Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Ik heb een paar vragen over het belastingtarief, namelijk:

1) Wordt overwerk nu wel of niet meer belast? Van sommige hoor ik namelijk dat het zwaarder belast wordt en je dan bij de aangifte IB een deel nog terug krijgt, omdat je dus teveel belasting hebt betaald over de overwerk uren. Van anderen hoor ik weer dat het gewoon 42% belast wordt in mijn geval, dus net zoals mijn normale uren. Als je salaris dan door overwerk boven de €55.991 komt, dan betaal ik over het bedrag wat daarboven ligt wel 52%. Maar is dat dan direct of wordt dat berekend bij de aangifte IB?

2) Ik wil een deel van mijn vakantie uren gaan uitbetalen. Geld dan hetzelfde als punt 1, dat als je daardoor boven de €55.991 uitkomt, dat je dan 52% belasting betaald over het bedrag boven die grens? En dat wordt ook weer op jaarbasis (bij aangifte IB) bekeken/verrekend?

3) Als je promotie krijgt, hoe berekend je werkgever de belasting dan eigenlijk? Als ik heel simpel gezegd nu bijvoorbeeld €3.000 bruto per maand verdien, wat €36.000 per jaar is, ik krijg promotie en verdien €5.000 per maand wat €60.000 per jaar is. Dan betaal je 52% belasting over €4.009. Maar als ik halverwege het jaar promotie krijg, dan hoeft het niet zo te zijn dat ik meteen 52% belasting betaal toch? Dit omdat ik het eerste half jaar met die €3.000 bruto (+aankomend half jaar met €5.000 bruto) onder de €55.991 grens uit kom? Namelijk 6*€3.000 + 6*€5000 = €48.000. Of wordt dit niet per kalenderjaar bekeken?

Hoop dat het nog een beetje begrijpbaar is zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk op je loonstrook naar het percentage achter "bijzonder tarief", tegen dat percentage worden je overuren, vakantieuren etc bij uitbetaling belast.

Op het einde van het belastingjaar worden al je inkomsten op één grote hoop gegooid en gekeken hoeveel belasting je (had) moet betalen. Aan het einde van het jaar wordt alles dus rechtgetrokken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
1. We hebben een progressief belastingstelsel. Elke euro extra wordt (in een paar trappen) zwaarder belast. Ik verbaas me er elke keer weer over dat mensen dat niet begrijpen, terwijl dit nog het meest eenvoudige is van het woud aan verschillende regeltjes.

2. Ik snap de vraag niet... Jij gaat vakantieuren uitbetalen aan wie?

3. Halverwege het jaar is irrelevant, het wordt per maand berekend alsof het een heel jaar is. Daarvoor kan je bij je aangifte het jaar erna evt. geld terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Question Mark heeft gelijk: je betaalt over al je inkomen het tarief dat je normaal moet betalen voor de inkomstenbelasting. Afhankelijk van hoeveel je verdient varieert dat grofweg tussen de 30% en de 52%, exclusief heffingskortingen.

Echter: het grootste deel van je belastingen betaal je via een voorheffing, direct door je werkgever afgedragen. Als je van te voren weet dat er grote verschillen gaan optreden (door grote aftrekposten zoals je HRA bijvoorbeeld), dan kan je alvast een voorlopige aangifte doen en alvast geld terug krijgen van (of bijbetalen op) die voorheffing door je werkgever. Pas na je aangifte wordt die voorheffing en je eventuele voorlopige aanslag verrekend met wat je eigenlijk had moeten betalen in de definitieve aanslag. Idealiter komt dat uit op 0, maar in de praktijk krijg je vaak wat terug of moet je wat bijbetalen.

Hoeveel er ingehouden moet worden door een werkgever staat in tabellen die ze van de belastingdienst krijgen. Voor sommige dingen is dat inderdaad 52%. Maar dat gaat dus alleen om het tarief in die voorheffing. Met de eindafrekening heeft het niets te maken, daarin wordt met de normale tarieven gerekend die voor jou gelden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:47:
1. We hebben een progressief belastingstelsel. Elke euro extra wordt (in een paar trappen) zwaarder belast. Ik verbaas me er elke keer weer over dat mensen dat niet begrijpen, terwijl dit nog het meest eenvoudige is van het woud aan verschillende regeltjes.

2. Ik snap de vraag niet... Jij gaat vakantieuren uitbetalen aan wie?

3. Halverwege het jaar is irrelevant, het wordt per maand berekend alsof het een heel jaar is. Daarvoor kan je bij je aangifte het jaar erna evt. geld terugkrijgen.
1) Dus met andere woorden: Overwerk wordt niet meer belast? Ligt er dus gewoon aan in welke belastingschaal je uitkomt als alles op een hoop wordt gegooid bij de aangifte IB (zoals Question Mark al zegt)?

2) Mijn vakantie uren ga ik uitbetalen. Dus voor die vakantie uren kan ik dan geen verlof meer opnemen, omdat ik er geld voor krijg.

3) Oké, dus in mijn voorbeeld betaal ik dan na het half jaar voor een deel van mijn salaris 52% belasting, maar krijg ik die 10% meer (42% naar 52%) weer terug bij de aangifte IB, omdat ik over het hele jaar gezien niet boven de €55.991 uit ben gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

YinYang schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:11:
1) Dus met andere woorden: Overwerk wordt niet meer belast? Ligt er dus gewoon aan in welke belastingschaal je uitkomt als alles op een hoop wordt gegooid bij de aangifte IB (zoals Question Mark al zegt)?
Overwerk wordt niet meer (als in: niet zwaarder) belast dan "gewoon" werk. Alleen de voorheffing erover in een ander tarief.
3) Oké, dus in mijn voorbeeld betaal ik dan na het half jaar voor een deel van mijn salaris 52% belasting, maar krijg ik die 10% meer (42% naar 52%) weer terug bij de aangifte IB, omdat ik over het hele jaar gezien niet boven de €55.991 uit ben gekomen?
Ja.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13

Wokschotel

Op 6 wielen

Wees eens duidelijk, aan wie ga je die vakantieuren uitbetalen?

Waarschijnlijk wil je ze laten uitbetalen, maar schrijf dat dan ook

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ATS schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:20:
[...]

Overwerk wordt niet meer (als in: niet zwaarder) belast dan "gewoon" werk. Alleen de voorheffing erover in een ander tarief.

[...]

Ja.
heb schijnbaar iets gemist,maar positief voor mij als dat zo is :P zijn de regels voor standby-werk ook anders geworden.....
Ik ga maar eens wat rondzoeken hoe dit dan allemaal zit nu,ben nog steeds gewend dat overwerk zwaarder belast wordt.
of ik kwam natuurlijk daarmee gewoon in de 52%,zou ook nog kunnen :+

ah kijk,vergis me hierdoor:

Betaal ik meer belasting over overwerk?
Overwerk wordt op onze salarisstrook afzonderlijk genoemd als een rubriek ‘bijzondere beloning’. Veel werknemers verkeren daarom ten onrechte in de veronderstelling dat ze extra belasting verschuldigd zijn over overuren. Maar in de gewone salarisbetaling worden al alle heffingskortingen in aanmerking genomen. Over incidentele salarisbetalingen zoals overwerk of vakantietoeslag, betaalt men derhalve meteen belasting. Doorgaans wordt daarop het tarief van de 2e of 3e schijf toegepast

[ Voor 39% gewijzigd door mrsar op 18-04-2014 14:33 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wokschotel schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:21:
Wees eens duidelijk, aan wie ga je die vakantieuren uitbetalen?

Waarschijnlijk wil je ze laten uitbetalen, maar schrijf dat dan ook
Ja excuus, dat bedoel ik natuurlijk ook! :)
ATS schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:20:
[...]

[...]

Ja.
Oké, en kan ik dat ergens zien bij de aangifte IB? Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar heel wat uren overgewerkt, maar krijg weinig terug bij de aangifte IB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

mrsar

waar een sar is,is een wodka

YinYang schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:34:
[...]

Ja excuus, dat bedoel ik natuurlijk ook! :)

[...]

Oké, en kan ik dat ergens zien bij de aangifte IB? Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar heel wat uren overgewerkt, maar krijg weinig terug bij de aangifte IB?
als ik zo terugzoek lijkt het er niet op dat het ooit zwaarder belast is geweest. Heel veel mensen denken dat gewoon vanwege de plek waar het staat op het loonstrookje :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als je dat voor punt 2 bedoeld, vakantiedagen uitbetalen is altijd bijzonder tarief.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-07 14:21
YinYang schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:34:
[...]

Of je daadwerkelijk wat terugkrijgt, hangt van verschillende omstandigheden af.
Een belangrijke factor is of er zaken zijn die buiten je werkgever om invloed hebben op de hoogte van je belastbaar inkomen. Denk aan aftrekposten en betaalde nevenactivieiten.

Een paar voorbeelden:

(1) Stel dat je vaste belastbaar inkomen 30k per jaar bedraagt. En je voor 10k bruto overwerkt.
Bij dat inkomen zal je werkgever 42% belasting inhouden over je overuren (tarief in zovel 2e als 3e schijf). Aan het eind van het jaar is je belastbaar inkomen 40k, netjes in de 3e schijf IB. Die overuren en toeslagen zijn dus terecht a 42% belast en er is geen reden om geld terug te krijgen.

(2) Stel dat je vaste brutoinkomen 56k per jaar bedraagt (net over de grens van schijf 4, tarief naar boven 52% en naar onder 42%). Je werkgever houdt 52% in op het bijzondere inkomen uit overwerk. Maar je bezit ook een eigen huis, geeft aan goede doelen en hebt een AOV-verzekering of aftrekbare lijfrente, waardoor je belastbaar inkomen slechts 45k bedraagt. Deze aftrekposten laat je aan jezelf uitkeren met een VT, tegen een tarief van 42%. Door het overwerk ontstaat er wat inkomen in de 4e schijf en daardoor verschuift een stukje van je belastingaftrek van schijf 3 naar schijf 4.
In dit geval komt er dus wel geld van de belasting terug na afloop van het jaar.

In het algemeen krijg je alleen wat terug als je inkomen rond een schijf-grens beweegt. Middenin een schijf is het toegepaste bijzonder tarief accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 09:10
Overwerk wordt niet zwaarder belast dan ander werk. Echter het bijzonder tarief maakt het alsof je meer moet betalen.

Zie het als volgt:
Je werkt 220 dagen per jaar (40 adv en vakantiedagen, alle weekenden vrij).
Je bruto salaris is 66000 euro per jaar. Per dag is dat 300 euro.
Je loon is dusdanig dat je hoogste belastingschijf 52% is. Je bijzonder tarief is dan 52%

De eerste 65 dagen betaal je in 2014 36.25% loonheffing. (19645/300, afgerond)
In de volgende 123 dagen betaal je 42% loonheffing. (56531/300, afgerond 188 dagen, minus 65 dagen )
In de resterende 32 dagen betaal je 52% loonheffing. (220-188)

Overwerk komt bovenop deze 220 dagen en valt dus in de 52% belastingschijf. Net als vakantiedagen, die je laat uitbetalen. Je neemt de vakantiedagen namelijk niet op, maar je zet ze als extra betaalde dagen in.

Het opnemen van de vakantiedagen is altijd qua hoogte van belasting voordeliger, omdat dit dan progressief belast wordt en uiteindelijk (in bovenstaand voorbeeld) op minder dan 42% uit komt.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

SinergyX schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:39:
[...]

Als je dat voor punt 2 bedoeld, vakantiedagen uitbetalen is altijd bijzonder tarief.
Onzin.
Het voorheffingstarief is altijd 52%. Maar dat wil niet zeggen dat het bij de uiteindelijke aangifte altijd in 52% valt. Dat betoog ik juist de hele tijd. Het was ook duidelijk dat mijn "ja" op punt 3 sloeg. Punt 2 was geen vraag, en had ik dus geen antwoord op.

Merk op dat een reden is dat dit soort bijzondere beloningen direct in een hoger tarief belast worden in de voorheffing is dat in de normale tabellen al zaken als heffingskortingen verwerkt zijn. Een extra euro wordt dus gemiddeld harder belast dan de gemiddelde euro's uit de "normale" loon, omdat je die heffingskorting al gekregen hebt op je normale loon. En tegenwoordig is die heffingskorting zelfs weer minder als je meer verdient, en lopen de verschillen dus nog harder op. Daarom mogen nu veel mensen die wat meer verdienen en die bijzondere beloningen gekregen hebben (bonussen bijvoorbeeld) ineens fors gaan bijbetalen.

[ Voor 39% gewijzigd door ATS op 18-04-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
SinergyX schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:39:
[...]

Nee. Op het moment van uitbetalen is dat idd wat ingehouden wordt, maar bij de aangifte volgend jaar kan zowel blijken dat er teveel als te weinig is ingehouden. ATS: het is ook niet altijd 52%, dat is pas zo als een deel van je jaarsalaris in de 52% schaal valt (oftewel meer is dan 56k).

De antwoorden zijn dus

1. Niet
2. Ja
3. De vooraf ingehouden belasting wordt net zoals altijd berekend op basis van je jaarloon/12.96 (vanwege vakantiegeld).

Tot zover is het redelijk simpel, maar sinds 2014 wordt harder werken nog wat meer bestraft dan tot nu toe het geval was (a.k.a nivelleren), vanwege het afbouwen van arbeidskorting en algemene heffingskorting. Voorbij de 56k betaal je 56% belasting over elke extra euro. Vanaf 40k overigens al 48%.

Wel zijn de basisbedragen voor beide kortingen omhoog gegaan, dus als je tot rond de 40k verdiend is dat juist goed nieuws :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 18-04-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-07 21:43
Wilke schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:59:
[...]

Tot zover is het redelijk simpel, maar sinds 2014 wordt harder werken nog wat meer bestraft dan tot nu toe het geval was (a.k.a nivelleren), vanwege het afbouwen van arbeidskorting en algemene heffingskorting. Voorbij de 56k betaal je 56% belasting over elke extra euro. Vanaf 40k overigens al 48%.
Nee hoor, ik betaal over elke euro meer gewoon 52%, kwestie van nog harder werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:41
timag schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:01:
[...]

Nee hoor, ik betaal over elke euro meer gewoon 52%, kwestie van nog harder werken :P
Het belastingsysteem is wel iets complexer dan inkomstenbelasting. Zo wordt de brutobijdrage van de zorgverzekeringswet, wat de werkgever betaalt, gezien als inkomsten dus moet je hier belasting over betalen. Daarnaast heeft arbeidskorting een piek van 1062 euro op 40721 euro en daalt tot 83971 met een arbeidskorting van 186 euro. Desondanks betaal je over het totaal bedraag nooit 52 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 13:11
Termi schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 18:26:
[...]
Zo wordt de brutobijdrage van de zorgverzekeringswet, wat de werkgever betaalt, gezien als inkomsten dus moet je hier belasting over betalen.
Klein detail: sinds 1 januari 2013 is dit al niet meer zo. Vanaf dat moment is het voor 'normale' werknemers een volledige werkgeversheffing geworden.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 13:59
Het gaat allemaal over je verzamelinkomen over het hele jaar.

Een luie werkgever zal niet uitrekenen in welke schijf je tot nu toe/met je normale jaarsalaris uitkomt en gewoon 52% rekenen over bijzonder beloningen zoals overuren en uitbetaalde vakantie-uren om te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen aan de belastingdienst. Aan het eind van het jaar kun je dan op basis van je aangifte inkomstenbelasting, met behulp van je verzamelinkomen en de door je werkgever ingehouden loonhefffing, de eventueel teveel afgedragen loonheffing terugkrijgen van de belastingdienst.

Een niet al te luie werkgever rekent uit in welke belastingschaal je zit op basis van je jaarloon en zal het daaruit volgende percentage (bijv. 42%) inhouden op bijzondere beloningen. (Staat er bijvoorbeeld "Jaarloon BT" op je loonstrook?) Er valt dan weinig tot niets meer terug te krijgen van de belastingdienst aan het eind van het jaar.
ATS schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:58:
[...]

Het voorheffingstarief is altijd 52%.
Dat is dus niet helemaal waar, zeker niet als je op bijvoorbeeld 30k per jaar zit.

[ Voor 11% gewijzigd door S0epkip op 23-04-2014 08:02 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

S0epkip schreef op woensdag 23 april 2014 @ 07:57:
Het gaat allemaal over je verzamelinkomen over het hele jaar.

Een luie werkgever zal niet uitrekenen in welke schijf je tot nu toe/met je normale jaarsalaris uitkomt en gewoon 52% rekenen over bijzonder beloningen zoals overuren en uitbetaalde vakantie-uren om te voorkomen dat je achteraf moet bijbetalen aan de belastingdienst. Aan het eind van het jaar kun je dan op basis van je aangifte inkomstenbelasting, met behulp van je verzamelinkomen en de door je werkgever ingehouden loonhefffing, de eventueel teveel afgedragen loonheffing terugkrijgen van de belastingdienst.

Een niet al te luie werkgever rekent uit in welke belastingschaal je zit op basis van je jaarloon en zal het daaruit volgende percentage (bijv. 42%) inhouden op bijzondere beloningen. (Staat er bijvoorbeeld "Jaarloon BT" op je loonstrook?) Er valt dan weinig tot niets meer terug te krijgen van de belastingdienst aan het eind van het jaar.

[...]

Dat is dus niet helemaal waar, zeker niet als je op bijvoorbeeld 30k per jaar zit.
Volgens mij is dat dus niet waar. Werkgevers krijgen voor zover ik weet vanuit de belastingdienst tabellen die ze moeten toepassen om te berekenen welke voorheffing ze moeten toepassen op welke beloning. Op je loonstrookje zijn ook vaak dat soort kreten te zien ("wit" en "groen" heb ik vaker voorbij zien komen). Dat heeft vziw niets te maken met hoe lui of niet lui een werkgever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:33
timag schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:01:
Right 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Als je kinderen in de kinderopvang hebt is de belastingdruk door de afbouw van de kinderopvangtoeslag zelfs nog hoger.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:24

dlmh

Lo-Fi

[...]

Wel zijn de basisbedragen voor beide kortingen omhoog gegaan, dus als je tot rond de 40k verdiend is dat juist goed nieuws :)
Huh, waar haal jij die percentages vandaan? Als ik op de website van de belastingdienst vind ik percentages van 37%, 42%, 42% en 52%...

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:46

Don Quijote

El Magnifico

Dat zijn de inkomstenbelasting percentages. Echter door de afbouw van de heffingskorting is de marginale belastingdruk hoger dan doe percentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Inderdaad, de afbouw algemene heffingskorting is 2%, en de afbouw arbeidskorting is 4%

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1