Toon posts:

Asus Maximus VI Impact of Z87I-Pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op dit moment een HTPC aan het samenstellen en twijfel over het moederbord. De kast die ik heb gekocht vereist Mini-ITX en omdat ik erg tevreden ben over Asus moederborden bestaat mijn shortlist uit Asus Maximus VI Impact en Asus Z87I-Pro. Ik ga niet aan overklokken beginnen; de HTPC gaat video afspelen en onze kinderen zullen er games op gaan spelen.

Nu mijn dilemma, de reden om voor de Maximus te kiezen is de betere audio specs. Echter, de HTPC wordt aangesloten op mijn av-receiver (Marantz SR7008). Nu vraag ik mij af of het vanwege de audio-weergave zinvol is om de Maximus te kiezen of dat dit niet nodig is vanwege de av-receiver. De videokaart die erin gaat komen is een GTX 770 of iets gelijkaardigs.

Dus gezien mijn configuratie, adviseren jullie de Maximus VI Impact of de Z87I-Pro?

Groet,
DG

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:58
Ik heb zelf de Asus Maximus Impact gehad, erg mooi compleet moederbord maar voor jou doel denk ik dat het overkill is, ik denk dat jou receiver het geluid mooi gaat weergeven. Als je echt tussen deze 2 wilt kiezen dan zou ik in jou geval voor de z87i pro gaan maar omdat je niet gaat overklokken zou je ook voor een andere goedkopere chipset kunnen gaan.

I.p.v de GTX 770 zou je ook voor de R9 280X van AMD kunnen gaan, die had ik zelf gekozen toen.

[ Voor 12% gewijzigd door DM89 op 20-04-2014 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie. Maar wordt door het gebruik van een av reciever de DAC overgelaten aan de reciever en staat de on board audio chip / converter buiten spel? M.a.w. het maakt dus helemaal niet uit voor voor audio processing er op het moederbord zit?

• DM89
Ik denk als je speaker direct aansluit dat je het misschien wel hoort, aangezien jij nog een receiver er tussen hebt zal die het werk wel doen.

Maar als je de 40 euro extra er voor over hebt haal je gewoon de impact :P

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als je gebruik maakt van HDMI maakt de 'geluidskaart' helemaal niets uit, ik gebruik een cheapo passief gekoeld nvidia kaartje met HDMI en het geluid is gewoon super via mijn receiver. En je hebt het over een HTPC? Als je alleen maar videos afspeelt hoef je echt geen bijzondere kaart hoor.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
OK. Het is wel de bedoeling dat op de htpc spellen worden gespeeld. Dus het is eigenlijk meer een entertainment pc.

Het komt niet zo zeer op die paar tientjes aan, maar meer of de audio chip wordt gebruikt. Als de audio chip wordt gebruikt dan geef ik die paar tientjes extra voor de maximus uit en anders kies ik voor de pro.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Wat moet je trouwens met zo'n bordje in een htpc? Met een normale i5 op h81 kun je net zo goed film afspelen en gamen, wil je gaan overklokken met de htpc?

Edit; voor ik commentaar krijg, het zijn prachtige bordjes, maar ik denk dat ze tamelijk overkill zijn voor het hier beoogde gebruik

[ Voor 30% gewijzigd door NLBUURMAN op 21-04-2014 18:25 ]

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• DM89
NLBUURMAN schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:24:
Wat moet je trouwens met zo'n bordje in een htpc? Met een normale i5 op h81 kun je net zo goed film afspelen en gamen, wil je gaan overklokken met de htpc?

Edit; voor ik commentaar krijg, het zijn prachtige bordjes, maar ik denk dat ze tamelijk overkill zijn voor het hier beoogde gebruik
Ben ik met je eens, je betaald er veel voor terwijl je er niet veel uit gaat halen, toen ik die impact had heb ik ook overgeklokt. Ik zou gewoon voor een goedkoper bordje gaan met een chipset die niet ontworpen is voor overklokken enz. Goed geluid krijg je toch wel door je receiver.

Maar zoals ik al zij als je het geld er voor over hebt kan je alsnog gaan voor een van die 2, ik zou dan kiezen voor de impact maar de keuze is aan jou :) je betaald toch veel voor iets met erg veel functies die je niet gaat gebruiken.

Wat voor processor ga je gebruiken? Koop je een Intel processor zonder K erachter dan heeft de chipset van de jou gekozen moederborden sowieso geen nut.

• DM89
Ik heb deze ook gehad, toen ook aangesloten door middel van een receiver. Geluid was top.

pricewatch: Asus H87I-PLUS

Ja, de impact heeft een betere geluidskaart maar als je dat nou echt gaat horen? De receiver regelt dat wel :)

Dus uiteindelijk moet je gewoon kopen waar jij je het beste bij voelt

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Tja, h87 kan natuurlijk ook. Jullie inschatting is dus dat de audio chip (alc887 tov alc1150) in mijn situatie met een av reciever geen merkbaar verschil oplevert.

WiFi ga ik toch niet gebruiken want de ht-/game-pc wordt via netwerkkabel aangesloten.

Blijft over de Bluetooth mogelijkheid.

Ik zal het meenemen in mijn keuze.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:04
Tja, Audio over HDMI betekend dat de geluidschip niets zal bijdragen.
Ga je echter analoog aansluiten dan zal de audiochip wel van invloed kunnen zijn. Het is dus van belang dat je van te voren bepaalt hoe je gaan aansluiten in de AV keten, en daarop je aankoop baseren.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 22-04-2014 09:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, m'n htpc staat inmiddels. Erg tevreden over. Het moederbord is de Asus h87i plus geworden.

Heb nog wel een verschil gemerkt tov de z87 die ik in m'n pc heb. Als CPU cooler heb ik de Cooler Master 412s gekocht en met het z87 bord is in advanced mode het toerental van de CPU fan te regelen. Helaas lukt dat niet met het h87 bord en staat de fan op max te draaien. Nu heb ik de fan niet aangesloten en mocht de temp toch te hoog oplopen, dan koop ik wel een losse 4 pins fan die ik dan monteer op het koelerblok.

Verder viel me op dat de bevestigingsplaat van de CPU koeler aan de achterkant van het moederbord in aanraking komt met een klein zwart blokje. Dit kan hopelijk geen kwaad. Iemand ervaring mee?
Pagina: 1