Toon posts:

Graag opbouwende kritiek over set-up

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zouden de audiokenners hier een kritische blik op mijn huidige set-up willen werpen en eventueel willen vermelden wat mijn volgende update zou kunnen zijn?

Even een korte beschrijving over de hardware wat ik heb staan.
Er wordt gebruik gemaakt van een computer met een Realtek ALC892 Audio Codec. Vanaf de computer loopt er een optische (Toslink) kabel naar mijn Yamaha RX-V373. Op deze versterker zitten drie satelliet luidsprekers (links, center en rechts) en een subwoofer aangesloten. Speakers zijn van Sony (SS TS300) de actieve woofer is van DK digital (as-50-1).

Vanaf de grasfichekaart loopt er een hdmi kabel naar mijn tv, op de tv kijk ik via de pc films.
Dit heeft verder niets met het geluid van de pc te maken maar vermeld het er toch even bij.

Dit alles staat op een studenten/slaapkamer dus vandaar dat ik niet een volledige surround heb (ivm ruimte)

Heeft het nut om een DAC aan te schaffen? Wordt mijn geluid er mooier door?
Of kan ik beter nieuwe speakers aanschaffen?

Er wordt vrij veel muziek geluisterd op de pc, mp3's 320kbps (soms iets minder).
Momenteel hoor ik niet waarom ik flac zou moeten gebruiken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die speakers zijn (met alle respect) vrij waardeloos :)
Leuk voor een surround setje, maar niet echt geschikt voor muziek.

Als je een verbetering zoekt is dat absoluut beginpunt 1, beginnend met die sattelietjes.

[ Voor 91% gewijzigd door heuveltje op 17-04-2014 17:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor speakers raad je aan? Ik vind boekenplank speakers erg leuk maar wil geen 200 per speaker neerleggen. (Ben ook maar een student met een weekendbaantje)

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat is zo een open vraag dat je daar niet echt een goed antwoord op kunt geven (ik iig zeker niet)
fatsoenlijke Boekenplank speakers zullen al een stuk beter klinken dan wat je hebt, grotere staanders zullen nog beter klinken. En de definitie van beter is ook zeer persoonlijk.
met een beperkt budget wil het zeker lonen om op marktplaats rond te struinen naar wat oudere speakers.

Over het algemeen is het motto "luisteren luisteren en nog eens luisteren"

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zeker een leek op audio gebied dus alle tips zijn welkom.
Is het met twee boekenplank speakers (stereo) ook nog nodig om de subwoofer te blijven gebruiken? Dit lijkt me wel toch?
Zijn er belangrijke zaken waar ik op moet letten tijdens het kopen van speakers?

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 19:36
pricewatch: Boston Acoustics A 25 set (Zwart)

leuke speakers voor niet al teveel geld.

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
Een heel goed klinkende speaker voor het geld. Haal het idee van een externe dac uit je hoofd, er zal verschil in geluid waarneembaar zijn maar of dit beter is als voorheen is maar de vraag, Ik zeg altijd maar het geluid is "anders". Uit een nieuw setje speakers kun je veel meer voldoening halen.

Wel even een vraag; waarom kies je voor optical?, is het niet mogelijk om de audio over de hdmi te sturen?

Verwijderd

Topicstarter
Het is mogelijk om het geluid over hdmi te sturen maar dan moet ik mijn tv loshalen en kan ik dus geen films via mijn pc op tv kijken. Om deze reden heb ik voor optical gekozen.

Optical aansluiting van het moederbord naar de versterker en hdmi van de videokaart naar de tv.
Mijn moederbord beschikt ook over een hdmi aansluiting maar zover als ik weet kan ik niet beide hdmi aansluitingen tegelijk gebruiken.

Ik zal me nog even in de luidsprekers van Boston verdiepen, bedankt voor de tips tot zover.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 15:35
En hdmi van de tv naar de Yamaha?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hdmi vanaf de tv naar de input van de Yamaha doe dan heb ik het geluid bij m'n pc terwijl m'n tv in een andere hoek staat.

• Joster
Je pc kan toch ook gewoon geluid naar je tv sturen over hdmi?

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, geluid wordt mee gestuurd. Hoe had je in gedachten dat ik alles aansluit dan? Zoals ik het al heb lijkt mij de beste optie. Maar sta open voor suggesties.

• Joster
Ik zou je pc als htpc zien en deze via hdmi aansluiten op je receiver. Tv en receiver verbind je tevens met hdmi. Zijn voldoende schema's van te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap hoe je de aansluiting bedoeld maar de tv staat niet in de buurt van de tv dus dan zou het geluid uit de verkeerde hoek komen. De tv is nu ook via hdmi verbonden maar zonder tussenkomst van de versterker.

• thebest106
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05-2024
Als je de pc op de hdmi ingang van de receiver aansluit, kun je de tv aansluiten op de monitor (hdmi) uitgang van de receiver.

- als je tv kijkt laat je de receiver uitstaan zodat de tv het geluid weergeeft.
- kijk je een film dan zet je de receiver aan en loopt het geluid en het beeld via de receiver (of kijk je films zonder je surround geluid??)
- luister je naar een mp3tje dan zet je de receiver aan en loopt het geluid vanaf de pc via de receiver naar je luidsprekers.

Mocht je tv/film echt gescheiden zijn van je HIFI, dan is het aansluiten volgens jou wijze waarschijnlijk de juiste.

Niets mis met optisch signaal trouwens, maar ik houdt liever beeld en geluid bij elkaar in verband met lipsync

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitleg thebest106. Aan de tv zit de dvdspeler die bij de satellietspeakers hoorde. Daar zitten twee speakers en een sub aan. Het is idd verstandig om films via hdmi te kijken ivm lipsync, muziek via optical. En als ik het goed begrijp is een dac niet nodig en nieuwe luidsprekers zijn geen overbodige luxe. Ik ga nog wel even reviews lezen en misschien even bij de mediamarkt luidsprekers horen.

-edit-

Even geprobeerd mijn gedachtegang om te zetten naar een afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5eN0EhC.jpg

Is de optische verbinding nog wel nodig als ik het zo doe? Twijfel hier over, de versterker heeft natuurlijk al input van de hdmi.

Ik heb gehoord dat een luidspreker switch er soms voor kan zorgen dat de spanning in de versterker te hoog oploopt, is dit waar?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2014 09:17 ]

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:49
Ik draai nog niet lang mee in ‘deze’ wereld, maar heb al wel gemerkt dat wanneer je goed advies wilt niet naar de Media Markt moet.
Kijken of er in de buurt een audiospeciaalzaak zit, daar binnen stappen en aangeven wat je budget is en dan gewoon verschillende merken beluisteren :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een audiospeciaalzaak gaat WS niet veel hebben wat aan het vrij beperkte budget van de TS voldoet.
Het personeel kan je idd niet meer vertellen dan wat op het kaartje staat, maar de mediamarkt (Die in ehv iig) heeft juist wel de mogelijkheid om daar naar te luisteren. Dus dat is nog niet zon gek idee.

En ik blijf erbij dat juist ook op mp best wat mooie dingetjes te vinden zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben een beetje bang als ik op marktplaats iets koop dat het binnen een week kapot is maar misschien zit dat ook maar tussen de oren.

Vraag me nog wel af of een luidspreker switch handig zou kunnen zijn in mijn geval.

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:49
heuveltje schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 09:55:
Een audiospeciaalzaak gaat WS niet veel hebben wat aan het vrij beperkte budget van de TS voldoet.
Het personeel kan je idd niet meer vertellen dan wat op het kaartje staat, maar de mediamarkt (Die in ehv iig) heeft juist wel de mogelijkheid om daar naar te luisteren. Dus dat is nog niet zon gek idee.

En ik blijf erbij dat juist ook op mp best wat mooie dingetjes te vinden zijn :)
Op Marktplaats komen inderdaad ook leuke dingen voorbij. Wat ik in elk geval bij de Hifi corner gemerkt heb is dat voor een budget van €100,- per speaker er wel keus is :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:34
Het is duidelijk dat je demeeste vooruitgang zal boeken met andere speakers.

Echter met 200€ zal je vooruitgang amper te horen zijn tenzij je iets moois vindt op MP.

Ik zou zeggen: doorsparen voor een stel vloerstaanders met een mooie center er bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Echter met 200€ zal je vooruitgang amper te horen zijn tenzij je iets moois vindt op MP.
Geheel niet mee eens, zelfs die Boston Acoustics A25 set zal een wereld van verschil zijn, we hebben het hier over Sony-satellietjes van een tientje ofzo. Voor 80-100 euro per stuk koop je echt wel knappe luidsprekers, zeker in de context van deze setup.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Idd, van:
Afbeeldingslocatie: http://auctions.c.yimg.jp/f50batchimg.auctions.yahoo.co.jp/users/6/5/5/3/alleco1378-imgbatch_1334421655/600x450-2012031800061.jpg

Naar:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.avsforum.com/a/a4/a4e99650_IMG_0695_zpsc89a7cec.jpeg

Is zeker al een flink verschil

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tommie12 schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 11:37:
Ik zou zeggen: doorsparen voor een stel vloerstaanders met een mooie center er bij.
Duurder&groter is vast beter (en ik zweer ook bij vloerstaanders), maar van een 7cm 1weg 0.5Kg speakertje, naar een 11cm 2weg 3.5Kg speaker is toch wel een behoorlijke verbetering !
Vitamine schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:27:
[...]

Op Marktplaats komen inderdaad ook leuke dingen voorbij. Wat ik in elk geval bij de Hifi corner gemerkt heb is dat voor een budget van €100,- per speaker er wel keus is :).
Dat zou idd best kunnen daar, de webshop ziet er idd goed uit ! :)
Maar hificorner zit in groningen, beetje ver weg vanuit eindhoven :(
Was hier in ehv op zoek naar een nieuwe center speaker, de 2 "high fi" winkels ingelopen, met een voor mijn idee/inkomen ruim budget van 160E, maar daar kwam ik daar dus echt niet ver mee :(
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 10:02:
Ben een beetje bang als ik op marktplaats iets koop dat het binnen een week kapot is maar misschien zit dat ook maar tussen de oren.

Vraag me nog wel af of een luidspreker switch handig zou kunnen zijn in mijn geval.
Leuke van speakers is dat ze voornamelijk mechanisch zijn, en electronisch vrij simpel. wat ze vrij onverslijtbaar maakt. Als ze het 20 minuten goed klinken bij het testen, dan zullen ze dat hoogstwaarschijnlijk de komende jaren ook nog doen (

Ter vergelijking, de vloerstaanders is mijn woonkamer zijn bijna 20 jaar oud en klinken nog prima, de lompe speakers die ik in de keuken heb neergezet kwamen van de kringloop voor een 10tje en zouden best wel eens uit de jaren 80 kunnen komen, maar ook die doen het nog goed.

Een speaker schakelaar zal niks slopen aan je versterker, zolang je hem maar uitzet als je omschakelt.
Ik weet niet waarmee je films afspeelt. maar het zou misschien zonder kunen : met vlc kun je zelf instellen welke kanalen waar naar toe gaan. Dan zou je voor films alle front kanalen naar je rear kunnen laten gaan, en dan vervolgens die speakertjes langs je tv als rear aansluiten.

Maar voor je moeite gaat doen, zoek eerst eens uit of je uberhaubt last hebt van lipsync problemen :P

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2014 18:38 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Leuke van speakers is dat ze voornamelijk mechanisch zijn, en electronisch vrij simpel. wat ze vrij onverslijtbaar maakt.
Klopt zeker, kijk bij de echt oudere speakers (10+ jaar) wel uit dat de rubbers rond de luidspreker niet aan het verstaffen is. Zelfs als leek kun je dat visueel vrij redelijk zien, maar zorg wel even dat je de speaker gezien hebt zonder rooster ervoor voordat je ze meeneemt. Maar tussen 0-10 jaar oud zijn ook prima deals te vinden, het heel oude spul laat ik persoonlijk staan (ook omdat het vaak niet om aan te zien is qua design).

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 18:06
mr.paaJ schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 12:11:
Idd, van:
[afbeelding]

Naar:
[afbeelding]

Is zeker al een flink verschil
Dan zou ik die speaker ook nog even een stukje (lees: 50 cm) van de muur halen. Nu staat je basreflexpoort tegen een stuk beton aan te vuren.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
heuveltje schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 14:03:
Leuke van speakers is dat ze voornamelijk mechanisch zijn, en electronisch vrij simpel. wat ze vrij onverslijtbaar maakt. Als ze het 20 minuten goed klinken bij het testen, dan zullen ze dat hoogstwaarschijnlijk de komende jaren ook nog doen (

Ter vergelijking, de vloerstaanders is mijn woonkamer zijn bijna 20 jaar oud en klinken nog prima, de lompe speakers die ik in de keuken heb neergezet kwamen van de kringloop voor een 10tje en zouden best wel eens uit de jaren 80 kunnen komen, maar ook die doen het nog goed.
Ik kan het nog sterker vertellen: Ik heb een paar jaar geleden een set oude Philips speakers uit 1977(!) geërfd en die klinken minstens even goed als de 25 jaar jongere zuilen die ik al had staan. Tweedehands is helemaal niks mis mee, zolang er goed mee omgesprongen is :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Andere optie qua speakers is deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.correct.nl/artimages/03/88/298803-s1.jpg Klipsch B-3

Klinken erg fijn: voldoende bas (ook zonder subwoofer) en gedetailleerd hoog (ik gebruik ze icm Onkyo 818). Is denk ik wel maatje groter dan de A25.

Wat betreft oude speakers: goed te doen. Let bij 3-weg speakers altijd goed op of alle woofertjes wel werken (goed luisteren, of zet m even lekker hard: dan zie je ze trillen).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

newbreed schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 15:59:
[...]

Dan zou ik die speaker ook nog even een stukje (lees: 50 cm) van de muur halen. Nu staat je basreflexpoort tegen een stuk beton aan te vuren.
Inderdaad, al zijn het vrijwel random plaatjes van internet en is het vooral ter illustratie van waar we het over hebben... ik ben prima tevreden met mijn eigen spulletjes ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga opzoek naar een paar nieuwe speakertjes, bedankt voor alle info

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Of marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/m800793835

4 tientjes!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Of als je liever voor vloerstaanders gaat : http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Kan die subwoefer ook meteen de deur uit :P

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 09:01

Scighera

swim-bike-run

genoeg op MP te vinden in diverse budgetten, aanwinsten van dit weekend:
-2x Infinity Delta 70 zuilen (bj begin 2000, 34kg/stuk :P ) voor 300,--
-2x Hepta Facet zuilen bj '90 voor 100e (vrij onbekend, NL hangemaakt, 1 meter hoog, 3 weg, ca 22kg/stuk) was aangenaam verrast hoe goed ze klinken voor de leeftijd

MP is interessant, zeker als je weet wat je zoekt. En zoals aangegeven, alles is beter dat zo'n surround setje. Regel voor die 20e een paar leuke 2 handsjes (B&W, Infinity, JBL, Hepta etc) icm met een A-merk versterker en je zult verstelt staan.

Voor speakers geldt:
-idd kijken met frontje eraf naar schade
-luisteren, kijk of elke tweeter/woofer ook functioneert. die hoge tonen willen nog wel een kapot gaan

Wil je perse nieuw: correct koopjeskelder :)

www.triathlete.nl

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-01 21:20
je kunt eventueel ook eens een kijkje nemen op de site van Teufel.
Ik heb daar een aantal maanden geleden de Ultima MK40 aangeschaft en ben nog steeds blij dat ik daarvoor gegaan ben.
er zijn veel reviews te vinden over hun speakers en vallen verhoudingsgewijs qua prijs ook nog eens mee...
Pagina: 1