HDD of SSHD als extra schijf in laptop.

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04
Ik ben sinds gisteren in het bezit van de mooie pricewatch: Asus N550JV-CN270H laptop. Ik heb meteen de standaard trage 500GB verwisseld voor een Samsung 840 EVO 250GB SSD die gebruikt wordt voor Windows 8.1 en programma's.

Naast deze SSD wil ik een extra schijf gaan plaatsen door middel van een HDD Caddy, ik zal tijdelijk de trage 500GB schijf gebruiken, maar wil graag deze maand of volgende maand een andere snellere schijf gaan plaatsen, deze schijf dient dan voor downloads, muziek, films en noem maar op..

Ik twijfel alleen tussen de 2 onderstaande harde schijven, (een extra SSD wordt me te duur voor veel opslag)

1. een HDD met 7200RPM 1TB
pricewatch: Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB

2. of een SSHD met 5400RPM 1TB
pricewatch: Seagate Laptop Thin SSHD ST1000LM014, 1TB

Is een SSHD betere dan een HDD of is het verschil minimaal? voordelen, nadelen? ik heb geen ervaringen met SSHD :?

Wat is de betere keuze? Het liefst een "snelle" HDD voor minder dan 100 euro. als er andere suggesties zijn hoor ik het graag(500GB-1TB).

[ Voor 4% gewijzigd door DM89 op 18-04-2014 10:20 ]

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 18:15
Ben je van plan om op die tweede HDD programma's te installeren en dergelijke? Of is het vooral bedoeld om media op te zetten (documenten, muziek, films etc)?

Als je genoeg hebt aan 500GB, zou ik lekker je geld in je zakken houden, indien je meer GB nodig hebt, een gewone HDD en geen SSHD. De bedoeling van SSHD is namelijk om deze te gebruiken als opstartschijf ipv een SSD zoals jij nu hebt. Een deel van de bestanden wordt namelijk opgeslagen op die 8 GB flashgeheugen dan, wat de PC sneller doet opstarten of bepaalde programma's sneller doet opstarten. Vermits je al een SSD hebt, waar vermoedelijk alle programma's en Windows op geïnstalleerd staan, is dat niet zo nuttig.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:39
Nu harde schijven steeds meer gebruikt worden voor opslag ipv startschijf van hetzij het OS dan wel de geinstalleerde programma's is er steeds minder noodzaak voor 'snelle' schijven. Ik ben het met LaurentS eens, stop gewoon deze schijf in de caddy en je hebt een lekker snel laptopje voor relatief weinig.

Prima.

• DM89
Bedankt voor jullie reacties, nu ik dit weet zie ik sowieso af van de SSHD.

De 2de schijf komen geen programma's op te staan hiervoor heb ik een 250GB SSD gekocht , de 2e schijf is vooral bedoeld als downloaden schijf, ik zal eerst de 500gb gaan uitproberen. Ik dacht als ik dan een 7200RPM haal dat het uitpakken van downloaden enzevoort sneller gaat.

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:39
Het is heel goed mogelijk dat een 7200 sneller is dan de 5400 die je bij je laptop krijgt maar je moet je wel realiseren dan 7200's meer energie kosten en ook meer herrie maken. Daarnaast moet je er ook nog 1 aanschaffen terwijl je al een 500GB hebt liggen. Dan heb ik het overigens over Parren/Rarren, niet over het downloaden zelf aangezien dat niet snel genoeg gaat om een 5400 voorbij te streven, zelfs niet met Usenet.

Wordt een beetje kosten/baten verhaal waarbij ik vermoed dat het kleine beetje snelheid dat je er bij krijgt de investering niet waard is.

Prima.

• DM89
Oké dan weet ik genoeg en hou ik gewoon het 500GB schijfje :)

Bedankt voor je reactie!

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-02 16:12
Bovendien zit op je caddy misschien ook nog een tragere SATA aansluiting, waardoor die snellere schijf niet eens tot zijn recht komt. Let daar dus ook op, mocht je in de toekomst toch een andere schijf kopen.

• DM89
Jesserr schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:34:
Bovendien zit op je caddy misschien ook nog een tragere SATA aansluiting, waardoor die snellere schijf niet eens tot zijn recht komt. Let daar dus ook op, mocht je in de toekomst toch een andere schijf kopen.
De caddy ondersteunt SATAI, SATAII, en SATAIII snelheden. :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Meulendijks89 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:45:
[...]

De caddy ondersteunt SATAI, SATAII, en SATAIII snelheden.:)
De poort in je laptop mogelijk niet ... Maar met een normale HDD haal je SATAII snelheden toch al niet dus dat is ook echt geen probleem.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1