Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een iets afwijkend onderwerp in dit forum, maar volgens mij op de meest geschikte plaats.
De zomer komt eraan, dus we gaan weer vaker buiten zitten. Ook als de zon weg is en het snel afkoelt.
Daarbij is een vuurtje natuurlijk erg lekker, maar een vuurkorf is vaak een grote rookbende (overlast en vervuiling). Dus wil ik een kachel gaan bouwen uit een oude LPG-tank.

De wens is dat deze met een zo hoog mogelijk rendement brandt (minste rook en uitstoot), maar nog wel leuk is om naar te kijken. Voor het bouwen van zo'n kachel kan ik helaas heel weinig informatie vinden.
En ik kan wel wat gaan gokken, maar misschien zijn er hier mensen aanwezig die met kennis en ervaring wat goede tips kunnen geven.
Tot nu toe denk ik aan een ontwerp zoals de Burnies: http://www.burnies.nl/fotos.html (basismodel, maar dan iets groter)

Mijn uitgangspunten tot nu toe:
- Uit metaal gemaakt (ik kan bij een kennis lassen en slijpen)
- Tank staat verticaal op pootjes en is verplaatsbaar
- Tank minimaal 35cm doorsnee en min. 70cm hoog i.v.m. maat houtblokken
- Schoorsteen tot boven je hoofd (minimaal 2m boven de grond)
- Deurtje met glas of gaas (dicht geeft betere verbranding, maar ik wil het vuur wel kunnen zien)
- Luchttoevoer regelbaar

Maar dan de twijfelpunten:

- Is luchttoevoer van onderen het beste of gaten aan de zijkant, zoals de burnies?
- Gaas in het deurtje is het makkelijkste te maken, maar verslechtert dit de verbranding erg?
- Is stoken op een rooster beter dan op een dichte plaat? (rooster in de burnies)
- Wat voor diameter schoorsteen? burnies hebben 120mm, maar voor een open haard of fabrieks-houtkachel wordt minstens 150mm aangeraden.

Op dit moment denk ik dat een stookrooster ca 10cm boven de bodem van de tank met een regelbare luchttoevoer in de bodem het beste werkt voor de verbranding.
Het deurtje ca. 10cm boven het stookrooster, zodat de deuropening de verbranding niet teveel hindert.
Dan een deurtje van ca. 30-35cm hoog en 25cm breed om makkelijk blokken van 28cm lang in de kachel te leggen. In de deur een stuk gaas tegen spattend hout, maar het vuur wel zichtbaar houden.
En dan blijft er nog 10-15cm over in de hoogte over om de lucht te "trechteren" naar de schoorsteen.
Een schoorsteen van ca. 150mm doorsnee erop en ca. 1-1,5m lang voor voldoende trek en om de eventuele rook hoog weg te blazen.
En als finishing touch een schuin "dakje" boven de schoorsteen om inregenen te voorkomen.

Wie ziet hier grote problemen in of heeft goede tips?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

KifArU schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:44:

De wens is dat deze met een zo hoog mogelijk rendement brandt (minste rook en uitstoot), maar nog wel leuk is om naar te kijken.
Niet echt zicht op het vuur, maar rendement +++, uitstoot --- koppelen aan massa bank en je zit er echt warmpjes bij
Rocket stove
Andere forum van kockie is veel kennis.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• KifArU
  • Niet online
Die had ik ook gevonden, maar inderdaad geen zicht op het vuur, niet makkelijk uit staal te bouwen en slecht verplaatsbaar 😉
Verder op dat forum ook niet veel kunnen vinden.

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 22-11 13:38
KifArU schreef op donderdag 17 april 2014 @ 21:44:
Een iets afwijkend onderwerp in dit forum, maar volgens mij op de meest geschikte plaats.
De zomer komt eraan, dus we gaan weer vaker buiten zitten. Ook als de zon weg is en het snel afkoelt.
Daarbij is een vuurtje natuurlijk erg lekker, maar een vuurkorf is vaak een grote rookbende (overlast en vervuiling). Dus wil ik een kachel gaan bouwen uit een oude LPG-tank.

De wens is dat deze met een zo hoog mogelijk rendement brandt (minste rook en uitstoot), maar nog wel leuk is om naar te kijken.
Voor een hoog rendement en een schone verbranding zou je eens moeten kijken naar een "Rocket stove".
Die zou je zelf wel kunnen maken van een oude "propane tank" :).
edit:
Ben weer eens veel te langzaam...

[ Voor 2% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-04-2014 22:12 . Reden: Spuit11 ]

My favorite programming language is solder.

• ollie1965

ollie1965

KifArU schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:04:
Die had ik ook gevonden, maar inderdaad geen zicht op het vuur, niet makkelijk uit staal te bouwen en slecht verplaatsbaar 😉
Verder op dat forum ook niet veel kunnen vinden.
Weet niet wat je niet hebt gevonden, naar het staat er redelijk vol mee en men denkt mee met eigen ontwerpen. Ze hebben zelfs een keer een weekend gehouden om er gezamenlijk een te bouwen voor kennis overdracht.

Klopt niet verplaatsbaar, maar hoe vaak verplaats je een vuurplaats?

Dit , hierom en hierom

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Rocket stoves schoppen billetjes. Google en knallen maar :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• KifArU
  • Niet online
Waarschijnlijk heb ik iedereen een beetje op het verkeerde been gezet door over rendement te beginnen.
En een rocket is voor mij geen oplossing omdat het vuur dan niet meer zichtbaar is.

Wat zoek ik: Een alternatief voor een vuurkorf, die weinig overlast (rook, stank) en schadelijke uitstoot geeft.

Specifiek ben ik op zoek naar technisch advies: Wat is een goede afmeting voor lucht in- en uitlaat en wat is de beste plek voor de luchttoevoer?

• ollie1965

ollie1965

Dus je wilt
- in het vuur willen kijken
- hoog/goed rendement hebben

En de andere dingen die je opsomt.

Tja, iets zal er moeten wijken.
Maar tussenoplossing:
Voor- en mogelijk ook onder beluchting, glazen deur en een geïsoleerde pijp van minimaal 4 meter zou het effect van een rocket stove kunnen hebben. Nadeel door de hoge temperaturen stook je het metaal helemaal op/kapot.

Maar waar rook is .... is men niet goed aan het stoken. ;)

Ik denk dat je je misschien moet in lezen in rocket stove en vervolgens kijken naar de principes/mogelijkheden welke delen je kan toepassen op een stalen constructie, maar zoals aangegeven staal stook je kapot bij ideale afstelling.

Bij het eerder vernoemde forum is kennis, en internet is een mega grote bibliotheek.

Dit , hierom en hierom

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-11 18:33
Ik heb vorig jaar een soort gelijke tuinkachel gemaakt van een gasfles, Ikea prullenbak en een stalenbuis van 1,90m.
Ik heb er geen rooster of luchttoevoer in gemaakt alleen een deur met gaas(de ikea prullenbak).

De rook afvoer is prima (voor buiten want soms ontsnapt er wel eens een pluim via het deurtje)
De kachel brand goed heet en de fles wordt soms roodgloeiend, als hij vol vuren hout zit slaan de vlammen uit de schoorsteen >:)
De meeste voelbare warmte straalt uit via de deuropening, ik sluit het deurtje dus alleen als het hout spettert want deur open of dicht merk je heel goed in warmte.

Wat ik jammer vind:
Is dat de kachel zijn meeste warmte verliest via de schoorsteen en dus niet efficiënt is.
Ik heb al zitten denken om een soort plafond of klep in de fles te lassen zodat de vlammen/warme lucht met een soort omweg gaan voordat deze de schoorsteen in gaan, dit zie je ook wel bij "echte" kachels.
En dat de warmte afgifte vooral naar voren is (door deuropening) waardoor je aan de zijkant of achterkant nauwelijks warmte voelt. als de deur dicht is kan je er wel redelijk dichtbij gaan zitten wat je met een open vuurkorf absoluut niet doet :+

Als ik nog een tuinkachel zou maken zou ik de volgende punten verbeteren:
1 grotere gasfles
2 grotere deur/opening (is meer en weider stralingswarmte)
3 omgeleide rookafvoer (alleen nog even bedenken hoe)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/6edv5v.jpg

• KifArU
  • Niet online
Ben-i schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 19:49:
Ik heb vorig jaar een soort gelijke tuinkachel gemaakt van een gasfles, Ikea prullenbak en een stalenbuis van 1,90m.
Ik heb er geen rooster of luchttoevoer in gemaakt alleen een deur met gaas(de ikea prullenbak).

De rook afvoer is prima (voor buiten want soms ontsnapt er wel eens een pluim via het deurtje)
De kachel brand goed heet en de fles wordt soms roodgloeiend, als hij vol vuren hout zit slaan de vlammen uit de schoorsteen >:)
De meeste voelbare warmte straalt uit via de deuropening, ik sluit het deurtje dus alleen als het hout spettert want deur open of dicht merk je heel goed in warmte.

Wat ik jammer vind:
Is dat de kachel zijn meeste warmte verliest via de schoorsteen en dus niet efficiënt is.
Ik heb al zitten denken om een soort plafond of klep in de fles te lassen zodat de vlammen/warme lucht met een soort omweg gaan voordat deze de schoorsteen in gaan, dit zie je ook wel bij "echte" kachels.
En dat de warmte afgifte vooral naar voren is (door deuropening) waardoor je aan de zijkant of achterkant nauwelijks warmte voelt. als de deur dicht is kan je er wel redelijk dichtbij gaan zitten wat je met een open vuurkorf absoluut niet doet :+

Als ik nog een tuinkachel zou maken zou ik de volgende punten verbeteren:
1 grotere gasfles
2 grotere deur/opening (is meer en weider stralingswarmte)
3 omgeleide rookafvoer (alleen nog even bedenken hoe)

[afbeelding]
Leuk om te zien en goede tips! Dit komt goed overeen met wat ik van plan ben.
Inderdaad met een grotere tank en zo'n zelfde soort deurtje in een iets grotere maat.

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:05
KifArU schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:16:
[...]

Leuk om te zien en goede tips! Dit komt goed overeen met wat ik van plan ben.
Inderdaad met een grotere tank en zo'n zelfde soort deurtje in een iets grotere maat.
En wat is er van geworden ? Ik ga er ook eentje maken.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 18:44
Waarom wil je een hoog rendement. Als je buiten zit wil je toch vooral stralingswarmte?

Engineering

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-11 16:58
Ik heb hier een oude industrie expansievat ( stuk groter dan de CV expansie vat van thuis,2x de diameter gok ik). Stukje pijp boven op gelast en daarover een dunwandig lange pijp er overheen geschoven. Voor de grote opening voorin en geen gaas of glas ervoor.

Wil je weinig rook en het lekker warm hebben moet je goed hout hebben. Schoon pallet hout brand met een goede vlam en vrij weinig rook. Mooiste hout voor in deze kachel vond ik eigenlijk is een dennenboom (al zou je het niet verwachten). Dat is qua gewicht best licht en brand mooi snel zodat je ook weinig rook hebt ipv dat het lig te smeulen/roken.

De pijp die ik er boven op heb is qua diameter eigenlijk net de dun. Vaak komt er toch wat rook buiten langs ipv door de pijp heen.

Hoe langer je stookt hoe meer kolen je onderin hebt en fijne stralingswarmte vanaf komt.

• KifArU
  • Niet online
SmokingSig schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:32:
[...]

En wat is er van geworden ? Ik ga er ook eentje maken.
We zijn inmiddels 8 jaar verder en mijn idee over het milieu is wat veranderd.
In de afgelopen jaren stuk of 8 kacheltjes gebouwd voor mezelf en anderen.
Maar nu allemaal weg gedaan omdat ik het de buren en ons milieu niet meer aan wil doen.

Inzichten:
- Grote gasfles vanwege formaat houtblokken (LPG-tank bij sloop)
- Deurtje met gaas vanwege vonken uit het vuur (sleuven in metaal slijpen werkt ook prima)
- Deurtje is voldoende luchttoevoer, maar met een paar gaten onderin (3-5 van 2cm) brandt het iets mooier.
- Schoorsteen >130mm diameter en >500mm lengte

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 14:05
KifArU schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:32:
[...]

We zijn inmiddels 8 jaar verder en mijn idee over het milieu is wat veranderd.
In de afgelopen jaren stuk of 8 kacheltjes gebouwd voor mezelf en anderen.
Maar nu allemaal weg gedaan omdat ik het de buren en ons milieu niet meer aan wil doen.

Inzichten:
- Grote gasfles vanwege formaat houtblokken (LPG-tank bij sloop)
- Deurtje met gaas vanwege vonken uit het vuur (sleuven in metaal slijpen werkt ook prima)
- Deurtje is voldoende luchttoevoer, maar met een paar gaten onderin (3-5 van 2cm) brandt het iets mooier.
- Schoorsteen >130mm diameter en >500mm lengte
Bedankt om hier 8 jaar later op te antwoorden.

Ik ga er aan beginnen als zal de eerste kachel eentje zijn van leren en vallen en opstaan. Later wil ik ook een "secondary combustion" maken voor een betere verbranding.
Pagina: 1