• mwthomas
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09-2023
Goeiedag dames/heren

Een eind geleden heb ik een htpc in elkaar gestoken en daarop OpenELEC geïnstalleerd. Alles werkt perfect maar nu had ik ook graag live tv gehad op dit systeem. Momenteel heb ik TV-Vlaanderen (satelliet) en dit werkt met twee coax aansluitingen.

Heeft iemand ervaring met iets gelijkaardigs of kan iemand mij vertellen of dit ook daadwerkelijk mogelijk is?
Zelf weet ik niet goed of dit ook effectief mogelijk is, maar ik veronderstel dat ik een TV-Tuner zal moeten aansluiten. Hiervoor dacht ik aan de volgende: Hauppauge WinTV HVR-2200

MVG
Thomas

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
Dit is perfect mogelijk als je op je htpc een tv-server installeert zoals tvHeadend, mythTV, ...
Google hier maar eens naar! Deze software spreekt jouw tuner dan aan.
En dan kan je de desbetreffende plugin voor de software inschakelen in XBMC.

~ beware of misinformation.

• mwthomas
OK, hartelijk dank!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
In jouw geval heb je dus niets aan een DVB-T tuner, maar heb je dus een DVB-S(2) tuner nodig voor satelliet. Hoe dat precies zit met decodering van TV-Vlaanderen weet ik niet precies, aangezien dit afhankelijk is van de encryptie die erop plaats vindt en die je dus moet decrypten. Normaal gesproken gebeurt dat via een CAM (Conditional Access Module) met daarin een smartcard met je abonnementsgegevens. Er bestaan kaarten waar je direct een CAM in kan steken, maar let wel op dat dit (voor zover ik weet) altijd CI-sloten zijn, terwijl de CAM's van de providers vrijwel altijd CI+ is. Dat gaat dus niet samen werken. Gelukkig zijn er ook leveranciers (o.a. Mascom) die CAM's op CI maken, waardoor er toch nog wat via die weg te doen valt. O.a de pricewatch: Technisat SkyStar HD2 biedt aansluiting voor een optionele CI-bracket, maar er zijn genoeg kaarten te vinden die dit doen. Dit heeft wel weer een ander nadeel, namelijk dat je software-keuze behoorlijk beperkt wordt. CAM's worden namelijk niet heel breed ondersteund. Onder Windows wil het nog wel lukken (met name MediaPortal TV Server functioneert hier goed mee) maar onder Linux heb ik 't nog niet aan de gang gekregen.
Alternatief is een Softcam. In plaats van de een fysieke CAM gebruik je een card-reader voor je smartcard uit te lezen, en de software decodeerd de boel vervolgens. Dit is wel wat meer processor-intensief, maar geeft je qua software weer veel meer vrijheid. Heel ingewikkeld is dit allemaal niet, maar het zal je wel even wat tijd kosten om je hierop in te lezen. Veel gebruikte combinatie hiervoor is Oscam als softcam, met TVHeadend als TV Server en XBMC als client.
Uiteraard heb je voor FTA's (Free To Air) geen CAM nodig, en volstaat een DVB-S(2) tuner al.

iRacing Profiel

• mwthomas
Dat is een hele uitleg, bedankt hiervoor!
Ik zal inderdaad best nog wat meer info inwinnen en wat tijd nemen om alles eens goed door te nemen vooraleer ik begin met zaken aan te kopen of te installeren.

Hartelijk dank!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Het belangrijkst is dat je een tuner koopt voor het signaal dat je ontvangt. Wil je satelliet, dan ben je gebonden aan DVB-S of DVB-S2. DVB-T is voor o.a. Digitenne, en DVB-C is digitale kabel.
Daarna heb je dus alleen nog het decoderen te regelen (maar dat is natuurlijk ook meteen het lastigste deel), maar zorg er eerst voor dat je überhaupt signaal kan ontvangen, anders heb je ook helemaal niets te decoderen ;)

iRacing Profiel

Pagina: 1