Hulp bij gestolen MacBook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-09 12:20
Hi,

Onlangs is mijn MacBook Air en iPad air gestolen, en inmiddels is er aangifte gedaan bij de politie. Allebei de apparaten zijn beveiligd met een wachtwoord en er staat encryptie op de HD van de MacBook.

Ondertussen zijn beide apparaten niet meer online geweest op de Find my iPhone app..

Zucht iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sowieso even aan de modjes vragen of ze de topictitel willen wijzigen, nu lijkt het erop dat je om hulpt vraagt een MacBook te stelen.

Verder, stonden er verder nog programma's op die verbinding met internet maken zonder login van de gebruiker? Had je een gastaccount aanstaan op je MacBook/iPad waar iets uit valt te loggen zodra daarmee wordt verbonden via internet?

Maar denk dat ze gewoon gewiped en doorverkocht worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Als hij niet online is geweest, kan je weinig doen.
Ik had in het verleden een Macbook met PREY geinstalleerd. Toen bestond Fmi nog niet. Dieven weten van zulke dingen af en zullen de macbooks pas 1 maand na diefstal weer online komen.
Het maakte toen gewoon foto's van de gebruiker en wat voor websites hij bezocht.

De meeste dieven weten niet hoe je een mac moet wipen, dus ze gaan eerst aanzetten. Hopelijk gaan ze een netwerk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:43
Ipad air kunnen ze alleen gebruiken voor onderdelen vanwege de icloudactivatie (schrale troost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:04

Croga

The Unreasonable Man

Bobo221 schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:11:
Ipad air kunnen ze alleen gebruiken voor onderdelen vanwege de icloudactivatie (schrale troost)
Ja want een factory reset bestaat tegenwoordig niet meer......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Ik twijfel of mijn guest account aan stond op mijn MacBook, ben bang van niet. Ik wou additioneel nog Undercover installeren maar morgen morgen morgen je kent het, nooit gedaan..

Ipad wipen schijnt lastiger te zijn tegenwoordig maar onmogelijk?

@mods svp mijn topic titel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:57
Croga schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:16:
[...]

Dat helpt niet meer sinds iOS 7. Als Find My iPhone aanstaat zal die altijd om het password van de gekoppelde Apple ID vragen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Tja, ik zou de "eerlijke" vinder zelfs een bedrag toe willen schuiven als ik mijn spullen maar terug krijg..

Ik baal, hou m'n app de hele dag in de gaten en marktplaats ook maar het wil niet vlotten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Croga schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:16:
[...]

Het is duidelijk dat jij nog nooit gehoord hebt van iCloud activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Laatst online: 07-10 12:14

JJ93

Error 418

Ik weet niet precies hoe het zit met Find My iPhone maar bij Android heb je nog de Google Playstore die van alles bij houd: https://www.google.com/android/devicemanager?hl=nl&u=0
Ik hoop voor je dat de dief online komt en je je spullen terug kunt vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je enige hoop is FMI... heb je je apparaten al wel in lost mode gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Ja, ik wacht met smart op een notificatie bericht, maar tot op heden niks..

Aan de ene kant heb ik het al opgegeven en zie ik al de flinke kostenpost hangen, aan de andere kant wil ik nog hoop houden..

Slaap er zelfs slecht van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:16
Dit is echt balen en ik weet hoe je jezelf voelt. Ik ben helaas ervarings deskundige. Een paar jaar geleden is o.a. mijn imac gestolen. Ik heb toen ingesteld dat deze ge-wiped moest worden zodra deze online zou komen. Dit gebeurde 3 dagen na de inbraak. Ik kreeg toen bericht dat imac online was geweest en dat het wipe proces in werking was gesteld. Er vanuit gegaan dat dit goed genoeg was. Ik heb wel alle wachtwoorden veranderd en gelukkig dekte de verzekering alles. (Toen was ook meteen duidelijk dat de TimeMachine zijn werk prima had gedaan, na aanschaf nieuwe imac was binnen 1,5 uur alles terug gezet en leek alles weer als van ouds) Maar het kl....n gevoel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Ja, ik heb een time machine back-up en de rest van m'n data staat in de cloud.. Heb een paar dagen geleden nog een Belkin Qode cover met toetsenbord gekocht a 100 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 15:12
Als je echt wil dat ze niks met je Macbook (vanaf model 2011) kunnen, zul je Find my iPhone aan moeten hebben staan, een firmwarewachtwoord er op hebben zitten, Filefault aan hebben staan en een gast account(zodat ze op internet kunnen) er op hebben.
Vervolgens kun je je Macbook via Find my iPhone blokkeren en wissen en kunnen ze er niks meer mee.

Heb je er geen firmwarewachtwoord op zitten, dan kun je (mits je het weet) zonder een internet verbinding opstarten vanaf een externe harde schijf en zo de gewone harde schijf wissen. Op die manier kunnen ze de macbook weer gebruiken en door verkopen. Zodra er een schone installatie op staat, staat ook find my iPhone weer uit en als die uit staat, kun jij via iCloud geen actie ondernemen of zien waar die is.

Voor de iPad is find my iPhone aanzetten al genoeg. Zodra de iPad opnieuw geïnstalleerd word, heb je het wachtwoord van je Apple id nodig om alles weer uit te zetten voor je er iets mee kan (apps installeren en zo).

Bij deze hoop ik dus voor je dat je dit allemaal hebt aan staan, zodat de Macbook onbruikbaar is.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Alles staat ingeregeld zoals jij het hebt beschreven op het firmware wachtwoord na, that doesn't ring any bells..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 13:14
Dat firmware wachtwoord bij Mac's heeft ook alleen zin als de interne HDD niet (zomaar) gewisseld kan worden (bijv. zoals bij de macbook Air) toch?
Anders is het HDD eruit, nieuwe erin en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 23:02

Maartenvs

For Sale

Volgens mij start de Mac niet eens op als je de harde schrijf wisselt en er een Firmware paswoord opstaat. Dan moet je middels de Alt knop de partitie kiezen en deze vraagt dan dus weer om je paswoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firmware password kan alleen worden verwijderd als ze een bepaalde chip op het moederbord laten vervangen en de iPad is inderdaad beveiligd door de nieuwe iCloud beveiliging.

Ben bang dat je ze niet meer terug zult zien, maar de boefjes hebben er gelukkig ook vrij weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Wat een beveiliging van Apple! _/-\o_

Gelukkig kunnen de dieven er niets mee, maar het is en blijft jammer... Je bent hopelijk verzekerd, en door middel van de iCloud back-up blijft de schade (gelukkig) beperkt.

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil het topic niet kapen maar hoeveel van jullie hebben zo'n firmware password? ik heb een macbook air en had er nog nooit van gehoord!
Als ik het zo lees dan lijkt het mij wel zeer nuttig om in te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 20:49
AktiveHate schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:09:
Sowieso even aan de modjes vragen of ze de topictitel willen wijzigen, nu lijkt het erop dat je om hulpt vraagt een MacBook te stelen.
Done

[mosterd na de maaltijd]Al mijn apparatuur is uitgerust met Prey. Niet zaligmakend, maar wel een extra laag bescherming tegen onverlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 17:45

JeroenT

hoi!

Dankzij de post van woutertjuh88 heb ik inmiddels op de Retina late 2013 ook een firmware password ingesteld. Weg is weg, maar een schrale troost dat ze er weinig mee kunnen / doorverkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11
Firmware password bied wel een laag beveiliging maar een AASP of Apple Store kan deze wachtwoorden er met weinig moeite vanaf halen.
De veiligheidsprocedures die hier achter zitten zijn helaas erg zwak.
Als je het serienummer nog weet kan ik wel in de gaten houden of deze nog aangeboden wordt ter reparatie in ons systeem..

Het is niet veel maarja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joon schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:34:
Firmware password bied wel een laag beveiliging maar een AASP of Apple Store kan deze wachtwoorden er met weinig moeite vanaf halen.
Als je het serienummer nog weet kan ik wel in de gaten houden of deze nog aangeboden wordt ter reparatie in ons systeem..

Ik ga er even vanuit dat je bij een APR werkt, maar moet je niet sowieso een aankoopbon hebben? ik werk zelf bij een gewone electroretailer maar wij doen niets zonder een aankoopbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:36:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je bij een APR werkt, maar moet je niet sowieso een aankoopbon hebben? ik werk zelf bij een gewone electroretailer maar wij doen niets zonder een aankoopbewijs.
Als je de procedure start vragen ze of je de aankoopnota hebt bevestigd idd, maar ze vragen je nooit om deze te sturen naar hun zodat ze het zelf kunnen bevestigen.
De procedure is absoluut niet strict en kost meestal maar 5 minuten.
In deze gevallen ligt het dan ook in de handen van de APR/AASP of ze zich aan de regels houden en tsja.. dat zijn ook maar mensen..
Een extra controle van Apple uit kan dus ook geen kwaad, maar dit gebeurd dus niet.

[ Voor 5% gewijzigd door joon op 22-04-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight

Ik stuur je even een privé bericht met beide serie nummers..

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En voor de mensen die willen weten hoe je een firmware password instelt:
Boot into Recovery HD (Hold ⌘R on Boot) and once you have chosen your language selection you can use the Utilities menu to access Firmware Password
Net ook even gedaan voor m'n MacBook Air mid-2012. Ik ga het wachtwoord nog wel even uitprinten en ergens veilig leggen, want als je dat wachtwoord vergeet ben je de l*l.

Ook de gastaccount even aangezet. Anders komen ze er niet in, en komt je Mac dus ook niet op internet, en zul je hem dus nooit weer kunnen vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2014 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

Ik heb zelf ook bij een APR gewerkt en ik kan je vertellen dat met de Mac's van ongeveer na 2010 het niet meer mogelijk is. Daarvoor had je een trucje om het voor elkaar te krijgen maar die werkt niet meer. Ook een APR, AAR en een Apple Store kunnen je niet direct helpen. Het enigste wat nog kan is het aanvragen van een herstel USB Stick. Deze kan alleen door Cupertino worden aangemaakt.

Voor de oude systemen sloeg het Firmware password idd helemaal nergens op en was deze in twee minuten te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 15:06:
Ik wil het topic niet kapen maar hoeveel van jullie hebben zo'n firmware password? ik heb een macbook air en had er nog nooit van gehoord!
Als ik het zo lees dan lijkt het mij wel zeer nuttig om in te stellen!
Ik heb het ingesteld op mijn Macbook en Undercover geïnstalleerd.
Daarnaast staat er een gast account enabled. Mochten ze hem dan stelen en toch starten dan kunnen ze het gast account met zwak password gebruiken en dat geeft Undercover de tijd om foto's te maken, systeem te monitoren, gegevens door te sturen etc.

Als de topic starter geen firmware password heeft ingesteld en de dief is slim dan kunnen ze hem rustig opnieuw installeren. Find my iphone is voor de Mac niet zo sterk als bij de iPhone/iPad.
ik vrees dat TS hem niet meer online zal zien komen, maar een schrale troost is dat ze door de encryptie niet bij de data kunnen komen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Ik heb ook zojuist de gastenaccount geactiveerd, het enige nadeel is dat wanneer je ook filevault gebruikt je op de gastaccount alleeen safari als pop up scherm komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Hmm hoop houden is het beste. Marktplaats in de gaten houden is het allerbeste. Mijn iPhone 4 was ook gestolen toen FMI net uitkwam. Niet aangezet. Via Marktplaats vond ik hem binnen 3 dagen weer. Vooral vragen naar de serienummers. Als je de dozen nog hebt, kun je dat zo controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OkselFris schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:22:
[...]

Ik heb het ingesteld op mijn Macbook en Undercover geïnstalleerd.
Daarnaast staat er een gast account enabled. Mochten ze hem dan stelen en toch starten dan kunnen ze het gast account met zwak password gebruiken en dat geeft Undercover de tijd om foto's te maken, systeem te monitoren, gegevens door te sturen etc.

Als de topic starter geen firmware password heeft ingesteld en de dief is slim dan kunnen ze hem rustig opnieuw installeren. Find my iphone is voor de Mac niet zo sterk als bij de iPhone/iPad.
ik vrees dat TS hem niet meer online zal zien komen, maar een schrale troost is dat ze door de encryptie niet bij de data kunnen komen.
Undercover is een apart programma?

Meteen maar even een firmware password ingesteld!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Ondertussen is zijn mijn spullen nog steeds foetsie en niet online gekomen helaas.

Morgen komt mijn nieuwe MacBook pro binnen.

Iemand een stappenplan voor mij om mijn MacBook perfect te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
Fort knox bij een mobiel apparaat zoals ene macbook is altijd lastig.

Verder dan een firmware wachtwoord, Find my iphone/mac, encryptie en eventueel een stukje third party software als prey is er helaas vrij weinig mogelijk. Er bestaat zo iets als een kensington lock voor een aantal devices maar dan maak je alles wat minder mobiel.

Ikzelf heb mijn macbook pro retina, Microsoft surface tab 2 en galaxy Note 3 altijd binnen handbereik of op m'n rug / broekzak. Bovendien heb ik een goede verzekering voor buitenshuis want je loopt toch met +/- 4 a 5k op zak.

Bovendien weet ik niet waar en hoe die is ontvreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:58

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mr.DJ95 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:06:
Fort knox bij een mobiel apparaat zoals ene macbook is altijd lastig.

Verder dan een firmware wachtwoord, Find my iphone/mac, encryptie en eventueel een stukje third party software als prey is er helaas vrij weinig mogelijk. Er bestaat zo iets als een kensington lock voor een aantal devices maar dan maak je alles wat minder mobiel.

Ikzelf heb mijn macbook pro retina, Microsoft surface tab 2 en galaxy Note 3 altijd binnen handbereik of op m'n rug / broekzak. Bovendien heb ik een goede verzekering voor buitenshuis want je loopt toch met +/- 4 a 5k op zak.

Bovendien weet ik niet waar en hoe die is ontvreemd.
Kun je dit wel opgeven aan verzekering? Vraag ik me wel vaker af, als bijv. minder gewenste personen het huis binnen dringen en iPad's meenemen en (doen ze niet want het ding weegt 50KG) bijv. mn PC, kan ik dit laten vergoeden? Inboedel? Diefstafverzekering?

Ik vind het iig wel zware klote voor TS, al heeft dat nu natuurlijk niet veel nut }:O

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
De verzekering verwacht een aangifte en geloof ik een aantal bonnen etc. Valt onder inboedel als je word beroofd thuis wat ik begreep moet o.a. wel braakschade zijn.

Hier thuis hebben we vanwege mijn liefde voor mooie spullen ook een verhoogde inboedel waarde met meer dingen gedekt, hoe dit precies zit zou ik even na moeten vragen aan onze verzekerings agent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:24:
[...]

Undercover is een apart programma?

Meteen maar even een firmware password ingesteld!
Ja Undercover is van het Belgische Orbicule. Erg mooie app met veel mogelijkheden, via een webinterface kan je de computer volgen en heb je legio mogelijkheden. Het is een stuk uitgebreider dan find my phone van apple. (foto's maken, keylog, screenshots, locaties, verschillende recovery modes, hardware failure simuleren ) Niet gratis maar het is niet echt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

mr.DJ95 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 22:23:
De verzekering verwacht een aangifte en geloof ik een aantal bonnen etc. Valt onder inboedel als je word beroofd thuis wat ik begreep moet o.a. wel braakschade zijn.

Hier thuis hebben we vanwege mijn liefde voor mooie spullen ook een verhoogde inboedel waarde met meer dingen gedekt, hoe dit precies zit zou ik even na moeten vragen aan onze verzekerings agent.
Dus als ik het goed begrijp, moet je een aparte verzekering afsluiten voor als je spullen onderweg gejat worden? Hebben jullie nog een tip voor een goede & voordelige verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Doorlopende reis verzekering dekt ook vaak veel, is ook handig om daar naar te kijken. Wij hebben hem geloof ik bij de rabobank.

Misschien netjes om hier een apart topic over aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Pendora schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:19:
[...]

Ik heb zelf ook bij een APR gewerkt en ik kan je vertellen dat met de Mac's van ongeveer na 2010 het niet meer mogelijk is. Daarvoor had je een trucje om het voor elkaar te krijgen maar die werkt niet meer. Ook een APR, AAR en een Apple Store kunnen je niet direct helpen. Het enigste wat nog kan is het aanvragen van een herstel USB Stick. Deze kan alleen door Cupertino worden aangemaakt.

Voor de oude systemen sloeg het Firmware password idd helemaal nergens op en was deze in twee minuten te verwijderen.
Dat weet ik, maar de USB stick is erg makkelijk aan te maken, dit kost maar 5 minuten om voor elkaar te krijgen.
Alles wat ik zei had met de huidige generatie macs te maken, niet met de 2010 en daarvoor.. dat is echt absurd makkelijk om te verwijderen.

En dat dit alleen via cupertino kan is niet waar, die software is beschikbaar in meerdere support centra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-10 15:16
Misschien handig om even een apart topic te maken met alle verschillende smaken op het gebied van beveiliging van je mac spulletjes inclusief een Howto? Dit lijkt me wel de perfecte aanvullen van dit stukje forum :)

[ Voor 4% gewijzigd door nanoChip op 23-04-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 18:24
Mijn grootste zorg bij een gestolen smartphone/laptop is toch echt wel de data. Het apparaat zelf is vaak wel te verhalen via een verzekering, en vervanging is een kwestie van een bezoekje aan de media brengen. icm time machine betekend het dat ik binnen een paar uurtjes weer up & running ben.

Data is lastiger, en mijn belang is vooral dat derden niet bij mijn data kunnen. Mijn MBP heeft namelijk de nodige source + projecten op de HDD staan, waarvan ik gewoon niet wil dat anderen hier toegang tot hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:52
merauder schreef op woensdag 23 april 2014 @ 10:36:
Data is lastiger, en mijn belang is vooral dat derden niet bij mijn data kunnen. Mijn MBP heeft namelijk de nodige source + projecten op de HDD staan, waarvan ik gewoon niet wil dat anderen hier toegang tot hebben.
Kijk dan eens naar FileVault in OS X. (Systeemvookeuren --> Beveiliging en privacy --> FileVault)
Flinke jongen die dan nog bij je gegevens kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

sonderpa schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:18:
[...]

Kijk dan eens naar FileVault in OS X. (Systeemvookeuren --> Beveiliging en privacy --> FileVault)
Ik heb het er sinds gisteren ook opgezet, mijn Retina'tje deed er 30 minuutjes over om 200GB aan data te encrypten. Alles is nu beveiligd, backup staat nu op een aparte schijf voor het geval er iets mis gaat.

De iPhone vind ik iets lastiger, omdat ik geen zin heb om telkens een pincode in te voeren. Tijd voor een 5S dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Fight schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 21:43:
Ondertussen is zijn mijn spullen nog steeds foetsie en niet online gekomen helaas.

Morgen komt mijn nieuwe MacBook pro binnen.

Iemand een stappenplan voor mij om mijn MacBook perfect te beschermen?
Redelijkerwijs kun je een paar dingen doen.

a) Een fysieke drempel door middel van een Kensington lock.
http://www.acesdirect.nl/...ton_clicksafe_combination
De kabel voorkomt dat de laptop snel makkelijk meegepakt kan worden. Met het juiste gereedschap is de kabel wel te breken - het maakt doorverkoop wel lastiger.

b) Lost & found software installeren.
http://orbicule.com/undercover/mac/
https://preyproject.com

c) Verzekeren. Dit kan wel vrij prijzig zijn, tenzij het is inbegrepen in de inboedelverzekering. In de praktijk zal er nooit voldoende worden uitgekeerd om een nieuwe te kopen. Als je dit doet, zorg dan voor voldoende bewijsmateriaal dat het apparaat werkelijk in bezit is (Foto's van het apparaat terwijl je thuis bent, aankoop bon ed. bewaren).

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 06-10 12:34
Wat ik heb gedaan is een herkenning op mijn MacBook maken, op elk onderdeel een aantal kleine letters aangebracht.
Vervolgens FireVault en gast account ingeschakeld.
Ook nog even een blokkade er in en bij 2x fout wachtwoord meteen onopgemerkt foto's maken.
Tevens ook nog een GPS er in gedaan, moet alleen wel 2x per jaar een nieuw batterijtje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een Kensington lock mogelijkheid zit niet op de nieuwere macs.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Speakerfreak95 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:43:
Wat ik heb gedaan is een herkenning op mijn MacBook maken, op elk onderdeel een aantal kleine letters aangebracht.
Ook nog even een blokkade er in en bij 2x fout wachtwoord meteen onopgemerkt foto's maken.
Tevens ook nog een GPS er in gedaan, moet alleen wel 2x per jaar een nieuw batterijtje hebben.
Hoe heb je die GPS erin gedaan? Kun je daar wat meer over vertellen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-10 18:24
sonderpa schreef op woensdag 23 april 2014 @ 15:18:
Deze heb ik uiteraard al ingeschakeld. Stiekem wel een beetje na aanleiding van dit topic :)
Speakerfreak95 schreef op donderdag 24 april 2014 @ 09:43:
Dit gaat mij persoonlijk echt te ver. FileVault + Remote Wipe zijn wat mij betreft de enige acties die ik onderneem om mijn data veilig te stellen. Mijn ervaring is dat gestolen spullen doorgaans niet in de zelfde staat terugkomen als dat ze 'afgeleverd' zijn. Meestal lever je toch in wat betreft conditie.

Ook staat de wet niet bepaald aan jouw kant als je zelf detective gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik wil nu ook een programma op m'n Air zetten om hem te tracken als hij gejat is. Zit alleen te twijfelen tussen Prey & Undercover (Orbicule). Iemand ervaring met beiden? Voordeel van Prey is dat hij gratis is...

Firmware password heb ik al ingesteld, dus reinstall is onmogelijk voor de dief. Ook gastaccount (zonder password!) ingeschakeld, zodat de 'honeypot' geactiveerd is >:) (zonder gastaccount kunnen ze nooit verbinding maken met internet en ga je hem dus sowieso nooit weer vinden)

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 24-04-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

ThinkPadd schreef op donderdag 24 april 2014 @ 10:20:
Ik wil nu ook een programma op m'n Air zetten om hem te tracken als hij gejat is. Zit alleen te twijfelen tussen Prey & Undercover (Orbicule). Iemand ervaring met beiden? Voordeel van Prey is dat hij gratis is...
Ik ben ooit van Prey overgestapt naar Undercover omdat het meer opties biedt.
Ze helpen je tevens persoonlijk. Ze nemen contact met je op en ook met de politie tenminste als je de diefstal aangegeven hebt. hoeveel het helpt weet ik natuurlijk niet.
Je krijgt dus iets meer support. Maar Prey zal voor velen ook voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fight
Well, aangifte heeft verder niet geholpen.. Mac en ipad zijn tot op heden nog niet online tevoorschijn gekomen.. Ondertussen een nieuwe MacBook Pro Retina in mijn bezit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderman74
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09-2020
Helaas is bij vorige maand mijn complete rugzak in de nachttrein vanuit Duitsland met o.a. mijn MacBook gestolen.

Find my Iphone stond aan en ik wist niet meer zeker of ik een guest account had aangemaakt.
Blijkt na een maand wel want ik krijg net het bericht dat de harde schijf gewist is door Find my Iphone en de laatste lokatie van de MacBook. Weet niet of ik er beter aan gedaan had hem alleen te locken want nu zal de lokatie niet meer geupdate worden. Ook heb ik dan nog steeds het gevoel, is de schijf wel echt gewist en mijn persoonlijke info echt van de machine verwijderd?

Ik zit er wel aan de te denken om de lokatie wederom aan de politie door te geven om bij de aangifte te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 06-10 12:34
Heel naar om zoiets te horen, ik vind dieven altijd wel lafaards maar ja, wat doe je er tegen :(

Enige wat ik je aan kan raden is wachten op antwoord van de politie en goed in de gaten houden of die een keer online komt en dan meteen op slot gooien.

Wat ik je ook nog aan wil / kan raden is er een GPS in laten bouwen, sommige bedrijven doen dat.

Ik had dat toen bij mijn 2011 model laten doen, zat een module in de plaats van de optische drive, niet dat dat bij een Air zin heeft, maar dat was 2011 en tegenwoordig kan het allemaal heel klein geproduceerd worden, wellicht kan een zoekactie op Google al wonderen doen.

Was iets van tracking module nog iets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
Sanderman74 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:59:
Helaas is bij vorige maand mijn complete rugzak in de nachttrein vanuit Duitsland met o.a. mijn MacBook gestolen.

Find my Iphone stond aan en ik wist niet meer zeker of ik een guest account had aangemaakt.
Blijkt na een maand wel want ik krijg net het bericht dat de harde schijf gewist is door Find my Iphone en de laatste lokatie van de MacBook. Weet niet of ik er beter aan gedaan had hem alleen te locken want nu zal de lokatie niet meer geupdate worden. Ook heb ik dan nog steeds het gevoel, is de schijf wel echt gewist en mijn persoonlijke info echt van de machine verwijderd?

Ik zit er wel aan de te denken om de lokatie wederom aan de politie door te geven om bij de aangifte te doen.
Iemand die een Macbook steelt of heelt kan ook bij andere zaken betrokken zijn. Met een beetje geluk ligt deze persoon (of organisatie) onder een vergrootglas van de politie (politieonderzoek). Een locatie doorgeven aan de politie kan dan net dat zetje zijn die zij nodig hebben om daadwerkelijk even langs te gaan.

Heb je daarnaast gebruik gemaakt van een firmware wachtwoord en/of filevault 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderman74
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09-2020
nanoChip schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:10:
[...]

Iemand die een Macbook steelt of heelt kan ook bij andere zaken betrokken zijn. Met een beetje geluk ligt deze persoon (of organisatie) onder een vergrootglas van de politie (politieonderzoek). Een locatie doorgeven aan de politie kan dan net dat zetje zijn die zij nodig hebben om daadwerkelijk even langs te gaan.

Heb je daarnaast gebruik gemaakt van een firmware wachtwoord en/of filevault 2?
Dat denk ik dus ook inderdaad. Ik weet in ieder geval in welke straat ie online gekomen is, wellicht is het een bekend adres,

FileVault stond idd aan, helaas wist ik voor de diefstal nog niet dat je een firmware password erop kon zetten. Heb nu een nieuwe MacBook Retina en daar heb ik wederom Filevault, Firmware password en Prey. Wilde sowieso upgraden naar een nieuwe maar liever niet uit noodzaak :P Gewoon het idee dat iemand misschien bij je persoonlijke data kon vind ik erg onprettig en daarnaast mijn rugzak met mijn halve leven weg was ook niet relaxed maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Sanderman74 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:33:
[...]

Dat denk ik dus ook inderdaad. Ik weet in ieder geval in welke straat ie online gekomen is, wellicht is het een bekend adres,

FileVault stond idd aan, helaas wist ik voor de diefstal nog niet dat je een firmware password erop kon zetten. Heb nu een nieuwe MacBook Retina en daar heb ik wederom Filevault, Firmware password en Prey. Wilde sowieso upgraden naar een nieuwe maar liever niet uit noodzaak :P Gewoon het idee dat iemand misschien bij je persoonlijke data kon vind ik erg onprettig en daarnaast mijn rugzak met mijn halve leven weg was ook niet relaxed maarja...
Wat heeft Prey eigenlijk voor meerwaarde t.o.v. FindMyMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Sanderman74 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:33:
[...]

Vergeet niet de guest user aan te zetten (zonder wachtwoord). Anders kunnen ze niet in het systeem komen en kan de MacBook dus ook niet op internet komen (en dus z'n locatie niet doorgeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
Wootism schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:52:
[...]

Wat heeft Prey eigenlijk voor meerwaarde t.o.v. FindMyMac?
In combinatie met Filevault 2 helemaal niet. Prey start namelijk pas nadat de gebruiker heeft ingelogd, en mits je een goed wachtwoord gebruikt gaat dat dus niet gebeuren. Een wachtwoord resetten in recoverymode kan je tegengaan middels een firmware wachtwoord.

Prey is dus alleen handig als je bereid bent om je systeem minder goed te beveiligen (lees = geen Filevault 2).

Een paar verschillen met FindMyMac:

- screenshots maken van desktop
- maakt foto's met ingebouwde camera
- bijhouden van log

Alternatieve op Prey zijn Hidden & Undercover
Pagina: 1