Verschillende programma's geven soms verschillende resultaten bij bepaalde hardware.
Het is niet alleen de CPU wat uitmaakt, maar ook vaak het moederbord zelf.
(dit is even puur als voorbeeld)
Zo kan bijvoorbeeld een AMD x4 760K op een Asus bord niks soeps vertellen in HWMonitor, prop je diezelfde CPU in een Gigabyte bord zegt ie misschien "dit is de temperatuur, 50ºC". Prop je vervolgens diezelfde CPU in een MSI bord kan ie ineens zeggen "de temperatuur is 45ºC".
Ik heb dat ooit gehad met een P4, zat eerst op een Asus bord, en de temperatuur zou 'slechts' iets van 25ºC onder load...dat is gewoon gevalletje 'too good to be true', later op een Abit bord geplant, en toen was ie idle al 35ºC en load iets van 45ºC, dat is een stuk realistischer.
Heb allerlei verschillende hardware onder handen gehad, zowel Intel als AMD systemen, desktops en laptops, maar in de meeste gevallen had HWMonitor het wel bij het rechte eind (soms wel even goed nakijken, wat er staan ook vaak dode/spook sensors tussen)..
Enkele gevallen klopt het niet, de sensor van moederbord en/of CPU word niet ondersteund, en dan krijg je soms vage waardes. Dingen boven de 100ºC kun je vaak al nagaan dat het niet klopt (in het geval van CPU's), bovendien ruik je de hitte dan wel (als hardware echt heel heet word kun je het wel ruiken, nog niet meteen brandlucht maar een typische 'hitte geur'...weet ook niet hoe het anders te verwoorden

).
Gewoon een aantal programma's bij langs gaan en kijken wat ze zeggen. Als meerdere overeenkomen qua temperatuur dan zal het wel redelijk kloppen.
Over het algemeen valt me Speedfan wat tegen met modernere hardware, de oudjes (P4 en ouder, en oude AMD64 en ouder) wil het nog wel werken, maar bij recentere hardware kreeg ik vaak weinig soeps uit.
Bij AMD moet je meestal naar de 'package' temperatuur kijken, en bij Intel vaak naar de individuele cores (ook weer, afhankelijk van het programma).