Goedemorgen,
Ik ben opzoek naar wat de beste setup is voor voip in een bedrijfsnetwerk.
Nou kan ik nergens vinden wat hiervoor de aan te raden setup zou zijn.
De meeste toestellen hebben een tal van features en die zitten er vast niet zonder reden op.
De setup zoals ik hem nu bedacht heb is, de PBX in een datacenter achter een firewall.
Naar de Firewall maken we een bridge verbinding en zitten zo direct aangesloten op de PBX.
De firewall lokaal heeft dan de bridge weer dicht getimmerd zodat alleen VOIP verkeer er doorheen gaat.
Is het aan te raden om de toestellen in een eigen VLAN te hangen?
Zo ja waarom?
De toestellen hebben een gbit switch ingebakken, dus het zou het makkelijkst zijn om met één kabel naar het toestel te gaan en vandaar naar de PC.
Dit maakt VLAN weer wat ingewikkelder, het zou dan niet mogelijk zijn om alles via DHCP te configureren.
Zijn er nog specifieke instellingen die aangeraden worden?
Behalve natuurlijk Traffic shaping voor VOIP?
Ik ben opzoek naar wat de beste setup is voor voip in een bedrijfsnetwerk.
Nou kan ik nergens vinden wat hiervoor de aan te raden setup zou zijn.
De meeste toestellen hebben een tal van features en die zitten er vast niet zonder reden op.
De setup zoals ik hem nu bedacht heb is, de PBX in een datacenter achter een firewall.
Naar de Firewall maken we een bridge verbinding en zitten zo direct aangesloten op de PBX.
De firewall lokaal heeft dan de bridge weer dicht getimmerd zodat alleen VOIP verkeer er doorheen gaat.
Is het aan te raden om de toestellen in een eigen VLAN te hangen?
Zo ja waarom?
De toestellen hebben een gbit switch ingebakken, dus het zou het makkelijkst zijn om met één kabel naar het toestel te gaan en vandaar naar de PC.
Dit maakt VLAN weer wat ingewikkelder, het zou dan niet mogelijk zijn om alles via DHCP te configureren.
Zijn er nog specifieke instellingen die aangeraden worden?
Behalve natuurlijk Traffic shaping voor VOIP?