Fout met SSD, of met Windows?

Pagina: 1
Acties:

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-01 18:51

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een pricewatch: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 64GB als opslag voor mijn OS en de nodige programma's.

Nu blijft van de 64GB, 59.6GB over als ik bij Windows kijk, daar is niks mis mee dus.

Als ik echter op de SSD klik (C: schijf) en alles selecteer (ook verborgen bestanden en mappen) is dit totaal 36.8GB aan bestanden, echter van de totaal 59.6GB opslagruimte is nog maar 12.4GB over.

Een simpele rekensom:
Totaal 59.6GB schijfruimte - 36.8GB aan bestanden = 22.8GB over, volgens windows is dit er maar 12.4GB vrije ruimte, bijna de helft dus!

Weet iemand hoe dit kan of heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Djesse

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:45

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat zegt windirstat/treesize hiervan? En heb je >ECHT< alles zichtbaar? Dus ook systeembestanden en niet alleen verborgen bestanden? Dus ook dingen als swapfile.sys/bootmgr/System Volume Information; en eventueel: (andere) folders waar je géén rechten op hebt default. Draai anders je inventarischeck eens elevated.

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 09:02
swapfile is al net zo groot als je ram,
net als hypernation file, deze is ook net zo groot als je ram.

Als je hypernation niet gebruikt dan kan je deze makkelijk uitzetten met:

powercfg -h off

Where ever you go, there you are

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-01 09:47
Als je windows 8(.1) gebruikt kan het goed zijn dat een gedeelte wordt ingenomen door een hibernate system file. Zoals hierboven gezegd kan je dit nakijken met windirstat.

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:11:
Wat zegt windirstat/treesize hiervan? En heb je >ECHT< alles zichtbaar? Dus ook systeembestanden en niet alleen verborgen bestanden? Dus ook dingen als swapfile.sys/bootmgr/System Volume Information; en eventueel: (andere) folders waar je géén rechten op hebt default. Draai anders je inventarischeck eens elevated.
Ik download nu Windirstat, ik post zo de resultaten!
rikm schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:16:
swapfile is al net zo groot als je ram,
net als hypernation file, deze is ook net zo groot als je ram.

Als je hypernation niet gebruikt dan kan je deze makkelijk uitzetten met:

powercfg -h off
Bedoel je Hibernation?
gerre22 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 11:16:
Als je windows 8(.1) gebruikt kan het goed zijn dat een gedeelte wordt ingenomen door een hibernate system file. Zoals hierboven gezegd kan je dit nakijken met windirstat.
Ik gebruik Windows 7 PRO 64 bit

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Aha, er zijn 2 bestanden, een pagefile.sys(8GB) en een hiberfile.sys(6GB)

Ik kan dus dat hiberfile.sys verwijderen als ik nooit hibernation gebruik?

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27
Je sector size is waarschijnlijk 4KB ofzo. Elke 1byte file zal dan al 4KB in beslag nemen, bij veel kleine files kan dit beeld dus ontstaan.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Djesse8999 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 12:04:

Ik kan dus dat hiberfile.sys verwijderen als ik nooit hibernation gebruik?
Ja hibernation uitzetten zoals hier boven is gepost. Die file verdwijnt dan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En dan de pagefile wat kleiner maken, bijv 1 GB.

Dan de reservekopien van windows update wegmieteren (backup bestanden service pack), want daar heb je toch niets aan en je hebt weer ruime zat. Dat kan gewoon met schijfopruiming.

Kijk hier eens, wordt wel handig uitgelegd:

http://www.schoonepc.nl/v...schijfdefragmentatie.html

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Reepje schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:11:
En dan de pagefile wat kleiner maken, bijv 1 GB.

Dan de reservekopien van windows update wegmieteren (backup bestanden service pack), want daar heb je toch niets aan en je hebt weer ruime zat. Dat kan gewoon met schijfopruiming.

Kijk hier eens, wordt wel handig uitgelegd:

http://www.schoonepc.nl/v...schijfdefragmentatie.html
NOOIT maar dan ook NOOIT een SSD defragmenteren, en sommige van de overige stappen daar zijn ook wat... overgecompliceerd. Maar volg dat dus niet 1 op 1 en gebruik je verstand. Ik hoop niet dat ik hier moet uitleggen waarom je een SSD niet moet fragmenteren (de reden dat het geen nut heeft én je SSD een vroege dood kan geven).

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Aub kappen met die mythe over de pagefile. Vanaf W7 lekker van die pagefile afblijven.
Alleen aankomen als je echt ruimte tekortkomt.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

KillerAce_NL schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:15:
Aub kappen met die mythe over de pagefile. Vanaf W7 lekker van die pagefile afblijven.
Alleen aankomen als je echt ruimte tekortkomt.
En dat. Als je al iets doet er mee, maak een extra aan op een tweede/derde drive. Meer pagefiles, meer vrienden.

Hiberfile echter wel lekker weghalen; met een SSD is gewoon booten vaak sneller dan hibernaten anyhow... iig wel in Win8.1.

• Reepje
  • Niet online
Umbrah, natuurlijk heb ik het alleen over het stukje schrijfopruiming, die lay-out van de link die ik geef lijkt meer over defrag te gaan, maar dat is dus niet.

En welke mythe van de pagefile bedoel je killerace? Zet dat ding op 100 mb en alles werkt nog, maar de TS heeft dan wel 15% extra ruimte op zijn ssd. Lijkt me toch niet niets.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Reepje schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:20:
Umbrah, natuurlijk heb ik het alleen over het stukje schrijfopruiming, die lay-out van de link die ik geef lijkt meer over defrag te gaan, maar dat is dus niet.

En welke mythe van de pagefile bedoel je killerace? Zet dat ding op 100 mb en alles werkt nog, maar de TS heeft dan wel 15% extra ruimte op zijn ssd. Lijkt me toch niet niets.
De mythe dat het nutteloos is/voor niks. Uitzetten kan je een lading performance kosten, wat problemen veroorzaken, en de grootte wordt vrij intelligent door Windows zelf gemanaged; dat het nu ruimte inneemt wil niet zeggen dat het ruimte inneemt zodra de SSD voller begint te raken. Het is een vrij slim systeem. Geklooi door zelf een maxsize er aan zetten kan eigenlijk juist schade doen.

Wat de defrag betreft, dat was niet zozeer naar jou bedoeld, maar meer naar de TS & anderen...

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 19-04-2014 14:30 ]

• Reepje
  • Niet online
Ok, ik wist niet dat windows de pagefilesys kleiner maakt naarmate de ssd voller raakt.......beetje raar maar goed zal dan wel.

Dan vraag ik me wel af vanaf welk punt de pagefile naar beneden geschaald wordt. In het geval van de TS bijvoorbeeld, was er weinig ruimte op de ssd (12,5 GB, dat begint toch wel slecht voor de performance te worden, zeker bij die kingston die hij heeft), maar toch is zijn pagefile nog 8 GB ?

In ieder geval, mijn Kingston v100 doet het na enkele jaren nog uitstekend.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Umbrah schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:28:
[...]

De mythe dat het nutteloos is/voor niks. Uitzetten kan je een lading performance kosten, wat problemen veroorzaken, en de grootte wordt vrij intelligent door Windows zelf gemanaged; dat het nu ruimte inneemt wil niet zeggen dat het ruimte inneemt zodra de SSD voller begint te raken. Het is een vrij slim systeem. Geklooi door zelf een maxsize er aan zetten kan eigenlijk juist schade doen.

Wat de defrag betreft, dat was niet zozeer naar jou bedoeld, maar meer naar de TS & anderen...
De automatische instellingen van pagefile management zijn dat er een minimum van 1.5x het RAM geheugen is, dat dynamisch kan gaan groeien tot 3x het RAM geheugen
De pagefile gaat niet zomaar "dynamisch" terug schalen naar een kleiner minimum formaat.
Er zijn voorwaardens waar het wel wordt gedaan, maar die treshholds zijn in extremen gevallen en niet zomaar een disk die beetje vol begint te raken...
Want dat zou betekenen, dat bijvoorbeeld, als je een kritisch systeem draait waar je bij crashes analyse wilt uitvoeren, er geen ruimte voor is voor de crash dump file

Als je zelf het beheer over pagefile gaat nemen, is bijvoorbeeld het instellen van 1GB minimum niet al te verkeerd, maar de upper limit ervan mag je best zo ruim instellen als windows standaard ook doet.
Dit betekend, pas zodra het nodig is, wordt er meer virtueel adressing space aangemaakt, of ookwel pagefile.

Het uitschakelen van pagefile, daar zijn we het bijna allemaal wel over eens, dat zou je bijna nooit moeten doen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 19-04-2014 15:08 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Djesse8999 schreef op zaterdag 19 april 2014:
Totaal 59.6GB schijfruimte - 36.8GB aan bestanden = 22.8GB over, volgens windows is dit er maar 12.4GB vrije ruimte, bijna de helft dus!
Die 14GB van beide bestanden is niet het verschil tussen die 22,8 en 12,4 GB. Dus lijkt wel te zijn meegerekend.
Er is dus iets anders wat het verschil moet verklaren.

Verder is het wél raadzaam om de pagefile uit te schakelen om zo snelheidswinst te krijgen, alhoewel dat met een SSD tegenwoordig niet zoveel meer.
Als je 8GB ram in jouw computer hebt zitten en nauwelijks over de 6GB ram aan geheugengebruik gaat, is die pagefile onzin om te gebruiken. Als je af-en-toe boven de 8GB komt, heb je natuurlijk wel een pagefile nodig.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Djesse8999

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Topicstarter
Ik ga de Hiberfile.sys verwijderen en SSD ga ik sws nooit formatteren (dat had ik al ergens gelezen)
Onbekend schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:05:
[...]

[...]

iets met over de 8 gig ram komen
Ik kom af-en-toe wel op 7 van de 8 gig ram dus pagefile laat ik er lekker in zitten.

EDIT
Heb nu 18.3 gig ruimte vrij op de SSD, iedereen bedankt voor de hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Djesse8999 op 19-04-2014 15:16 ]

Verwijderd

Djesse8999 schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 15:14:
Ik ga de Hiberfile.sys verwijderen en SSD ga ik sws nooit formatteren (dat had ik al ergens gelezen)

[...]

Ik kom af-en-toe wel op 7 van de 8 gig ram dus pagefile laat ik er lekker in zitten.

EDIT
Heb nu 18.3 gig ruimte vrij op de SSD, iedereen bedankt voor de hulp!
Om hem nou nooit te formatteren :p, snelle format kan geen kwaad, volledige format schrijft je ssd gewoon compleet vol met nullen(en kost dus ~0,0001% van de lifespan). En er is altijd nog ATA Secure Erase als je snel een volledige format wil doen en geen 64GB wil schrijven
Pagina: 1