Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk advies,TP-Link-AC1750 router als access point

Pagina: 1
Acties:

• symbiotic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-10-2022
ik sta op het punt de TP-Link Wireless-AC1750 DualBand Router - ArcherC7 te kopen heb alleen dringend je advies nodig, want :

- ben best een leek op het gebied van netwerkbeheer

- ik wil hem instellen als access point (waarbij hij draadloss contact moet maken met de ubee modem router van ziggo, die slecht bereik heeft )

- zou al dat gelukt is de tp link router , die dan als accespoint functioneerd ook het signaal weer draadloos uit kunnen zenden( als repeater ), hoogstwaarschijnlijk beter om de vier LAN poorten te gebruiken maar voor smartphones en dergelijke niet echt handig, en zo ja verlies je 50 % van de snelheid bij repeaten

- zoek info over hoe hem in te stellen als accesspoint, omdat dit lastig te vinden is op internet en niet standaard optie is

- de antenne(s) van de router wil verlengen dmv een antenne kabel van 5 a 10 meter waarbij ik een antenne buiten hang ivm met dikke betonnen vloer en dubbelglas, er zitten drie antenne's in deze router , naja 6 waarvan de 2, 4 ghz ingebouwd zitten , en de 5 ghz extern die ik verleng dmv kabel , liefst maar 1 ivm kosten of moeten ze alle drie

Bij voorbaat dank _/-\o_

Ps een totaal nieuwe , betere , ander netwerkoplossing is ook van harte welkom natuurlijk , probleem is voornamelijjk twee betonnen vloeren en dubbel glas, nu als oplossing heb ik 5 meter usbkabel met een usb wifi stick eraan, heb de pricewatch: TP-Link TL-WN8200ND met twee dikke 6 db antennes geprobeerd maar dat was geen verbetering ten opzicht vvan mijn zeer oude linksys wireless g usb adapter

[ Voor 18% gewijzigd door symbiotic op 17-04-2014 16:27 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Wat betreft instellen als AP, lees dit eens door: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1260465

Info lastig te vinden? Bovenstaand topic is sticky in dit forum..

Het komt er op neer dat je wireless uitzet op je Ubee en de TPLink aansluit met een LAN poort op een LAN poort van de Ubee. Daarna zet je gewoon alle services als DHCP, DNS enzo uit op de TPLink. Feitelijk heb je er dan een simpel AP van gemaakt.

Wat bedoel je precies met je verhaal over repeaters? Wat wil je precies repeaten? Je hebt dat toch een AP op de TPLink draaien?

Wat antennes betreft, ik zou ze wel alle 3 in dezelfde 'omgeving' houden tenzij je snelheid niet belangrijk vind. Voor extra doorvoer voegen AP's meerdere frequenties bij elkaar tot 1 kanaal, zoek maar eens op 'wireless chains'. Als je 1 antenne in een andere ruimte zet heb je daar dus maar 1 kanaal tot je beschikking of in ieder geval zeer slecht bereik op de andere 2.

Betere oplossing? Gewoon een AP boven zetten en een AP beneden met hetzelfde SSID en wachtwoord zodat apparatuur zelf van AP zal wisselen als het bereik onacceptabel wordt?

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 18-04-2014 10:59 ]

• symbiotic
Bedankt voor de reactie, ik denk dat een paar dingen niet helemaal duidelijk zijn uitgelegd , over zijn gekomen

- de tp link router moet draadloos contact maken, kan dus geen lan kabel tussen de twee,met de ubee modem-router ..afstand +- 10 meter met daar tussen betonnen vloer en dubbelglas
- wireless op de ubee modem router uitschakelen een optie is

- als het conctact tussen de twee gemaakt is verlies ik snelheid als ik de tp link het singnaal weer opnieuw uit laat zenden, of kan ik beter de lan poorten gebruiken om daar mijn pc , tv , xbox , apple tv op aan te sluiten

- dan nog een vraag over de antennes , de tp link heeft 3 x 2,4 ghz ingebouwd en de 3x 5 ghz op de externe antennes , zijn er ook routers met dual antennes , want nu kan ik de 2,4 ghz antennes niet dmv antenne kabels dicht bij de ubee modem krijgen, en zover ik weet hebben 2,4 ghz meer bereik

-en wie weet gebruik ik de term access point wel verkeerd , range extender , ethernet adapter , bridge modus , maar hopelijk kan er wel woorden opgemaakt wat ik wil _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door symbiotic op 24-04-2014 15:37 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En waarom is het precies geen optie om een netwerkkabel tussen Ubee en TP-Link te trekken, maar kan je wel antenne's aan lange kabels in de buurt van de Ubee hangen?

Een repeater aan de andere kant van een betonnen vloer plaatsen is geen oplossing. Die repeater heeft dan zelf namelijk net zo'n brakke verbinding met de Ubee als de clients in dezelfde ruimte nu hebben. Je lost er dus weinig mee op en creëert alleen maar extra problemen, zoals snelheidsverlies.

Het enige wat echt werkt is een kabel trekken tussen modem en AP. Of worst case iets als powerline spul gebruiken als het echt geen optie is om een kabel te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 24-04-2014 15:36 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• symbiotic
het is geen optie omdat we het internet delen met elkaar als buren , we zijn beide veel van huis en ziggo bied niet de mogelijkheid om bijvoorbleed 3 maanden je abbo te bevriezen, aan afsluitkosten etc , daardoor delen we op deze manier de kosten , nu hangt er dus een usb netwerkstick buiten met daaraan een 5 meter usb kabel, zodat ik een stuk minder last heb van dubbel glas en gewapend beton, haal nu 12 mbit van de 20 en 2 mb up van de 2 , per 1 mei hopelijk meer met de snelheidverhoging , de usb kabel gaat mijn pc in en van mijn pc deel ik het internet via een lan kable naar het desbetreffende internet behoevende apparaat

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dan nog zou je op zich natuurlijk gewoon een netwerkkabel van het ene huis naar het andere huis kunnen leggen lijkt me (al dan niet buitenlangs)?

Zou je misschien eens een tekening kunnen maken van de situatie. Dat helpt wellicht in het kunnen meedenken over hoe een en ander het best te plaatsen is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• symbiotic
Wil best een tekening maken maar het belangrijkste is eigenlijk dat ik mijn oude wifi usb stick en 5 meter usb kable verbonden met mijn pc, met maar 1 LANpoort vervang door iets beters , beter bereik en veel meer aansluitpunten, lan poorten en evt wifi voor de smartphones, tablets, laptop.

Lan kabel buiten om is lastig , of omleggen met 40 meter of gat in dikke betonnen vloer of altijd raam op een kier, dus nee niet echt.

Ben wel heel blij met mijn ping tussen en 12 en 20 ms en weinig jitter , wonderbaarlijk , allen de download snelheid wisseled erg sterk , tussen 5 en 12 mbit , up is altijd goed

Alvast bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 3% gewijzigd door symbiotic op 24-04-2014 16:09 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

symbiotic schreef op donderdag 24 april 2014 @ 16:05:
Lan kabel buiten om is lastig , of omleggen met 40 meter of gat in dikke betonnen vloer of altijd raam op een kier, dus nee niet echt.
Het is maar wat je lastig noemt. Raam op een kier zetten lijkt me ook geen oplossing nee, maar een gaatje prikken in de vloer (of een gaatje in de muur, stukje buitenlangs, en via een tweede gaatje weer naar binnen) is eenmalig een beetje moeite, maar daarna nooit meer gedoe.

Sowieso heb je blijkbaar al een werkbare oplossing om een USB kabel buiten te hebben hangen met die wifi stick er aan. Moet je alleen nog even bij je buurman terug naar binnen.

Een repeater bij jou plaatsen waarvan je één antenne verlengt naar buiten zodat hij goed bereik heeft met je buurman betekent wel dat de snelheid van je buurman ook beïnvloed wordt en het is maar de vraag hoe stabiel dat gaat zijn. Sowieso heb je dus bij het apparaat dat je in gedachten hebt alleen een 5GHz externe antenne. Werkt de Ubee van je buurman wel op 5GHz? Er zijn namelijk een boel Ubee's in gebruik die niet op 2 banden tegelijk kunnen werken.

Dan kan je wellicht beter een enkele outdoor bridge scoren. Die je buiten ophangt en verbinding laat maken met het wifi netwerk van de ubee. Vervolgens met een netwerkkabel bij jou naar binnen en dan koppelen aan de TP-Link die dan jouw LAN en WLAN biedt.

Dan zit je niet te repeateren, waardoor de buurman er minder last van heeft en je zit niet met een halfbakken oplossing door één van de TP-Link antennes te verlengen.

Is alleen wel duur en een stuk ingewikkelder (in mijn ogen, maar ik ken natuurlijk de locatie ter plekke niet) dan een kabeltje trekken.

• symbiotic
Ja wat dat betreft heeft de ubee best veel mogelijkheden qua instellingen,waaronder 2,4 of 5ghz , 20 of 40 mhz en wifi n only modus , maar snap dat hele dualband niet zo , want het is of 5 ghz of 2,4 ghz niet beide tegelijk toch , wat is daar dual aan.

Verder heeft mijn buurman niet veel zin in een gat in zn vloer etc.
Kleine update, net de Ubee gereset en Ziggo heeft de nieuwe snelheden al doorgevoerd , zou per 1 Mei zijn en moest je zelf resetten voor de upgrade :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als de Ubee van je buurman alleen kan schakelen tussen 2.4 en 5 en niet tegelijk beide banden kan bedienen, dan heb je dus een uitdaging. Want een 5GHz antenne buiten hangen heeft weinig nut als er alleen een 2.4GHz netwerk is om mee te verbinden.

Tenzij je buurman het OK vind om op 5GHz te gaan zitten (ondersteunen al zijn apparaten dat?).

• symbiotic
Ja precies en 5 GHz heeft minder ver bereik, dus misschien beter om voor een router te gaan met 2,4 GHz externe antenne's, en welke is de vraag, of geen router kopen maar een acces point ?
Want ik dacht bij verandering van mijn situatie in de toekomst kan ik de router echt als router gebruiken , acces point niet.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zoals ik al zei, zou ik eerder voor een oplossing gaan met 2 apparaten.

Een apparaat dat je buiten ophangt (in plaats van de USB stick) en dat het wifi van je buurman omzet naar een netwerkkabel.

Een apparaat in jouw woning, die aan die netwerkkabel hangt en vervolgens LAN poortjes en WiFi verzorgt.

Pagina: 1