Windows server vervangen door linux server.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 10:30
Ik ben aan het kijken om mijn oude windows server 2003 te vervangen door een nieuwe linux server.
Maar een ding houdt mij nog steeds tegen en dat is dat ik mijn samba shares niet kan managen vanaf mijn windows 7 computer via de security tab.

Is dit sinds samba 4 nu reeds opgelost of is dit nog steeds.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe bedoel je 'via security tab'? Daar doe je niet je shares beheren, daar beheer je de NTFS rechten. Dat heeft niets met netwerk shares te maken (anders dan dat rechten hier ook beperkt kan worden).

Leg dus eerst maar eens uit wat je doet, wat je wilt en hoe je alles wilt kunnen beheren. Je TS bevat niets aan inzet of vooronderzoek, iets wat we hier wel verwachten. Heb je ervaring met Linux, bijvoorbeeld door het in een VM te draaien?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Kun je ook aangeven wat die server allemaal voor je moet doen? Dan voorkom je dat mensen tegen je zeggen dat je naar bepaalde producten/distro's moet gaan kijken die helemaal niet passen bij wat je wilt.

Overigens kun je met de Windows client niet bijster veel aanpassen aan de rechten van je share. Maar dat zou ook helemaal niet nodig hoeven te zijn. Samba luistert namelijk naar de rechten op het filesysteem van de server. Als je dat goed inricht (hint: Sticky bits), hoef je alleen groepen aan te maken en rechten te zetten op de 'root' van je shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De sticky bit doet iets wat je juist niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 10:30
Ik heb redelijke voorkennis.
Het zijn inderdaad de ntfs rechten als je op een windows server werkt.
Kan dit vertaald worden naar Linux?

Vroeger eens een domeinserver gehad waar je dan rechten voor groepen moest aanmaken met setacl maar dit was zeer omslachtig om aanpassingen te doen.

Distro wordt ofwel debian of ubuntu. Rest van de server is geen probleem om naar linux om te zetten (Plex, utorrent, dns, dhcp, ...à

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scuzz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 15:22
Kijk eens naar Zentyal. Ik heb er al vele SBS2k3 servers mee vervangen :)

http://www.zentyal.org/
Pagina: 1