Ik heb een simpele PC die ik voornamelijk gebruik om files binnen mijn thuisnetwerk te serveren. Deze PC draaide voorheen op een Ubuntu 12.04 Desktop editie. Met de nieuwe LTS versie van 14.04 wil ik graag deze PC updaten.
Situatie voorheen
Nu deze PC al mijn files opslaat (en het in feite een soort van NAS is), heb ik destijd via een Alternate setup de volgende RAID configuratie opgesteld:
Ik heb per schijf de volgende partities aangemaakt:
#2 primary 50.0 GB K raid
#3 primay 1.9 TB K raid
#5 logical 8.0 GB swap
En vervolgens de volgende RAID partities aangemaakt:
#RAID5 5.8 TB ext4 /home
#RAID1 50 GB ext4 /
Tot slot heb ik de /home directory.
Gewenste nieuwe situatie
Naast de home folder, zou ik in het vervolg graag de gehele schijf willen encrypten. Het onderscheid tussen de / en de /home folder folder wat ik voorheen had is daarbij niet meer nodig.
Een Alternate install is niet meer beschikbaar, dus het plan is om de server editie te gebruiken om de basis van ubuntu te installeren en daarna via een sudo apt-get install ubuntu-desktop te upgraden naar de desktop versie (om zo weer een GUI te verkrijgen).
Ik heb op internet gezocht en ik heb begrepen dat ik dan met LVM moet werken. Na research op internet las ik dat ik daarbij een losse /boot partitie moet aanmaken en de rest in een LVM moet zetten. Ik kwam daarbij op de volgende setup:
Per schijf:
#1 primary 1GB raid
#2 logical 2TB K raid
Vervolgens de volgende RAID partitie aangemaakt:
#RAID1 1GB ext4 /boot
#RAID5 6 TB lvm
Vervolgens in LVM voor bovenstaande raid partitie een group aangemaakt en de volgende logical volumes toegevoegd:
#3 logical 8GB swap
#4 logical 6TB ext4 /
Tot slot heb ik beide lvm partities ge-encrypt.
Mijn vragen
- Is dit een juiste setup? Of zouden jullie mij iets anders aanbevelen?
- Met de huidige setup zal ik twee encrypt wachtwoorden moeten invoeren (voor de swap en / ). Kan dat ook anders?
Situatie voorheen
Nu deze PC al mijn files opslaat (en het in feite een soort van NAS is), heb ik destijd via een Alternate setup de volgende RAID configuratie opgesteld:
Ik heb per schijf de volgende partities aangemaakt:
#2 primary 50.0 GB K raid
#3 primay 1.9 TB K raid
#5 logical 8.0 GB swap
En vervolgens de volgende RAID partities aangemaakt:
#RAID5 5.8 TB ext4 /home
#RAID1 50 GB ext4 /
Tot slot heb ik de /home directory.
Gewenste nieuwe situatie
Naast de home folder, zou ik in het vervolg graag de gehele schijf willen encrypten. Het onderscheid tussen de / en de /home folder folder wat ik voorheen had is daarbij niet meer nodig.
Een Alternate install is niet meer beschikbaar, dus het plan is om de server editie te gebruiken om de basis van ubuntu te installeren en daarna via een sudo apt-get install ubuntu-desktop te upgraden naar de desktop versie (om zo weer een GUI te verkrijgen).
Ik heb op internet gezocht en ik heb begrepen dat ik dan met LVM moet werken. Na research op internet las ik dat ik daarbij een losse /boot partitie moet aanmaken en de rest in een LVM moet zetten. Ik kwam daarbij op de volgende setup:
Per schijf:
#1 primary 1GB raid
#2 logical 2TB K raid
Vervolgens de volgende RAID partitie aangemaakt:
#RAID1 1GB ext4 /boot
#RAID5 6 TB lvm
Vervolgens in LVM voor bovenstaande raid partitie een group aangemaakt en de volgende logical volumes toegevoegd:
#3 logical 8GB swap
#4 logical 6TB ext4 /
Tot slot heb ik beide lvm partities ge-encrypt.
Mijn vragen
- Is dit een juiste setup? Of zouden jullie mij iets anders aanbevelen?
- Met de huidige setup zal ik twee encrypt wachtwoorden moeten invoeren (voor de swap en / ). Kan dat ook anders?
[ Voor 10% gewijzigd door Rebunted op 21-04-2014 03:48 ]