Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Waarom wordt mijn CPU nu ineens heter dan een week geleden?

Pagina: 1
Acties:

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik gebruik sinds een maand een laptop (BTO) om video mee te bewerken. Laptop heeft een i7 4700MQ. Ik gebruik de laptop altijd op een cooling pad als ik ga editen / renderen.

Vorige week heb ik voor het eerst een film encoded met deze laptop en het viel me erg mee hoe heet hij werd. Temps van de CPU kwamen nooit boven de 63-64 graden. Super dus.

Nu ben ik diezelfde film, nogmaals aan het encoden (kleine aanpassing gedaan) en nu is de temperatuur 80-81 graden. Dat is wel aan de hoge kant niet?

Maar hoe kan ik nu bijna 20 graden verschil hebben in temperatuur? CPU gebruik is tijdens het encoden 100%, maar dat was het vorige keer ook. Ik zit nu wel in een ander huis, maar no way dat het hier meer dan 5 graden warmer is dan waar ik vorige week zat. Beide keren zit ik met de accu ingeplugd.

Het enige verschil wat ik kan bedenken, is dat de batterij nu bijna leeg was en hij dus tegelijkertijd aan het opladen is. Vorige keer zat ik ook aan de stroom, maar was de batterij al 100%. Kan dat het verschil maken?

Zijn dit overigens niet 'schadelijke' temperaturen? Dat mijn laptopje minder lang meegaat op deze manier? En waar zou het aan kunnen liggen?

Thanks!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:40
Het enige verschil wat ik kan bedenken, is dat de batterij nu bijna leeg was en hij dus tegelijkertijd aan het opladen is. Vorige keer zat ik ook aan de stroom, maar was de batterij al 100%. Kan dat het verschil maken
Dat kan inderdaad. Even ter vergelijking, mijn telefoon wordt ook veel heter als ik m gebruik tijdens het opladen. Je zou het natuurlijk makkelijk uit kunnen sluiten door het opnieuw te proberen met een volle accu?

• Stab
analogworm schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:00:
[...]

Dat kan inderdaad. Even ter vergelijking, mijn telefoon wordt ook veel heter als ik m gebruik tijdens het opladen. Je zou het natuurlijk makkelijk uit kunnen sluiten door het opnieuw te proberen met een volle accu?
Heb ik zojuist al gedaan :D

Wordt weer rond de 80 graden, scheelt wellicht een graad of 3-4.

Maar de eerste paar keer dat ik een test deed zat ik maar aan de 60-65 graden... Hoe kan dit nou ineens dan.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Stof opgezogen tussen de test door?

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:10

D4NG3R

kiwi

:)

Read schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:04:
Stof opgezogen tussen de test door?
Dit zal gen 15C verschil maken ;)

@ de TS: energiemodi verwisseld? Scheeld bij mijn laptop ook 20C.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Stab
Laptop is ook pas een maand oud dus lijkt me niet dat hij nu al vol stof zit.

Energiemodi al gewisseld in Windows maar dat maakt geen verschil.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-11 19:21
Volgens mij is er dan iets mis met de koelpasta/coolingpad(s) tussen de heatsink.
Voor zover ik weet smelten coolingpads een beetje waardoor de temperaturen in de laptop iets lager zouden moeten worden nadat ze een tijdje warm zijn geweest, Ik denk dat er een beetje lucht in terecht gekomen is.
Temperatuur van mn eigen laptop is een stuk lager geworden nadat ik zelf de koelpasta opnieuw heb aangebracht.
Zou ook nog iets in de trant van quiet fan mode operation in het bios of softwarematig kunnen zijn.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:40
Stab schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 23:02:
[...]

Heb ik zojuist al gedaan :D

Wordt weer rond de 80 graden, scheelt wellicht een graad of 3-4.

Maar de eerste paar keer dat ik een test deed zat ik maar aan de 60-65 graden... Hoe kan dit nou ineens dan.
Wellicht de eerste keer een meetfout? Zelfde programma's gebruikt etc etc? En anders kan je natuurlijk even uitzoeken wat de max toegestane temps zijn, dan weet je in ieder geval of je je er druk om zou moeten maken.

• Stab
analogworm schreef op woensdag 16 april 2014 @ 09:23:
[...]

Wellicht de eerste keer een meetfout? Zelfde programma's gebruikt etc etc? En anders kan je natuurlijk even uitzoeken wat de max toegestane temps zijn, dan weet je in ieder geval of je je er druk om zou moeten maken.
Zelfde programma ja. Tj_max (max. temperatuur) ligt op 100 graden bij deze CPU. Kan dus op zich nog wel, maar 80+ net boven mijn comfort zone eerlijk gezegd. Vooral als het zometeen zomer wordt en het hier binnen al 30 graden is.

Ik heb het idee dat, door een of ander vage setting waar ik volgens mij niet ben aan geweest, dat de turbo mode niet aanstond vorige week ofzo.... Waardoor hij dan op 2.4 ghz bleef werken en daarom ook de temperatuur niet hoger opliep dan 60 graden.
Als ik er nu over nadenk vind ik 60 graden ook wel erg laag voor een laptop i7 met een superdunne plastic behuizing. Zelfs mijn desktop i5 2500k wordt 65 graden en daar zit een externe grote koeler op.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-11 17:02
Stab schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:44:
[...]

Zelfde programma ja. Tj_max (max. temperatuur) ligt op 100 graden bij deze CPU. Kan dus op zich nog wel, maar 80+ net boven mijn comfort zone eerlijk gezegd. Vooral als het zometeen zomer wordt en het hier binnen al 30 graden is.

Ik heb het idee dat, door een of ander vage setting waar ik volgens mij niet ben aan geweest, dat de turbo mode niet aanstond vorige week ofzo.... Waardoor hij dan op 2.4 ghz bleef werken en daarom ook de temperatuur niet hoger opliep dan 60 graden.
Als ik er nu over nadenk vind ik 60 graden ook wel erg laag voor een laptop i7 met een superdunne plastic behuizing. Zelfs mijn desktop i5 2500k wordt 65 graden en daar zit een externe grote koeler op.
Denk je dat of heb je dat gecheckt?

Ik denk eerder dat je koelpasta opgedroogd is vanwege het renderen (lange tijd heet) of dat er gewoon teveel of te weinig pasta op zit. Nieuwe pasta er op kan erg veel schelen.

Nu ligt het ook aan het koelsysteem van de laptop (waar BTO/Clevo niet geweldig presteren zover ik weet). Maar het blijft een vrij hoog getal. Ik denk dat je tijdens renderen misschien aan 70 graden hoort te komen.

• Stab
DGonlag2 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:50:
[...]

Denk je dat of heb je dat gecheckt?

Ik denk eerder dat je koelpasta opgedroogd is vanwege het renderen (lange tijd heet) of dat er gewoon teveel of te weinig pasta op zit. Nieuwe pasta er op kan erg veel schelen.

Nu ligt het ook aan het koelsysteem van de laptop (waar BTO/Clevo niet geweldig presteren zover ik weet). Maar het blijft een vrij hoog getal. Ik denk dat je tijdens renderen misschien aan 70 graden hoort te komen.
Thanks. Ik denk dat inderdaad, weet het niet zeker. Ik heb ook het idee dat het renderen de vorige keer langer duurde dan deze keer namelijk. Maar ik heb voor zover ik weet, geen energie-profiel waarbij de turbo modus niet actief is...

Dus wellicht heb jij dan gelijk en ligt het aan de koelpasta. Het koelsysteem van de laptop mag dat niet geweldig zijn zoals jij aangeeft, maar tot op gisteren werd hij wel maar 65 graden tijdens het renderen wat ik toch een uitzonderlijke prestatie vindt voor een dunne plastic laptop met deze specs.

Ik heb hier volgens mij nog koelpasta liggen ook. Is dat bij een laptop makkelijk te doen?
Pagina: 1