PATA drive niet herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-01 22:32
Hey tweakers,

Van een oude pc wil ik voor iemand nog wat data halen voordat ik de boel formatteer en bij het vuilnis zet.
In die pc zitten 2 harde schijven (wd 400) aangesloten als master en slave via een IDE kabel.
In deze configuratie werken beide schijven.

Nu leek het mij het makkelijkst om deze schijven aan te sluiten aan onze eigen pc zodat ik dan de data over kan zetten en vanuit windows de schijven kan formatteren.

Nu worden de schijven echter niet herkend in het bios.

Hoe ik ze heb aangesloten:
In onze pc zit een moederbord van msi (ms7379) met daarop één IDE aansluiting die al zat aangesloten op de dvd-speler. Ik heb deze kabel uit de dvd-speler gehaald en in één van de schijven gestopt en een 4-pins molex die ik nog had liggen in de voeding geprikt. De schijf wordt warm met het opstarten van de pc, dus ik neem aan dat hij voeding krijgt.

Wat ik geprobeerd heb:
Disk aansluiten aan het einde en halverwege de IDE-kabel.
De jumper op master without slave, master with slave en slave.
In totaal heb ik dus 6 combinaties geprobeerd, maar in alle gevallen wordt de schijf niet herkend.

Hebben jullie enig idee wat ik nog over het hoofd zie?
Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met het aansluiten van IDE-apparaten, aangezien ik pas pc's bouw sinds SATA er is, dus het zou prima kunnen dat ik iets simpels mis.

Steam

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:10
De schijf aan het einde van de kabel plaatsen en aansluiten als master?

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Aan het einde van de kabel > Master without slave jumper > In de BIOS kijken of de HDD modi goed staat en dan kijken of die wel word herkend.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Makkelijkste is de jumper op CS (cable select) zetten, dan weet je zeker dat je qua master/slave goed zit!

Verwijderd

Je IDE controller in bios wel geactiveerd?

Verwijderd

Ik heb deze kabel uit de dvd-speler gehaald
Dat werkt niet. Dergelijke kabels zijn vaak 40-ribbon. Je hebt een 80-ribbon PATA kabel nodig.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aECy7tnsv8I3oF3lrNnkdzV6/full.jpg

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:19:
[...]

Dat werkt niet. Dergelijke kabels zijn vaak 40-ribbon. Je hebt een 80-ribbon PATA kabel nodig.

[afbeelding]
Really? Heb hier nog ergens een DVD-RW brander liggen welke als slave aan dezelfde kabel hing als een 160GB PATA schijfje.

Meer een uitzondering als een regel gok ik?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Wat CiPHER schrijft kan inderdaad, er is een periode geweest dat harddisken vergaten te checken of ze 40 of 80 aderige kabel aangesloten hadden en vervolgens een hogere snelheid instellen die dan echter niet werkt.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:19:
[...]

[afbeelding]
Naar mijn weten werkt dat gewoon met alle schijven en gaan ze vanzelf op ATA 33/66 werken. Ik heb hier in ieder geval nog geen echte problemen mee gehad. Al moet ik zeggen dat het ook allemaal wel alweer even geleden is. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De kans bestaat dat je 'm inderdaad niet gaat zien in de bios, het gaat hier namelijk om een externe controller waar je ze aanhangt. Staat die aan, en detecteert die bios wel iets?
Pagina: 1