Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 578465

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Zelf ben ik in bezit van 50 MB Download en 50MB Upload van glasvezel (Lijbrandt) heel leuk en aardig maar volgens de site van hun hoor ik 50MB Down en Up te krijgen, echter zie ik dit nooit!

Gebruikt ik een kabel dan is er geen probleem, gebruik ik WIFI, haalt die vrijwel altijd vreemde scores, meestal rond de 30-35MB en heel soms 44MB dit is dan op mijn laptop met een 2,4Ghz Module.

Ga ik over naar mijn Galaxy s4 die AC Wifi ondersteunt en dus ook op de 5Ghz band te werk gaat krijg ik 20MB download en 50MB upload. echter zodra ik de Telefoon als ''USB Tethering'' aansluit op mijn Laptop haal ik met gemak de 50MB Down en Up..

Aan mijn router's kan het tenminste niet gelegen hebben lijkt mij, Momenteel heb ik de volgende routers uitgetest (TP-Link Wireless 300N Ultimate Router V2, Asus RT-66U, Asus RT-AC66U, Asus RT-AC68U, Netgear Nighthawk R7000, tevens ontvang ik morgen weer een nieuwe die hoppelijk iets anders van zich laat zien, dit betreft de TP-Link WDR 4300.

Wat ik verder nog te melden is dat dit probleem zich Sinds een langere tijd voordoet, nooit echt intresse in getoond tot dat ik erachter kwam dat het me verbinding niet gaf wat het hoorde te krijgen. hiervoor gebruikte ik een Linksys Router die vrijwel altijd 50MB gaf via Wifi, daarna nam ik de Netgear WNDR 4200 en was hier ook vrij blij mee, totdat deze stuk ging. sindsdien ging alles alleen maar slechter.

Weet iemand misschien hoe dit komt?

PS: Channel heb ik op 6 staan, ook verschillende geprobeerd maar zonder succes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dus bedraad red je de snelheid wel?

Dan is het vrij simpel : Het zit niet in je inet-verbinding, maar in je wifi.

Echter is wifi moeilijk onder controle te krijgen, dat is niet enkel je router. Maar ook bijv de wifi in de buurt, andere stralingsbronnen in de buurt, obstakels in de buurt etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat zou het inderdaad goed kunnen zijn, maar wat ik vrijwel wel merk is dat als ik via Mijn galaxy s4 USB Tether ik wel gewoon de snelheden behaal :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheThomas
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Misschien kan een ander channel uitmaken, dit kan je checken met InSSIDer, maar uiteindelijk zal je altijd een lagere snelheid behalen met wifi dan met de kabel, er zal altijd packet loss zijn en dit moet gecompenseerd worden ten koste van snelheid. Persoonlijk zou ik al blij zijn met 30 Mbit via de wifi, wat ongeveer 3,5 MB/s is en zou het mij niet veel uitmaken of ik nou met 3,5 MB/s download of met 6 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
channel switchen werkt dus vrijwel ook niet, en channel 6 1 en 11 zijn vrijwel bezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:31

RvL

En daar heb je dus ook meteen je probleem: het is gewoon te druk bij jou in de lucht op 2.4GHz. Dan is het niet zo vreemd dat je daar de volledige snelheid niet haalt. Je zit elkaar immers aardig in de weg. En niet alleen draadloze netwerken kunnen je hinderen: alle draadloze apparatuur in de 2.4GHz band kan voor interferentie zorgen. En helaas is er nogal wat apparatuur in deze band: van babyfoons tot draadloze deurbellen. Dat kan allemaal voor verstoring en dus lagere snelheiden zorgen.

Staar je overigens ook niet blind op de geadverteerde WiFi snelheden. Dat zijn sowieso allemaal theoretische snelheden. Daarnaast is WiFi ook nog eens half duplex: je kan niet tegelijk verzenden en ontvangen. Daardoor moet je de b.v. in Windows weergegeven snelheid ook nog eens halveren om tot je theoretische maximale bandbreedte te komen. In de praktijk zul je zelfs dat vrijwel nooit halen.

Dat je op je S4 in de 5GHz band in ieder geval je upload haalt maar je download niet, lijkt me meer te liggen aan de S4. Als je USB tethering inschakelt werkt het immers wel goed.

Mijn tip als je draadloos echt je volle snelheid wil halen: steek een andere netwerkkaart in je laptop (als dat mogelijk is natuurlijk) die op 5GHz kan. Dat zal de enige oplossing zijn. In ieder geval totdat ook de 5GHz vol met netwerken zit.

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 16-04-2014 08:59 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RvL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 08:58:
En daar heb je dus ook meteen je probleem: het is gewoon te druk bij jou in de lucht op 2.4GHz. Dan is het niet zo vreemd dat je daar de volledige snelheid niet haalt. Je zit elkaar immers aardig in de weg. En niet alleen draadloze netwerken kunnen je hinderen: alle draadloze apparatuur in de 2.4GHz band kan voor interferentie zorgen. En helaas is er nogal wat apparatuur in deze band: van babyfoons tot draadloze deurbellen. Dat kan allemaal voor verstoring en dus lagere snelheiden zorgen.

Staar je overigens ook niet blind op de geadverteerde WiFi snelheden. Dat zijn sowieso allemaal theoretische snelheden. Daarnaast is WiFi ook nog eens half duplex: je kan niet tegelijk verzenden en ontvangen. Daardoor moet je de b.v. in Windows weergegeven snelheid ook nog eens halveren om tot je theoretische maximale bandbreedte te komen. In de praktijk zul je zelfs dat vrijwel nooit halen.

Dat je op je S4 in de 5GHz band in ieder geval je upload haalt maar je download niet, lijkt me meer te liggen aan de S4. Als je USB tethering inschakelt werkt het immers wel goed.

Mijn tip als je draadloos echt je volle snelheid wil halen: steek een andere netwerkkaart in je laptop (als dat mogelijk is natuurlijk) die op 5GHz kan. Dat zal de enige oplossing zijn. In ieder geval totdat ook de 5GHz vol met netwerken zit.
Ahja, daar zat ik dus zelf ook al aan te denken, 5Ghz band is vrijwel ongebruikt hier dus alleen maar mooi!

Maar bied een router van circa 170 euro dan echt een meerwaarden?... ik zit nu momenteel te twijfelen of ik gewoon maar voor de TP-Link AC1750 ga van 79 euro bij saturn lijkt mij een vrij future proof router, tevens de R7000 die ik nu heb heeft dan weer uitstekend bereik op 5Ghz maar valt de 2,4 weer tegen.. ugh in een woord vervelend die routers en verbinding :'(

en voorderest heb ik 4 andere S4's erbij gehaald, waaronder een Nexus 5 en LG G2, blijken allemaal niet de 50Mb niet te kunnen halen alleen voor upload doen deze het :S hoogste wat ik tot nu toe heb gekregen op een telefoon via AC is 37MB, en 50Upload :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EDIT: De Nighthawk R7000 Ingeleverd bij mediamarkt ter ruil van de TP-Link Archer C7, ik dacht dit lijkt me wel vrij vergelijkbaar met de Asus RT-AC66U die ik bij het begin meteen al had. nu zie ik met mijn laptop drastische verschillen in snelheid, 50 MB download en meestal 55 Upload of soms wel meer, terwijl ik dit niet eens heb (55MB Upload)

Telefoons nog niet echt goed kunnen meten helaas, Galaxy S4 lijkt alsnog de 35-40 aan te geven, en voorderest een LG L7 II getest met speedtest, vrijwel 15Mb download en 25 Upload, een Asus Memopad gaf 20MB upload en 50MB download..

weet iemand wellicht wat ik verkeerd doe met de telefoons/Tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:28

Umbrah

The Incredible MapMan

Goed, punt 1:

Je S4 kan waarschijnlijk niet zo snel schrijven naar z'n interne eMMC -- da's vaak een intern soort SSD die random reads niet zo super snel doet (sequential read/write wel weer, maar treur niet, weinig devices in flash, zeker mobiel, zijn super-snel met schrijven), vandaar dat met een externe bron (tethering via USB) dat het wél lukt. Gemiddelde laptop SSD is een factor sneller.

Punt 2:

Wifi, op wat voor manier dan ook, is altijd een shared medium. Je hebt dus packet collision (en loss), half-duplex, overhead, en als er ook een ander kanaal op je frequentie zit, dan deel je daar ook mee. Idealiter zul je om 50mbit te kunnen halen bijna 150mbit bijna-perfecte wireless moeten hebben... en je latency zal nooit perfect zijn. Tevens is de ether erg onvoorspelbaar. Dit gaat je doorgaans dus alleen via 5GHz lukken. En daar is het bereik dus erg kort mee.

Op 2,4GHz gaat het helaas ook niet lukken. Je hebt geen inSSIder grafiekje gepost, maar zoals ik hierboven omschreef: gedeeld medium. Een van je buren die 40MHz kanalen op 2,4GHz een goed idee vind, en je bent de sjaak. Meer devices er aan/repeater erbij? Geef het maar helemaal op. Om eerlijk te zijn denk ik dat je met 35-40 nog blij mag zijn...

Wat de DOWN snelheid van de telefoons betreft, lijkt het me de moeite lonen om de snelheid van het storage van die telefoons (random write) eens te testen alsof het een SSD is. Dat zou je beperking nog wel eens kunnen zijn...

Een magnetron/koelkast compressor kan overigens ook veel storing opleveren, en een radiator(buis) kan ook lekker storen.

Mijn advies: neem wifi voor wat het is. 5GHz is "nice to have" als je het bereik hebt -- dat is echter altijd erg kort, maar dual-band wifi kaarten kunnen er soms leuke dingen uithalen. De 2,4GHz band klinkt wat verloren, en dat is het vaak ook (heb hier thuis 48 concurenten op die band, inclusief een aantal 40MHz tokkies). Maar 2,4GHz heeft natuurlijk wél het bereik. Gebruik WiFi waar het voor is: even nieuws kijken, of een foon-formaat filmpje streamen met redelijke buffering. Of de mail syncen. Maar verwacht geen superhoge bandbreedte (4k streamen oid) en super latencies -- daarvoor zijn er te veel variabelen voor die tech. Plekken waar het handig is/waar je mogelijk vaak werkt/zit kan het handig zijn om ethernet te gebruiken, al was het maar dat je voor overige apparaten/wifi netwerken op dezelfde frequentie de ether ontlast.

[ Voor 29% gewijzigd door Umbrah op 17-04-2014 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:31

RvL

Anoniem: 578465 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 00:22:
EDIT: De Nighthawk R7000 Ingeleverd bij mediamarkt ter ruil van de TP-Link Archer C7, ik dacht dit lijkt me wel vrij vergelijkbaar met de Asus RT-AC66U die ik bij het begin meteen al had. nu zie ik met mijn laptop drastische verschillen in snelheid, 50 MB download en meestal 55 Upload of soms wel meer, terwijl ik dit niet eens heb (55MB Upload)

Telefoons nog niet echt goed kunnen meten helaas, Galaxy S4 lijkt alsnog de 35-40 aan te geven, en voorderest een LG L7 II getest met speedtest, vrijwel 15Mb download en 25 Upload, een Asus Memopad gaf 20MB upload en 50MB download..

weet iemand wellicht wat ik verkeerd doe met de telefoons/Tablet?
Waarom een nieuwe router halen als je al een goede in huis hebt (AC66U)? De AC66U is voor zover ik weet een van de betere routers van het moment. En een andere router gaat het echt niet ineens makkelijker krijgen in een drukke omgeving: met een Ferrari kun je ook niet ineens met 100km/u door een file heen, je staat net zo goed stil.

Het feit dat je telefoons niet harder downloaden heeft niets te maken met je WiFi maar met je telefoon. Wat Umbrah aangeeft is inderdaad de waarschijnlijke oorzaak, vooral al blijkt dat je via USB tether wel de volle snelheid haalt.

Nogmaals, als je echt per se de volle snelheid wil halen op je laptop, zal je daar een andere netwerkkaart die op 5GHz kan in moeten stoppen. Houdt er dan wel rekening mee dat het bereik van 5GHz een stuk minder is, zeker als er muren en/of plafonds of andere constructies tussen jou en de router zitten.

WiFi is nu eenmaal geven en nemen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-06 14:00
De S4 heeft i.i.g. met de genoemde AC66 router geen enkel probleem om hoge(re) snelheden te halen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488320/tweakers/Screenshot_2014-04-15-14-53-26_Fsssgs420140415_145341s.png Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488320/tweakers/Screenshot_2014-04-15-14-57-17_hfesgs420140415_145730s.png

Links op 5GHz, rechts op 2.4GHz (60/6 abonnement).

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brad Pitt schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:43:
De S4 heeft i.i.g. met de genoemde AC66 router geen enkel probleem om hoge(re) snelheden te halen.

[afbeelding] [afbeelding]

Links op 5GHz, rechts op 2.4GHz (60/6 abonnement).
ik heb 50/50 en ik krijg never nooit boven de 20Mb's :( zelfs niet op 5GHz dan is het 25 ongeveer upload altijd 50...

tevens heb ik nu de TP-Link archer c7, ben er blij mee! ontvangst voor 2,4 is uitstekend 5Ghz is nogal bagger... maarja 70 euro minder voor een router die 5Ghz minder goed uitstraalt vindt ik het zeker waard! 8)7

EDIT: TP-Link Acher c7 Geeft op 2,4Ghz echt top bereik.. komt vrijwel in de buurt van wat de Netgear R7000 gaf en de Asus RT-AC68U stiekem denk ik zelf beter, en dit voor 3 ''interne antennes'' ik vindt het knap, 5Ghz valt echt best wel tegen, geknutsel van links naar rechts met de externe antennes werkt ook niet echt.. ach voor die 79 euro mag ik vrijwel ook niet te kwaliteit van 160+ euro routers verwachten in dat aspect.

Tevens is me Laptop probleem opgelost, overal waar ik 5 streepjes verbinding heb heb ik 50Mb download en 50 Upload zonder drops, zodra ik dan 4 streepjes heb of 3 zie ik wel dat het terug gaat naar 35mb.. maar alsnog goed voor mijn gevoel.

Het probleem met mijn Galaxy S4 lijkt vrijwel wel vervelend te blijven doen, op zowel 2,4Ghz als 5Ghz komt het niet boven de 20Mb download uit, soms 36Mb met de 5Ghz band, maar zelfs dit is rare te noemen 8)7. gek genoeg blijft upload speeds altijd 50Mb terwijl download bagger blijft reageren.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 578465 op 18-04-2014 00:13 . Reden: EDIT.. ]

Pagina: 1