Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik gebruik met plezier sinds kort Ubuntu, enkel voldeden zich er enkele problemen, zo liep ie vaak vast (kwam door Firefox). Nu ik Chromium had geinstalleerd liep ie niet meer vast, echter als je een kwartier niets deed op je PC komen er codes op een zwart scherm en uiteindelijk kun je niets, je muis en toetsenbord zijn dan ook uitgeschakeld.

Is dit een bekende bug? Of moet ik hem weer helemaal opnieuw installeren?

Er wordt wel gezegd dat het een fout is en ik krijg meerde malen verschillende ´verzend rapport´-meldingen. De eerste is:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fNA8dIBFwgjQ1YHn3bMK2ai6/full.png
Ik doe dit dan ook.

P.S. Ik heb hem al eerder opnieuw geïnstalleerd, maar wel met gegevensbehoud. Ook heb ik mijn computer nu wel tientallen malen ´ruw uit moeten doen´, dus dat houdt ie niet lang meer vol :P .

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Die "codes op een zwart scherm" is nu net waar we hier geinteresseerd in zijn ;) Ze zeggen jou misschien niets, maar daar staat vaak waardevolle informatie in over waarom jouw systeem vastloopt.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Ik ben vanaf het begin begonnen, ik heb het opnieuw gedownload, deze keer UneBootin gebruikt en het werkt! Nu vraagt ie na een half uur alleen mijn wachtwoord. Maar bedankt voor je reactie.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is de screensaver die je systeem heeft vergrendeld als 't goed is. Het is iig niet leuk dat je na een wat moeizame overstap van Windows naar Linux tegen deze problemen aan loopt. Je eerste ervaring is vaak het meest beslissend voor wat je blijft gebruiken en als je een minder stabiel systeem hebt dan Windows waar je al ontevreden over was is niet fijn.

Mare, moet je je ondertitel niet aanpassen van Windows naar Linux/Ubuntu? ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 12:28:
Dat is de screensaver die je systeem heeft vergrendeld als 't goed is. Het is iig niet leuk dat je na een wat moeizame overstap van Windows naar Linux tegen deze problemen aan loopt. Je eerste ervaring is vaak het meest beslissend voor wat je blijft gebruiken en als je een minder stabiel systeem hebt dan Windows waar je al ontevreden over was is niet fijn.

Mare, moet je je ondertitel niet aanpassen van Windows naar Linux/Ubuntu? ;)
Inderdaad niet leuk. Maar dit hielp. Althans tot nu toe :P . O, mijn onderschrift heeft te maken met waar ik ervaring heb, daar hoort Linux nog lang niet bij ;) .

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar hebben we het Tweakers CV voor ;). In mijn geval zou het niet eens passen, te weinig tekens die je kwijt kan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Hero of Time schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 14:04:
Daar hebben we het Tweakers CV voor ;). In mijn geval zou het niet eens passen, te weinig tekens die je kwijt kan. :P
Ja ik moest ook veel schrappen, zoals MediaWiki, HTML, CSS, iOS en dergelijke. O, ik vergat af te kloppen, ik kwam terug na een paar minuten en een zwart scherm... Is er een oplossing voor? Ik heb juist nu al zoveel gedaan, plug-ins, firewall, swap verminderd en veel meer... Moet ik alles opnieuw doen...? Ik begin het nu wel zat te worden... ;(

Edit: Ik denk dat ik dan Mint 13 ga proberen, kan dat ook via een USB-stick?

[ Voor 6% gewijzigd door 12345dan op 19-04-2014 14:26 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elke Linux kan je via USB installeren. Let wel, de huidige release van Mint, versie 16, is gebaseerd op de vorige Ubuntu versie, 13.10. Neem je Mint 13 dan zit je met Ubuntu 12.04 als basis.

Maar voordat je dat allemaal gaat doen, geef even aan welke hardware je allemaal hebt en wat je op je scherm ziet. Als het scherm alleen maar zwart is, alsof deze uit staat, kan het ook zijn dat je monitor niet goed terug online komt. Om (o.a.) deze reden installeer ik altijd openssh-server zodat ik er bij kan als m'n GUI niet wil meewerken en een virtuele terminal (TTY 1-6) geen beeld geven.

Als je tekst krijgt, maak er dan een degelijke foto van en zet deze online zodat we kunnen zien wat er mis gaat. Misschien heb je last van een bug in het systeem wat met een update ondertussen al is opgelost of er een work-around voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17
Kan je de volgende logfiles eens posten:

/var/log/dmesg
/var/log/syslog

Misschien staan hier foutmeldingen in zodra je scherm zwart wordt.
Wat voor type videokaart heb je?
Misschien zijn er speciale drivers beschikbaar via de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
@Hero of Time:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FkbY9m4npy7UfKzSmeXxr6Iu/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r3bLKfLNDhnJMwDEONkGVGUh/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qiKZ9Tk4UkoceM6UgFpvEuJW/medium.jpg

Die codes zie ik niet meer. Het heeft niets met mijn monitor te maken, ik zie namelijk nu wel mijn muis en soms kan ie bewegen met lag :S .

@ddkiller0900:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hNEiN4QBP6YpvqqsUa0AD0Oi/full.png

[ Voor 11% gewijzigd door 12345dan op 19-04-2014 15:58 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Wat gebeurd er als je de NVidia driver gebruikt? (bovenste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
RedHat schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 16:06:
Wat gebeurd er als je de NVidia driver gebruikt? (bovenste)
Nu vraagt ie gewoon weer mijn wachtwoord, zoals het hoort. Maar dat deed ie soms ook voor ik dat deed :S ...

Edit: Nee, ik zie nog steeds een zwart beeld met een laggende muis. Zal ik dan Mint proberen? Ik ben het even zat met Ubuntu zelf, of zal Mint er ook last van hebben?

[ Voor 23% gewijzigd door 12345dan op 19-04-2014 16:28 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mint kan er ook last van hebben. Het is daarom handig om de verschillende logs te posten. Omdat het met je video te maken heeft, is het laatste stuk van syslog (er staat een timestamp bij) en Xorg.0.log helemaal posten. Dat laatste is misschien wat lang, gebruik dan pastebin. En vergeet niet om het in [code] tags te zetten! Ook $HOME/.xsession-errors is iets om in te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
offtopic:
Dat hij om je wachtwoord vraagt is het root wachtwoord. Op het moment dat je wijzigingen gaat aanbrengen die de werking van het systeem kunnen beïnvloeden vraagt hij daarom, zodat andere gebruikers niet zomaar dingen kunnen doen die je niet wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
RedHat schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 16:57:
offtopic:
Dat hij om je wachtwoord vraagt is het root wachtwoord. Op het moment dat je wijzigingen gaat aanbrengen die de werking van het systeem kunnen beïnvloeden vraagt hij daarom, zodat andere gebruikers niet zomaar dingen kunnen doen die je niet wilt
Nee ik bedoelde na lange inactiviteit.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is de screensaver. De lag die je merkt kan ook zijn dat er een 3D of andere screensaver actief is (die je wellicht niet ziet) en veel resources vraagt en daardoor alles wat traag aanvoelt.

Ik vroeg ook voor de specificaties, maar je hebt alleen een paar plaatjes van je BIOS. We zien liever een opsomming, dan wat we plaatjes moeten openen om te achterhalen dat je een oude P4 hebt en 3 GB RAM (in een Dell bakkie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Ik ken alleen bonafide programma's voor Windows daarvoor. Maar ik probeer Mint, aangezien Ubuntu ook sowieso niet soepel draaide op mijn oude PC. Misschien is het op Mint niet (het probleem).

Edit: Het werkt veel beter dan Ubuntu. Alles gaat hartstikke snel met Linux Mint.

[ Voor 18% gewijzigd door 12345dan op 19-04-2014 17:25 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het door Ubuntu komt, komt het door Unity. Oftewel, de Desktop Environment. Je had met jouw specs beter Xubuntu of Lubuntu kunnen nemen, die zijn veel lichter. Mint komt standaard met Cinnamon meen ik, die is ook lichter dan Unity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Naja, zover ik zie kan mijn computer Mint heel goed aan. Ik vind het trouwens veel lijken op Windows 98 :P , maar toch met veel nieuwe features.

P.S. Enig nadeel is wel dat ik alle updates moet installeren vanaf 2012... Maar het is het meer dan waard :) .

[ Voor 28% gewijzigd door 12345dan op 19-04-2014 17:55 ]

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pineka
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 15:24
Ik heb Ubuntu 14.04 ook even geprobeerd. Performance was goed maar ik had gelijk al problemen met gebroken pakketten, Google Chrome wilde niet installeren en een paar keer een flinke vastloper.
Dus nu draai ik weer Mint 16 Cinnamon. Die draait als een zonnetje. Eind mei maar eens Mint 17 LTS proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Pineka schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 20:03:
Ik heb Ubuntu 14.04 ook even geprobeerd. Performance was goed maar ik had gelijk al problemen met gebroken pakketten, Google Chrome wilde niet installeren en een paar keer een flinke vastloper.
Dus nu draai ik weer Mint 16 Cinnamon. Die draait als een zonnetje. Eind mei maar eens Mint 17 LTS proberen.
Ja MInt is de beste naar mijn idee :P , gemakkelijk, ook natuurlijk veilig (alhoewel je wel een paar aanpassingen moet doen in de terminal voor een bijvoorbeeld veiligere Flash) en vooral snel. Ik draai Mint 13, dus ik heb tot midden 2017 :P .

Ik ben ook tot nu toe (afgeklopt op hout dit keer :P ) tot geen enkel probleem aangelopen.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom heb je geen Mint 16 gepakt? Of ook leuk, Mint Debian Edition. Die laatste is Rolling, gebaseerd op Debian Testing en krijgt elke maand updates in de vorm van een grote bulk, ze pakken Debian Testing zoals die op een datum van de maand is, zetten hun eigen smaak erop en rollen die uit. Bedenk mij nu dat ik dat beter voor m'n vorige buren had kunnen gebruiken, dan puur Debian Testing. Ach, ik woon in de buurt en zo heel erg is het nou ook weer niet. Kan het altijd nog eens bij hun installeren, nadat ik er in een VM wat mee heb gespeeld. Belangrijke data staat toch op een aparte partitie.

Pagina: 1