gambieter schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 21:25:
[...]
Nope. Ik zeg dat alleen bij hen die de VVD-mantra nabouwen alsof het een waarheid is, waarbij een kritische blik ontbreekt. Als men onderbouwing geeft waarom men denkt dat het introduceren van marktwerking een positief effect kan hebben, en ook aangeeft wat de nadelen zijn, dan hebben we het niet over religie maar over discussie.
Maar goed, dit hebben we al vaker besproken en we gaan het hier niet over eens worden. Jij vind mijn aanpak niet goed, en vice versa.
Maar laat het gegeven dat mensen die discussie niet aangaan en plein publique (en iedere keer opnieuw) nu net de reden zijn waarom het oneigenlijk gebruik van onze liberale overtuigingen er in slaagt om dit soort situaties te gebruiken om bewust een maatschappij te herorganiseren - puur vanuit selectieve belangenbehartiging (mag ik je bij deze verwijzen naar je andere topic aangaande de VS?

Er is weinig anders elders).
Zo zorgen we er met zijn allen voor dat telkens weer een nette man een voordracht geeft bij VVD bijeenkomst met de vinger naar het grote rode gevaar de enkele keer dat iemand het wel nog probeert op tafel te gooien.
Wat meer on topic, ik vraag me toch oprecht iets af. Hebben mensen nu echt de oprechte overtuiging dat a) politiek hier überhaupt in besluitvorming een factor is en b) dat zorgverzekeraars echt lange termijn baat hebben bij structurele kostenverlagingen in en van de zorg vanuit hun participaties in bedrijven actief in en leverend aan de zorgsector? A propos, dan heb ik het nog niet over de interdependenties met herverzekeraars, dat is weer een verhaal op zich - politici zijn nu al zo verward.
Serieuze vraag. Een tijdje terug - als voorbeeld - kreeg ik namelijk het fusieplan van twee ziekenhuizen in het zuiden des lands onder ogen, met een mooi overzicht van stukken en correspondentie naar de financiers en de meest betrokken zorgverzekeraar. Dat heb ik even naast een stukje onderzoek van een journalist gelegd, en ben vervolgens eens gaan neuzen bij het officieuze register van het LIOF en vervolgens de KVK's.
Nou, dan gaan de wenkbrauwen toch vaak omhoog.
Al helemaal als ik constateer dat na het in het nieuws komen van bepaalde onderdelen van het fusieplan medewerkers van de betrokken ziekenhuizen eerst overleg voeren met die meest betrokken zorgverzekeraar alvorens men naar personeel communiceert dat er geen afdelingen gesloten gaan worden en dan niemand ontslagen zal worden. Vervolgens kom ik iemand tegen die hoofdpijn heeft van de instructies verkregen niet vanuit eigen organisatie, maar middels die zorgverzekeraar, over wat hij het personeel van zijn afdelingen moet gaan wijsmaken. Tja. Een paar dagen later valt mijn oog op een intentieverklaring tot participatie van een holding van die zorgverzekeraar in twee ondernemingen af te splitsen van een van die ziekenhuizen actief in de thuiszorg (onderdeel van die fusieovereenkomst trouwens). Vorige week kwam ik een chirurg tegen die heilig overtuigd was door het verhaal wat hij gekregen had (bij de borrel met iemand van de RvB) dat zijn maatschap in het moderne ziekenhuis blijft zitten - terwijl in het fusieplan duidelijk de tijdlijn staat voor verhuizing daarvan en het schema voor overgangscontracten voor verbonden personeel (gespecificeerd voor geen verlenging trouwens).
Erger nog, als ik dan de kaart erbij pak en even kijk naar de informatie van de ambulance diensten in die regio, en ik kijk dan naar het plan van het ministerie voor het verhogen van de response tijden naar 45 minuten - dan zie ik enkel al in termen van demografie een structureel probleem van a) capaciteit en b) de (menselijke) kosten van die voorstellen. Dan denk ik terug aan de media aandacht waarin men stelde dat de eerste hulp van een van die twee ziekenhuizen echt niet zou verdwijnen, maar in een verslag van vergadering zie ik de eis van die zorgverzekeraar (ingewilligd trouwens) dat die afdeling dus onder het mom van een samenvoeging eerst functioneel beperkt zal worden (denk bijvoorbeeld aan geen beschikking consult kinderarts op een SEH, die zit in het andere ziekenhuis) en gefaseerd gesloten.
Iets langer geleden kwam ik iemand tegen, afkomstig uit de zorg, met een mooi stuk netwerk en een goede achtergrond op andere gebieden. Mooi plan om onderzoek uit te voeren ten bate van investeringen, maar ook binnen het kader van vraag vanuit de overheid. Ik heb hem het advies gegeven toch maar over iets anders na te denken. De overheid heeft inderdaad niet of nauwelijks noch eigen infrastructuur en toegang om zelfstandig onderzoek & toetsing te doen, maar die taart is al heel lang dusdanig verdeeld dat ideologische marktwerking al lang geen onderwerp meer is. Als ik af en toe de studies en rapportages lees, in het kader van consultancy voor bedrijven in de financiële sector, dan ben ik echt niet verbaasd over de uitspraken van politici die in het kader vallen van "een beetje dom". Iets wat verergerd wordt vanuit het gegeven dat op de meeste ministeries en overige organen men hooguit passief toegang heeft tot reeds verwerkte data. Zelfs het CBS is al lang geen betrouwbaar instrument meer voor het verzamelen daarvan trouwens, men gaat mooi langs om op te halen wat elders besproken is.
Als ik dan vorige week hoor dat mensen oprecht verbaasd zijn over een constatering van afname zorgvraag (iets wat ik in het bovenstaande voorbeeld al tegenkwam in begeleidende schrijven bij verkenningen en overleg voor die fusie) in het kader van een zorgautoriteit en een klokkenluider (die menige media hebben laten vallen omdat het een te gevoelig onderwerp was) dan vraag ik me toch serieus af of zelfs mensen actief in de sector zich zo makkelijk laten leiden door beeldvorming.
Oprecht en serieus, menen mensen daadwerkelijk dat de kwestie echt om de kosten van de zorg draait? Het gaat niet om kosten, het gaat niet om marge of verdeling. Het gaat om omzet, participaties, beheersing.
Het zou erg interessant zijn als een journalist er eens in zou slagen om een bestuursvergadering bij te wonen van zorgverzekeraars als CZ en Univé. Menig kabinet zou er in stikken.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.