Toon posts:

PC samenstellen: dual core of quad core (no game pc)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben voor een familielid bezig om een nieuwe pc samen te stellen en zoek jullie advies..
Ik heb al wat afgezocht op dit forum maar ik kom eigenlijk geen topics tegen die gelijk zijn aan het gebruik.

Het gebruik: -uitpakken/repareren van grote bestanden ( +30 GB) en overzetten naar usb.
-Internet, email en youtube. Er worden geen games op gespeeld.
Het budget: omstreeks 500 euro (zonder monitor)
Wensen: - Kunnen internetten terwijl pc op de achtergrond bezig is met uitpakken
- pc moet zo'n 5 jaar meegaan.

Nu heb ik twee processors in gedachten: de i3 3220 en de i5 3330 ( http://versus.com/nl/inte...220-vs-intel-core-i5-3330 ).
Prijsverschil is ruim 50 euro.

Vragen:
- Gezien het gebruik, zal het verschil tussen deze 2 processors goed merkbaar zijn?
- Heb ik voldoende aan de build on GPU als er slechts SD youtube filmpjes bekeken worden?
- Zijn 2 geheugenstrips van elk 4 GB overkill of is het wel een aanrader?
- Is een low budget moederbord (usb 3.0) voldoende? En zo ja, zijn er in deze prijsklasse merken (asus,msi, biostar,asrock, gigabyte) die ik beter kan ontwijken?

Opmerking: voor het gemak heb ik alleen op deze 2 CPU's gefocussed maar andere aanraders zijn altijd welkom.

Alvast bedankt voor jullie tijd en advies!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou nu gewoon voor 8GB gaan. Met 4 (2x 2GB) kom je een heel eind, maar gezien je budget denk ik dat 8GB wel gaat passen. De IGP van de CPU is meer dan zat voor het kijken van filmpjes en dat soort dingen. Die hebben prima hardwareacceleratie, dus is het niet echt nodig om er een snellere videokaart in te duwen.

Het programma waarmee je uitpakt, kan die met meerdere cores overweg? Als dat namelijk niet het geval is, dan is de toevoeging van meer cores niet bijzonder zinvol.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:07
kies je bewust voor cpu's van de vorige generatie? Ik zou gewoon voor de nieuwste gaan en dan moet je dus kiezen tussen de i3 4130 en i5 44440

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Een systeem is nog zo snel te maken, maar als het downloaden en uitpakken van bestanden op dezelfde schijf gebeurt als waar het besturingssysteem op is geïnstalleerd, dan zal de gebruiker daar zekers iets van merken. Het beste is dus om bijvoorbeeld een SSD te nemen voor het besturingssysteem + documenten en een tweede schijf voor het downloaden + uitpakken. Ik kan sowieso een SSD aanraden, want die is veel meer toekomstbestendig dan de CPU voor de taken die je familielid wilt gaan doen.

Je kunt overigens ook overwegen om deze CPU aan te schaffen: pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voordeel van een ssd is juist dat die al die dingen wel met gemak tegelijk aankan.

Denk dat je met een ssd alleen er al bent (zonder te weten wat je nu hebt)

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:47:
Ik zou nu gewoon voor 8GB gaan. Met 4 (2x 2GB) kom je een heel eind, maar gezien je budget denk ik dat 8GB wel gaat passen. De IGP van de CPU is meer dan zat voor het kijken van filmpjes en dat soort dingen. Die hebben prima hardwareacceleratie, dus is het niet echt nodig om er een snellere videokaart in te duwen.
Dat gaat idd. wel in het budget passen, zeker als ik geen extra grafische kaart erbij hoef te prikken.
Het programma waarmee je uitpakt, kan die met meerdere cores overweg? Als dat namelijk niet het geval is, dan is de toevoeging van meer cores niet bijzonder zinvol.
Een van de laatste versies van winrar. Die maakt wel gebruik van multicore, maar als ik google krijg het idee dat de quad cores nog altijd niet goed aan het werk worden gezet.
Toch wordt er wel aan gewerkt dus met het oog op de toekomst wellicht verstandig om toch voor een quadcore te kiezen.
Rrob schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:59:
kies je bewust voor cpu's van de vorige generatie? Ik zou gewoon voor de nieuwste gaan en dan moet je dus kiezen tussen de i3 4130 en i5 44440
Nee, is mij volledig ontgaan. Het prijsverschil is nihil dus tip ga ik zeker opvolgen.
Mick1990 schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:11:
Een systeem is nog zo snel te maken, maar als het downloaden en uitpakken van bestanden op dezelfde schijf gebeurt als waar het besturingssysteem op is geïnstalleerd, dan zal de gebruiker daar zekers iets van merken. Het beste is dus om bijvoorbeeld een SSD te nemen voor het besturingssysteem + documenten en een tweede schijf voor het downloaden + uitpakken. Ik kan sowieso een SSD aanraden, want die is veel meer toekomstbestendig dan de CPU voor de taken die je familielid wilt gaan doen.
Het besturingssysteem komen wel op een aparte partitie te staan, maar dat blijft dus een bottleneck?
Een kleine ssd kaart zou qua budget net moeten kunnen.
Je kunt overigens ook overwegen om deze CPU aan te schaffen: pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed
Wow, dat scheelt de helft van de prijs. Lever ik daar veel mee in tov de i3 4130?

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:26:
Voordeel van een ssd is juist dat die al die dingen wel met gemak tegelijk aankan.

Denk dat je met een ssd alleen er al bent (zonder te weten wat je nu hebt)
Je bedoelt alleen de ssd waar het besturingssysteem op staat?
Dat het bestand dus uiteindelijk op een ouderwetse 1TB harde schijf komt te staan vormt dan geen bottleneck?

• Reepje
  • Niet online
Het gebruik dat jij beschrijft , lijkt het lees/schrijf gebeuren op de HDD de bottleneck.

Vervang dat door een ssd die op dit vlak honderden keren sneller is, en je staat versteld van de speed zeker weten.
Gezien laag budget het hele zwikje op 1 ssd van 240 GB. =100 euro en klaar. Kan je evt nog even verder sparen om later mobo/cpu/geheugen te vervangen.

• Mick1990
  • Niet online
Als het besturingssysteem op een andere partitie staat, dan zul je nog steeds problemen ondervinden als je aan het downloaden bent, zeker op een HDD. Het downloaden en uitpakken op een SSD lijkt mij niet echt verstandig omdat dan de levensduur ervan snel achteruit gaat. Ik zou juist een 120GB SSD nemen en dan bijvoorbeeld een 1 TB HDD erbij, dat kom je ongeveer even duur uit als een SSD van 240 GB.

De pentium G3220 is meer dan genoeg. De ingebouwde GPU kan gewoon Blu-ray streams van 50 Mbit afspelen dus dat zit ook wel snor. De i3 is wel iets beter, maar ik denk niet dat je daar veel verschil in zult merken. Zeker niet als je ook een SSD erbij neemt.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:07
Het downloaden en uitpakken op een SSD lijkt mij niet echt verstandig omdat dan de levensduur ervan snel achteruit gaat.
dat valt wel mee, zoveel schrijfacties zijn dat nu ook weer niet: dowloaden, uitpakken, repareren Ik zou gewoon een 240G ssd nemen dan heb je geen trage hdd nodidg

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-04 18:35
De reparatie op de SSD doen, maar het bestand van 30GB naar de USB 3.0 sturen duurt al iets langer.
En waar parkeer je deze bestanden? Daarvoor is de HDD de goedkoopste optie.
Want 240 GB SSD heeft 15 % overhead nodig , en effectief blijft er naast de nodige programma's misschien maar 150 GB ruimte over.
Bovendien als het een groot bestand is dan schrijft dat redelijk snel naar HDD.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:38:
Het gebruik dat jij beschrijft , lijkt het lees/schrijf gebeuren op de HDD de bottleneck.

Vervang dat door een ssd die op dit vlak honderden keren sneller is, en je staat versteld van de speed zeker weten.
Gezien laag budget het hele zwikje op 1 ssd van 240 GB. =100 euro en klaar. Kan je evt nog even verder sparen om later mobo/cpu/geheugen te vervangen.
Ik verwacht niet dat dit nog een optie is, de huidige pc is echt zwaar verouderd en begint kuren te voortonen.
Wat budget betreft is het wel mogelijk om een 240gb ssd in het nieuwe systeem te plaatsen, echter is de vrije ruimte die dan overblijft te beperkt.
Gezien het beperkte budget ontkom ik er denk ik niet aan om er een traditionele hdd erbij te plaatsen.
Mick1990 schreef op zondag 20 april 2014 @ 16:11:
Het downloaden en uitpakken op een SSD lijkt mij niet echt verstandig omdat dan de levensduur ervan snel achteruit gaat.
Dit begrijp ik niet. Een SSD is toch veel betrouwbaarder dan een HDD?
Ik zou juist een 120GB SSD nemen en dan bijvoorbeeld een 1 TB HDD erbij, dat kom je ongeveer even duur uit als een SSD van 240 GB.
Interesante optie idd. Maar als uitpakken & repareren op de SSD niet verstandig is, gaat dan het belangrijkste voordeel om een SSD erbij te pakken dan niet verloren? Uitpakken & repareren vraagt immers het meeste van de pc..
De pentium G3220 is meer dan genoeg. De ingebouwde GPU kan gewoon Blu-ray streams van 50 Mbit afspelen dus dat zit ook wel snor. De i3 is wel iets beter, maar ik denk niet dat je daar veel verschil in zult merken. Zeker niet als je ook een SSD erbij neemt.
Nice. Zeer interessant alternatief.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 00:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op zondag 20 april 2014 @ 16:46:

Want 240 GB SSD heeft 15 % overhead nodig , en effectief blijft er naast de nodige programma's misschien maar 150 GB ruimte over.
Bovendien als het een groot bestand is dan schrijft dat redelijk snel naar HDD.
Ja, 150 gb is dan idd. te weinig.

Dus als ik het goed begrijp is het schrijven van SSD naar HDD het enige gedeelte wat dan langzamer gaat?
Daar valt wel mee te leven!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 00:02 ]

• Reepje
  • Niet online
Bespaar 4 tientjes door een 120 GB ssd te nemen.
Windows en gebruikte programmas op de ssd, downloaden en uitpakken op de HDD.

De harde schijf kan zich dan bezighouden met de download, terwijl de rest door de ssd wordt gedaan.

Nog goedkoper: 2 HDD. Een voor windows en programmas, de andere voor de downloads en uitpaktoestanden. Dat gaat stukken sneller dan de hele boel vanuit 1 HDD proberen te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik twijfel nog steeds over welke processor we moeten nemen...
Verder is het plaatje wel aardig rond:

Processor: i5 4440 / i3 4130 / pentium G3220 ( ± € 55 / € 110 / €160 )
Moederbord: ASRock 1150 H81M-HDS ( ± € 45 )
Geheugen: 2x 4096MB DDR3 1333 Kingston CL9 ( ± 2 x € 35 )
Harddisk: 1x 120GB SSD Kingston V300 ( ± € 65 )
1x HDD Seagate 1TB ( ± € 55 )
Behuizing, voeding, brander e.d. ( € 160)

Voor 24 euro meer kan ik dezelfde HDD ook in 2TB krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog een ander vraagje mbt het geheugen:

Ik zie dat de i3 en i5 ook DDR 1600 geheugen ondersteunt. Is dat een groot verschil tov pentium G3220?

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 19:10
Pentium 3420 ondersteund wel 1600mhz en is iets krachtiger.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Reepje
  • Niet online
Neem de crucial M500. 1 cent goedkoper dan de Kingston, maar iets sneller en veel betrouwbaarder.

pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB

Verwijderd

Topicstarter
jorisvdelsen schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:12:
Pentium 3420 ondersteund wel 1600mhz en is iets krachtiger.
Idd.
Het enige verschil met de i3 4130 is dat hyperthreading ontbreekt. Daarvoor is hij wel bijna 50 euro goedkoper. Zou dit een groot gemis zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Reepje schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:20:
Neem de crucial M500. 1 cent goedkoper dan de Kingston, maar iets sneller en veel betrouwbaarder.

pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
Ik zie dat deze idd. wat beter scoort. Thanks, deze gaat het worden. d:)b

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-04 19:10
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:30:
[...]

Idd.
Het enige verschil met de i3 4130 is dat hyperthreading ontbreekt. Daarvoor is hij wel bijna 50 euro goedkoper. Zou dit een groot gemis zijn?
Nee, momenteel maken niet veel programma's gebruik van HT, zeker niet de lichte programma's die jij noemde. De programma's die jij gebruikt zullen ook prima runnen op een Pentium.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• Mick1990
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:21:

Dit begrijp ik niet. Een SSD is toch veel betrouwbaarder dan een HDD?
In de openingspost staat dat er 30GB aan bestanden wordt gedownload en uitgepakt. Ik neem aan dat het dan over Usenet gaat. Dat betekent dus netto al 60GB aan schrijfacties voor het downloaden + uitpakken. Maar een SSD werkt met write cycles en pages die maar een aantal keer te beschrijven zijn voordat ze 'kapot' gaan. In het kort komt het er voor grote bestanden op neer dat je het moet vermenigvuldigen met een factor 1,5, ook wel de Write-Amplification-Factor. Dat betekent dus 60GB * 1,5 = 90GB nodig om 60GB aan writes te verwerken. Maar soms moeten usenet-bestanden ook gerepareerd worden, vooral dat laatste is destructief voor een SSD, omdat dat vaak om zeer kleine random writes van enkele bits gaat. Een Crucial M500 kan 72TB aan schrijfacties aan.

Maar er is ook nog iets als write cycles bij een SSD. Die 72TB is gebaseerd op gemiddeld gebruikt. SSD's bestaan uit blocks en pages en de laatstgenoemde is bij de Crucial M5 16KB met 512 pages per block. Dat betekent dus dat er per block 16*512 = 8.192 KB aan gegevens opgeslagen kunnen worden. Als je bijvoorbeeld één letter in een document zou veranderen en op zou slaan, dan kost je dat één erase en één write in een page. Die ene page is echter niet het minimum wat erased wordt. Als er één gewist wordt, dan zullen er 511 ongewenst meegaan. Die 511 ongewenste blocks komen dan in een 'erase cache' totdat ze opnieuw beschreven kunnen worden. Waar het dus op neer komt is dat als je 1 KB opslaat, er 15KB 'verloren' gaat omdat die 15KB in de 'erase cache' komt. Elke block kan bij een M500 Crucial SSD 3000x beschreven worden, voordat deze page 'opbrand' en dus niet meer werkt.

Stel nu het volgende: je schrijft 100MB oftewel 102.400 KB aan data weg. Stel nu dat we die 100MB gewoon wegschrijven als één bestand, zoals bijvoorbeeld met een rar bestandje van Usenet. Dan komt dat neer op: 102.400 KB / 16KB per page = 6400x een page van 16KB gebruikt. Dat komt neer op 6400 / 512 pages per block = 12,5 blocks beschreven.

Stel dat we die 100MB opsplitsen in allemaal kleine bestandjes van elk 4KB. Dat komt dan neer op 102.400 / 4KB = 25.600x een page van 16KB gebruikt. 25.600 / 512 pages per block = 50 blocks beschreven.

Als we dit dan even opschalen naar bijvoorbeeld 30GB aan data: 30GB = 30.720 MB. 30 720 MB/ 100 MB = 307,2. Als je dus de gegevens even grofweg vermenigvuldigd met deze factor:

30 GB data waarvan allemaal bestanden van 100MB = 3.840 blocks beschreven
30 GB data waarvan allemaal kleine bestandjes = 15.360 blocks beschreven.

Een Crucial M500 SSD heeft blocks die 3000x beschreven kunnen worden. Een SSD van 120GB heeft ongeveer 46 miljoen blockwrites in totaal. Je kunt dus 12.000x 30GB downloaden als dit allemaal 100MB bestandjes, wat neer komt op maar liefst 352TB!

Echter, als je bestandjes van 4KB zou wegschrijven die bij elkaar 30 GB worden, dan komt dat neer op zo'n 3000x 30GB schrijven, wat dus neer komt op 88 TB. Je kunt dus merken dat de levensduur erg snel naar beneden gaat als je enkel kleine bestandjes zou wegschrijven.

En als klap op de vuurpijl: als je alleen maar 1 bits bestandjes weg zou schrijven dan zou je grofweg gezien maar 3x 30GB kunnen wegschrijven. Dan is je SSD dus al na 90GB overleden... In de praktijk is dit natuurlijk waanzin, maar er zijn genoeg writes die slechts een paar bytes groot zijn. Denk bijvoorbeeld aan één letter veranderen in een word bestandje en dat vervolgens opslaan. Maar ook PAR2 kan destructief zijn voor een SSD. PAR2 maakt namelijk rekensommetjes aan de hand van bits. Je hebt bijvoorbeeld 4 bits en een extra controle bit. Als 1 bit beschadigd is, dan wordt die weer teruggerekend naar de juiste waarde. Dat zijn dus allemaal berekeningen van enkele bits, waarbij je na 90GB PAR2 al geen werkende SSD meer hebt. Nu zal 90GB aan PAR2 wel erg lang duren, want als er iets beschadigd is, dan is het meestal maar een paar MB. Die bits berekeningen zijn trouwens ook deels de reden waarom PAR2 op dezelfde HDD een systeem zo langzaam maakt...

Kortom: voor het downloaden van usenet bestanden totaal geen probleem, maar repareren met PAR2 kansloos.

Zetfouten voorbehouden }:O

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-04 20:01
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Als ik jou was zou ik dit geheugen nemen. Omdat dit setje...

- maar 59 euro kost.
- 8gb is
- 1600mhz snel
- cas 8
- low voltage (1,35V)
- volgens mij nog behoorlijk laag 'hangt' / is ook nog.

Ik kom op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3420 Boxed€ 53,-€ 53,-
1ASRock H81M-HDS€ 38,95€ 38,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,85

Ik merk wel op dat weinig bang-for-the-bucks kasten op voorraad zijn. Heb er een gekozen die mij wel beviel, maar dat wil niet zeggen dat de TS dat ook vindt. Brander en CPU koeler is ook optioneel toe te voegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,52€ 12,52

Bluray lezer zie je ook, maar ik vermoed eigenlijk dat er helemaal geen dvd speler nodig is wellicht. Processorkoeler heb ik zelf goede en stille veraringen met de Shuriken, maar is ook persoonlijk. Hieronder zie je mijn voorstel, allemaal te bestellen bij Megekko als goedkoopst, mits je zelf in elkaar zet, zonodig met behulp van youtube.

Megekko

Scythe Big Shuriken 2 Rev. B 1x € 31,50
Cooler Master N200 Closed 1x € 33,-
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU 1x € 59,-
be quiet! System Power 7 300W 1x € 30,-
Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB 1x € 47,95
Intel Pentium G3420 Boxed 1x € 53,-
ASRock H81M-HDS 1x € 38,95
Crucial M500 2,5" 120GB 1x € 56,95

Subtotaal inclusief kosten € 357,30

Succes!

[ Voor 107% gewijzigd door iamzero456 op 20-04-2014 23:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mick1990 schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:42:
[...]

-knip- ;)

Kortom: voor het downloaden van usenet bestanden totaal geen probleem, maar repareren met PAR2 kansloos.

Zetfouten voorbehouden }:O
Bedankt voor je uitgebreid antwoord, echt top.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de program files map beter verplaatsen naar de HDD schijf en daar alle programma's op installeren?

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 00:00 ]

• iamzero456
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:00:
[...]

Bedankt voor je uitgebreid antwoord, echt top.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de program files map beter verplaatsen naar de HDD schijf en daar alle programma's op installeren?
Wat ik uit het verhaal begrijp is dat je beter niet kan uitpakken/repairen op je SSD, maar op je HDD. Op je SSD doe je alleen windows + programma's. Alle harde data zoals foto's, muziek, films, par2, rar of wat voor bestanden dan ook komen op je hdd. Kwestie van downloadmap instellen en andere zaken. Zie ook:

http://www.computerforums...s-windows-7-a-208106.html

Verwijderd

Topicstarter
iamzero456 schreef op zondag 20 april 2014 @ 22:47:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Als ik jou was zou ik dit geheugen nemen. Omdat dit setje...

- maar 59 euro kost.
- 8gb is
- 1600mhz snel
- cas 8
- low voltage (1,35V)
- volgens mij nog behoorlijk laag 'hangt' / is ook nog.

Ik kom op het volgende uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,85

Ik merk wel op dat weinig bang-for-the-bucks kasten op voorraad zijn. Heb er een gekozen die mij wel beviel, maar dat wil niet zeggen dat de TS dat ook vindt. Brander en CPU koeler is ook optioneel toe te voegen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,52€ 12,52

Bluray lezer zie je ook, maar ik vermoed eigenlijk dat er helemaal geen dvd speler nodig is wellicht. Processorkoeler heb ik zelf goede en stille veraringen met de Shuriken, maar is ook persoonlijk. Succes!
Die kast is mooi, maar ik ben vooral te spreken over het geheugen dat je hebt gevonden.
Ik was al geheugen van Corsair Vengeance tegengekomen maar deze is nog beter. d:)b
Dvd speler hoeft idd. niet.

De koeler heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan.. Is de standaard bijgeleverde koeling niet voldoende?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 00:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
iamzero456 schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:03:
[...]

Wat ik uit het verhaal begrijp is dat je beter niet kan uitpakken/repairen op je SSD, maar op je HDD. Op je SSD doe je alleen windows + programma's. Alle harde data zoals foto's, muziek, films, par2, rar of wat voor bestanden dan ook komen op je hdd. Kwestie van downloadmap instellen en andere zaken. Zie ook:

http://www.computerforums...s-windows-7-a-208106.html
Maar als ik bijv. quikpar en winrar installeer op de SSD, dan gaan de programma's toch ook op de SSD hun werk doen? Als ik het verhaal goed begrijp dan zou alleen de downloadmap instellen niet voldoende zijn..

• iamzero456
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:12:
[...]

Die kast is mooi, maar ik ben vooral te spreken over het geheugen dat je hebt gevonden.
Ik was al geheugen van Corsair Vengeance tegengekomen maar deze is nog beter. d:)b
Dvd speler hoeft idd. niet.

De koeler heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan.. Is de standaard bijgeleverde koeling niet voldoende?
Jazeker wel, echter als je aan het uitpakken/repairen kan het zijn dat de standaardkoeler meer lawaai maakt dan een aftermarket koeler zoals de shuriken. Als je dan rustig een filmpje aan het kijken bent kan dat als vervelend worden ervaren. Ik ben slechthorend dus ik kan misschien niet hardmaken dat de Shuriken de geschikte koeler voor je is. Ik kan alleen zeggen dat de standaardkoeler meer lawaai KAN maken ;)

Miss dat iemand anders eerder een processorkoeler van Gelid aanraad, bijvoorbeeld. Je kan ook review bekijken om te bepalen of je uberhaupt er ongeveer 30 euro aan wil uitgeven voor een aparte koeler. Er werd vermeld dat je de pc 5 jaar wil houden en daar helpt goede koeling aan mee.
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:16:
[...]

Maar als ik bijv. quikpar en winrar installeer op de SSD, dan gaan de programma's toch ook op de SSD hun werk doen? Als ik het verhaal goed begrijp dan zou alleen de downloadmap instellen niet voldoende zijn..
Ik hoop niet dat quickpar of winrar opeens de bestanden zou verplaatsen naar de HDD ;) , zolang je de juiste mappen instelt moet dat geen probleem zijn om die op de SSD te installeren. Je vind ook op internet veel artikelen om SSD levensduur te verlengen. Sommige mensen zetten ook (qua instellingen e.d.) browser downloads, logfiles of cache bestanden allemaal op de hdd om zo zoveel mogelijk uit de SSD te halen.

Megekko

Wat de koeler betreft, ik zou het gewoon doen. Het hoeft echt geen grote koeler te zijn, maar het past makkelijk in je budget en het is het naar mijn mening waard :) Je zou ook kunnen overwegen om 2 TB te nemen voor wat meer opslag ruimte.

Als je behoefte hebt aan een minder grote kast, kan je met jouw budget makkelijk kiezen voor een kleinere opstelling, Mini-ITX . Is maar iets duurder en een stuk ruimtebesparender! Als je wilt stel ik die ook voor je samen.

EDIT: Ah, sorry. Ik verveel me op werk. Hieronder is een prachtige kast, ook in het zwart verkrijgbaar. Ook dit is een kwestie van smaak. Bijzonder stille configuratie te noemen met een goed moederbord erin. Mocht je zeker weten nooit meer dan 2 schijven (1ssd+1hdd) aan te sluiten, kan je nog ongeveer 12 euro afsnoepen van het moederbord. Je kan dit besluiten en later als het nodig is een uitbreidingskaartje kopen voor nog 2x Sata3 aansluitingen (of meer). Aanschouw:

1ASRock B85M-ITX€ 65,88€ 65,88
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,99€ 62,99

Deze aanpassingen tellen er 60 euro bovenop waardoor je net boven de 400 euro zit. Nog steeds ruim onder het aangegeven budget van 500 euro totaal :)

[ Voor 61% gewijzigd door iamzero456 op 20-04-2014 23:41 ]

• Mick1990
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:16:
[...]

In het geval van die programma's niet, want die verwerken alleen de data op de locatie waar ze staan. Als Winrar dus op C:\ (SSD) staat en de Download map op D:\ (HDD), dan zal alleen de HDD gebruikt worden voor het uitpakken.

Ik kan je overigens aanraden om SABNZBD+ te installeren, alles gaat daar automatisch: downloaden - repareren - uitpakken. Ook die kun je gewoon op de SSD installeren, zolang de downloadmap, de tempmap en de unrar map gewoon op de HDD ingesteld wordt. Werkt echt heerlijk!

Alle documenten en muziek etc kunnen gewoon op de SSD geplaatst worden, zolang het maar erop past natuurlijk ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mick1990 op 20-04-2014 23:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
iamzero456 schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:17:
[...]

Megekko

Wat de koeler betreft, ik zou het gewoon doen. Het hoeft echt geen grote koeler te zijn, maar het past makkelijk in je budget en het is het naar mijn mening waard :) Je zou ook kunnen overwegen om 2 TB te nemen voor wat meer opslag ruimte.

Als je behoefte hebt aan een minder grote kast, kan je met jouw budget makkelijk kiezen voor een kleinere opstelling, Mini-ITX . Is maar iets duurder en een stuk ruimtebesparender! Als je wilt stel ik die ook voor je samen.
Je hebt gelijk, de koeler is het geld wel waard.
Wat samenstellen betreft: Dat zou ik effe moeten overleggen. Wij gaan morgen even naar een pc zaak hier in de buurt waar ze ook assemblage doen.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat een fysieke winkel de voorkeur krijgt, maar je weet nooit hoe het gaat lopen dus ik hou je voorstel in beraad.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 00:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mick1990 schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:20:
[...]

In het geval van die programma's niet, want die verwerken alleen de data op de locatie waar ze staan. Als Winrar dus op C:\ (SSD) staat en de Download map op D:\ (HDD), dan zal alleen de HDD gebruikt worden voor het uitpakken.

Ik kan je overigens aanraden om SABNZBD+ te installeren, alles gaat daar automatisch: downloaden - repareren - uitpakken. Ook die kun je gewoon op de SSD installeren, zolang de downloadmap, de tempmap en de unrar map gewoon op de HDD ingesteld wordt. Werkt echt heerlijk!

Alle documenten en muziek etc kunnen gewoon op de SSD geplaatst worden, zolang het maar erop past natuurlijk ;)
Klinkt goed.
SABNZBD+ wordt nu ook gebruikt dus dat is wel handig.

• iamzero456
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:42:
[...]
Je hebt gelijk, de koeler is het geld wel waard.
Wat samenstellen betreft: Dat zou ik effe moeten overleggen. Wij gaan morgen even naar een pc zaak hier in de buurt waar ze ook assemblage doen.
Ik vermoed eerlijk gezegd dat een fysieke winkel de voorkeur krijgt, maar je weet nooit hoe het gaat lopen dus ik hou je voorstel in beraad.
Verwacht veel hogere prijzen bij een lokale PC boer. Voordeel is wel dat je direct geholpen kan worden. Let ook op dat ze PC-boer goede koelpasta gebruikt. Arctic Silver 5 bijvoorbeeld, scheelt ook weer paar graden op de processor.

P:S: Zou je trouwens al je reacties even willen bekijken en van de quotes in je berichten alles weghalen behalve hetgeen waar jij op reageert? Dus dingen zoals winkelmandjes en andere verhalen weghalen :)Dit voorkomt vervuiling in het topic.

Verwijderd

Topicstarter
iamzero456 schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:17:

EDIT: Ah, sorry. Ik verveel me op werk. Hieronder is een prachtige kast, ook in het zwart verkrijgbaar. Ook dit is een kwestie van smaak. Bijzonder stille configuratie te noemen met een goed moederbord erin. Mocht je zeker weten nooit meer dan 2 schijven (1ssd+1hdd) aan te sluiten, kan je nog ongeveer 12 euro afsnoepen van het moederbord. Je kan dit besluiten en later als het nodig is een uitbreidingskaartje kopen voor nog 2x Sata3 aansluitingen (of meer). Aanschouw:

1ASRock B85M-ITX€ 65,88€ 65,88
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,99€ 62,99

Deze aanpassingen tellen er 60 euro bovenop waardoor je net boven de 400 euro zit. Nog steeds ruim onder het aangegeven budget van 500 euro totaal :)
Ja, ik vind hem prachtig maar ik zie de reactie al voor me: "ik heb geen plaats voor een magnetron" :D
Hij past overigens ook niet in het computerkastje (welke ik al honderd keer vervloekt heb).

Ik zal gelijk effe mijn reacties opschonen.
Pagina: 1