Ik wil graag een HTPC zelf gaan bouwen, ik heb nu zelf al een gewone desktop staan, maar wil iets nieuws. Wat er nu staat is een oude Lenovo desktop 
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek/Films afspelen, Internetten, Downloaden en mischien een klein spelletje zoals RollerCoaster Tycoon.
Weinig eisende spelletjes, maar hoofdfunctionaliteit is toch echt films/muziek afspelen en opslaan.
Ook wil ik gewoon mijn huidge blu-ray collectie kunnen afspelen via de HTPC.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximaal 600 Euro inclusief verzenden, toetsenbord/muis en evt. een afstandsbediening.
Assemblage moet zelf wel lukken!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Momenteel heb ik een simpel Logitech geluidssetje, zou deze graag op de HTPC willen kunnen aansluiten en in de toekomst eventueel mooie set boxen op aansluiten, maar dat is toekomst muziek en is nu geen must. (Logitech is gewoon zoeen 3.5" audio jack of wat het ook mag zijn)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- Moederbord
- Processor
- Processor Koeler
- Geheugen
- Wifi ontvanger
- SSD
- HDD (Min. 2 TB)
- Voeding
- OS
- Toetsenbord/muis
- Afstandsbediening (Als budget het toe laat en indien mogelijk)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voor toetsenbord/muis en afstandsbediening Logitech, ik heb nog nooit problemen met Logitech zijn randappartuur gehad.
Okee ik lieg, wel eens, maar als je iets voor €10,- koopt verwacht ik niet dat het super degelijk is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau wil ik zo laag mogelijk wanneer ik film kijk.
Energiegebruik laag, want wil zo een stil mogelijk systeem en ik neem aan hoe meer energiegebruik hoe beter je het moet koelen!
Degelijk, ik vind dat ik een redelijk ruim budget heb voor een HTPC (Meer kan altijd
) maar wil een zo degelijk mogelijk systeem.
Het moet vriendin proef worden. Vandaar dat OS eigenlijk vast staat en dat is Windows 8.1.
Ga je overklokken?
Nee
Hieronder de lijst die ik zelf heb samengesteld.
Zoals je ziet zit ik nog behoorlijk boven budget (Helemaal als je alles bij 1 winkel wil bestellen)
Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen kunnen goedkoper?
Processor: Krachtigste APU? Mischien iets te krachtig wat ik er mee wil doen?
Moederbord: Degelijk moederbord die in de behuizing past en waar de proc. in kan
HDD: WD Green 2TB wordt hier overal in het form aangeraden
Behuizing: Mooie behuizing, mischien nog iets te prijzig? staat toch in de kast, dus een beetje minder mooi mag wel, maar geen afschuwelijk ding.
Windows 8.1: Vriendin proef
Logitech K400: Best Buy Guide
Geheugen: Cheapest 2133 setje wat ik zo 123 kon vinden
Blu-Ray Speler: Goedkoopste BR speler die ik kon vinden
Voeding: Best Buy Guide
SSD: 1 van de goedkoopste SSD en lees er hier veelal positieive dingen over
Wifi: heb ik nog niet gekozen want ik durf niet 100% te zeggen wat nou een goed Wifi kaartje is. Ik kies express voor Wifi omdat geen central storage heb en ik op de HTPC wil downlaoden en downloads opslaan.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen om aan mijn budget te komen en eigenlijk geen prestaties hoef in te leveren.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek/Films afspelen, Internetten, Downloaden en mischien een klein spelletje zoals RollerCoaster Tycoon.
Weinig eisende spelletjes, maar hoofdfunctionaliteit is toch echt films/muziek afspelen en opslaan.
Ook wil ik gewoon mijn huidge blu-ray collectie kunnen afspelen via de HTPC.
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximaal 600 Euro inclusief verzenden, toetsenbord/muis en evt. een afstandsbediening.
Assemblage moet zelf wel lukken!
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Momenteel heb ik een simpel Logitech geluidssetje, zou deze graag op de HTPC willen kunnen aansluiten en in de toekomst eventueel mooie set boxen op aansluiten, maar dat is toekomst muziek en is nu geen must. (Logitech is gewoon zoeen 3.5" audio jack of wat het ook mag zijn)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Behuizing
- Moederbord
- Processor
- Processor Koeler
- Geheugen
- Wifi ontvanger
- SSD
- HDD (Min. 2 TB)
- Voeding
- OS
- Toetsenbord/muis
- Afstandsbediening (Als budget het toe laat en indien mogelijk)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voor toetsenbord/muis en afstandsbediening Logitech, ik heb nog nooit problemen met Logitech zijn randappartuur gehad.
Okee ik lieg, wel eens, maar als je iets voor €10,- koopt verwacht ik niet dat het super degelijk is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau wil ik zo laag mogelijk wanneer ik film kijk.
Energiegebruik laag, want wil zo een stil mogelijk systeem en ik neem aan hoe meer energiegebruik hoe beter je het moet koelen!
Degelijk, ik vind dat ik een redelijk ruim budget heb voor een HTPC (Meer kan altijd
Het moet vriendin proef worden. Vandaar dat OS eigenlijk vast staat en dat is Windows 8.1.
Ga je overklokken?
Nee
Hieronder de lijst die ik zelf heb samengesteld.
Zoals je ziet zit ik nog behoorlijk boven budget (Helemaal als je alles bij 1 winkel wil bestellen)
Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen kunnen goedkoper?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-6800K Boxed | € 116,70 | € 116,70 |
| 1 | Asus A88XM-PLUS | € 61,96 | € 61,96 |
| 1 | WD Green WD20EZRX, 2TB | € 70,90 | € 70,90 |
| 1 | Silverstone Milo ML03B | € 61,20 | € 61,20 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 82,25 | € 82,25 |
| 1 | Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Corsair Vengeance LP 8GB 2133MHz CL11 | € 75,91 | € 75,91 |
| 1 | Asus BC-12D2HT Bulk Zwart | € 49,- | € 49,- |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,- | € 30,- |
| 1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 56,95 | € 56,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 634,87 | |
Processor: Krachtigste APU? Mischien iets te krachtig wat ik er mee wil doen?
Moederbord: Degelijk moederbord die in de behuizing past en waar de proc. in kan
HDD: WD Green 2TB wordt hier overal in het form aangeraden
Behuizing: Mooie behuizing, mischien nog iets te prijzig? staat toch in de kast, dus een beetje minder mooi mag wel, maar geen afschuwelijk ding.
Windows 8.1: Vriendin proef
Logitech K400: Best Buy Guide
Geheugen: Cheapest 2133 setje wat ik zo 123 kon vinden
Blu-Ray Speler: Goedkoopste BR speler die ik kon vinden
Voeding: Best Buy Guide
SSD: 1 van de goedkoopste SSD en lees er hier veelal positieive dingen over
Wifi: heb ik nog niet gekozen want ik durf niet 100% te zeggen wat nou een goed Wifi kaartje is. Ik kies express voor Wifi omdat geen central storage heb en ik op de HTPC wil downlaoden en downloads opslaan.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen om aan mijn budget te komen en eigenlijk geen prestaties hoef in te leveren.