[Windows 8] Netwerk kopie super snel (500MB/s+)

Pagina: 1
Acties:

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
De laatste tijd heb ik het bijzondere fenomeen dat het kopieren van bestanden op m'n server via het netwerk super snel gaan.
Op zich mooi natuurlijk, maar ik snap niet waar dit vandaan komt.

Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://mudq4q.dm2302.livefilestore.com/y2pCwBNE11-SBRWxa3XkVlf2PzDoCPhp0OE6F2lfK3UIdZVQBIHUZoZhH05JgLr0NnroBd0DK7iBW84nM6ec-WuLdNKfe-GG8TjCoTO76uARgM/snelle%20doorvoer.png?psid=1

Het scenario: 2012R2 server met enkele netwerk shares.
Deze netwerk shares bevinden zich op externe harde schijven die via USB2 zijn aangesloten op de server.

M'n client is een Windows 8.1 machine.
Deze client benaderd 1 van de shares op de server.
Hier knip ik dan een bestand die op 1 van de shares staat. Dit is een bestand van zo'n 1,7GB.
Dit bestand plak ik dan weer op een andere share en dus ook op een fysiek andere schijf.
Al met al duurt deze actie tussen de 2 tot 5 seconden.

Het kan zo zijn dat Windows 2012R2 of Windows 8.1 iets 'slims' heeft dat het ziet dat de bestanden op fysiek dezelfde machine blijven, dus niet eerst gaat downloaden client en daarna uploaden naar de server. Dat zou echter deze snelheden nog niet verklaren.
Als ik namelijk op de server inlog en dezelfde actie uitvoer, dan neemt deze actie de normale tijd in beslag.

Mogelijk dat dit niets met netwerken te maken heeft, maar eerder hoe Windows tegenwoordig met kopieer acties omgaat. Ik kan het in ieder geval niet goed verklaren.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan_V op 19-04-2014 17:26 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43

Eagle Creek

Breathing security

ets 'slims' heeft dat het ziet dat de bestanden op fysiek dezelfde machine blijven, dus niet eerst gaat downloaden client en daarna uploaden naar de server. Dat zou echter deze snelheden nog niet verklaren.
Dat lijkt me sowieso het geval.

Wat ik verder vermoed is dat de actie in het geheugen wordt uitgevoerd en jij daar op de client niets van merkt. Kun je voor de gein met RDP het geheugengebruik eens monitoren als je op de share die actie uitvoert?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28
Eagle Creek schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 17:20:
[...]

Dat lijkt me sowieso het geval.

Wat ik verder vermoed is dat de actie in het geheugen wordt uitgevoerd en jij daar op de client niets van merkt. Kun je voor de gein met RDP het geheugengebruik eens monitoren als je op de share die actie uitvoert?
Gelijk in de eerste keer goed gegokt.
Afbeeldingslocatie: https://mudq4q.dm2303.livefilestore.com/y2pvkMK-rf7GfAJz3x98t8AnA3Jav2DLx2rRJjnziczf3K90WUmn47dvqy3ZgmdyNjCgItnHGISdO_WX7ftLwGTNpIALsRjcTDcukx-27lRSsU/snelle%20doorvoer%20geheugengebruik.png?psid=1
Het geheugengebruik stijgt inderdaad met ongeveer de grootte van het bestand.

Dan is dat 'slimme' trucje ook weer opgelost :)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:43

Eagle Creek

Breathing security

Hè, kan ik ook weer met een goed gevoel de Pasen in dit jaar :9 :P .

Windows gaat de laatste jaren steeds intelligenter met RAM om. Voornamelijk vrij / beschikbaar RAM wordt beter benut.

[ Voor 46% gewijzigd door Eagle Creek op 19-04-2014 17:31 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Beide Windows versies maken gebruik van het nieuwe SMB3 protocol. Wellicht dat daar iets zit wat voor dit gedrag zorgt. Microsoft heeft SMB2 en 3 behoorlijk veel performance en additionele features meegegeven. Kan het wellicht ook zijn dat data deduplicatie op de server is ingeschakeld?

[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 19-04-2014 20:10 ]