Toon posts:

blue screens I/O errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds 2 weken heb ik in toenemende mate last van spontane bluescreens en reboots. Het is begonnen toen ik Elder Scrolls Online begon te spelen dus ik dacht dat het aan die game lag. Helaas heb ik het nu ook steeds vaker als ik in windows bezig ben. Alles freezed, ik krijg een bluescreen dat windows is afgesloten OF ik krijg een I/O error. (heb ff geen screen maar hij zegt: ' de benodigde gegevens zijn niet in het geheugen geplaatst vanwege een I/O foutstatus van 0xc000000e'. Dit betreft telkens een andere toepassingsfout dus telkens (soms dezelfde).exe file waar hij de error op geeft.

Ik heb al gelezen dat dit mogelijk met bepaalde hardware te maken heeft maar kan de vinger vooralsnog niet op de zere plek leggen aangezien het op willekeurige momenten gebeurt, zowel onder load als idle. Ik heb mijn HDD al gecheckt op fouten, RAM check gedaan, videokaart lijkt gewoon in orde te zijn.
De pc is nog geen jaar oud. Zit redelijk met m'n handen in het haar.

edit: ik heb de computer 2 weken geleden wel verplaatst van mijn woonkamer naar de studeerkamer dus hij zit ook op een ander stopcontact, geen idee dat of dat er iets mee te maken heeft.

Specs: i5 4430, 8 gb corsair 1600 mhz, GA-B85-HD3, corsair PSU CX500 bronze, WD 1 tb S-ATA 3, MSI geforce gtx 660 TF 2gb. Win 7 64 bit.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2014 21:34 . Reden: extra info ]

Verwijderd

Is het stopcontact waar je pc nu op aangesloten zit geaard? Er willen nog wel eens problemen voorkomen wanneer dat niet zo is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 22:45:
Is het stopcontact waar je pc nu op aangesloten zit geaard? Er willen nog wel eens problemen voorkomen wanneer dat niet zo is.
Ja dat is geaard, net als de vorige locatie waar de pc stond. Net 2 uur gegamed zonder problemen. Ik sluit af, start internet explorer op. Bam bluescreen en reboot. Het is om helemaal gek van te worden!

Verwijderd

Ten eerste, flikker IE er eens snel vanaf.

Start is op met 1 ram module (Om de beurt met een ander)
Werkt dat niet dan raad ik aan er gewoon een fresh OS op te knallen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-02 16:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 09:37:
Ten eerste, flikker IE er eens snel vanaf.

Start is op met 1 ram module (Om de beurt met een ander)
Werkt dat niet dan raad ik aan er gewoon een fresh OS op te knallen.
IE is inmiddels vanaf versie 11 een goede browser met alle functionaliteit aan boord. Ga geen foute info verspreiden, ik betwijfel dat IE hier de fout is.

Ik zou zeggen, begin met de hangen & opstartproblemen troubleshooter. Dit klinkt namelijk als een hardware probleem.

* Check de SMART status van al je storage
* Test je geheugen (24u memtest), ook in andere configuraties.
* Hardware-eliminatie: heb je ook een IGP? Probeer de videokaart eens uit te sluiten.

Etc, etc..

Verwijderd

Ik zeg helemaal niet dat IE de fout is.
Jij moet geen valse info verspreiden!
Modbreak:Lees je eerdere post. Je geeft letterlijk aan dat hij IE eraf moet 'flikkeren', dus niks "valse info". Dat is inderdaad offtopic advies dat hier weinig mee te maken zal hebben. Dus doe aub beetje rustig, als je advies geeft, zorg dat het direct relevant is, en neem ook de moeite om uit te leggen *waarom* iets verstandig is, dat voorkomt reacties waar je blijkbaar minder blij van wordt.

[ Voor 72% gewijzigd door dion_b op 24-04-2014 11:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 09:42:
[...]

IE is inmiddels vanaf versie 11 een goede browser met alle functionaliteit aan boord. Ga geen foute info verspreiden, ik betwijfel dat IE hier de fout is.

Ik zou zeggen, begin met de hangen & opstartproblemen troubleshooter. Dit klinkt namelijk als een hardware probleem.

* Check de SMART status van al je storage
* Test je geheugen (24u memtest), ook in andere configuraties.
* Hardware-eliminatie: heb je ook een IGP? Probeer de videokaart eens uit te sluiten.

Etc, etc..
SMART status heb ik gecheckt. Weinig bijzonderheden aldaar.
24 uurs memcheck nog niet gedaan, laat ik dit weekend lopen.
Ja ik heb een IGP, zal het daar eens mee proberen.

Het is zo vreemd aangezien het niet te relateren is aan eenzelfde actie of handeling. Het gaat allemaal geheel willekeurig.

Ergens denk ik dat het met opslag/geheugen te maken heeft, gezien de aard van de foutmelding en het over 'wegschrijven van geheugen' gaat. Zal mijn SATA bekabeling ook eens controleren.
Al met al dank voor de tips, ik ga hier eens mee aan de slag. Overige tips blijven altijd van harte welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2014 10:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zo even een update nadat ik een aantal dagen geen tijd heb gehad om aan het probleem te werken. Even een rondje BF4 gedraaid, niks aan de hand. TESO 10 min. gedraaid. BAM bluescreeen spontane reboot onder vermelding van windows errors die in de startpost staat. Ook weer meerdere willekeurige .exe files.

Zoals ik al aangaf, de SMARTstatus van mijn HDD staat op OK. Ik heb van WD een diagnosetool gedraaid gisteren 5 uur lang. Geen problemen gevonden. Memtest86 heb ik een 24-uurs test laten uitvoeren na het weekend. Geen problemen.

Nu ga ik naar mijn videokaart toe. Wat is het beste om te doen om uitsluitend mijn IGP te gebruiken, videokaart eruit halen of gewoon softwarematig uitschakelen in config??
Eerst draai ik voordat ik naar mn werk ga nog 3dmark11.

De bekabeling heb ik stuk voor stuk losgehaald en weer aangesloten (heb geen vervangende liggen hier), dus weet niet of het daar ook aan kan liggen.

Heb me helemaal suf gezocht op internet, dit forum (m.n. de hang troubleshooter) maar er lijkt vooralsnog niets uit te komen.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou zeggen, hoewel dat de videokaart erg zwaar belast, furmark.

Je zou ook de voeding eens kunnen gaan bekijken/nameten. Ik weet niet of je een multimeter/geavanceerde diagnose tools hebt, maar heb je een goed voltage op elke lijn? Ga hierbij maar niet uit van de software, overigens, maar pak je echte multimeter... een spontane "dip" in voltage kan dit veroorzaken.

Ik ken BF4 en TESO niet, maar in het verleden met Blizzard spellen zonder FPS cap (wie levert die dingen default zonder VSync??!?) wou een "simpele" 2D game UI nog wel eens naar een absurd aantal gaan, waardoor die GPU echt aan z'n limiet zat. Er was een hoop geklaag destijds tegen blizzard van mensen die hun slechtgekoelde/van throttling ontdane videokaart kwijt raakten... hoewel een "bijna" defecte videokaart/voeding die zo'n werklast krijgt het uiteraard ook kan veroorzaken.

Furmark levert net zo'n soort "onrealistische" gpu load, combineer dat met voedingstesten en je zult misschien al wat resultaten zien.

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-02 11:22
Probeer ook eens de drivers van je opslag controller te updaten.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor bovenstaande reacties! Ik zal furmark eens gaan bekijken, heb helaas geen multimeter liggen hier maar ik zou nog kunnen kijken naar diagnosetools hiervoor, misschien dat die iig een indicatie geven.

Elder Scrolls Online heeft volgens mij geen fps cap met de instelling die ik gebruik (vsync uit). Battlefield 4 heeft dat wel, dus dat zou het verschil kunnen verklaren en ga ik al meer richting GPU problemen, ik heb het gevoel dat daar ook een vreemd zoemend geluid vandaan komt onder load (komt niet van de fan).

OM controller ga ik ook updaten als daar nieuwe drivers voor zijn.

Nog suggesties voor mijn videokaart uitschakelen om over te gaan op de IGP van m'n processor en dat uit te testen?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 16:57
Gpu er helemaal uithalen om te testen niet simpel weg uitschakelen.

Als je blue screens krijgt dan maakt windows standaard ook een dump bestand.
Upload eens de nieuwste 3 dumps van die locatie, die kunnen we uitlezen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Axewi schreef op donderdag 24 april 2014 @ 12:24:
Gpu er helemaal uithalen om te testen niet simpel weg uitschakelen.

Als je blue screens krijgt dan maakt windows standaard ook een dump bestand.
Upload eens de nieuwste 3 dumps van die locatie, die kunnen we uitlezen.
uploaden wordt lastig aangezien de dump op full size staan en niet beknopt 256 kb. Ik kan dat zelf toch ook doen met dmpchk? Nooit gedaan maar ga wel ff zoeken.

EDIT: ik heb op m'n werk ff uitgevogeld hoe ik die uitlees met een progje en post dit als ik thuis ben vanavond.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2014 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
OK. Heb mijn dumpfile uitgelezen. Wordt iemand hier wijzer van? Ik lees natuurlijk wel wat er staat maar echt veel kan ik er daarna ook niet van maken :)

EDIT: Ik heb mijn videokaart eruit getrokken om te cruisen op mijn intel HD 4600 en guess what, Geen enkel probleem meer. Nu vraag ik me serieus af of mijn videokaart echt 'kapot' is want dit soort problemen zijn bij ESO wel her en der bekend maar helaas geen oplossing vooralsnog.Ook niet met verschillende nividia drivers.. Nu compleet onacceptabel, want ik speel op 20 fps dus niet echt prettig.

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Fri 18-4-2014 18:58:17 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\041814-14991-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x75BC0)
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800B5F1B30, 0xFFFFFA800B5F1E10, 0xFFFFF800035D77B0)
Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 18-4-2014 18:58:17 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal!HalSendSoftwareInterrupt+0x47)
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0xFFFFFA800B5F1B30, 0xFFFFFA800B5F1E10, 0xFFFFF800035D77B0)
Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This indicates that a process or thread crucial to system operation has unexpectedly exited or been terminated.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2014 11:43 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-02 16:57
De crashdumps zoals je ze aangeeft zijn een beetje algemeen en wijzen niet persé naar een oorzaak.
Je zou je geheugen dumps kunnen beperken tot 256kb en dan wel uploaden.

Verder lees ik niet dat je je drivers geupdate heb, of juist oudere drivers hebt geprobeerd.
Verwijder de videokaart driver eens met driversweeper, en installeer dan de meest recente versie van de nvidia website.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Verwijderd

Topicstarter
Axewi schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 22:13:
De crashdumps zoals je ze aangeeft zijn een beetje algemeen en wijzen niet persé naar een oorzaak.
Je zou je geheugen dumps kunnen beperken tot 256kb en dan wel uploaden.

Verder lees ik niet dat je je drivers geupdate heb, of juist oudere drivers hebt geprobeerd.
Verwijder de videokaart driver eens met driversweeper, en installeer dan de meest recente versie van de nvidia website.
ik zal de geheugendumps eens naar 256 knallen. Overigens zie mijn edit in het vet boven de crashdumps. Drivers heb ik al eindeloos geprobeerd. Oude, nieuwe, bèta, whql. Het bizarre vind ik dat alle problemen zijn opgelost op mijn Intel hd graphics. Nu ligt m'n gtx660 naast m'n kast te stoffen, omdat ik gek word van telkens die reboots (echt alleen tijdens of net na ESO). Mijn gpu is overigens een msi twinfrozr en die schijnen ivm de zware heatsink nog wel eens vroeg kaduuk te gaan las ik. Of dat is er aan de hand, of toch een zeer specifieke combi van drivers en ESO lijkt me. Ben ook in afwachting van customer support van ESO.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Een videokaart lenen, en testen.
Een voeding lenen, en testen.
Indien je beide kunt realiseren, dan heb je denk ik je probleem gevonden.

Je zou nog je eigen videokaart langzamer kunnen zetten, en kijken of deze dan nog uitvalt, alleen weet je dan niet of het de voeding is of je videokaart.

• Mark23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-02 18:04
Het lijkt heel erg op een probleem dat ik ook had/ heb. Alle testen die ik gedaan heb en die hierboven al genoemd zijn gaven geen problemen, toch steeds willekeurige reboots.

Probeer eens 1 blokje RAM eruit te halen. Bij mij was dit de oplossing. Bleek toch dat 1 van de 2 niet helemaal lekker werkte.

succes

Verwijderd

Topicstarter
Mark23 schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 09:06:
Het lijkt heel erg op een probleem dat ik ook had/ heb. Alle testen die ik gedaan heb en die hierboven al genoemd zijn gaven geen problemen, toch steeds willekeurige reboots.

Probeer eens 1 blokje RAM eruit te halen. Bij mij was dit de oplossing. Bleek toch dat 1 van de 2 niet helemaal lekker werkte.

succes
Ben ik nu aan het doen. Momenteel met 1 reepje RAM. Ultieme test is ESO dus ben benieuwd zo.

Maar jij had je RAM destijds toen ook 24u getest met memtest86 oid?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is nogal kernel-achtig en HAL die meldingen, dus de fout zou ook erg snel in het moederbord/CPU kunnen zitten: PCI-E bus el muerte potentieel... de enige manier om dit zeker te weten is om de videokaart in een andere PC te testen...

Verwijderd

Lijkt toch op een ram probleem , instabiel na een periode warm worden ,mischien net iets warmer als op zijn vorige plek. Zou proberen die ram op 1333 te zetten en eventueel de timing checken , desnoods even wat losser zetten . Gebruik een scala aan progs. zoals prime , linx en orthos om vooral het geheugen te testen . De echte test is gewoon je aplicaties draaien zonder bsod , die tests blijven hulpmiddelen

Vermoed niet dat het de hd/ssd is , heb het idee dat er dan eerder met booten of net na het booten een bsod ontstaat.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 13:51:
Lijkt toch op een ram probleem , instabiel na een periode warm worden ,mischien net iets warmer als op zijn vorige plek. Zou proberen die ram op 1333 te zetten en eventueel de timing checken , desnoods even wat losser zetten . Gebruik een scala aan progs. zoals prime , linx en orthos om vooral het geheugen te testen . De echte test is gewoon je aplicaties draaien zonder bsod , die tests blijven hulpmiddelen

Vermoed niet dat het de hd/ssd is , heb het idee dat er dan eerder met booten of net na het booten een bsod ontstaat.
Schiet mij maar lek. Ik heb na de reactie van Mark23 een reepje ram verwijderd en vooralsnog draait hij ESO vlekkeloos nu 3 uur achter elkaar. Ik hou nog even een grote slag om de arm maar ik ga het reepje zo terugplaatsen en dan weer checken. Dan maakt het blijkbaar dus niets uit dat mijn RAM flawless 24uurs tests heeft doorstaan :?
Dan zou het dus de combi van mijn GPU en het RAM zijn. Mijn intel HD 4600 deed het nl. gewoon goed!

Verwijderd

Topicstarter
Al weer een tijdje geleden maar even 'the final verdict' aangezien er toch veel mensen hebben meegedacht waarvoor dank:

PC ter reparatie opgestuurd en het geheugen van de videokaart bleek defect (MSI GTX 660). Nu hebben ze hem bij MSI dus gerepareerd waar ik persoonlijk van baal, want had liever een vervangende gehad of een credit, want dan had ik er zeker een andere in gezet gezien het toch wel vaker fout gaat met deze GPU..Tot op heden (nu 1,5 week terug) geen problemen.

enfin dat was het dus uiteindelijk. Mag wat mij betreft een slotje op.
alaaf!
Pagina: 1