Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnioD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Sinds vorige week heb ik de Linksys EA2700 router gekocht. Aangezien deze router over allemaal gigabit poorten beschikt ging ik ervan uit dat ik de volledige snelheid zou kunnen benutten van mijn 150Mbit Ziggo abbonement. Helaas is dit niet zo. Als ik de router plaats dan krijg ik zeer onstabiele verbinding en volgens Ziggo speedtest kom ik dan op uit op een gemiddelde van 86Mbps, haal ik echter de router ertussen vandaan en ik sluit mijn PC rechtstreeks op de modem aan dan krijg ik 147Mbps.

Deze Linksys gebruik ik in combinatie met de UBEE EVM3200 modem van Ziggo.

Met Linksys EA2700 router

Zonder Linksys EA2700 router

Tijdens de installatie van de router heb ik netjes alle stappen doorlopen zoals beschreven staat in de installatie handleiding. Na de installatie heb ik de modem er 5 minuten zonder stroom gezet en daarna weer aangezet.

Wat ik ook vreemd vind is dat de router een 10.166.***.*** uitgeeft i.p.v. een 192.168.*.* die ik bij mijn vorige router had.

Dit is al de tweede router die ik probeer die niet stabiel is in de verbinding (had hiervoor de TP-Link WDR-4300, maar die heb ik vorige week dus omgeruild voor de Linksys EA2700). Ik zal wel iets helemaal verkeerd doen maar ik kom er niet meer uit. Nu zit ik alweer te denken om deze router om te wisselen voor de D-Link DIR-868L, maar dan wil ik wel zeker weten dat deze wel een stabiele en volledige snelheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:52
VinnioD schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:53:
Sinds vorige week heb ik de Linksys EA2700 router gekocht. Aangezien deze router over allemaal gigabit poorten beschikt ging ik ervan uit dat ik de volledige snelheid zou kunnen benutten van mijn 150Mbit Ziggo abbonement. Helaas is dit niet zo. Als ik de router plaats dan krijg ik zeer onstabiele verbinding en volgens Ziggo speedtest kom ik dan op uit op een gemiddelde van 86Mbps, haal ik echter de router ertussen vandaan en ik sluit mijn PC rechtstreeks op de modem aan dan krijg ik 147Mbps.
Is de Ubee van Ziggo in 'bridge' mode aangesloten? Zo nee: helpdesk van Ziggo bellen en je Ubee in bridge mode laten zetten. En dan LAN1 van de Ubee op de WAN-poort van de Linksys aansluiten.

Bij voorkeur wil je niet twee routers in je netwerk want als je niet weet waar je mee bezig bent kan je allerlei vage problemen krijgen.
Wat ik ook vreemd vind is dat de router een 10.166.***.*** uitgeeft i.p.v. een 192.168.*.* die ik bij mijn vorige router had.
Daar is volgens mij niets mis mee: 10.x.x.x is een private IP range, net als 192.168.x.x. Maar als je dat anders wilt hebben moet je in de Linksys router kijken naar de instellingen voor de DHCP range.

Overigens: waarom heb je die Linksys eigenlijk aangeschaft? Van wat ik zo lees haal je met enkel die Ubee ook al je volledige snelheid (nou ja, 147 i.p.v. 150Mbps, maar goed). Welk probleem wilde je eigenlijk oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 08:15
Als je een router aansluit achter het doosje van Ziggo moet je sowiezo de helpdesk bellen om het apparaat in bridge modus te laten zetten. Als je dit niet doet krijg je een dubbele NAT opstelling, je hebt tenslotte 2 routers achter elkaar. Er wordt 2 maal routing en NAT toegepast:

WAN-->Ubee->LAN-->WAN*-->Linksys-->LAN

* = WAN interface, niet echt WAN natuurlijk

Als je bridged ziet het er zo uit:

WAN-->Linksys-->LAN

Ik kan me niet voorstellen dat dit voor zulke performance problemen zorgt echter is dubbele NAT alles behalve gewenst. Begin maar eens met het modem in bridge mode laten zetten en daarna nog een keer testen met de router erachter.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-04-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-08 23:00
Routing/NAT op een router wordt alleen toegepast tussen de WAN en LAN poorten.
Je kan dus ook gewoon de alleen de LAN poorten van de router gebruiken, dan is het gewoon een switch.
Hoef je ook ziggo niet te bellen, zet wel DHCP uit op de Linksys en geef hem een vast ip in het 192.168.x.x subnet(Zelfde subnet als de ziggo router maar buiten de DHCP range van de Ziggo router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-07 08:15
Dat kan ook maar dan maak je er gewoon een AP van inderdaad, echter zou ik de voorkeur hebben voor zo simpel mogelijk en zo min mogelijk apparaten om te beheren.

Keuze is inderdaad aan de TS. Info voor instellen als AP hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465

Daarnaast zou ik meer vertrouwen hebben in de Linksys dan de Ubee maar dat is persoonlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Tja, genoeg opties... dubbele NAT kan werken, als je weet waar je mee bezig bent en je de boel correct instelt, maar enkele opmerkingen van TS geven mij het idee dat hij er niet genoeg van af weet om dat voor elkaar te krijgen.

En de Linksys als switch/wireless access point gebruiken is uiteraard ook een goede optie, maar vandaar mijn vraag aan de TS: wat is het probleem wat je wilt oplossen? Wil je betere WiFi, dan is de linksys op de juiste plek als access point een goede oplossing. Heb je problemen met de routercapaciteiten van de Ubee, dan moet de Linksys dus juist blijven routeren.

Daarnaast lees je inderdaad genoeg over vage Ubee problemen (Whatsapp-berichtjes die met veel vertraging aankomen, bijvoorbeeld) dat het ding in bridge-mode zetten sowieso wel verstandig lijkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnioD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
vanaalten schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:19:
[...]

Is de Ubee van Ziggo in 'bridge' mode aangesloten? Zo nee: helpdesk van Ziggo bellen en je Ubee in bridge mode laten zetten. En dan LAN1 van de Ubee op de WAN-poort van de Linksys aansluiten.

Bij voorkeur wil je niet twee routers in je netwerk want als je niet weet waar je mee bezig bent kan je allerlei vage problemen krijgen.

[...]

Daar is volgens mij niets mis mee: 10.x.x.x is een private IP range, net als 192.168.x.x. Maar als je dat anders wilt hebben moet je in de Linksys router kijken naar de instellingen voor de DHCP range.

Overigens: waarom heb je die Linksys eigenlijk aangeschaft? Van wat ik zo lees haal je met enkel die Ubee ook al je volledige snelheid (nou ja, 147 i.p.v. 150Mbps, maar goed). Welk probleem wilde je eigenlijk oplossen?
Dit gaat om een EVM3200 en niet om de EVW3200. Dit is puur alleen een modem en er zit geen WiFi ingebouwd. Zojuist ook bevestigd door de Ziggo helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-08 21:15
Bridge-mode voor de Ubee is niet per sé noodzakelijk. Laat de Ubee de IP-adressen regelen in je netwerk.
Ubee-LAN --> Linksys LAN. Geef de Linksys een vast IP adres in hetzelfde subnet, buiten de DHCP range van de Ubee. In de Linksys DHCP uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
VinnioD schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:35:
Dit gaat om een EVM3200 en niet om de EVW3200. Dit is puur alleen een modem en er zit geen WiFi ingebouwd. Zojuist ook bevestigd door de Ziggo helpdesk.
Hij heeft geen Wifi, maar daarmee is het niet meteen 'alleen een modem'. Er zit volgens mij gewoon nog steeds een router in - en je kan 'm nog steeds door de helpdesk in 'bridge' mode laten zetten.

Heeft het ding een webinterface? Kan je port-forwarden? Zo ja: dan zit er een router in.
Als je je PC rechtstreeks op de Ubee LAN-poort aansluiten, krijgt je PC dan een IP adres in 192.168.x.x of 10.x.x.x range? Zo ja, dan zit er een router in.

En als er een router in zit, dan heb je een redelijke kans op vage problemen als je twee routers in je netwerk hebt.

Maar nog steeds: wat is precies je probleem dat je probeert op te lossen? Waarom wil je die Linksys erbij gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

De oudere UBee's zonder Wifi hoef je niet in Bridge modus te zetten. Daar kan je gelijk een router achter hangen want op die devices krijg je gelijk een extern IP adres. Maar Ik zie dat 84-86 mbps het maximale is met Wifi op 2.4 GHz in combinatie met een hoop intel based Wifi kaarten.

Overigens is de LAN-WAN doorvoersnelheid van dat ding zeer goed, dus ik denk dat het mischien wel in je kabel zit tussen Router en Ziggo doos.

Maar waarom heb je eigenlijk 150Mbps abbo, sinds downloaden illegaal is heb je dat toch niet meer nodig ;-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-08 21:15
Volgens de handleiding moet het IP adres van de Ubee default 192.168.178.1 zijn en moet ie IP adressen in het netwerk uitdelen vanaf 192.178.1.10.
Stel de Ubee in zoals beschreven staat in de handleiding.

Reset de Linksys naar fabrieksinstellingen.
Geef je PC tijdelijk een vast IP adres (via Netwerkcentrum, bijv. 192.168.1.10).
Sluit de Linksys rechtstreeks aan je PC aan, en log in op de webpagina http://192.168.1.1.
Stel de Linksys in met een vast IP-adres 192.168.178.2 (subnet 255.255.255.0; Gateway 192.168.178.1; DNS server: 192.178.178.1 of wellicht is een Ziggo DNS server nodig), DHCP uit.

Linksys kennende zal de router na het veranderen van de instellingen opnieuw opstarten. Na het opstarten zal je PC de Linksys niet meer zien omdat je namelijk het IP adres veranderd hebt.
Loskoppelen en aansluiten op LAN 2 (of 3 of 4) van de Ubee. LAN 1 lijkt me namelijk de WAN poort, vanwege het gele kleurtje.
Niet vergeten je PC weer terug te zetten naar automatisch IP-adres verkrijgen.

Deze pagina helpt je mogelijk verder. Ik heb het niet in detail gelezen, maar ik zag wel een verklaring voor de 10.xxx.xxx.xxx range van Linksys. Is blijkbaar een intelligente router die zelf netwerkdetectie doet. Dat moeten we uiteraard niet hebben, apparaten die zelf denken.
Pagina: 1