Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes,

Zo, ik hoop dat ik jullie met de titel wel te pakken heb. De laatste twee woorden heb ik er toch maar even bij gezet, dan word het wat interessanter lijkt me.

Hier dus even, zo kort mogelijk, het verhaal:

Ik ben een 22 jaar oude kerel die al jaren interesse heeft in de IT. Ik heb ook een studie Informatica gedaan (aan Avans Den Bosch) waar ik het tweede jaar helaas moest stoppen. Daarna nog een paar studies geprobeerd maar helaas, steeds hetzelfde liedje.

Want wat is nu het probleem: Ik heb (had) Cystic Fibrosis. Dit was toen ik met mijn studie begon op zo'n punt gekomen dat ik minstens iedere 2 maanden in het ziekenhuis lag en hierdoor dus heel veel school miste (waar sommige scholen beter mee omgingen dan anderen). Nu was ik vorig jaar met mijn laatste studie gestopt, en na een paar maanden ben ik zo ziek geworden dat ik uiteindelijk een longtransplantatie heb ondergaan. 1 gesneuvelde long, een coma van 22 dagen en ondertussen 7 of 8 maanden later gaat nu gelukkig alles prima.

Nu is mijn voornaamste vraag: Ik wil al heel lang in de IT werken (al sinds mijn 11e haha) maar als ik nu een beetje rondzoek vraagt men overal om afgeronde IT opleidingen, wat voor mij helaas niet haalbaar is (ik heb al bergen studieschuld en amper genoeg inkomen zoals het er nu voorstaat).
Heeft hier iemand een suggestie hoe ik het beste hiermee kan beginnen? Een soort werk-leer traject o.i.d lijkt mij ideaal, maar ik sta voor alle suggesties open.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je bent een 22 jarige broekie, en nog lang geen "oude kerel". Je studie schuld kan absoluut niet zo hoog zijn, want dat is max van 4 jaar. En om realistisch te blijven.. Waarom zou een werkgever jouw aannemen, want er zijn meer dan genoeg werkzoekende met wel papieren...

Je vergeet te vertellen wat je nu juist WEL hebt, en waar eventueel je eigen ervaringen zijn als het gaat om hobby-matig gebied?

Dus, wat heb je wel, of ben je niet verder gekomen dan een VMBO ?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
5 jaar, plus bijgeleend, en ik bedoel daarmee meer dat ik me een oude kerel voel sinds mijn transplantatie. Dus met een inkomen van bijna niks en bijzonder veel uitgaven (deels ivm ziekte maar ik ga niet doen alsof dat de hele reden is), is dat nogal heftig. Sowieso ga ik niet alleen maar thuis een beetje zitten.

Ik heb HAVO afgerond, en hobbymatig heb ik veel rondgeneuzeld met het standaard webdesign gebeuren (HTML, CSS, PHP en een beetje JavaScript), ik heb C++ en Java beginselen en sta al jaren klaar voor de familie als persoonlijke tech-support (hoezee daarvoor haha). Geheel onervaren ben ik dus niet.

Ik verwacht ook zeker niet dat iemand me hier een topbaan in de schoot werpt, ik zoek vooral suggesties die me op weg helpen naar iets van een toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niemand dat dat tegenspreken dat zoiets heftig. Ik heb het zelf van dichtbij gezien zo'n coma..

De zaken die je aangeeft zoals webdesign kan je - ook al geef je aan dat je niet thuis wil zitten - juist heel eenvoudig thuis nog veel meer kennis op doen.. Daar heb je geen opleiding voor nodig. Al is iets van een opleiding voor mij ook alweer bijna 20 jaar geleden ;)

Met de kennis die je nu hebt van webdesign, C++ en Java, zou je jezelf dat 40 uur in de week zien doen? Zo ja, ga daar op verder zoeken, zo nee, dzoek wat anders.

Werk krijg je inderdaad niet in je schoot geworpen, maar een tikje van de sluier opdoen bij een vraag als deze waar je heen wil is dan toch iets wat je minimaal zou moeten vermelden. IT en ICT zijn nogal breed. De ene wordt systeembeheer, de andere software engeneer.

Resume, wat lijkt je leuk? Zonder die informatie kan je ook wel kabels gaan trekken voor een telecomboer, wat ook wel valt on Interformatie & Communicatie Technology ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
In de IT is zo'n tekort aan mensen, dat je prima aan het werk zou kunt. Ik werk zo'n 3 dagen in de week en ik kan de studie van mijn vriendin, mijn studie en ons huis betalen en daarnaast ook nog eens sparen. Zij hoeft niet te werken. Dat kan alleen vanwege de goede onderhandelingspositie die wij als werknemer/freelancer hebben. Het tekort aan IT'ers is gewoon schrijnend (welke crisis?). Maak gebruik van het tekort en ga als freelancer aan de slag. Kies de opdrachtgevers uit die je veel willen betalen. De crisis duurt niet eeuwig, dus zorg ervoor dat je nu aan de slag gaat.

Opdrachtgevers willen graag dat ik meer voor ze werk, maar ik wil dat niet want ik wil mijn studie ook een keer afmaken. Wellicht kun je ook twee a drie dagen aan het werk en de overige twee dagen aan studie besteden? Ik merk dat certificaten belangrijker zijn dat volle diploma's. Bovendien kun je met certificaten al veel vrijstellingen krijgen bij veel studies waardoor het vaak verstandiger is om eerst een aantal belangrijke certificaten te halen en om daarna een voltijd studie te doen.

Je kunt overigens een deel van je studieschuld laten kwijtschelden door de decaan van een van je opleidingen. Daar hebben ze een standaardformulier voor welke je naar de IB-Groep moet sturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 19-04-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 17:56
Wellicht dat je in aanmerking komt voor een Wajong uitkering. Van daaruit kun je met een beetje geluk terecht voor een ICT opleiding bij het Rea-College. Daar kunnen ze je prima op een persoonlijke manier begeleiden in zowel opleiding als uitstroming naar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik je verhaal nu interpreteer is dat je het beste kunt gaan voor een vervolg waar expliciet jouw uitdagingen liggen, rekening houdende met de omstandigheden.

Je hebt je propedeuse binnen? Ik weet natuurlijk niet waar je woont (en dat is wel een belangrijk punt binnen deze sector), maar ik zou verschillende hogescholen benaderen en kijken naar de opties mbt je huidige situatie. Er zijn daadwerkelijk hogescholen waarmee je goede regelingen kunt treffen. Bovendien zit je nu waarschijnlijk met een hogere/+-gelijkwaardige schuld (vanwege de prestatiebeurs) dan wanneer je wel een studie gaat vervolgen en afronden. Brandt deze vraag vanwege de 1 mei deadline?

Anyhow.. Jij weet als geen ander waartoe je in staat bent. Als je denkt dat je een fatsoenlijke baan in de ict-sector aankunt, dan kan je zo'n studie al helemaal aan. En dat brengt je toch wat verder. En al helemaal als het je interesseert/uitdaagt, dan zul je er way meer genoegen uithalen dan een baantje onder je niveau toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:28
-

[ Voor 102% gewijzigd door rr7r op 07-05-2017 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
martijn.s schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:43:
Wellicht dat je in aanmerking komt voor een Wajong uitkering. Van daaruit kun je met een beetje geluk terecht voor een ICT opleiding bij het Rea-College. Daar kunnen ze je prima op een persoonlijke manier begeleiden in zowel opleiding als uitstroming naar werk.
Ik heb inderdaad een Wajong, bedankt voor de tip! Ik bookmark de pagina meteen (het is alweer bedtijd haha) en ga daar morgen kijken.

Wat ik overigens bedoel met de hele dag stilzitten is meer dat ik de hele dag maar een beetje uit mijn neus zit te vreten (en TESO te spelen maar echt belonend is dat niet haha).
De hele (halve) reden dat ik in de IT wil werken is omdat dat meestal flexibel is en ik dat vanuit huis of een eventueel ziekenhuisbed kan doen. Natuurlijk heeft het ook mijn interesse, dat helpt ook zeker.

Ik heb mijn propedeuse helaas niet binnen, ik kwam 1 punt tekort en moest destijds stoppen omdat het met mijn gezondheid bijzonder slecht ging destijds. Al moet ik er meteen wel bij zeggen, kudos voor Avans ICT want die wilden wél werken met mijn handicap.

Fontys heeft me helaas meerdere malen in de steek gelaten, met boodschappen als "je werk is top, maar je hebt 2 lessen gemist dus helaas, geen punt voor jou!" en "Jammer dat je vaak naar het ziekenhuis moet, maar daar is helaas vanuit ons niks aan te doen, ook geen versoepeling van de aanwezigheidsplicht."

En ondertussen wel voor een topsporter die een paar maanden per jaar wegging iets kunnen regelen, schandalig.

Ik blijf regelmatig terug checken voor tips, bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:36
martijn.s schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:43:
Dat is geen hbo-studie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
Allereerst gefeliciteerd me je herstel - je gezondheid is zoveel belangrijker dan.. wat dan ook.
Idealiter vind je een baan/klus waar je kunt starten én een deeltijd HBO bij het NCOI bijvoorbeeld kunt doen. Wat je zeker moet overwegen is het behalen van een HBO diploma; ik zie in de IT sector echt een scherpe tendens dat HBO voor IT instapniveau wordt. Zowel detacheerders als grotere bedrijven. Binnen mijn organisatie is er ook een MBO-naar-HBO traject gestart voor iedereen met een MBO om te voorkomen dat deze collega's over 5-10 jaar buiten de boot vallen.

Studieschuld is niet zo erg, ook niet als het wat hoger is/wordt, als je er maar een diploma aan over houdt. Wellicht is er met de Wajong toestand inderdaad nog wat te doen, dat kost ook geld en helpt jou ook niet vooruit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:55
Je kan ook een mbo opleiding gaan doen voor webdev. Je hebt al kennis van php / html / css + met je havo achtergrond kun je de niveau 4 in 2 jaar doen. Is niet te duur ~1100 euro per jaar en dan heb je toch een diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het is moeilijker dan wanneer je wel een diploma hebt, maar ik ben zelf zo iemand die met een afgebroken HBO opleiding Hogere Informatica 'gewoon' is gaan werken als software ontwikkelaar.

De truc is een positie als junior developer ergens vinden en veel wilskracht tonen. Zeker bij wat kleinere ondernemingen zoeken ze vaak wel goedkopere krachten om op te leiden. Je moet dan natuurlijk ook niet met een enorm eisenpakket komen.

Ik ben zelf ooit met 1800 bruto begonnen. Nu, 10 jaar later, verdien ik netto meer dan dat ;)

Uiteraard ben ik zelf nog wel bezig met opleidingen en cursussen. Want ik loop nu tegen het probleem aan dat ik soort van vastzit aan de kleine ondernemingen. Bij grote bedrijven vragen ze simpelweg HBO/WO. Ik volg naast mijn werk nu cursussen aan de Open Universiteit om mijn werkzekerheid en kansen te verbeteren.

Overigens zul je in zo'n situatie sneller werk vinden als programmeur dan als beheerder. Simpelweg omdat het tekort bij de eerste groep groter is.

[ Voor 30% gewijzigd door Lethalis op 20-04-2014 13:07 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 09:33
Ik denk dat ongeacht wanneer en welke beslissing je gaat nemen, het heel belangrijk het is dat je jezelf blijft ontwikkelen. Voor iederéén die al in het vak zit, is stilstand achteruitgang, voor jou helaas nog meer. Ondanks dat je nu geen studie meer volgt, is geen reden om die boeken/studiemateriaal niet door te nemen. Blijf doorgaan, want je hebt nu nog de kans om je voor te bereiden op het werk wat je wil doen.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
@TS: je bent nog jong en je hebt de juiste vooropleiding. De grote vraag lijkt me of je of je voor een voltijd of een deeltijd opleiding zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Als je kan programmeren kan je vaak wel aan de slag zonder opleiding. Als je webdev ervaring hebt: Bij mijn (ex)werkgever zijn ze hard op zoek naar goede dev'vers, met of zonder ervaring.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Wat betreft de DUO raad ik aan om contact met ze op te nemen, en ook hier het hele verhaal neer te leggen. Uiteindelijk verzorgen zij de uitvoering van de studieschuld, en is jouw situatie dusdanig maatwerk dat er ongetwijfeld een mouw aan valt te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjarky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 01:06
Hey,

Ik ben zelf 3-4 jaar terug getransplanteerd (nier). Dus ik herken dit probleem enorm!

Zelf heb ik sindsdien een MBO afgerond in 2 jaar verkorte opleiding, en uiteindelijk met veel doorzettingsvermogen in de customer service terecht gekomen.

Paar vragen wel,

Heb je contact met het UWV gehad, zo ja ben je in de wajong terecht gekomen?
zo niet, misschien daar even vragen, zoals ik me herinner kun je via het UWV omgeschoold worden en helpen ze ook bij het reintegreren in de arbeidsmarkt.

Het beste is zoiezo om daar contact mee te zoeken gezien hun heel veel expertise hebben om je verder te helpen.

Het DUO doet niks met je probleem is mijn ervaring, gezien dat niet hun gebied is. Ze verzorgen namelijk je studiekosten en eigenlijk moeten problemen zoals dit vanuit je HBO verzonden worden door een evt. Decaan / studieloopbaan begeleider, zo is het mij toen verteld in ieder geval. Ik was toendertijd ook 22-23.

Succes mocht je vragen hebben of advies blijf ze stellen! ::)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 11:37
Belangrijke vraag is vooral: Welke kennis en vaardigheden heb je al en wat kan je daarmee nu in een bedrijf? Als je nu ergens aan de slag kan op een plek met perspectief op meer kan je daar aardig wat mee, maar je opleiding afmaken is na 10 jaar modderen zonder vooruit te komen in je baan een stuk lastiger.

Zelf heb ik ook door omstandigheden mijn studie niet afgemaakt. Ik ben gaan werken in een klein bedrijfje en met een gelukje bij een grote automatiseerder terecht gekomen. Daar alle kansen die ik kreeg m.b.t. tot opleidingen en aansprekende projecten (ook hier wat "gelukjes") aangepakt. Ik heb veel certificaten mogen halen op kosten werkgever. Telkens goede resultaten opgeleverd en goede beoordelingen gehad. Naar mate je langer werkt wordt je ervaring op je cv belangrijker dan je diploma's. Ik ben nu 15 jaar verder, heb een geweldige baan met een salaris dat gepost in het inkomenstopic ruim bovengemiddeld zou zijn.

Maar toch zou ik er nooit voor kiezen om het zo te doen. Als ik mijn studie wel had afgemaakt had ik waarschijnlijk op minimaal ongeveer hetzelfde niveau gezeten maar waar ik nu een paar gelukjes nodig had was het dan allemaal soepeler en een paar jaar sneller gegaan. Misschien was ik dan ondertussen de baas van mijn baas geweest. Met een goede afgeronde opleiding heb je toch de best mogelijke uitgangspositie, en die start maak je maar één keer.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, het kan ook zonder opleiding, maar dan heb je wel die gelukjes nodig, en gelukjes zijn ondanks wat iedereen altijd zegt maar moeilijk af te dwingen...

[ Voor 6% gewijzigd door timag op 22-04-2014 13:01 ]

Pagina: 1