Toon posts:

Mac Mini of andere Mac voor in de studio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Zoals jullie zien, is dit mijn eerste post hier op Tweakers. Ik volg al een tijdje diverse topics, lees de reviews en volg de pricewatch.
Omdat ik nu zelf met een vraag zit, waarbij ik graag jullie ervaring wil horen, heb ik mezelf nu aangemeld.

Eerst wat korte info:
Ik produceer dance muziek, waarbij ik op diverse grote en kleine labels in binnen en buitenland heb mogen releasen. Eea begon in 2001 als hobby, waarbij ik m'n eerste release op vinyl (zo'n zwarte ronde schijf, voor de jongere lezers van dit forum ;-)) in 2004 had. Ondertussen is deze hobby enigzins uit de hand gelopen, maar blijft het hobby =)

In 2006 kocht ik een Mac Pro 1.1 (2x 2.66 GHz Dual-Core Intel Xeon) waar ik later een dualscreen kaart in heb gezet en m'n opslag heb vergroot naar 1x1TB, 1x500GB en 1x250GB. Ook heb ik het geheugen uitgebreid naar 6 GB 667 MHz DDR2.

Tot afgelopen week draaide dit systeem als een zonnetje op OSX 10.6.8 (Snow Leopard)

Na lang zoekwerk blijkt m'n VGA kaart de geest te hebben gegeven. Deze is vast te vervangen (marktplaats), maar misschien is het wel tijd voor een systeem update.

Ik gebruik sinds 2001 Propellerheads Reason en werk nu in v6.5. Reason v7.0 kon mijn systeem niet aan omdat mijn Mac geen OSX 10.7 kan draaien, reden te meer voor een systeem update.
Door de veroudering van mijn systeem was ik de laatste tijd meer en meer aangewezen op het bouncen van midi naar audio omdat de plugins die ik gebruik veel CPU eisten.

Nu ben ik rond gaan kijken binnen de mogelijkheden van mijn portemonnee en wat Apple me kan bieden. Ik heb geen moment gedacht om toch naar een PC te kijken, gezien de positieve ervaring die ik heb met Apple. Een systeem wat met minimale updates 8 jaar als een zonnetje heeft gewerkt en me nooit in de steek heeft gelaten, betekend wat voor mij.

Maar nu...

Ik heb mijn oog laten vallen op het volgende systeem:
Mac Mini 2,6-GHz quad-core Intel Core i7
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
Apple USB SuperDrive

Waarom dit systeem en niet een iMac, waar ik ook naar gekeken heb. De iMac heeft geen firewire aan boord, welke ik nodig heb voor mijn externe geluidskaart. Een soortgelijke configuratie als bij deze Mac Mini is al €300,- duurder. Een iMac schijn ook nog eens behoorlijk wat "lawaai" te maken wat in een studio verre van ideaal is, laat staan, recht voor je neus.

Gezien de setup lijkt me dit een systeem waar ik de komende jaren plezier van ga hebben, hopelijk net als met m'n Mac Pro toch zeker een jaar of 8.
Mij lijkt dit een ideaal systeem, maar is dat ook zo, of vergis ik me....

Graag lees ik jullie ervaringen en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Hou er wel rekening mee dat de Mac Mini nu al een generatie achterloopt mbt processors. De verwachting is (nog steeds) dat er binnenkort een refresh zal komen van de Mac Mini, alhoewel wanneer de grote vraag is en blijft.

Met betrekking tot je FireWire probleem, alle Macs komen tegenwoordig met Thunderbolt en je kan met een simpel kabeltje van 29 euro van Thunderbolt --> FireWire alsnog alle apparatuur aansluiten. (Helaas is de Apple Store nu down voor maintenance oid dus ik kan geen link geven, maar het is simpel te vinden) dus vanuit dat perspectief maakt het qua Mac niet uit welke je wil.

Sowieso zou ik niet voor 16 GB kiezen bij de Mac Mini, maar gewoon de standaard en er zelf voor de helft van het geld wat Apple vraagt zelf die 16 GB erin doen.

Ik zou persoonlijk denk ik wel voor de iMac zijn gegaan vanwege een aantal redenen:

1. Mac Mini is al 1,5 jaar oud zonder enige refresh dus qua hardware zit je niet top of the line
2. De videokaart in de iMacs is vele malen beter, zelfs de Iris Pro uit de 21,5" en met recording weet ik uit eigen ervaring dat veel schermruimte prettig is en een 2e en misschien zelfs 3e monitor is dan meer dan welkom. De HD4000 uit de Mac Mini zal het hier zwaar mee hebben
3. Het lawaai valt uit de iMac ook wel weer mee, gebruik hem zelf om te recorden (Garageband / Logic) maar heb er eigenlijk nooit last van gehad of uberhaupt gemerkt. Onder normale omstandigheden is dat ding gewoon stil.

Het blijft persoonlijk natuurlijk en ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat de Mac Mini niet voldoet want je zal er meer dan prima op kunnen recorden. Ik heb alleen het idee dat de iMac net even dat beetje meer extra heeft waardoor je er nog wat langer mee zou kunnen doen dan met de Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom niet weer een Mac Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe Mac Pro is qua prijs, vanaf €3049,- wat boven het budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ankhie schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:46:
Hou er wel rekening mee dat de Mac Mini nu al een generatie achterloopt mbt processors. De verwachting is (nog steeds) dat er binnenkort een refresh zal komen van de Mac Mini, alhoewel wanneer de grote vraag is en blijft.

Met betrekking tot je FireWire probleem, alle Macs komen tegenwoordig met Thunderbolt en je kan met een simpel kabeltje van 29 euro van Thunderbolt --> FireWire alsnog alle apparatuur aansluiten. (Helaas is de Apple Store nu down voor maintenance oid dus ik kan geen link geven, maar het is simpel te vinden) dus vanuit dat perspectief maakt het qua Mac niet uit welke je wil.

Sowieso zou ik niet voor 16 GB kiezen bij de Mac Mini, maar gewoon de standaard en er zelf voor de helft van het geld wat Apple vraagt zelf die 16 GB erin doen.

Ik zou persoonlijk denk ik wel voor de iMac zijn gegaan vanwege een aantal redenen:

1. Mac Mini is al 1,5 jaar oud zonder enige refresh dus qua hardware zit je niet top of the line
2. De videokaart in de iMacs is vele malen beter, zelfs de Iris Pro uit de 21,5" en met recording weet ik uit eigen ervaring dat veel schermruimte prettig is en een 2e en misschien zelfs 3e monitor is dan meer dan welkom. De HD4000 uit de Mac Mini zal het hier zwaar mee hebben
3. Het lawaai valt uit de iMac ook wel weer mee, gebruik hem zelf om te recorden (Garageband / Logic) maar heb er eigenlijk nooit last van gehad of uberhaupt gemerkt. Onder normale omstandigheden is dat ding gewoon stil.

Het blijft persoonlijk natuurlijk en ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat de Mac Mini niet voldoet want je zal er meer dan prima op kunnen recorden. Ik heb alleen het idee dat de iMac net even dat beetje meer extra heeft waardoor je er nog wat langer mee zou kunnen doen dan met de Mini
Thnx voor je uitvoerige uitleg.

De iMac waar ik naar gekeken had/die qua specs overeen komt met de mini, was deze:

iMac 21,5”
2,7-GHz quad-core Intel Core i5
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM - 2x 8 GB
Fusion Drive van 1 TB
Apple USB SuperDrive

Systeem is €300,- duurder en leek mij een oudere processor te hebben i5, Mac mini i7, of sla ik nu de plank mis?

Videokaart verhaal was voor mij nog wel een dingetje. Ik gebruik nu 2 oude Philips monitors 170S (1280x1024). Deze werken nog prima, vraag is natuurlijk nog hoe lang. Wat ik begrepen heb, kan ik deze beide aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:30:
[...]

De nieuwe Mac Pro is qua prijs, vanaf €3049,- wat boven het budget...
Ah oke. Je had niet vermeld wat je budget was, dus vandaar dat ik het vroeg.

Maar zoals iemand hier ook al opperde, als je de basisconfiguratie besteld en zelf wat onderdelen upgrade ben je goedkoper uit. 2x 8GB RAM is los namelijk helemaal niet zo duur als wat Apple er voor vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:43:
[...]

iMac 21,5”
2,7-GHz quad-core Intel Core i5

Systeem is €300,- duurder en leek mij een oudere processor te hebben i5, Mac mini i7, of sla ik nu de plank mis?
Die i7 2.6 van de Mac Mini is best een stuk vlotter dan die i5 van de iMac, als ik naar Geekbench scores kijk. Als de videokaart niet zo'n heikel punt is vind ik de Mac mini een beter idee. Qua geluidsproductie zit het echt wel goed met die iMac ivm mini. Allebei erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-10 19:59

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik heb een mac mini uit 2011 en een imac uit late 2012, en ik kan je zeggen het enigste wat geluid maakt van de mac is de hdd, vervang je die voor een ssd dan is dat probleem ook opgelost, nu moet ik zeggen dat de mac mini eerder geluid maakt dan de imac, de imac heb ik nog nooit gehoord geen fan niks.
nu moet ik zeggen dat de imac uit late 2012 met de nvidea 650m net zo goed is als de iris pro kaart van de nieuwe. dus waarom dan niet kijken voor een late 2012 imac de high end scheelt je weer wat eurotjes,
in de nieuwe imac is het helemaal niet moeilijk om de hdd en de ram te vervangen wat veel websites zeggen dat het wel is. als je het maar met beleid doet. de processor van de late 2012 imac en van 2013 scheelt niet echt veel. hopelijk heb je hier iets aan?

Ik zelf heb mijn imac 21 late 2012 met intel 2.9 ghz en nvidea 640m met 1tb hdd te koop staan. Doos + bon aanwezig
ik heb de imac zojuist op v&a gezet
Als je intresse heb pm me maar

[ Voor 10% gewijzigd door Coldbullet op 16-04-2014 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n systeem besteld, bedankt voor alle tips!

21,5-inch iMac 3,1-GHz quad-core Intel Core i7
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Een iMac maakt helemaal niet meer geluid. Ik weet niet hoe je erbij komt, maar mijn 27" mac is muisstil. Als iets geluid maakt, dan trilt het ook. Mijn tafel is niet massief hout en daardoor voel ik alle kleine trillingen. Zelfs als mijn externe schijf aanstaat, voel ik alle trillingen. Staat alles uit behalve de iMac, dan voel ik niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2014 @ 13:39:
Ik heb m'n systeem besteld, bedankt voor alle tips!

21,5-inch iMac 3,1-GHz quad-core Intel Core i7
16 GB 1600-MHz DDR3 SDRAM
Fusion Drive van 1 TB
NVIDIA GeForce GT 750M 1GB GDDR5
Goede keuze, ga je geen spijt van krijgen :)
Pagina: 1