Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

opbouw nieuw thuis-netwerk

Pagina: 1
Acties:

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hallo Tweakers,

Wat is jullie aanbeveling ?
Volgende situatie =
- Nieuwe woning ( elke kamer voorzien van Cat6e )
- nieuwe kabelmodem ( ingebouwd wifi & 4x lan ) // telenet
- bestaande wifi-router ( 1x WAN / 4x LAN / Dual Wifi) // Cisco E4200

Huidige voorlopige setup:
Kabelmodem => LAN => TV-Decoder
LAN => Wifi Router => Apple TV
=> NAS ( LAN ONLY )
=> PC ( LAN ONLY )
=> SONOS ( audio ) LAN

Onderstaande zijn momenteel alle apparatuur die aangesloten zouden moeten worden :

- TV Decoder ( blijft op kabelmodem zitten ? )
- Wifi router ( via lan op kabelmodem)
- apple TV ( wifi of Lan ? )
- Sonos-Bridge ( LAN) => om de 2e sonos Play3 die in de keuken staat ook buiten via wifi te gebruiken
- sonos Play 3 ( wifi & lan )
- PC Bureau ( Lan)
- Laptop Prive ( lan & wifi )
- Laptop Werk ( wifi / lan ? )
- Domoticasysteem ( Lan 10/100Mb)
- Alarmsysteem ( LAN )
- PC 2 ( LAN )
- wifi apparatuur ( ipod's / telefoons / etc...)

wat zouden jullie aanbevelen ?

Voorkeur gaat uit naar zoveelmogelijk alles via Lan.

Een 2e 8-poort switch op de wifi-router plaatsen of een 2e router of een 16 poort switch ?

Alles in één groot netwerk plaatsen ? of opdelen in verschillende kleine netwerkje's.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 18:55
Offtopic, doch relevant:
Waar heb je cat 6E vandaan?

[ Voor 41% gewijzigd door significant op 20-04-2014 21:07 ]

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Persoonlijk zou ik opteren naar één groot netwerk, maar er zit hier een adertje onder het gras.
De digicorder moet rechtstreeks aangesloten zijn op de modem, dus het ip van de digicorder mag enkel door de modem worden uitgedeeld anders is er geen interactieve televisie mogelijk (internet op digicorder).

Dus als je telenet modem beschikt over twee internet-uitgangen dan zou ik één rechtstreeks op je digicorder aansluiten. De andere internetaansluiting zou ik direct op een draadloze router aansluiten die van daar ip's uitdeelt, dus dhcp van de wireless router aan en van daar je netwerk verder uitbouwen, dit zorgt ervoor dat alle apparaten elkaar zullen vinden zowel draadloos als bedraad (uitgenomen de digicorder). Dat is het handigst omdat streamen van media zo het gemakkelijkst is.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Elke router kan je ook als switch herconfigureren (zeker met alternatieve firmware).

Heb je overal voldoende aansluitingen? Zoniet zou ik extra switch(es) toevoegen op de plaats waar je meerdere aansluitingen nodig hebt. Gewoon een simpele switch of dus een goedkope router als switch + AP voor betere wifi-dekking.

De ATV zou ik sowieso bedraad aansluiten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom hang je centraal niet een Switch op.

ROUTER poort 1 -> 1Gbps -> Switch -> Componenten
ROUTER poort 2 -> 1Gbps -> Router 2 LAN poort (dus niet double Natten)
ROUTER poort 3 -> 10/100/1000 -> Alarmsysteem
ROUTER poort 4 -> 1Gbps -> Digicorder

Router 2 poort 1 -> 1Gbps ROUTER poort1
Router 2 poort 2-4 -> Spare

Switch poort 1 -> 1Gbps -> ROUTER poort 1
Switch poort 2 -> 1Gbps -> NAS
Switch poort x -> overige componenten

Probeer zo veel mogelijk componenten wat van NAS gebruik maakt op 1 switch te koppelen, net zoals al je SONOS systemen. Reden om je Alarm op de ROUTER aan te sluiten is dat je zo min mogelijk componenten tussen alarm en internet wilt voor meldingen.

Daarnaast zou ik gewoon 1 IP subnet doen, niks met VLAN tagging, maakt het alleen maar onnodig complex en met een /24 private range heb je genoeg interne adressen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• grindal81
significant schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:06:
Offtopic, doch relevant:
Waar heb je cat 6E vandaan?
=> van de elektro-groothandel

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

grindal81 schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:17:
[...]

=> van de elektro-groothandel
Intressant, doe eens een linkje/screendump ? is namelijk de eerste keer dat ik van van 6e hoor ;)

Iperf

• grindal81
Het voorstel van "Darkvortex" had ik persoonlijk ook al in gedachten, dit vooral omdat de kabelmodem van telenet "deels" configureerbaar is via hun web-based toegang, maar je hebt dit nooit 100% onder controle.

Idee was dus om enkel de digicorder & de cisco router hierop aan te sluiten.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 18:55
fish schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:19:
[...]

Intressant, doe eens een linkje/screendump ? is namelijk de eerste keer dat ik van van 6e hoor ;)
Inderdaad, cat 6E bestaat niet. Er is zelfs een verschil tussen Amerikaans, Europees en een ander instituut over de precisie definitie van CAT6 / CAT6A.

Tyco heeft wat proza:
http://www.category6a.eu/...a_Facts/ClassEa_vs_Cat6a/

http://www.category6a.eu/web/Microsites/ISO_Cat6a/

• grindal81
fish schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:19:
[...]

je hebt gelijk ! het is idd maar Cat 6 - 250Mhz....
8)7

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Dat is volgens mij het simpelst en ook de beste manier, zo heb je al je apparaten in één netwerk en dat is dan in jou geval zeer interessant met je sonos systeem en media streaming via upnp etc...
Pagina: 1