Momenteel heb ik het met onderstaande config een thuisservertje met w2k12 erop waarop ik allerlei server-achtige taakjes uitvoer. De hoeveelheid en complexiteit van deze zaken is de afgelopen jaren enorm teruggelopen. Mede daarom (en omdat ik het leuk vind om weer ff lekker te prutsen) wil ik gaan overstappen naar xpenology.
Dit thuisservertje heeft momenteel de volgende taken:

De raid disks gaan later vervangen worden door 3 pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB. Waarbij ik gebruik wil maken van de Xpenelogy software raid om makkelijk de raid set te kunnen expanden.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon II X2 240E Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-MA785GM-US2H | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Hitachi Deskstar, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Western Digital Blue WD3200AAJS , 320GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 99,06 | € 99,06 |
| 1 | Lian Li PC-A04 (Zwart) | € 81,51 | € 81,51 |
| 2 | Silverstone SST-FP57B | € 23,95 | € 47,90 |
| 2 | OCZ Platinum DDR2 PC2-6400 Vista Performance | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Highpoint RocketRAID 2640x4 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 279,47 | |
Dit thuisservertje heeft momenteel de volgende taken:
- Sabnzbd
- Spotnet (gaat naar laptop/ HTPC, eventueel spotweb)
- Mailserver (puur voor contactbackup)
- Opslag Series/films op raid volume
- Opslag backups van andere devices op een losse disk
- Hij krijgt ongetwijfeld meer taken zodra de upgrade is uitgevoerd. Dan ga ik wat meer spelen met DSM.

- Disk 0: Puur fileopslag voor backup doeleinden. Hij is voor wat andere zaken gebruikt en daarom zo "raar" gepartitioneerd.
- Disk 1: OS Partities + scratch partitie waarop alle downloads terecht komen.
- Disk 2: Raid 5 partitie van 4x2tb voor opslag films + series
- Xpenelogy word geïnstalleerd vanaf een USB stick die hij bij het booten altijd nodig blijft hebben. Een disk om op te installeren is echter ook altijd nog nodig. Config disk 1 blijft dus identiek. Deze (kleine) usb stick schaf ik hiervoor aan pricewatch: Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 32GB Zwart
- Algemene driver ondersteuning is opzich prima in orde. Mijn systeem word zover ik kan zien gewoon ondersteund.
- NTFS schijven worden volledig ondersteund.
- Is mijn rocketraid ondersteund. Edit: volgens deze thread wel http://xpenology.com/foru...ic.php?f=2&t=1361&p=11790
- Word disk 0 met zijn gare dynamische config ondersteund.
- Voorzien jullie nog problemen of hebben jullie nog tips of tricks?
De raid disks gaan later vervangen worden door 3 pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB. Waarbij ik gebruik wil maken van de Xpenelogy software raid om makkelijk de raid set te kunnen expanden.