Primary IDE Master: Not detected

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niklaws
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-07-2024
Beste Tweakers,

Wat advies over het installeren van harde schijven zou ik erg waarderen! Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.

Vorige week hield mijn enige interne harde schijf ermee op.
Ik heb toen een nieuwe harde schijf gekocht, de kabeltjes er op dezelfde manier weer ingestoken
en weer netjes in de behuizing geschroefd. Appeltje eitje dacht ik.

Toen wilde ik windows 7 erop installeren, maar daaruit bleek dat ik geen harde schijf had...
Toen ben ik naar de bios settings gegaan, daar stond de harde schijf bij Sata 1.

Hoe krijg ik nu de harde schijf bij ''Primary IDE Master'', daar staat nu achter ''Not Detected''
Via internet las ik veel over jumpers, maar volgens mij is dat niet het probleem. Ook de snelheid van de hardeschijf (3gb/sec) is niet het probleem.

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik zeg en hopelijk kan iemand mij helpen.

Groeten, Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat meer info nodig Klaas. Moederbord model? BIOS versie? SATA schijf neem ik aan? Welke modus staat de SATA controller (IDE/legacy of AHCI)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is die melding een foutmelding die je krijgt voordat je Windows 7 kan installeren, of vraag je je gewoon af wat het betekend in je BIOS instellingen? Voor het laatste is het dat er geen IDE schijf aanwezig is. Wat was je vorige schijf, was die IDE (PATA, brede kabel)? Wat als je de Primary IDE verandert naar 'not present' oid?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niklaws
@Wagenveld
Moederbord is een P5KPL-AM EPU van Asus. BIOS versie is v02.58 (dat staat onder in het scherm) en het is idnerdaad een SATA schijf (net zoals de defecte schijf dat ook was). Waar kan ik controleren op welke modus de SATA controller staat? Ik kan 't niet vinden

@Hero of Time: Die melding die in de BIOS instelling staat wil ik weg hebben, want ik kan pas windows installeren als er een Primary IDE masster aanwezig is toch?
De vorige schijf die ik had was een SATA, 100% zeker. Ik vervang hem nu door een soortgelijke schijf.
De Primary IDE heb ik nu veranderd naar ' not installed'' maar weer als ik dan bij het installiescherm kom van Windows, staat dat er geen schijf aanwezig is om Window op te installeren. Heel vervelend, omdat de SATA schijf wel word herkend bij het BIOS scherm...

Ik wil jullie beide alvast bedanken voor jullie vragen, hopelijk komen we zo dichter bij een oplossing;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zet RAID uit. Zet AHCI uit. Ik heb in het verleden massa's PC's met P5KPL-AM EPU gezien en uitgerust, de BIOS en OpROM implementatie is een drama.

Werkt alleen met HDD Controller op Enhanced mode en RAID uit, waarmee AHCI standaard ook uit gaat.

Daarnaast: Je hebt geen primary master nodig. Dat is bs. Je kan prima op een secondary slave of master op de 4e bus installeren. Meldingen weg willen hebben is een beetje onzinnig.

Windows gaat gewoon kunnen installeren als er een schijf 'gezien' kan worden, en in de meeste gevallen kan dat niet als FakeRAID aan staat.

PATA of SATA, Slave, Master, Secondary, Primary, het maakt geen flikker uit. De enige reden waarom je bij PATA nog wel eens iets met slaves en masters te maken had, was als er twee apparaten slave of twee apparaten master waren, of als CS het niet deed. Met SATA kan je het 100% negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niklaws
@Johnkeates,

Ik heb nu in de BIOS lopen kijken, heb volgens mij alles geprobeerd. Maar ik kan geen optie vinden om RAID uit te zetten. Misschien doe ik iets totaal verkeerd, maar zou je kunnen vertellen hoe jij dat hebt gedaan, als je je het nog kunt herinneren?

En voor overige uitleg over alles, dankjewel. Handig om te weten dat ik met SATA niet meer om slave en master etc. hoef te denken.

Edit: ook de hddmode op enhanced weet ik niet te vinden...Alvast bedankt voor info!

[ Voor 9% gewijzigd door Niklaws op 19-04-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zou het opstart scherm zo kunnen instellen dat ie alle tekst weergeeft en dan een foto kunnen maken?
Bij Boot kan je Quiet Boot op Disabled zetten. Bij jouw BIOS is dat zo geregeld:

Full Screen Logo [Disabled]

staat bij Boot Settings Configuration onder het Boot tabje.

Met je ID String (onderin beeld) kan ik dan namelijk even opzoeken welke revisie van je moederbord en BIOS je hebt.

Daarnaast:

Als je Windows installer om een of andere reden de schijf op de JMicron controller in plaats van de ICH7 probeert te gebruiken lukt het niet. Dat komt door dat je voor de JMicron een F6 Floppy nodig hebt (kan ook via USB met Vista). Als je dat als eerste wil proberen moet je zowel de JMircon als de IAStor drivers op een FAT32 USB stick zetten en deze tijdens het opstarten al aangesloten hebben, anders heeft WinPE soms moeite met het automounten van je driver disk.

De JMIcron en IAStor (Intel FakeRAID/SoftRAID) drivers kan je overal op internet wel vinden.

Maar eerst!

Controleer het volgende:

ATA/IDE Configuration [Enhanced]
Enhanced Mode Support On [S-ATA]

Zorg er ook voor dat je drive op de 1e SATA poort zit, dat is in 99% van de gevallen de ICH poort. Op de P5KPL-AM EPU is dat de meest linkse poort.

Reboot, en kijk of je drive nu zichtbaar is. (Let op, dit werkt alleen met BIOS versie 0501 en hoger)

Zo niet, dan moet je dit gebruiken:

ATA/IDE Configuration [Compatible
Legacy IDE Channels [Primary P-ATA+S-ATA]

als je geen IDE devices (zoals DVD spelers) gebruikt, en alles via SATA aansluit, kan je het beste:

Legacy IDE Channels: [SATA Only]

nemen

[ Voor 85% gewijzigd door johnkeates op 28-04-2014 03:43 ]

Pagina: 1