Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

computer hélemaal uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het slecht om je PC helemaal af te zetten? Dit betekent: gewoon afsluiten, en vervolgens op de achterkant bij de voeding dat dingetje op 'O' klikken ipv '1'. Ik doe dit ivm allemaal ledjes op het moederbord/ videokaart die ook branden als hij gewoon uit staat.

Alvast dank!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:59
Kan geen kwaad

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Top, dank! Was bang dat het op de een of andere manier je bios ofzo zou verpesten :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 07:49:
[...]

Top, dank! Was bang dat het op de een of andere manier je bios ofzo zou verpesten :)
Daarvoor zit een kleine knoopcelbatterij op je moederboard.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 11:28
[...]

Daar is dus precies die knoopcelbatterij voor op je mobo. Je BIOS data wordt opgeslagen in een chip die actief gehouden wordt door dat kleine batterijtje. Je hoeft dus inderdaad niet bang te zijn dat je je BIOS wist.

Edit: Maverick was iets sneller...

[ Voor 4% gewijzigd door Cor453 op 18-04-2014 07:52 ]

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-11 21:15
[...]

Die heeft voor situaties als in stroomuitval en/of geen stroomtoevoer een batterijtje om de instellingen en dus ook tijd te bewaren:

http://en.wikipedia.org/w..._BIOS_memory#CMOS_battery

Edit: meerdere mensen waren mij al voor, wat is iedereen toch irritant behulpzaam op Tweakers op de vroege ochtend! :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door mccAin op 18-04-2014 07:53 ]

Verwijderd

Je kan ook gewoon een stekkerdoos kopen met een aan-uitschakelaar, dan staat ook gelijk al je randapparatuur (monitor, speakerset etc) helemaal uit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 07:54:
Je kan ook gewoon een stekkerdoos kopen met een aan-uitschakelaar, dan staat ook gelijk al je randapparatuur (monitor, speakerset etc) helemaal uit.
goeie, ga ik doen :)

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:00

Metalfreak

Hoije woh!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 07:54:
Of nóg makkelijker, met voetschakelaar die je op een handige plaats neer kunt leggen. Zo zet ik mijn PC ook altijd uit.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• HyperioN
  • Laatst online: 31-10 21:55
Of, als je helemaal lui wilt zijn: een master/slave stekkerdoos.
Daar zit één master-aansluiting op, waar je de pc op aansluit. Je randapparatuur zet je in de slave-aansluitingen.
Zodra je je pc uitzet, merkt de doos dat adhv de stroomsterkte die afneemt, en dan worden ook de slave-aansluitingen uitgeschakeld.

Zo'n dingetje dus: http://www.informatique.nl/406165/eminent-em3953.html

Edit: ik bedenk me net dat je PC dan alsnog voeding krijgt en dat je die dus alsnog moet uitschakelen met de voeding-switch. Schiet dus niet veel op, excuus :o

[ Voor 18% gewijzigd door HyperioN op 18-04-2014 09:45 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

HyperioN schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:43:
Daar zit één master-aansluiting op, waar je de pc op aansluit. Je randapparatuur zet je in de slave-aansluitingen.
Zodra je je pc uitzet, merkt de doos dat adhv de stroomsterkte die afneemt, en dan worden ook de slave-aansluitingen uitgeschakeld.

Wat niet veel uithaalt, want de master blijft altijd op de stroom aangesloten (which is your computer).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• jayjay1990
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 13:14
quote:
HyperioN schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:43:

Wat niet veel uithaalt, want de master blijft altijd op de stroom aangesloten (which is your computer).
Je zou dan wel je beeldscherm op de master kunnen aansluiten. Dan schakelen alle andere uit of in op het moment dat je het beeldscherm aanzet.
Als je dan nog een stap verder gaat door in de bios te configureren dat deze moet opstarten bij een power resume. Start de PC door het aanzetten van het beeldscherm.
Moet je deze alleen niet zomaar uitzetten, omdat je PC er dan ook uit klapt. ;) En ineens zijn stroom verliezen terwijl hij draait vind een computer meestal iets minder fijn. 8)7

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik heb mijn pc en ook de monitor en externe hd etc allemaal op 1 contactdoos met een schakelaar. Al die dingen eten toch wat stroom, zij het miniem.
Elke avond schakel ik dat uit, weet niet hoeveel stroom ik hiermee bespaar, zal ook wel tussen de oren zitten maar probeer zo toch stroombewust en besparend te zijn.

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
Maverick schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 07:52:
[...]

Daarvoor zit een kleine knoopcelbatterij op je moederboard.
Maar hoe weet je of die nog goed is? ;)

• jayjay1990
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 13:14
pdebie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:51:
[...]

Dat is iets wat ik me eigenlijk wel afvraag. Gaat dat batterijtje sneller leeg als je computer volledig van de stroom af is, wordt de batterij altijd gebruikt of maakt het geen verschil.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:14

TommieW

Numa numa.

pdebie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:51:
[...]

Als dat batterijtje het niet meer doet, merk je het snel genoeg.
Iedere keer bij het opstarten krijg je dan de melding dat 'ie niet meer weet wat je instellingen zijn.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

jayjay1990 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:04:
[...]
Dat is iets wat ik me eigenlijk wel afvraag. Gaat dat batterijtje sneller leeg als je computer volledig van de stroom af is, wordt de batterij altijd gebruikt of maakt het geen verschil.
Zo een batterijtje houdt het makkelijk een jaar of 5 à 6 uit, hoogstwaarschijnlijk meer. Als je tegen dan nog geen nieuwe pc gekocht hebt sta je voor de immense investering van +- 3 euro om weer 5 à 6 jaar verder te kunnen :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03
roeleboel schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:12:
[...]

Zo een batterijtje houdt het makkelijk een jaar of 5 à 6 uit, hoogstwaarschijnlijk meer. Als je tegen dan nog geen nieuwe pc gekocht hebt sta je voor de immense investering van +- 3 euro om weer 5 à 6 jaar verder te kunnen :)
Want zo'n batterij kan niet defect zijn? Wat nou als hij het na een jaar al begeven heeft? Dan kan je dus mooi je BIOS weer opnieuw instellen. En hoewel ik genoeg van PC's kom ik eigenlijk nooit in de BIOS.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 15:27
zoals al eerder vermeld staat krijg je een melding bij het opstarten van je pc als je batterij leeg/gaar is.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

pdebie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:30:
[...]

Want zo'n batterij kan niet defect zijn? Wat nou als hij het na een jaar al begeven heeft? Dan kan je dus mooi je BIOS weer opnieuw instellen. En hoewel ik genoeg van PC's kom ik eigenlijk nooit in de BIOS.
Dan krijg je waarschijnlijk gewoon een melding dat de default instellingen zijn geladen en werkt je computer daarna gewoon wel. Tegenwoordig zijn de default-instellingen die in de CMOS staan goed genoeg voor 99% van de gebruikers.

Als je die melding krijgt weet je dat het tijd is het batterijtje te vervangen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• HyperioN
  • Laatst online: 31-10 21:55
pdebie schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:30:
[...]

Als jij nooit in je BIOS bent geweest, dan hoef je hem dus ook niet opnieuw in te stellen.
Bij 99% van de gebruikers staat de BIOS gewoon op standaard-instellingen. De overige 1% zijn tweakers die bijv. geheugentimings of een overclock hebben ingesteld; en die weten ook heus wel hoe ze een cmos-knoopcel vervangen. En die vinden dan één keer opnieuw instellen geen probleem.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Geen probleem, doe ik ook gewoon :)

Scheelt toch weer op de stroomrekening. "Uitgeschakeld" kan zo'n PC (en je randapparatuur!) nog best paar wattjes trekken. Mijn gehele set aan apparatuur op en rondom mijn bureau verbruikte 14 watt wanneer alle devices "uitgeschakeld" waren, 24/7. Hier heb ik een mechanische hoofdschakelaar voor aangeschaft zodat ik de zooi makkelijk uit kan zetten.

Grootverbruikers waren:
- speakersetjes in standby (Z5500, 9 watt in standby, 25 watt ingeschakeld zonder geluid)
- switch (2 watt in idle)
- PC (4 watt "uitgeschakeld")

Speakersetje vervangen, PC voeding vervangen en schakelaar aangeschaft. Nu nog maar 5 watt wanneer alles "uitgeschakeld"/idle.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik doe dat ook. Niet vanwege het stroomverbruik maar mocht er eens een keer in de nacht de stroom inslaan op het electriciteitsnet dan is de PC niet kapot (de TV, wasmachine, vaatwasser, magnetron etc wel, maar de PC niet ;) )

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:18

VPI

Dat hoop je dan....bliksem lacht om zo'n schakelaar :-)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
VPI schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 17:42:
Dat hoop je dan....bliksem lacht om zo'n schakelaar :-)
Je hebt ook stekkerblokken met een tussenzekering ? (knopje/pinnetje die er uitschiet) Ik weet alleen niet of dit echt voldoende is bij een blikseminslag direct op je stroomnet... :/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 07:48
Situatie hier;
Pc, monitor, speakers, volume paneel, led lamp op een stekkerdoos met schakelaar.
Pc ingesteld als "power on na AC-loss", dus;

Alles aan; met 1 knop.
Alles uit; powerknop pc, ff wachten tot de pc uit staat en dan die '1 knop'.

oisd.nl

Pagina: 1