Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 23:14
Hallo, ik heb onlangs op een in Mac in Adobe Bridge fotos geroteerd.
Maar als iemand anders ze op een PC opend staan ze niet geroteerd.
Maar als ik ze dan open in Photoshop, op de Mac, staan ze weer recht, ook als ik ze in Safari open, maar niet in Firefox.
En als de ander ze opend op WIN8 staat hij ook weer goed. En niet onder WIN 7
Iemand een idee hoe dit kan?

[ Voor 7% gewijzigd door RA7 op 16-04-2014 17:09 ]

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:53

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Dit komt omdat bridge niet daadwerkelijk het bestand roteert, maar in de brondcode van het bestand een stukje code toevoegt waardoor adobe software weet dat deze geroteert moet worden.

Het klint ietwat vreemd, maar je kan het een beetje zien als het bewerken van een RAW bestand. Alle bewerkingen die je doet worden bewaard in een los XMP bestand. Het RAW bestand zelf blijft ongewijzigd.

Als je een JPG in de RAW converter bewerkt gebeurd eigenlijk hetzelfde, maar dan wordt het XMP bestand als het ware ingesloten in het jpg bestand.

Het roteren in Bridge kan je eigenlijk zien als een soort "RAW" bewerking. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor het geven van waarderingen (sterren). In geval van een RAW bestand worden al deze bewerkingen in een apart XMP bestand opgeslagen, in geval van een jpg dus als een stukje extra code in het bestand zelf waar andere software dan die van Adobe niks mee zal doen.

Misschien wat vaag uitgelegd, maar hoop dat het duidelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 18-04-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-09 23:14
Bedankt voor het antwoord. Ik heb ondertussen alle bestanden gebatched. Lege layer erop > flatten en dan weer save. Helaas dan wel 2de generatie JPG. maar dat zie je "bijna" niet...

We are all accidents waiting to happen