Omdat je de vraag moet stellen of het toevoegen van een SSD je wat oplevert. Dat antwoord lijkt mij nee; immers, qua snelheid tijdens het werken verandert er niets, en alleen de boot-tijd wordt wat korter, maar dat kan je ook via USB3 bereiken wat nog eens goedkoper is. Daarmee is een SSD dus niet direct de meest logische keuze en dus niet zo heel relevant omdat je eerst vast moet stellen of je wel een SSD wilt hebben dus.
Helaas is het kastje USB 2. Dus voor de stillere optie (had ik nog niet aan gedacht, maar dank je wel!) is een USB stick niet snel genoeg.
En pas na deze mededeling wordt de vraag of TRIM wordt ondersteund dus weer relevant (en dat is wel cruciale informatie dus). Een kleine zoek-actie bracht me al snel uit bij het forum van OpenElec:
http://openelec.tv/forum/...ssd-trim-discard-settings
Weliswaar is dit de Eden build (v11) terwijl we ondertussen al bij de beta van Gotham (v13) zitten, maar het geeft een leuke indicatie van wat mogelijk zou moeten zijn.
Denk je niet dat voor het lezen van de databases en alle images de snelheid verhoogd wordt?
Niet heel schokkend veel, maar wel iets. Het is met name afhankelijk van de grootte van je library ten opzichte van de snelheid van je storage en de plek van je database. Klinkt vrij ingewikkeld, maar het valt wel mee

Waar het op neer komt, is dat je 2 mogelijkheden hebt qua configuratie. De database lokaal draaien (SQLite) of de database centraal ergens stellen (MySQL; ik ga er vanuit dat je dit dan op een andere machine doet, zoals een server of NAS).
In het geval van een lokale database maakt de snelheid van je storage wel redelijk wat uit. Hoe groter de library, hoe meer je zal merken dat het inladen hiervan (en dan met name onderdelen als het ophalen van fan-art, poster-art etc) trager wordt. Datzelfde effect treedt ook op bij een MySQL-based configuratie, maar is daarin al aanzienlijk minder, aangezien er minder acties (IOPs) nodig zijn op die bewuste disk. Immers, er hoeft niet op die fysieke disk ook nog eens een database te worden benaderd, want dat gebeurt op een andere disk.
Dit verschijnsel zie je met name optreden bij écht trage storage-devices zoals SD-kaartjes (denk aan een raspberry Pi), maar op storage-devices die ook maar enigszins wat krachtiger zijn, merk je het effect amper nog maar. Ter indicatie draai ik een library van 500+ speelfilms en 50+ series (totaal ruim 5TB aan video-content) met een MySQL-database op de server op SSD. Als ik die database benader vanaf de HTPC waar een SSD in zit, dan gaat dat net zo snel als wanneer ik het vanaf alle andere werkplekken die er zijn doe (waarvan de traagste met een heel oud en traag 2,5" SATA-diskje is voorzien), met uitzondering van de Raspberry Pi welke voorzien is van een Class 10 SD-kaartje. De Pi is aanzienlijk trager dan. Plaats ik eenzelfde class 10 SD in mn laptop en laat XBMC daar vandaan werken, dan is de performance net zo snel of net zo traag als van de Pi. Oftewel, de SD-kaart is daarin dan duidelijk de beperkende factor, maar zelfs de traagste 2,5" SATA-disk die ik kan vinden, levert al genoeg om dezelfde performance te halen die met SSD ook wordt behaalt. Een upgrade voegt dan dus niets toe aan de performance van XBMC an sich, maar levert je alleen stilte en een kortere boottijd op.