Ik heb afgelopen weekeinde op een openbaar toegankelijk festival foto's gemaakt van Levende Standbeelden en deze foto's heb ik op mijn website in mijn webwinkel te koop staan. Ik heb ten tijde van het maken van de foto's mijn visitekaartje bij hen gedropt zodat zij de foto's juist in mijn webwinkel zouden kunnen vinden en aanschaffen.
Nu krijg ik een e-mail van een van de levende standbeelden die aangeeft dat ik de foto's uit mijn webwinkel moet verwijderen omdat deze in strijd zou zijn met portret en eigendomsrecht. Hieronder de mail:
Graag advies hierin.
Nu krijg ik een e-mail van een van de levende standbeelden die aangeeft dat ik de foto's uit mijn webwinkel moet verwijderen omdat deze in strijd zou zijn met portret en eigendomsrecht. Hieronder de mail:
Voor zover ik weet ben ik eigenaar van de foto's dus die vlieger van het eigendomsrecht gaat niet op. Hoe zit het met portretrecht van de beelden? De mensen in de beelden zijn niet direct (door visagie) herkenbaar, dus portretrecht gaat dan ook niet volledig op toch?U biedt online foto's te koop aan van de living statues te Borne.
Hoewel het hier om een publiek optreden gaat heeft u noch de
toestemming, noch de rechten om de foto's van mijn beelden commercieel
te gebruiken.
Hier is sprake van schending van portret- en eigendomsrecht.
Gelieve de foto's van mijn beelden, acts onmiddellijk te verwijderen.
Graag advies hierin.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoicks op 16-04-2014 13:22 ]
Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM