Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 19:06
Hoi,

Ik zit er aan te denken om bij een ander bedrijf te gaan werken. Een van de voorwaarden is dat de werkgever 4% mee betaald van de pensioengrondslag. Nu probeer ik wat meer informatie op te halen op het internet. Kan iemand een voorbeeld calculatie maken. Dus bijvoorbeeld bruto maandsalaris is 4000,-. Ik ben 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
En betaal jij de overige 96% procent ;) ?

</flauw>

Die 4% zegt niks. Belangrijk om er wat van te kunnen zeggen:
1. Wat voor regeling (middelloon, eindloon (zeeeeer kleine kans) of beschikbare premieregeling)
2. Wat is de franchise?
3. Wat is het opbouwpercentage (bij middelloon) of de staffel (beschikbare premie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
We Are Borg schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:01:
En betaal jij de overige 96% procent ;) ?

</flauw>

Die 4% zegt niks. Belangrijk om er wat van te kunnen zeggen:
1. Wat voor regeling (middelloon, eindloon (zeeeeer kleine kans) of beschikbare premieregeling)
2. Wat is de franchise?
3. Wat is het opbouwpercentage (bij middelloon) of de staffel (beschikbare premie)?
Dit staat er in. Misschien geeft dit gedeeltelijk antwoord op je vraag.

BedrijfX draagt 4% van de pensioengrondslag (met een maximum van € 181,50 per maand) bij in de kosten van deze verzekeringen op basis van een fulltime dienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Niet echt. Ik zal proberen uit te leggen waarom:

Stel je full time salaris is 50.000 euro. Daar gaat de franchise van af. Stel die is 20.000 euro. Dan blijft er 30.000 euro over. Hierover bouw je pensioen op via een middelloon regeling, bijvoorbeeld met een opbouwpercentage van 1,5%. Dan bouw je dus 450 euro pensioen op per jaar. En stel dat je werkgever alle kosten betaald. Want daar kijken mensen vaak naar: "wat moet ik betalen?". Is dit dan een goede regeling/deal?

Ik vind van niet, want het maximale opbouwpercentage mag in 2014 2,15% zijn. En de AOW franchise heeft als minimum €13.449 en daar zit je met 20.000 euro ook ver boven.

Doel van deze rekensom: wat je werkgever en jij betaalt is uiteraard belangrijk, maar het zegt echt niks zonder goed de regeling te kennen. Want als werkgever A veel betaalt en de regeling is slecht, dan betaalt werkgever A dus 'veel' aan een slechte pensioenregeling. Wellicht betaalt werkgever B minder (bijvoorbeeld 50% werkgever, 50% werknemer) maar is de regeling wel super :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Volgens mij is het wel duidelijk wat je werkgever toezegd: 4% van de premiegrondslag. Dat is inderdaad brutojaarsalaris minus de franchise. TS vertelt helemaal niet of er hier sprake is van een pensioenregeling die door de werkgever wordt aangeboden, alleen dat er een bedrag uitgekeerd wordt dat gedefinieerd is als 4% van de premiegrondslag.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15
Jij betaald niet de overige 96%.
Je moet de tabel er bij pakken waarin de premiegrondslagen per leeftijdscategorie zijn vermeld. Zie bijvoorbeeld deze tabel van Deloitte.

Hoe ouder je bent, hoe meer je zelf moet gaan bijdragen. Verder kun je binnen het pensioen nog andere zaken regelen (partnerpensioen en voor je kinderen mocht je overlijden, dit kost ook weer wat extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
super bedankt allemaal..Ik weet voldoende..
Pagina: 1