i7 4700MQ haalt maximale snelheid niet...

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb sinds kort een BTO laptop met daarin een i7 4700MQ.

Wanneer ik een video encode, en daarmee de CPU naar 100% gebruik gaat, is de snelheid van de CPU constant 3.0 Ghz. De multiplier staat dan op 30x.

Als ik tijdens het editen de beelden afspeel, gaat de multiplier wel naar 34x of 33x. Hij gebruikt dan waarschijnlijk maar 1 of 2 cores.

Maar goed, volgens de specificaties is de turbo boost van deze processor voor 4 cores gewoon 3.2 Ghz. Maar hij komt dus niet boven de 3.0 Ghz uit. Misschien niet geheel onbelangrijk om te vermelden, is dat de temperatuur niet boven de 81-82 graden uitkomt. Maar ook als ik de encoding net start, en dus de temperatuur nog lager ligt, blijft de multiplier al op 30x staan. Het is mijn inziens dus geen throtteling ofzo.

Waar kan dit aan liggen? Het maakt geen verschil of ik Windows (8.1) de energy mode op High Performance ofzo zet. In de Bios is er geen optie om iets aan te passen m.b.t. de CPU, wellicht hebben ze dat 'uitgezet'.

Is dit wellicht een ingebouwde energy saver van BTO? Of is er iets mis met mijn CPU?

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Denk niet dat dit een fout is in je CPU, draai anders eens prime95, kijken wat ie dan doet.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Misschien klokt je CPU terug als hij te heet wordt. Dit is best normaal

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Stab
Pataar schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:06:
Misschien klokt je CPU terug als hij te heet wordt. Dit is best normaal
Ja maar hij wordt niet 'te' heet. Zo rond de 80 graden. Is nog 20 graden verwijderd van tj_max. Daarbij zit hij ook direct aan het begin van het encoden al op deze snelheid en dan is de temperatuur nog maar laag.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
De maximale snelheid op alle cores is 3,2GHz, 3,3 op 2 en 3,4 op één.

Draai eens prime95 en kijk of hij naar 3,2 gaat?

Je zit op netstroom en niet op accu neem ik aan?

• Stab
!mark schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:45:
De maximale snelheid op alle cores is 3,2GHz, 3,3 op 2 en 3,4 op één.

Draai eens prime95 en kijk of hij naar 3,2 gaat?

Je zit op netstroom en niet op accu neem ik aan?
Ik heb zojuist Intel Extreme Tuning Utillity gedownload en een 'stress test' gedaan.

Ook daar is te zien dat hij op 2,99 Ghz blijft steken. Af en toe gaat hij kort omhoog naar 3.1 ghz en dan weer terug. Hij komt nooit op de 3.2 ghz.

Verder klopt de informatie die er staat wel allemaal. Multiplier voor turbo staat voor 4 cores op 32. Tijdens de stress test werd hij nu 75 graden ofzo maar en 0% throttling...

Wat houdt hem dan tegen? :) Is de bijgeleverde voeding te zwak ofzo?
Ik kan niets anders bedenken.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:36
Als de GPU te warm word, geen idee wat de temperatuur bij jou dan is, mag hij ook niet verder overclocken. Misschien loop je daar tegen aan?

Verwijderd

Bij sommige CPU's werkt turbo boost niet met Prime95.

• Stab
GroundBreaking schreef op woensdag 16 april 2014 @ 06:56:
Als de GPU te warm word, geen idee wat de temperatuur bij jou dan is, mag hij ook niet verder overclocken. Misschien loop je daar tegen aan?
Dank. Nee hij gebruikt tijdens het encoden de externe GPU (Nvidia GT 750m) en die wordt maar max 55 graden want wordt niet voor 100% gebruikt.

• Stab
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2014 @ 07:54:
Bij sommige CPU's werkt turbo boost niet met Prime95.
In deze stress test werkt het sowieso wel, want hij haalt wel de 2.99 ghz terwijl de 'normale' clock speed van deze processor 2.4 ghz is. Daarbij haalt hij bij 1 of 2 cores wel de beloofde 3.4 ghz...

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10-2025
Heb je niet een of andere energie besparing op je laptop aan staan waardoor hij de turbo lager maakt?

• Stab
Buzzel schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:55:
Heb je niet een of andere energie besparing op je laptop aan staan waardoor hij de turbo lager maakt?
Waar zou ik dat nog kunnen vinden?

Ik de Bios heb ik hier geen opties voor. En in Windows staat de maximale cpu performance op 100% in de huidige 'energy mode'. Heb ook al verschillende modes geprobeerd.

Volgens het programma van intel staat de muliplier voor de turbo op 4 cores wel gewoon op 32x.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.intel.com/cont...rbo-boost-technology.html
Due to varying power characteristics, some parts with Intel Turbo Boost Technology 2.0 may not achieve maximum turbo frequencies when running heavy workloads and using multiple cores concurrently.
Ok first of all what Intel® Turbo Boost does is that detects the temperature, if it is plugged in (on a laptop) and the number of cores in use. Based on this information it can clock the speed up. So if you are using only a single core and the temperatures are good you will get the best speed. For each additional core in use it may drop down 100MHz. So unless you are over heating you should still get a performance boost from Intel Turbo boost.
Hier heb je een monitor tool: https://downloadcenter.in....aspx?agr=Y&DwnldID=19105
The Intel provided Intel® Turbo Boost Technology Monitor program is not supported on 4th Generation Intel® Processors. Intel does not recommend testing or shipping Intel® Turbo Boost Technology Monitor v2.5 on these platforms as it may result in unexpected behavior.For validation and testing purposes, Intel recommends use of the Thermal Analysis Tool (TAT) or Power Thermal Utility (PTU) to monitor Turbo Boost or 3rd party monitor tools.

[ Voor 67% gewijzigd door Viper® op 16-04-2014 13:45 ]

Pagina: 1