Hoi Tweakers,
Ik zal niet de eerste zijn met deze vraag maar ik vind het lastig om een antwoord in dit forum of elders te vinden. Ik wil een NAS maar ik twijfel tussen een kant en klaar product en zelfbouw.
Wat wil ik met mijn NAS:
Ik heb zelfbouwervaring en een klein beetje Linux kennis maar ik wil eigenlijk iets dat out-of-the-box werkt. Ik wil geen tijd verliezen aan geneuzel met daemon- en service problemen, of halfbakken tutorials die je halverwege laten steken
Dat plezier gun ik liever een ander.
Dus klinkt een kant en klaar product als een betere optie. Echter heeft deze fijne blog van Mux me weer doen twijfelen (snelle, zuinige, en niet dure hardware)
Daarnaast heb ik mijn twijfels over de kracht van de kant en klare systemen.
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
Ik zal niet de eerste zijn met deze vraag maar ik vind het lastig om een antwoord in dit forum of elders te vinden. Ik wil een NAS maar ik twijfel tussen een kant en klaar product en zelfbouw.
Wat wil ik met mijn NAS:
- Hooguit 4 gebruikers.. meer zal het niet worden
- 4TB opslag .. misschien 8 maar dat is echt overkill
- Opslag van data (veel fotos, muziek, films, documenten)
- Dagelijkse backup naar een andere NAS die elders staat
- VPN
- Webserver
- Beveiligde toegang tot foto's voor vrienden en familie (via een website)
- Mail server
- Eigen cloud voor mijn mobiele telefoon
- Itunes server
- Plex transcoding
Ik heb zelfbouwervaring en een klein beetje Linux kennis maar ik wil eigenlijk iets dat out-of-the-box werkt. Ik wil geen tijd verliezen aan geneuzel met daemon- en service problemen, of halfbakken tutorials die je halverwege laten steken
Dus klinkt een kant en klaar product als een betere optie. Echter heeft deze fijne blog van Mux me weer doen twijfelen (snelle, zuinige, en niet dure hardware)
Ik heb eigenlijk 3 vragen:
- Betreft kant-en-klaar: De Asustor AS-602T of Synology DS713+ (met Intel Atom D2700) hebben deze systemen genoeg kracht voor 2 simultane Plex streams? Bijvoorbeeld naar een HTPC en een Tablet.
- Betreft zelfbouw: Hoe makkelijk werkt FreeNas? Is het (bijna) net zo eenvoudig als Synology? Teminste voor mijn doeleinden... De screenshots zien er wel aardig uit.
- Betreft beide: Het idee dat een NAS constant aan moet staan vind ik zonde van de energie. Deep sleep is een optie maar hoe lang duurt de opstart? Ik zag ergens opstarttijden van 3 minuten? ....is een zelfbouw NAS met een systeem SSD niet een beter idee? Dan heb je laag verbruik en een snelle opstart.
Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.