Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier momenteel een setupje liggen met een AMD A10-7700K APU, een Gigabyte Sniper A88X moederbord en een Noctua NH-L12 en straks nog een NH-L9a liggen.

Om te kijken hoe goed deze koelers werken op dit systeem wil ik ze vergelijken met wat ander spul dat ik hier heb liggen. Daarvoor heb ik natuurlijk een fatsoenlijke hardwaremonitoringtool nodig, maar dat valt nogal tegen om die te vinden.

CoreTemp - geeft temperaturen strak op 0 graden. Dat lijkt me extreem onwaarschijnlijk

OCCT - geeft temperaturen straks op 28.91 graden, zelfs onder flinke load en tijdens volledig idle

Gigabyte Easytune 6 - Als het start geeft het ook temps van 0 graden.

CPUID HW monitor - standaard 30-31 graden, wordt ook niet meer of minder dan dat.

Speedfan - De temp die verspringt is die van de GPU, en die ligt tussen de -8 en de 12 graden

Nu zijn er vast nog tig tooltjes die simpelweg een sensor uit kunnen lezen, maar wat is nu de goede. De bios geeft op dit moment 39 graden aan (nadat ik de APU net wat heb laten renderen), en die temperatuur loopt ook wel wat op op het moment dat ik de CPU fan lostrek. Dus dat zou op zich nog wel eens een best redelijk kloppende temperatuur kunnen zijn, maar ik wil het ding uiteraard realtime meten.

Iemand een idee wat een deugdelijke tool is voor AMD A10 APU's. Googleacties leveren me vooral bovenstaande tooltjes op, die duidelijk niet kloppen, dus daar heb ik niet zo heel veel aan als ik CPUkoelers wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Volgens mij geven de volgende twee programma´s ook cpu-temps: AIDA64, Speccy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:24

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik loop met verschillende AMD CPU's en moederborden tegen exact hetzelfde probleem aan. De meeste tools geven hier aan dat de CPU koeler is dan de kamertemperatuur of dat de CPU 70+ graden idle is. Ik heb een hoop gezocht op het internet en er zijn veel mensen die hetzelfde probleem hebben en nog meer mensen die roepen dat de temp sensors stuk zijn, maar ik ben nog geen werkende oplossing tegen gekomen. De enige betrouwbare temperatuur die ik ben tegen gekomen is die in de BIOS zelf.

Dit is wat ik zelf met tooltjes als OCCT te zien krijg (klikbaar):
OCCT Temps FX4100 @ 4500 MHz

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speccy snapt er niet zo heel veel van, AIDA lijkt helemaal nergens iets van temps te doen.

Ik loop tegen hetzelfde gezeur aan als Rhannie, nergens is een fatsoenlijke tempmonitor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mogelijk is AMD System Monitor iets? Weet niet zeker of het compatible is met de CPU die je hebt, maar zie dat ie nog niet genoemd is.

edit: uitgaand van http://forums.amd.com/gam...catid=483&threadid=171190 schijnt HWiNFO goed te werken voor iemand met een A10-7850K en een Asus A88 moederbord.

[ Voor 29% gewijzigd door spone op 15-04-2014 23:59 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

561369

Natuurlijk!!! In catalyst control center kun je ook temps kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

HwInfo is een prachtig programma. Werkt met MSI Afterburner zelfs in-game.
Ge ken alles in OSD douwen bij HWInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:24

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

AMD System Monitor laat bij mij geen temperaturen zien.

Ik heb ook even Hwinfo geprobeerd en daar zie ik wel een redelijk geloofwaardige CPU temperatuur bij Temperature 2 staan. 23 Graden idle en 31 graden load met een kamer temp van 18 graden (AMD FX-4100 op stock speeds, Gigabyte 990FXA-UD3 en Coolermaster Seidon 240M). Het lijkt alsnog wel aan de lage kant te zijn, maar het is beter dan een CPU temp van 0,5 graden.

Hwinfo

De overige sensoren slaan dan helaas weer helemaal nergens op. :o

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spone schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:56:
Mogelijk is AMD System Monitor iets? Weet niet zeker of het compatible is met de CPU die je hebt, maar zie dat ie nog niet genoemd is.
Die had ik in de TS er misschien nog even bij kunnen zetten, maar die ziet geen temperaturen bij mij.

HWinfo ga ik vanavond nog eens even aanpakken en kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

Rhannie schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:01:
AMD System Monitor laat bij mij geen temperaturen zien.

[afbeelding]

De overige sensoren slaan dan helaas weer helemaal nergens op. :o
Dat zijn niet je CPU temps. Als het goed is is dat je chipset ofzo.
Pagina: 1