• FredoCorleone
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een halfjaar een mini itx(<?) (cm elite 120 advanced) met zoals de topic naam al zegt een amd athlon ii x4 760k, een msi 660 twn frozer, msi-fm2-a75ia-e53, 4gb ram, 1tb sata baracuda en een xfx pro 550w. De temperaturen met mijn cpu zijn best extreem tijdens het gamen: max 112. Ik schrok me kapot omdat dit echt extreem is. Heeft iemand misschien een oplossing voor deze hoge temperaturen?

LvG

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
112 klopt niet. De PC was al lang uitgegaan met die temp.

• FredoCorleone
Ow echt, ik meet de temperaturen met HWmonitor van cpuid.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Is het niet toevallig 112 graden Fahrenheit? Maar zoals PilatuS zei, je bord en CPU hebben een ingebouwde beveiliging. Sinds de eerste Athlons uitbrandden gaan ze uit bij iets van 80 graden, tenzij anders ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 19-04-2014 19:10 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• FredoCorleone
Nee er staat echt 112*C.

• FredoCorleone
Ik heb net Speedfan geprobeerd en geeft andere resultaten dan hwmonitor.
Tijdens bf4 geeft hwmonitor 94 graden aan en speedfan 45 graden.
Hwmonitor is dus poep xD

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Valse meetwaarde waarschijnlijk. Haal de bovenkant van de case eraf, draai prime95 o.i.d. en voel eens aan het koelblok. Is-ie lauwwarm dan is de proc rond de 40-50 graden. Is-ie koud, dan is-ie verkeer bevestigd, is-ie heet, dan heb je een groter probleem.

Software zit er nogal eens naast. Coretemp is normaliter accurater.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

45 is inderdaad prima en geloofwaardig.

• FredoCorleone
Zijn er nog misschien enige upgrades die ik op mijn pc zou kunnen doen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HWmonitor is prima voor Intel maar niet voor AMD. Speedfan is meestal niet echt betrouwbaar en 45 vind ik dan ook wel weer wat laag. Misschien toch nog even met een ander programma testen. Weet zo alleen even niet een goede voor AMD.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Bios ingaan en temperatuur checken, daarna in windows wat programma's uitproberen ( temperatuur zal wat hoger zijn, maar wel vrij dicht in de buurt ), degene die het dichst in de buurt zit zal waarschijnlijk wel accuraat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 19-04-2014 19:34 ]

• FredoCorleone
Ik denk dat speedfan het dichste bij de bios temperatuur komt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Verschillende programma's geven soms verschillende resultaten bij bepaalde hardware.
Het is niet alleen de CPU wat uitmaakt, maar ook vaak het moederbord zelf.

(dit is even puur als voorbeeld)
Zo kan bijvoorbeeld een AMD x4 760K op een Asus bord niks soeps vertellen in HWMonitor, prop je diezelfde CPU in een Gigabyte bord zegt ie misschien "dit is de temperatuur, 50ºC". Prop je vervolgens diezelfde CPU in een MSI bord kan ie ineens zeggen "de temperatuur is 45ºC".

Ik heb dat ooit gehad met een P4, zat eerst op een Asus bord, en de temperatuur zou 'slechts' iets van 25ºC onder load...dat is gewoon gevalletje 'too good to be true', later op een Abit bord geplant, en toen was ie idle al 35ºC en load iets van 45ºC, dat is een stuk realistischer.

Heb allerlei verschillende hardware onder handen gehad, zowel Intel als AMD systemen, desktops en laptops, maar in de meeste gevallen had HWMonitor het wel bij het rechte eind (soms wel even goed nakijken, wat er staan ook vaak dode/spook sensors tussen)..
Enkele gevallen klopt het niet, de sensor van moederbord en/of CPU word niet ondersteund, en dan krijg je soms vage waardes. Dingen boven de 100ºC kun je vaak al nagaan dat het niet klopt (in het geval van CPU's), bovendien ruik je de hitte dan wel (als hardware echt heel heet word kun je het wel ruiken, nog niet meteen brandlucht maar een typische 'hitte geur'...weet ook niet hoe het anders te verwoorden :P ).

Gewoon een aantal programma's bij langs gaan en kijken wat ze zeggen. Als meerdere overeenkomen qua temperatuur dan zal het wel redelijk kloppen.
Over het algemeen valt me Speedfan wat tegen met modernere hardware, de oudjes (P4 en ouder, en oude AMD64 en ouder) wil het nog wel werken, maar bij recentere hardware kreeg ik vaak weinig soeps uit.

Bij AMD moet je meestal naar de 'package' temperatuur kijken, en bij Intel vaak naar de individuele cores (ook weer, afhankelijk van het programma).

• FredoCorleone
Bedankt voor een duidelijke verklaring Nemesiszz :)
Pagina: 1