Componenten check / suggesties gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• CaptainBokkum
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-03-2022
Hallo Tweakers!

Na jaren alleen maar een laptop gehad te hebben wil nu gewoon weer wat degelijks voor op m'n bureau.
Laptop begint na wat jaartjes trouwe dienst toch echt de geest te geven en helaas werkt de videokaart niet zo goed meer. En liever geef ik geld uit aan een goede stevige pc als aan een laptop, kan altijd een goedkopere low budget laptop later bij kopen om een beetje te browsen en tekst te verwerken.

Wat wil ik gaan doen:
Ik ben eigenaar van een mooie Canon 60D DSLR, alleen helaas heb ik er tot nu toe nog niet veel mee kunnen doen, omdat photoshoppen/lightroom op m'n oude school laptoptje gewoon weg niet te doen was (Hele OS liep soms helemaal vast). Daarom wil ik nu mooie PC bouwen om straks lekker foto's/video mee te kunnen bewerken en lekker gamen. Nou ga ik hem gewoon zelf in elkaar zetten, ik weet wel hoe dat moet, alleen is het al lang geleden dat ik zelf computers bouwden, en heb niet echt een heel goed beeld meer van wat beschikbaar is op de markt. Daarom wil graag wat advies. Na wat research gedaan te hebben, heb ik een lijstje opgesteld met componenten, en ik zou graag wat advies willen, wat vinden jullie van de set-up? zouden jullie andere componenten aanraden? :*)

Moederboord: Asus Z87-K
Processor:Intel Core i7 4770K
Graphic card: Asus Radeon R9 270X DirectCU II 4GB
RAM: Kingston HyperX Beast 8GB DDR3-2400 CL11 kit
SSD: Kingston SSDNow V300 240GB
HD: Western Digital Caviar Blue 1TB (SATA3, 64MB)
Voeding: ??
Behuizing: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Budget: €1000 ~ 1100

Mijn voorkeur gaat uit naar de i7 processor ivm hyperthreading, handig voor foto/video, gamen niet echt toevoegde waarde, RAM voorlopig even 8GB, over een paar maanden steek ik er gewoon een bankje bij. :+ Deze behuizing heb ik gekozen omdat ik hem mooi vind, goeie airflow heeft, en heeft standaard stoffilters _/-\o_ Een kast waarmee ik jaren vooruit kan. Komt ook goed naar voren in reviews. Oja, ik weet niet zo goed welke voeding ik moet kiezen, hoeveel Watt heb ik nodig ? Ik wil het wel graag modulair opbouwen zodat ik niet onodig veel kabels in de kast heb zitten. :)

Wie kan mij een goed advies geven? Ben ik nog iets vergeten ? Alle suggesties en tips zijn welkom 8)

Alvast bedankt!! 8)

• ykp
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2024

ykp

zoiets
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 256,50€ 256,50
1ASRock B85M Pro4€ 52,95€ 52,95
1Asus R9270X-DC2T-4GD5€ 210,70€ 210,70
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 83,95€ 83,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1be quiet! Pure Power L8 430W CM€ 55,80€ 55,80
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,55€ 89,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 882,35

CPU: een prima CPU voor foto/videobewerking, als je wilt overklokken heb je een k-variant nodig zoals pricewatch: Intel Core i7 4770K Boxed
Moederbord: Ik heb een moederbord gekozen met een b85 chipset. Als je wilt overklokken heb je een moederbord nodig met en z87 chipset zoals: pricewatch: Gigabyte GA-Z87-HD3
GPU: Van videokaarten heb ik niet veel verstand dus heb ik eerst maar zo gelaten
Kast: Je geeft aan dat je de kast mooi vindt en alles past erin, dus heb ik hem maar overgenomen
Koeler: Net weer iets stiller als de standaard intel koeler. Als je van plan bent om te overklokken zou ik gaan voor pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
PSU: Ik heb eerst deze gekozen, maar heb ook niet veel verstand van voedingen. misschien dat een andere tweaker hierover iets kan zeggen.
SSD: Goedkoper dan de Kingston en heeft ook nog eens stroomuitvalbescherming
RAM: twee keer 4 GB, is wel iets trager dan het kingston geheugen wat je eerst had, maar in de parktijk merk je hier niets van

[ Voor 5% gewijzigd door ykp op 16-04-2014 15:29 . Reden: Ram vergeten ]

• CaptainBokkum
Top! punten genoteerd! Goed punt over te cpu koeling, niet aan gedacht!
Hartelijk dank ykp! :)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

ik heb ook nog wel een aantal suggesties.
Ik zou eerder voor dit systeem gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 217,30€ 217,30
1ASRock B85M Pro4€ 52,95€ 52,95
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 265,50€ 265,50
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 49,95€ 49,95
1Fractal Design Define Mini€ 73,-€ 73,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 47,40€ 47,40
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,55€ 89,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 878,60

Even een toelichting:

Behuizing:
De kleine variant van de huidige fractal design define R4. Deze is erg groot, staat vaak ook een beetje lomp. De define mini is een normaal formaat. Alles past daar ook prima in, en hij kost wat minder. Mij lijken dat dus genoeg punten om voor de define mini te gaan.

CPU:
Gekozen voor de Xeon 1230v3. Deze CPU heeft dezelfde structuur als de i7. Je kan hem eigenlijk wel een i7 noemen (op een paar kleine verschillen na). Presteer hetzelfde, voor minder geld. Er zit daarin tegen geen IGP in. Wat de i7 wel heeft. Aangezien je die toch niet gebruikt omdat je een videokaart hebt lijkt me dit wat onnodig. Deze xeon is in mijn ogen zeker een betere keuze dan de i7. Helemaal wanneer je niet wilt overklokken en een aparte GPU hebt.

Videokaart:
De 280X nu gekozen. Je kan besparen door de oude 270X weer te kiezen. Maar de 270X is in mijn ogen een kaart waarmee je net niet lekker op hoge instellingen kan gamen. Je budget is er, dus vandaar lijkt mij dit een verstandige keuze. Mocht die 280X je toch te overdreven lijken zet je de 270X weer in je lijstje ;). Bij de 270X. De 270X verbruikt maximaal zo'n 250-280W. En een voeding is zijn efficienst op 50% load. Dus hier zit een 520W voeding in. 50% daarvan is 260W. Dus daarom kiezen mensen vaak ruim die voedingen. De 280X raad ik ook een 520W voeding aan. Volgende kopje zet ik wat over de voeding keuze neer...

Voeding
Een kwalitatief goede voeding met voldoende vermogen gekozen. Seasonic is ook een zeer goed voeding merk. Deze lijkt mij in alle opzichten beter dan de hierboven genoemde voeding -> pricewatch: be quiet! Pure Power L8 430W CM
Omdat de seasonic meer vermogen heeft, goedkoper is, kwalitatief goed is en bewezen in reviews en testen. Dus deze optie zou ik zeker in je huidige lijst verwerken.
Als goedkopere 430W voeding zou ik dan eerder hiervoor gaan: pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze. Zoals ik net al zij kan dit wel met een 270X maar ik blijf toch die 520W voeding aanraden wegens die 50% en de kleine meerprijs.

Voor de rest lijken de onderdelen hierboven in de lijst mij prima!

Ik zou als ik jouw was nog even kijken naar welke games je wilt gaan doen en welke eisen je daaraan hebt. Alsnog voor de huidige games op high en 1080p wilt doen is die 280X wel een erg goede kaart.

Succes!

我的名字是Mirno

• CaptainBokkum
Goed advies! Dankje! Ik ga zeker de Xeon nemen. Even opgezocht en het enige verschil is de interne GPU, de rest is praktisch gelijk, enkel iets (echt nihil) lagere turbo boost, en standaard clock speed. Door de besparing kan ik weer investeren in een nieuwere videokaart :D
Duidelijk verhaal over de voeding. d:)b
Bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door CaptainBokkum op 16-04-2014 17:40 . Reden: spelfoutjes ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Jaa, en nog wat verschillen in virtualisatie volgens mij, maar daar maak je geen gebruik van.
Ik zou gewoon bovenstaand lijstje overnemen, en eventueel de GPU veranderen. (of kast als je een andere mooie ziet, is persoonlijke voorkeur)
CaptainBokkum schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:39:
Goed advies! Dankje! Ik ga zeker de Xeon nemen. Even opgezocht en het enige verschil is de interne GPU, de rest is praktisch gelijk, enkel iets (echt nihil) lagere turbo boost, en standaard clock speed. Door de besparing kan ik weer investeren in een nieuwere videokaart :D
Duidelijk verhaal over de voeding.
Bedankt!

我的名字是Mirno

Verwijderd

Ik wil een nieuw systeem bouwen met de volgende samenstelling:

GIGABYTE GV-NTITANBLKD5-6GD-B, grafische kaart
2x DVI, HDMI, DisplayPort, SLI 4 stuks

Intel® Xeon® E3-1270V3
FC-LGA4, "Haswell", boxed

be quiet! Dark Power Pro 10 1200W, 1200 Watt voeding
Zwart, 9x PCIe, Kabel-Management, Retail

ASUS BC-12D2HT, Blu-ray-combo

HGST Deskstar IDK, 4 TB harde schijf
SATA 600, H3IK40003272SE, AF, Retail

Corsair 32 GB DDR3-2133 Quad-Kit, geheugen
CMD32GX3M4A2133C9

Logitech Wireless Mouse M705
Logitech Wireless Illuminated Keyboard K800

Philips LED TV-Monitor 241TE5LB
VGA, 2x HDMI, DVB-T / -C, USB, Sound

ASRock Z87 EXTREME11/ac, socket 1150 moederbord

Of is dit nou een beetje overdreven?

Graag een reactie. bedankt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Zo'n beetje alles is overdreven, maak eerst eens een ander draad.

Verwijderd

Ik vraag alleen advies meer niet

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kijk uit, het is een topicpiraat!

Enkel je HDD is geen overkill, zegt genoeg denk ik?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Dus ik heb bij deze een goede samenstelling?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Zeker!
Valt nog wel wat te besparen op de voeding!
pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL

Verwijderd

mmh? Volgens mij is dat juist een hele slechte voeding?

Nee, ik blijf wel bij de voeding die ik gekozen hebt. :)

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 20:38
Configuratory, het is niet netjes om het topic van iemand anders in te pikken voor je eigen adviesvraag.
Maak dus even je eigen topic aan, en kijk nog eens kritisch of je de gekozen onderdelen werkelijk nodig hebt.
Je hebt nu een nogal patserig lijstje samengesteld, namelijk.

Verwijderd

Daaaaf jaloers? Moet er dan voor het zelfde vraag een nieuwe topic geplaatst worden?
Is ook onzinnig. effin, Wat is er zo patserig aan mijn lijstje het is wat ik momenteel voor ogen hebt
en wat ik kan besteden niets meer en niets minder! :/

• CaptainBokkum
Maak mij niet uit hoor, maar als je hulp/advies zoek op een forum moet je wel een klein beetje meer informatie geven. Als ik een auto ga kopen en vraag of een Audi RS6 een goede auto is, ja natuurlijk is dat een goeie auto, maar je gaat er niet veel aan hebben als je daar alleen je wekelijkse boodschapjes bij de supermarkt gaat 2km verderop gaat halen, dan voldoet een aygo al prima. Kortom leg ook uit wat je van plan bent met je build.

Verwijderd

Het is voor grafisch design met vier schermen en af en toe gamen met simulators. :)
Pagina: 1