Toon posts:

Is deze GPU temperatuur acceptabel? + vraag over chasis fan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Sinds gisteren had ik een nieuw systeem geassembleerd, nu heb ik een aantal vragen over bepaalde dingen die ik onderweg tegenkwam:
1. Is een GPU temperatuur van 70-80 graden celsius acceptabel tijdens games als BF3, ARMA II:OA, warframe?
2. Tijdens het assembleren had ik 3 van de 4 chasis fans aangesloten op het moederbord, echter bleek dat 1 van die fans niet bleef draaien tijdens het opstarten (heel even in het begin van het opstarten begon deze met draaien, maar ging gelijk weer uit), heeft iemand een idee waarom dit is? en hoe ik het kan verhelpen zodat ik wel 3 chasis fans kan aansluiten op het moederbord (en dat ze alle 3 blijven draaien)? Op dit moment heb ik namelijk 2 fans op molex aangesloten (omdat die fan die niet bleef draaien, wel bleef draaien via molex).

Mijn specs:
- Bitfenix shadow (kast)
- i5 4670k CPU + Scythe Mugen 4 PCGH Edition koeler
- PNY GTX 660 xrl8 edition Grafische kaart
- 2 stock fans (meegeleverd bij de kast), 2 scyte fans 1900rpm
- 520 watt seasonic voeding
- GA-Z87X-D3H moederbord (deze heeft 3 chasis fan poorten).

Omdat het moederbord maar 3 chasis fan poorten heeft moest ik er 1 op molex aansluiten, maar omdat bleek dat 1 niet ging draaien moest ik helaas er 2 aansluiten via molex.
Via molex kan ik helaas niet de fans harder of zachter laten draaien. Ik zou graag 1 fan alsnog werkend zien te krijgen via het moederbord, ik vraag mij af of het moederbord een instelling heeft dat deze fan automatisch uit word gezet misschien?

mijn fan opstelling is: 2 front fans intake (1 stock + 1 scythe), 1 bottom intake(stock) en 1 rear outake (scythe) als iemand een betere opstelling weet hoor ik het graag :)

Wat mij ook opviel tijdens games zoals BF3, als de GPU boven de 70 graden word gaat de fan ook niet super hoog, deze blijft maar op 50% draaien. Dit zie ik via het programma CPUID hardware monitor (via een 1280x1024 2e monitor, mijn primaire monitor is 1080p).

Als iemand nog extra informatie nodig heeft, hoor ik het graag.

Graag zou ik het probleem met de fans opgelost hebben zodat 3 fans kunnen worden bestuurd in plaats van 2.
En misschien een oplossing om lagere temperaturen te krijgen op mijn GPU.

PS: mijn CPU heeft wel normale temperaturen in game deze komen niet boven de 50 graden celsius uit.

Ontzettend bedankt voor wie mij kan helpen! :)
-AfterSpeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 20:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@1 Oke, dus zolang het niet boven 80 graden gaat is het goed?
@2 helaas gebeurt hetzelfde, de fan draait heel kort bij booting, en gaat gelijk uit. (de andere fan is dan uiteraard aangesloten op de andere header) het lijkt wel alsof het moederbord insteld dat als er meer dan 2 aangesloten zijn op het moederbord er 1 uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
1 het kan maar is wel warm :)
2 heb je een andere fan geprobeert?

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er is mij iets aparts opgevallen, ik heb de 3 fans weer aangesloten zoals ze waren: rear fan (1900rpm) op sys_fan1, bottom fan (standaard) op sys_fan2, front fan (1900rpm) boven aangesloten op sys_fan3 en front fan (standaard) onder via molex.

Opnieuw als ik het systeem opstart gaat de bottom fan (de standaard fan van de kast) niet aan uit zichzelf. de andere 3 fans wel (de 2 1900rpm en de ene standaard fan (maar dat is logisch want die is via molex).

Nu heb ik via het programma speedfan geprobeerd de fans te controllen.
er staan 3 fan opties: Pwm1, Pwm2 en Pwm3. als ik Pwm1 aanpas gebeurt er niks. als ik Pwm2 aan pas gaat de rear fan hoger of lager. als ik Pwm3 aanpas gaan beide de bottom fan en de front (hoge) fan harder of zachter. (dus die setting zit aan 2 fans fast). alleen als ik deze percentage op 30 of lager doe.. gaat de bottom fan niet aan (standaard is deze 27% dus is de bottom fan uit). alleen als ik deze setting boven de 30% zet, sterker nog, als deze setting 45% is, gaat ook de bottom fan draaien. bij de 1900rpm fan is dit niet het geval, deze gaat wel gewoon draaien onder 30% maar niet lager dan 27% (de standaard instelling).

Wat ik mij afvraag, gaan deze fans uberhaupt hoger of lager uit zichzelf? of moet ik hier iets voor instelling in de BIOS? ik zag wel een optie staan over de fans per temperatuur, ik had deze hoger gezet alleen bleek dat de fans dan al in het begin hoog aan gaan.
Misschien wel handig om erbij te vermelden het zijn allemaal 3 pin fans.
Äls dit niet standaard het geval is (het automatisch hoger of lager draaien van de fans bij hogere temperatuur) en ik kan het ook niet instellen via BIOS dan moet ik denk ik dat maar via speedfan doen. maar het liefst zou ik willen dat de fans harder gaan draaien als de temperaturen hoger gaat.

Als iemand het weet hoor ik het graag.

PS: is het ook mogelijk om die 2 fans aan Pwm3 gescheiden te maken zodat 1 fan via Pwm1 kan worden bestuurd of kan dit niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik er nu aan denk dan is het eigenlijk best logisch waarom de bottom fan niet draait. deze bottom fan (de standaard meegeleverde fan van de kast) kan maar draaien tot 800 rpm denk ik. terwijl die andere kan tot 1900rpm. en omdat 2 fans worden gecontrolled door 1 setting word een percentage gerekend van beiden.
bijvoorbeeld: op 30% draait 1 fan op 240rpm en de ander op 570rpm. als het percentage dus te laag is zal 1 fan niet kunnen draaien.

Dus nu moet ik een manier vinden zodat die 2 sys_fans gescheiden zijn van mekaar zodat ik ze beiden kan instellen. Is er een manier om dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:49

_AvA_

en dat ben zo.

Ik zou ook nog even controleren of de onderste fan zwaarder draait (waarschijnlijk niet als je uitleg in je laatste post klopt).
Anders is de makkelijkste manier om het werkend te krijgen, er voor zorgen dat je twee de zelfde fans hebt.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als die ene fan 800 rpm is laat je die tog lekker op je molex draaien en gebruik je die 1900 rpm varianten aangesloten op je mobo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maks11223344 schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:59:
als die ene fan 800 rpm is laat je die tog lekker op je molex draaien en gebruik je die 1900 rpm varianten aangesloten op je mobo? :)
ja, dat is zoals ik het eerst had. ik vroeg me alleen af of die 800rpm ook bestuurd kon worden.

Maar ik denk dat het me wel duidelijk is nu. als ik persee 3 fans wil controllen moet ik 1 fan vervangen door nog zo'n 1900rpm fan blijkbaar. dus ik denk dat ik maar moet blijven met zoals het nu is. standaard 800rpm fans via molex en 2 1900rpm via moederbord. dan houd ik 1 sysfan poort over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je hoeft die 800 rpm fan hellemaal niette controllen is tog maar een 800 fannetje maakt geen overbodig geluid ofzo
Pagina: 1