HTPC met opslag

Pagina: 1
Acties:

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-01 13:37
Ik wil graag een HTPC zelf gaan bouwen, ik heb nu zelf al een gewone desktop staan, maar wil iets nieuws. Wat er nu staat is een oude Lenovo desktop :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek/Films afspelen, Internetten, Downloaden en mischien een klein spelletje zoals RollerCoaster Tycoon.
Weinig eisende spelletjes, maar hoofdfunctionaliteit is toch echt films/muziek afspelen en opslaan.
Ook wil ik gewoon mijn huidge blu-ray collectie kunnen afspelen via de HTPC.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Maximaal 600 Euro inclusief verzenden, toetsenbord/muis en evt. een afstandsbediening.
Assemblage moet zelf wel lukken!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Momenteel heb ik een simpel Logitech geluidssetje, zou deze graag op de HTPC willen kunnen aansluiten en in de toekomst eventueel mooie set boxen op aansluiten, maar dat is toekomst muziek en is nu geen must. (Logitech is gewoon zoeen 3.5" audio jack of wat het ook mag zijn)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

- Behuizing
- Moederbord
- Processor
- Processor Koeler
- Geheugen
- Wifi ontvanger
- SSD
- HDD (Min. 2 TB)
- Voeding
- OS
- Toetsenbord/muis
- Afstandsbediening (Als budget het toe laat en indien mogelijk)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voor toetsenbord/muis en afstandsbediening Logitech, ik heb nog nooit problemen met Logitech zijn randappartuur gehad.
Okee ik lieg, wel eens, maar als je iets voor €10,- koopt verwacht ik niet dat het super degelijk is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau wil ik zo laag mogelijk wanneer ik film kijk.
Energiegebruik laag, want wil zo een stil mogelijk systeem en ik neem aan hoe meer energiegebruik hoe beter je het moet koelen!
Degelijk, ik vind dat ik een redelijk ruim budget heb voor een HTPC (Meer kan altijd _O_) maar wil een zo degelijk mogelijk systeem.
Het moet vriendin proef worden. Vandaar dat OS eigenlijk vast staat en dat is Windows 8.1.

Ga je overklokken?
Nee

Hieronder de lijst die ik zelf heb samengesteld.
Zoals je ziet zit ik nog behoorlijk boven budget (Helemaal als je alles bij 1 winkel wil bestellen)
Nu is mijn vraag aan jullie welke onderdelen kunnen goedkoper?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 116,70€ 116,70
1Asus A88XM-PLUS€ 61,96€ 61,96
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Silverstone Milo ML03B€ 61,20€ 61,20
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 82,25€ 82,25
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 30,-€ 30,-
1Corsair Vengeance LP 8GB 2133MHz CL11€ 75,91€ 75,91
1Asus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 49,-€ 49,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,-€ 30,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,87

Processor: Krachtigste APU? Mischien iets te krachtig wat ik er mee wil doen?
Moederbord: Degelijk moederbord die in de behuizing past en waar de proc. in kan
HDD: WD Green 2TB wordt hier overal in het form aangeraden
Behuizing: Mooie behuizing, mischien nog iets te prijzig? staat toch in de kast, dus een beetje minder mooi mag wel, maar geen afschuwelijk ding.
Windows 8.1: Vriendin proef
Logitech K400: Best Buy Guide
Geheugen: Cheapest 2133 setje wat ik zo 123 kon vinden
Blu-Ray Speler: Goedkoopste BR speler die ik kon vinden
Voeding: Best Buy Guide
SSD: 1 van de goedkoopste SSD en lees er hier veelal positieive dingen over
Wifi: heb ik nog niet gekozen want ik durf niet 100% te zeggen wat nou een goed Wifi kaartje is. Ik kies express voor Wifi omdat geen central storage heb en ik op de HTPC wil downlaoden en downloads opslaan.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen om aan mijn budget te komen en eigenlijk geen prestaties hoef in te leveren.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Wat betreft APU kan je prima af met een AMD A6. Deze kan alle content afspelen die je wilt, en er valt nog wel wat op te gamen ook. Rollercoaster Tycoon zal in elk geval geen probleem ervoor zijn. DDR3-2133 heb je dan ook niet nodig; 4GB DDR3-1600 is zat voor een dergelijke configuratie. Indien je toch al een HDD erin propt heeft een 120GB SSD weinig zin. Je kan de SSD helemaal weg laten en werken vanaf je HDD, een kleinere SSD nemen (60GB is in principe zat hiervoor of, naar mijn mening de betere oplossing, de HDD in een NAS plaatsen en een SSD van 120GB in je HTPC (120GB omdat er nog wat spelletjes e.d. bij kunnen komen). Wat betreft Wifi is de beste oplossing een bekabelde oplossing. Wifi moet je voor een dergelijke build als het kan voorkomen, maar als dat niet mogelijk is én je plaatst je storage in je HTPC (dus niet streamen), dan maakt het niet zo gek veel uit, zolang je maar qua performance minimaal gelijkwaardig (bij voorkeur boven) de beschikbare bandbreedte van je internet-verbinding blijft. Hou rekening met dat streaming Full HD over Wifi nog wel eens problemen kan geven; hier kan de bandbreedte tekort voor schieten, afhankelijk van hoe goed je signaal is, en welke snelheden je router/accesspoint aan kan.
Voor de behuizing zijn er een hele hop opties natuurlijk en is het met name afhankelijk van het budget en smaak. Bedenk wel dat de meeste behuizingen niet in een afgesloten (kleine) ruimte kunnen staan zoals een kast, omdat er voldoende koele lucht rondom beschikbaar moet zijn. Voor bediening kan een CEC-adapter een leuke aanvulling geven.
Tot slot kies je voor Windows 8.1. Dit is een prima besturings-systeem voor als je naast HTPC nog andere toepassingen als games wilt gaan doen, maar als dat niet nodig is, is een OpenElec (of variant hiervan) vaak sneller, stabieler en gratis. Het kan het overwegen waard zijn om hier eens naar te kijken. OpenElec loopt trouwens ook prima vanaf een USB3-stick, dus je zou dan zelfs de SSD in zn geheel overboord kunnen zetten.
Dus nog even samengevat:
A10 -> A6
8GB DDR3-2133 -> 4GB DDR3-1600
PulseEight CEC-Adapter

Indien games geen must is:
Windows 8.1 -> OpenElec
120GB m500 -> 16GB USB3-stick

iRacing Profiel

• Crashhill
I.v.m. mijn vriendin is Windows 8.1 eigenlijk een must! Je zou het mischien niet denken maar er zijn nog steeds mensen van 25 die hartstikke digibeet zijn.

Opslag wil ik in de HTPC zelf hebben. Wifi is eigenlijk nu een must. Geen NAS of wat dan ook. Ik zal alles op de HTPC moeten doen.

Toch komt de behuizing echt in de kast, daarom wil ik graag een energiezuinig systeem zo dat deze zo weinig mogelijk warmte produceert, mocht het echt niet goed gaan kan ik altijd nog bekijken wat mogelijk is.

• kroegtijger
Crashhill schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:41:
[...]

I.v.m. mijn vriendin is Windows 8.1 eigenlijk een must! Je zou het mischien niet denken maar er zijn nog steeds mensen van 25 die hartstikke digibeet zijn.
Daarom is OpenElec vaak ook zo makkelijk; je hoeft als eindgebruiker namelijk helemaal niets te weten; je boot direct in XBMC en het werkt direct. Je kan ook een live-cd ervan gebruiken om het eens op je gemak uit te testen zonder installatie te hoeven doen. In de meeste gevallen blijkt namelijk dat OpenElec juist voor de digibeet erg prettig is.
Opslag wil ik in de HTPC zelf hebben. Wifi is eigenlijk nu een must. Geen NAS of wat dan ook. Ik zal alles op de HTPC moeten doen.
Zolang je lokaal alles opslaat zal je geen streaming-issues hebben natuurlijk (tenzij je een internet-verbinding van pakweg 100mbit of hoger werkt) en is Wifi goed dan. Het is een prima oplossing voor plekken waar het niet anders kan, of die mobiel moeten zijn. Voor vaste plekken (desktops, htpc's, NAS etc) gaat de voorkeur toch altijd uit naar een fysieke kabel in verband met betrouwbaarheid.
Toch komt de behuizing echt in de kast, daarom wil ik graag een energiezuinig systeem zo dat deze zo weinig mogelijk warmte produceert, mocht het echt niet goed gaan kan ik altijd nog bekijken wat mogelijk is.
Is de kast waarin deze komt te staan eventueel aan te passen? Je kan er namelijk de donder op zeggen dat als je een PC in een volledig afgesloten kast plaatst en aan zet, de temperatuur gaat stijgen. Zeker als de kast waarin deze geplaatst wordt niet al te groot is, zal de warmte snel oplopen. Is misschien een grote fan (140mm of iets dergelijks) in de ruimte te monteren om warme lucht af te voeren?
De PC-behuizing zal namelijk in dat opzicht geen verschil maken, als de lucht waar de warmte aan wordt afgegeven door de machine niet ververst kan worden. Elke case zal dan warm lopen, waarna fans op hogere RPM's gaan draaien en je dus niet vrolijk wordt van de herrie. Zoals je zelf al aangeeft is energie-zuinig kiezen daarbij al een groot winst-punt, en in je configuratie zijn er 2 grote warmte-bronnen, namelijk de APU en de voeding. Als je deze kan elimineren ben je voor 90% al geholpen. De APU valt weinig aan te doen, behalve slimme software-configuratie. Hoe minder het ding hoeft te werken, hoe koeler hij kan blijven. Zorg dus dat er geen onnodige taken op draaien en hou het systeem zo schoon mogelijk. Ook in het bios kan je nog het nodige instellen hiervoor. Voor wat betreft de voeding kan je er voor kiezen om deze niet in de behuizing op te nemen, maar een externe voeding, zoals een PicoPSU te nemen. Deze kan je dan buiten de kast leggen, en dat scheelt naast het nodige in verbruik ook nog eens in geluid, aangezien deze passief gekoeld zijn. Nadeel is wel weer dat ze toch een stukje duurder zijn dan een gewone PSU

iRacing Profiel

• Crashhill
Als ik bijv. aan de achterkant van de kast een stuk uitzaag. is het dan wel mogelijk?Achter het gedeelte wat ik er uit zaag is nog een stuk "vrije" ruimte van ong. 10 cm. en dan pakweg lengte 160cm en hoogte 70cm.
(Staat niet volledig tegen de muur aan. (0,5mm ervan af). Het valt natuurlijk altijd te proberen.

Edit: "Is bezig met OpenELEC aan het downloaden"

[ Voor 7% gewijzigd door Crashhill op 18-04-2014 14:06 ]

• kroegtijger
Crashhill schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:01:
Als ik bijv. aan de achterkant van de kast een stuk uitzaag. is het dan wel mogelijk?Achter het gedeelte wat ik er uit zaag is nog een stuk "vrije" ruimte van ong. 10 cm. en dan pakweg lengte 160cm en hoogte 70cm.
(Staat niet volledig tegen de muur aan. (0,5mm ervan af). Het valt natuurlijk altijd te proberen.

Edit: "Is bezig met OpenELEC aan het downloaden"
Ik denk dat je dan wel voldoende zou moeten kunnen gaan krijgen. Uiteraard kan je het eerst even proberen met hoe het nu verloopt zonder te zagen (wel je temperaturen in de gaten houden onder load en voor langere tijd uiteraard) en als het nodig is kan er altijd nog de zaag in, desnoods met een 140mm fan er tegenaan geschroefd op een laag RPM (maar ik verwacht niet dat het nodig is. 160x70x10 geeft je 112 liter aan lucht, en ik verwacht dat je daarmee voldoende hebt om het koel te houden.

iRacing Profiel

• Crashhill
Kan ik met OpenELEC browsen?
Is OpenELEC sowieso handig als ik ook wil downloaden via me HTPC?

[ Voor 54% gewijzigd door Crashhill op 18-04-2014 15:32 ]

• kroegtijger
Ja, daar is wel het een en ander voor beschikbaar
Is OpenELEC sowieso handig als ik ook wil downloaden via me HTPC?
Afhankelijk van hoe je dat precies wilt gaan inrichten, maar voor de meeste methoden (zoals Transmission, SABNZBd maar ook SickBeard en CouchPotato) zijn wel de nodige oplossingen voor handen. Op OpenElec.tv en met name in de community daar kan je heel veel hierover vinden.

iRacing Profiel

Pagina: 1