Advies bouwen eigen PC (setup mogelijk en correct?)

Pagina: 1
Acties:

• Daethoron
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-08-2022
Hallo allen,

Ik wil graag wat advies voor het bouwen van mijn PC.
Ik wil de PC gebruiken voor het spelen van Blizzard games: World of Warcraft, Diablo, Starcraft, hearthstone.
Ook wil ik de PC gebruiken voor luisteren van muziek, films en series (netflix).
Tevens wil ik door middel van twitch mijn hearthstone kunnen streamen.

De setup die ik in gedachten heb is als volgt:
De links zijn naar tweakers voor elk apart product.
- Sharkoon T28 behuizing
- Kingston HyperX 3K 120 GB SSD drive
- Cooler Master B700 voeding
- Kingston HyperX Beast 2400 Mhz DDR3 2x4GB Ram module
- ASUS Z87-C (C2) Moederboard
- Intel Core i5 4670K / 3.4 GHz

totaalprijs bovenstaande is 576,50 euro.
Volgende maand gooi ik er dan een video kaart in.
Het budget laat dat nu nog niet toe.
De video kaart die ik er dan in wil gooien is een:
Nvidia ASUS GeForce 770 of de 780 (ti)

Graag wat advies of dit een mooie setup is en of de behuizing goed genoeg is.
En of ik geen fouten maak waardoor het niet zou werken.

Alvast dank voor het advies,
Groet Daethoron

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Daar zitten wel een handjevol verbeterpuntjes in.

Eens doornemen:
Die behuizing zou ik alleen aan mijn schoonmoeder geven, als ik eentje had althans. Er zijn voor dat geld veel betere te krijgen, Corsair heeft wat leuke, Fractal Design ook. Bitfenix ook.

Voor minder geld heb je de betere M500 SSD, dus die zou ik nemen.

Die voeding is overkill en behoorlijk bagger. Neem de Seasonic S12 520w.

RAM is overkill, 1600mhz is even snel qua gevoel en veel goedkoper.

Mobo is duur voor wat ie bied, Gigabyte heeft rond die prijs leukere mobo's, zal ik zo ff opzoeken.

CPU is prima voor de spellen die jij wilt spelen. Als je niet gaat overklokken kun je zo'n 40 euro op je cpu besparen en 30-40 op je mobo.

Voor de games die jij speelt zal een GTX770 al ruimschoots voldoende moeten zijn, een GTX760 kan ook een idee zijn. Nvidia is een goed idee vanwege shadowplay.

People as things, that’s where it starts.

• Daethoron
Dank voor de snelle response.
Koos voor de Z87 en de 4670k omdat ik dan de mogelijkheid heb te overclocken.
Wil tevens een kast met een raampje zodat ik wat LED-tjes kan case modden etc.
Asus omdat een maatje goede ervaringen heeft met het merk en bekend is met de overclock principes in ASUS. Misschien geeft dit een beter idee. De voeding is 700 omdat er waarschijnlijk volgende maand of over 2 maanden nog 2 a 3 HDD's inkomen en dus de LED's

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 11:24
ondanks de hdd's en de leds is de seasonic die vaisaitzes adviseerd goed genoeg. wil je rekening houden met (ooit) eventuele sli zou je een wat zwaardere kunnen nemen maar is in dit geval overbodig.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

HDD's verbruiken zo'n 7 watt per stuk, niet 70 :+

500w, of iets in die richting is eigenlijk voor iedere pc met 1 cpu en 1 gpu genoeg, en vaak zelfs aan de hoge kant.

ASUS is zeker een goed merk, echter, dit bordje is niet heel geweldig voor overklokken, pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H is een mobo die wel behoorlijk geschikt is daarvoor. Overklokken met K cpu's werkt eigenlijk altijd het zelfde.

Een kast met een raampje, dat zijn er vrij veel. Hieronder een klein lijstje met goede kasten, met een raam.
pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window
pricewatch: Corsair Carbide 200R Windowed
pricewatch: Corsair Carbide 300R Windowed
pricewatch: Zalman Z11 Plus
pricewatch: BitFenix Shinobi Core Window

Zelf zou ik van die kasten voor de Arc R2 gaan, ik vind FD kasten erg goed, en deze heeft 14cm front-fans, die zijn in de regel wat stiller dan 12cm fans bij dezelfde luchtverplaatsing.

• Daethoron
Vind die kast er inderdaad strak uitzien !

Als je een Gigabyte Board neemt is het dan ook beter een Gigabyte GPU te nemen.
Verder zie ik dat de SSD een veel lagere schrijf snelheid heeft krijg heb ik hier niet erg veel last van ten opzichte van de hyperx SSD. Wat voor RAM (8GB) zou je in het gigabyte board doen ?

Dank voor de hulp !
Kan nog heel wat advies gebruiken ;)

Oowh nog een ding als ik die HDMI poort op mijn Receiver / TV aansluit heb ik dan gewoon 7.1 geluid via de HDMI poort ? inclusief DTS

[ Voor 15% gewijzigd door Daethoron op 18-04-2014 20:57 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Welke videokaart je op een moederbord doet maakt qua merk niet uit, het is niet dat een Gigabyte videokaart beter werkt in een Gigabyte moederbord. Wel maakt Gigabyte erg goede videokaarten, dus het kan weinig kwaad om alsnog een Gigabyte te nemen.

De M500 120GB schrijft idd best traag, da's jammer. Echter, de meeste mensen kopen SSD's niet voor de seq. lees/schrijf, gezien die bij een HDD al snel zat zijn. SSD's schitteren voornamelijk in random schrijven en vooral lezen, daarin zijn ze met gemak 1000x sneller dan een HDD, en dat merk je dus vooral. Het snelheidsverschil in random lezen/schrijven merk je eigenlijk nauwelijks tussen SSD's. De M500 is momenteel voor een SSD spotgoedkoop, en zeer betrouwbaar vanwege zijn stroomverliesbescherming.

Als RAM zou ik pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU nemen, erg klein, dus zitten niet in de weg van een CPU koeler.

• Daethoron
Na de adviezen die ik heb gekregen, bedankt daarvoor, ben ik op het volgende uit gekomen.
Ik wil toch een ASUS mobo echter heb ik deze veranderd naar de ASUS Z87-A.
Heb na iets meer onderzoek gelezen dat die beter zou zijn voor overclocking, is dat correct?
Vervolgens heb ik de ram aangepast van 2400 naar 1600 mhz. Toch vraag ik me af of ik voor die 7 euro niet een beter een hogere mhz kan pakken. Is die dan niet beter te overclocken? wat zou een argument zijn om toch 1600 mhz te pakken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1Asus Z87-A€ 113,-€ 113,-
1Fractal Design Arc Midi R2 Window€ 75,-€ 75,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 59,-€ 59,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,48

Echter zit hier nog geen video kaart.
Dat red ik nu in budget nog niet maar.
Later (over een maandje) wil ik dit toevoegen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Poseidon-GTX780-P-3GD5€ 521,99€ 521,99
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 135,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,89

Of eventueel een iets mindere kaart van zoals:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus GTX770-DC2OC-4GD5€ 357,98€ 357,98
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 135,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,88

[ Voor 31% gewijzigd door Daethoron op 19-04-2014 11:44 ]

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
1600 mhz is meer dan genoeg, en bovendien is die tactical hardstikke goed om te overklokken.
Dat moederbord is goed, ik heb zelf de pricewatch: Asus Z87-C
Ik weet bijna zeker dat een Asus mobo niet beter is met overklokken? Ik heb zelf een asus mobo, overklokt prima maar niks speciaals.
Overigens vind ik pricewatch: MSI Z87-G45 Gaming mooier, maar dat is persoonlijk en ook alleen naar de looks gekeken. Zo'n mobo gaat natuurlijk beter samen met een MSI kaart, voor de looks :+
Over het algemeen vind ik Asus overpriced, met zo'n mobo valt het nog wel mee maar iig ga er maar vanuit dat zo'n moederbord echt niet beter is voor overklokken.. tenzij je een hele betrouwbare bron hebt die het tegendeel bewijst..

GIMJ

• Daethoron
Dacht zelf ook eerst aan de Asus Z87-C maar toen las ik dat de VMR 8 was bij de Asus Z87-A ipv 4 bij de Asus Z87-C en dat de Asus Z87-c echt tussen de -A en -K inviel. Daarom heb ik hem veranderd naar de A versie. bron is gewoon google Z87-C vs Z87-A dus niet super betrouwbaar.
Pagina: 1