DIY NAS of PreBuild NAS

Pagina: 1
Acties:

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-01 00:14
Hoi Tweakers,

Ik zal niet de eerste zijn met deze vraag maar ik vind het lastig om een antwoord in dit forum of elders te vinden. Ik wil een NAS maar ik twijfel tussen een kant en klaar product en zelfbouw.

Wat wil ik met mijn NAS:
  • Hooguit 4 gebruikers.. meer zal het niet worden
  • 4TB opslag .. misschien 8 maar dat is echt overkill
  • Opslag van data (veel fotos, muziek, films, documenten)
  • Dagelijkse backup naar een andere NAS die elders staat
  • VPN
  • Webserver
  • Beveiligde toegang tot foto's voor vrienden en familie (via een website)
  • Mail server
  • Eigen cloud voor mijn mobiele telefoon
  • Itunes server
  • Plex transcoding
Dat is het wel zo'n beetje :P

Ik heb zelfbouwervaring en een klein beetje Linux kennis maar ik wil eigenlijk iets dat out-of-the-box werkt. Ik wil geen tijd verliezen aan geneuzel met daemon- en service problemen, of halfbakken tutorials die je halverwege laten steken :/ Dat plezier gun ik liever een ander.
Dus klinkt een kant en klaar product als een betere optie. Echter heeft deze fijne blog van Mux me weer doen twijfelen (snelle, zuinige, en niet dure hardware) :p Daarnaast heb ik mijn twijfels over de kracht van de kant en klare systemen.

Ik heb eigenlijk 3 vragen:
  1. Betreft kant-en-klaar: De Asustor AS-602T of Synology DS713+ (met Intel Atom D2700) hebben deze systemen genoeg kracht voor 2 simultane Plex streams? Bijvoorbeeld naar een HTPC en een Tablet.
  2. Betreft zelfbouw: Hoe makkelijk werkt FreeNas? Is het (bijna) net zo eenvoudig als Synology? Teminste voor mijn doeleinden... De screenshots zien er wel aardig uit.
  3. Betreft beide: Het idee dat een NAS constant aan moet staan vind ik zonde van de energie. Deep sleep is een optie maar hoe lang duurt de opstart? Ik zag ergens opstarttijden van 3 minuten? ....is een zelfbouw NAS met een systeem SSD niet een beter idee? Dan heb je laag verbruik en een snelle opstart.
Nou, in ieder geval alvast bedankt voor alle hulp

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je weet dat je de software van Synology ook gewoon op niet-synology hardware kan draaien he...

Ik zou voor zelfbouw gaan. Zelfs software, betere hardware, betere prestaties.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

korna schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:32:
Ik heb zelfbouwervaring en een klein beetje Linux kennis maar ik wil eigenlijk iets dat out-of-the-box werkt. Ik wil geen tijd verliezen aan geneuzel met daemon- en service problemen, of halfbakken tutorials die je halverwege laten steken :/ Dat plezier gun ik liever een ander.
Dan zou ik lekker voor een Synology gaan. Dat werkt echt goed out of the box.
De ds214play is heel goed in transcoderen, hoewel plex geloof ik nog niet geport is
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/577

• korna
johnkeates schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:35:
Je weet dat je de software van Synology ook gewoon op niet-synology hardware kan draaien he...

Nee! Dat wist ik niet maar van wat ik nu gelezen heb is dat een soort Hackintosh.. Hackology oplossing. Zal wel ergens tussen de grijze mazen van de wet zijn. Daarnaast zijn ze nog steeds bij DSM versie 4.3. T'is een optie... maar dan koop ik het gewoon liever of Freenas proberen.
Mr_gadget schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:41:
[...]

Dan zou ik lekker voor een Synology gaan. Dat werkt echt goed out of the box.
De ds214play is heel goed in transcoderen, hoewel plex geloof ik nog niet geport is
http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/577
Ik vond de DS214Play ook een leuk systeem. Het heeft een Atom CE5335. De andere 2 systemen die ik noemde hebben Atom D2700. Ik nam aan dat die CPU sneller zou zijn.. echter..

The new D2700 does have integrated HD video encoding and it works as promised for the most part. Both 720p and 1080p HD video can be played as long as its either MPEG2 or H.264, although 1080p can be a bit jerky at times. It's not a slideshow, but it's also not completely smooth. Especially when the bitrate is a bit higher, it starts to struggle. This likely has to do with Intel's GMA3600 video drivers that the manufacturer has been struggling with since launching the new Atom platform in late 2011.http://uk.hardware.info/r...e-450-video-compatibility
Dus bye bye Asustor 602 en Synology D713+.

Ik ga nog wat meer onderzoek doen over de Atom CE5335 en of het genoeg kracht heeft voor bijvoorbeeld 2 streams. Ik vraag me ook af of Plex media server wel gebruikt maakt van de video hardware support in de CE5335.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 20:14
johnkeates schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:35:

Als je netwerkkaart compatible is wel ja..., zelf zou ik zeggen ga gewoon voor een Synology zit je nooit te klooien met support en je weet zeker dat er geen poorten open uit zichzelf open gaan of rare ip adressen krijgt in de connection logging.

Verwijderd

Synology´s zijn echt perfecte apparaten...Maar Plex-Transcoding zit er gewoon niet in.

Ik heb zelf meerder Synology´s draaien...de snelste is een 2413+ en transcoding is niet goed mogelijk.

Zodra er subs of een DTS spoor getranscode moet worden stijgt de CPU load naar 100% en hapert alles.

De enige Synology die echt zou kunnen transcoden (zie ook de compatible NAS lijst van Plex zelf) is de 3612xs (i3 CPU), Maar dan praat je over een heel andere prijsklasse ;-)

https://plexapp.zendesk.com/hc/en-us/articles/201373803

PS...SD material zou misschien nog net kunnen

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2014 10:00 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
LightStar schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:12:
[...]

Als je netwerkkaart compatible is wel ja..., zelf zou ik zeggen ga gewoon voor een Synology zit je nooit te klooien met support en je weet zeker dat er geen poorten open uit zichzelf open gaan of rare ip adressen krijgt in de connection logging.
Poorten uit zichzelf open gaan? Die gaan nooit uit zichzelf open hoor (ook niet met Xpenology, wat hier al ruim een half jaar super lekker draait binnnen Vmware ESXi).

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-01 15:20
Hoewel het heel goed geen optie kan zijn, moet je werkelijk aan transcoding doen? Is het geen optie om bestanden in het juiste formaat aan te bieden? Waar het met betrouwbare transcoding om gaat is dat je als je de meest waardeloos geëncodeerde bestanden aan gaat bieden ze nog altijd probleemloos afspelen. En dat kan een stevige processor vereisen. Zeker als je mogelijk twee streams wil aanbieden. De Atom CE5335 is bijvoorbeeld maar een dualcore. Je mag dus ook niet de situatie krijgen dat de cores het net aankunnen. Anders ga je problemen krijgen om het ook nog snel genoeg aan te bieden over gigabit.

Eigenlijk is alleen het transcoding deel het punt waarop je voor een snelle bak gaat. (Hoewel wellicht de iTunes server ook wat vraagt?) Voor de rest zou het mijns inziens met een simpeler systeem afkunnen. Als je dan ook nog aangeeft eigenlijk geen zin te hebben om zelf te rommelen (niets mis mee) dan zou ik het wel weten.

Uiteindelijk ging iemand als freak1 je voor en hij ging van een stevige zelfbouw setup over naar een aantal stevige Synology systemen. Eén van zijn redenen was om ervoor te zorgen dat zijn vriendin ook zelf zaken kon regelen. Dus, hoewel het misschien niet eens speelde, een Synology is echt geen zwaktebod. En het levert je echt niet automatisch een ban op op Tweakers.

De CSL/OT kroeg !

• korna
Bedankt voor de reacties.

Misschien moet ik de transcoding van de lijst halen en dat anders oplossen. De juiste video format gebruiken kan een oplossing zijn. Ik kan ook de Plex server op mijn HTPC (Core Duo E8300) laten. Zo'n oplossing zou veel geld schelen; ik kan dan een synology/qnap/asustor kopen voor de opslag en de HTPC aanzetten als ik iets wil kijken.

Ti's minder flexibel (en 2x bandbreedte: 1x van nas naar htpc en 1x van htpc naar tablet) maar een stuk minder prijzig. Zo'n Synology i3 is me iets te duur.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Misschien is een HP N54L met xpenology (synology software) een optie. Hardware is dan nog enigszins uit te breiden/modden , je kunt altijd nog een ander OS kiezen, en prijs is laag vergeleken met Synology. Nadeel is dat ook hierin geen krachtige CPU zit, dus Plex of andere transcoding blijft lastig.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij kan de ds214play prima transcoden maar alleen niet in combinatie met plex.

• korna
Mr_gadget schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:03:
Volgens mij kan de ds214play prima transcoden maar alleen niet in combinatie met plex.
Dat klopt het blijkt dat Plex helemaal geen hardware transcoding doet. De apps geleverd door Synology en Asustor doen dit wel. Je bent dus wel verplicht om hun apps te gebruiken op je mobiele devices.

Ik twijfel nog steeds tussen ready-made en zelfbouw. Ti's me wel duidelijk dat ready-made veel minder tijd kost; het is duurder en heeft minder kracht maar bied veel features en werkt out of the box. Ontzettend veel voordeel als je niet veel tijd hebt.

Er is echter een software engineer in mij dus tegen mijn IT geweten schopt en zegt dat ik eigenlijk meer moet weten van linux/unix en dat dit een uitgelezen kans is...

Pagina: 1