• BWSBH
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01-2025
Beste tweakers,
Ik heb gisteren een nieuw moederbord, processor, werkgeheugen en voeding gekocht. Hoewel het systeem opstart en ik het startscherm te zien krijg waarbij je onder andere in bios terecht kan komen, doet het verder vrij weinig. Om precies te zijn, als ik op de key klik om in bios te komen dan krijg ik een muisje te zien op het scherm, wat ik kan bewegen over het scherm, maar daar blijft het dan ook bij. In het begin kwam ik ook nog voorbij het startscherm, en laadde windows XP voor enkele seconden totdat ik een BSOD kreeg. Echter, na wat geklooi met de hardware zit zelfs dit er niet meer bij.

Mijn specificaties:
werkgeheugen: Crucial 4 GB DDR3-1600
processor: Intel® Pentium® Processor G3220
moederbord: GIGABYTE GA-H81M-H
voeding: be quiet! System Power 7 300W, 300 Watt voeding

Verder zitten er nog twee SATA schijven in waar XP nog op staat

Ik heb gechecked of het geheugen er goed in zit. Heb de harddisks losgekoppeld en opgestart. Alle kabels nagelopen en herbevestigd. Het moederbord gereset door de batterij eruit te halen.

Aangezien het systeem al vastloopt in BIOS is mijn vermoeden (als relatieve leek) dat het moederbord kapot is. Een andere mogelijkheid lijkt me dat het werkgeheugen kapot is. Helaas heb ik slechts 1 DDR3 werkgeheugen plaatje en kan het systeem dus niet testen met een ander plaatje. Ook heb ik niet zo 1,2,3 een ander systeem waar ik het plaatje in kan testen.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen of wellicht een suggestie heeft? Alvast bedankt:)

• WWIE92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-08-2025
maf, ik weet niet of je een speaker op het moederbord hebt gemonteerd, maar mocht het een hardware-fout zijn, kan die je verder helpen! :)

• BWSBH
Ik hoor geen piepjes of iets dergelijks. Slechts als het werkgeheugen eruit is gehaald hoor ik continue piepjes, wat een goed teken schijnt te zijn.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:39
  • Is je voeding o.k. en voldoende voor dit systeem?
  • Heb je de processor goed geplaatst?
  • Nieuwe koelpasta gebruikt?
  • Processorkoelunit goed geplaatst en fans op de juiste connector aangesloten?
  • Videokaart in de BIOS goed aangegeven?
  • Wordt de processor warm of blijft deze ijskoud?
  • Hoe is de temperatuur van je geheugen?
  • Ziet de computer de hdd?
  • Is dehdd nog o.k.?
  • Ziet de computer de cd / dvd drive?
Dit is waar ik aan denk. Ik hoop dat er iets tussen zit waar je wat mee kan. Sluit in ieder geval zo min mogelijk apparaten aan als je begint. Dat scheelt een heleboel checkwerk bij problemen.

SUCCES!!!!!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 20:01
DDR3-1600 en een Pentium G ?

Die cpu ondersteunt max DDR3-1333. Beter je huiswerk doen :P

2) Als uit een werkend systeem een HDD als bootschijf overzet, is de kans klein dat je kan doorstarten naar Windows. Uitzondering op deze regel is als de hardwareomgeving verders gelijk is.

Suggestie: Zoek in je omgeving naar een DDR3-1333 lat en probeer het opnieuw ;)
Suggestie 2: IPV van een DDR3 lat kan je ook naar een I3 of hoger zoeken, werkt ook wel :+

[ Voor 11% gewijzigd door D_Jeff op 20-04-2014 21:20 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• BWSBH
Bedankt!
Oh wat dom.... Ik heb eigenlijk gewoonweg besteld wat in een ander topic werd geadviseerd. Had het zelf beter moeten nalopen xD

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:23

TommieW

Numa numa.

Dat zou volgensmij in het principe niet zo'n probleem moeten zijn. Het geheugen zou dan simpelweg lager worden geclockt.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-02 20:01
ik heb complete systemen er niet mee zien opstarten ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Verwijderd

D_Jeff schreef op zondag 20 april 2014 @ 21:30:
ik heb complete systemen er niet mee zien opstarten ;)
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, hooguit als het geheugen geheel niet ondersteund wordt.

Verder:
Probeer eens een linux installatie, is xp het enige os dat je geprobeerd hebt?
Zou kunnen dat xp problemen heeft met de uefi.
Zijn alle kabels goed aangesloten?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

XP gaat sowiso niet werken op dit systeem. Kan je gewoon vergeten. Daarnaast, nu nog XP?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Probeer eens in IDE mode te booten , dat is default voor XP , geen storage ahci driver zorgt voor een niet werkend XP :)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:11
Nou misschien heb je die anti statische rubbers niet tussen het mainboard en de kast zitten? Bij mijn eerste build werd ik gek van dit probleem (hetzelfde als jij hebt) alles nagelopen en alles bleek in orde, totdat een vriend van me vroeg van: heb je wel die robbertjes gebruikt tussen het mainboard en de kast...

En alles starten direct normaal op...

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zie zo snel de vraag niet maar heb je WXP opnieuw geinstalleerd? Bij mijn weten is de installatie redelijk ruk op dit bordje en moet je (als je ze al kan vinden) een aantal drivers slipstreamen..

Het lijkt er voor mij op dat je een defect pctje had met XP daar nog op en heb je de schijf gewoon over gezet.
Waarschijnlijk staat Secure Boot ook nog aan wat nog wel eens problemen kan geven en UEFI dat geeft ook problemen met XP.

Ten tweede als het een bestaande WXP installatie is vergeet het maar. W7/8 kopen en die installeren, dit systeem is vlot zat om dit goed te laten draaien..

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• BWSBH
De XP installatie stond er inderdaad nog op. Ik was ook van plan om windows 7 te installeren. Echter is het probleem dus dat ik bios niet eens inkom en windows helemaal niet opnieuw kan installeren.

@JeroenC
Heb het dus even gechecked. Er zitten (net zoals in het geval van het vorige moederbord dat in de kast zat) geen rubbertjes tussen de kast en het moederbord. Ik ben door de doos gegaan maar ben niks tegengekomen. Wellicht dat dat het probleem dan veroorzaakt

Trouwens, als het aan het geheugen zou liggen, zou het dan niet zo moeten zijn dat er een biepjes-code te horen is?

update: Ik zie nu net dat het werkgeheugen niet in de lijst staat met geheugen-bankjes die door het moederbord worden ondersteund. Lijkt er nu dus op dat hoogstwaarschijnlijk de combo van het geheugenbankje en het moederbord (en de cpu) dan de boosdoener is? Is het niet?

vervolg update: Via de site van het werkgeheugen, Crucial, staat weergegeven dat het moederbord en het werkgeheugen wel compatible zouden moeten zijn.

Dan zou het dus nog eventueel kunnen liggen aan het feit dat de CPU slechts tot 1333mhz werkgeheugen ondersteund. Echter kom ik vaak tegen dat dit niet direct een probleem zou moeten zijn aangezien het werkgeheugen automatisch lager geklocked zou moeten worden.

[ Voor 82% gewijzigd door BWSBH op 21-04-2014 20:20 ]

Pagina: 1