempje.

Hiervoor had ik een ouder z68 moederbordje dat zijn geest gegeven had, in combinatie met 8GB ram van GEIL, dit kitje was ook 1600mhz, zelfde timings dacht ik zelfs, en heeft perfect gedraaid op mijn Z77 moederbordje.

Ik ben dus direct begonnen met een memtest86+ te doen, omdat ik een vermoeden had dat de ram niet goed was.
Ram testen lijken ok (ga hem vannacht eens laten draaien tot morgenmiddag)

hierna getest met prime95, op stockspeeds geen OC, op 1333mhz is alles ok, geen problemen, perfect stabiel, daarna op XMP profiel gezet, na 2tal mins direct een worker dat stopt, enkele mins later nog een, etc.

Terug getest met OC @4.4ghz, met ram op 1333, en alles lijkt ok, draait nu al enkele uren stabiel.
Heb ook geprobeerd het voltage van de ram een beetje hoger te zetten, voor stabiliteit te garanderen, 1.55v ipv 1.5V maar is zelfde probleem.

Is de ram toch defect? of is men CPU zijn mem controller ofzo de geest aan het geven?

prime95 small ftt test is ook stabiel op xmp van 1600mhz. (deze is niet ram intensief dacht ik?)
Verder ook met OCCT en intel burn getest, en deze waren stabiel, geen BSOD's

Weet me momenteel geen raad, heb het setje ram niet nieuw gekocht, dus heb een vermoeden dat dit defect is, maar wil wel effe zeker zijn voordat ik een hoop geld uitgeef terwijl het evengoed men CPU kan zijn?

iemand wat ideën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Handmatig de timings overnemen en niet XMP gebruiken, dan even op 1600Mhz met standaard timings memtest86+ draaien.

Geeft die errors na zo'n 400-500% passes, dan ja. Is het waarschijnlijk defect of in ieder geval niet capabel om zijn standaard snelheid te draaien.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
hoi bedankt voor de reactie, heb ik ondertussen geprobeerd, nachtje door laten draaien en had geen errors, ondertussen hetzelfde opnieuw gedaan met bios update, maar geen verschil.

Voorlopig draai ik maar op 1333 omdat hij dan perfect stabiel is, maar zou echt niet weten waar ik moet gaan zoeken.

Zou het kunnen dat mijn mobo gewoon niet overweg kan met de latjes van Vengeance? kvind het in elk geval bizarre situatie :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

bios updaten.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
Bios is laatste versie, alles qua instellingen op stock staan, enige dat ik heb is een raid setupje dat al een jaartje op deze manier draait (dus nooit geen last mee gehad)

Men ram staat in de vendorslist van men mobo dus incompatibel lijkt me al vergezocht. Ik heb men broertje gecontacteerd om eens met men vorige ram te komen, waren latjes van Geil balck dragon, die altijd op 1600 gedraaid hebben.
Rare is dat ik voordien alles getest heb met een passmark burn in test, daarna een prime 95 en een intel burn in; om zeker te zijn dat alles werkte.

Alles heeft dus ooit eens gewerkt, dus er is iets defect aan het gaan of is defect, kzou alleen niet weten waar te zoeken.

heb nu eens een format van de drive gedaan om zeker te zijn dat ik niet met een of ander virusje zit.

Sinds vorige week (sinds ik dus voorlopig op 1333 draai) krijg ik nu tijdens het gamen (Warface op Cryengine) regelmatig een complete freeze van het beeld.
PC crasht dus volledig, niets aan te doen buiten een dikke reset.

enig idee waar te zoeken, en vooral hoe ik alles 1 voor 1 kan testen?

Broertje heeft een AMD setupje dus effe cpu's wisselen is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
en he je al een geprobeert alles stock tezetten ook je cpu?
moch je ram dan in memtest nog onheroepelijk falen probeer het dan eens met een latje of gewoon ander latjes mocht e het dan nog hebben zou je kunne kijken of de memcontroller misschien net dat een tikje extra wil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
k kben al een stapje verder,

Alle tests zijn gedaan op stock speeds hoor, om de overclock er buiten te houden. probleem zit zeker weten in de Ram

heb nu 2 latjes eruit gehaald, slot a1 en b1 zijn leeg, heb hier nu 2 latjes van 4gb op 1600 in steken, xmp profiel aan etc, alles draait als een zonnetje.

Vermoedelijk 1 van de andere 2 latjes slecht, is nogthans van 1 en dezelfde batch (ga verder zoeken met de andere latjes eens op deze posities te steken om zeker te zijn dat het moederbord niet onnozel doet)

Wel raar dat memtest geen errors maakt? heb die al een hele dag aan een stuk zonder problemen laten draaien (18uur aan een stuk)

ik post terug zodra ik meer weet ;)

Edit: blijkt 1 van men latjes slecht te zijn terwijl memtest zegt dat ze prefect zijn..... raar raar

[ Voor 7% gewijzigd door Robinator op 28-04-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd naar je resultaat.
Heb hetzelfde probleem op een gigabyte ga77-'n wifi met gskill ddr3 1600 pc3-12800 xmp geheugen.
Ben al dagen bezig om de juiste settings te krijgen maar continu hangups etc....
Ivm een celeron g1610 maar ook een i5 Proc. Zelfde resultaat,

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinator
Een van de latjes heeft het dus begeven, Toch nog eens opnieuw getest met Memtest, en deze geeft geen errors.

Momenteel draai ik maar op 8Gb, alles perfect in orde nu. Toch bedankt om te helpen mannen, zo zien we maar weer dat test we programma's niet blind mogen vertrouwen ;)
Pagina: 1