Tweedehands iMac kopen, waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 18:49
Ik ben al een tijdje van plan van een Windows desktop naar een Mac computer te switchen. Ik wist echter nog niet wát voor Mac voor mij passend was (twijfelde tussen Mac Mini en iMac) maar inmiddels ben ik er achter gekomen dat de iMac voor mij de beste keuze is.

Ik wil dus een iMac kopen, het liefst tweedehands omdat dit héél veel geld scheelt. Het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn met quad core processors etc, maar de iMac moet natuurlijk wel geschikt zijn voor de dagelijkse bezigheden.

Ik weet dat er veel verschillende iMacs zijn (bouwjaar etc) dus ik zie nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Het moet niet zo zijn dat ik nu een iMac koop die bij de volgende OS release niet meer ondersteund wordt... Ik zie dat de minimmeis voor Mavericks een mid-2007 iMac is (correct me if I'm wrong) dus wat is de volgende stap qua ondersteuning waarschijnlijk?

Wat is de beste keuze voor rond de €400 (tweedehands)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Mijn persoonlijk advies is om nog even door te sparen en richting 2010 model te gaan kijken.
Of als je het geld hebt liggen lijkt dit een mooie aanbieding te zijn.

Met 2011 model zit je sowieso nog een hele tijd goed qua OS X updates (althans, dat is de verwachting) en het loopt nog meer dan goed voor alle dagelijkse bezigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
ankhie schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:49:
Mijn persoonlijk advies is om nog even door te sparen en richting 2010 model te gaan kijken.
Hmmm, dat wordt een beetje lastig want zit nu zonder PC, aangezien ik mijn oude PC heb verkocht vandaag. Ik heb momenteel deze op het oog. We moeten het alleen nog even eens worden over de prijs, want de verkoper wil minimaal €400 en dat lijkt mij wel aan de hoge kant, zeker gezien het geheugen van 2GB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flashingst schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:17:
[...]

Hmmm, dat wordt een beetje lastig want zit nu zonder PC, aangezien ik mijn oude PC heb verkocht vandaag. Ik heb momenteel deze op het oog. We moeten het alleen nog even eens worden over de prijs, want de verkoper wil minimaal €400 en dat lijkt mij wel aan de hoge kant, zeker gezien het geheugen van 2GB!
wil je echt zo'n gedateerd ding kopen? dan lijkt me bovenstaande van 550 euro toch wel 10x beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

flashingst schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:17:
[...]

Ik zou er niet aan beginnen, echt zonde van je geld ...

Je kan ook deze nog even proberen bij de V&A.

[ Voor 9% gewijzigd door ankhie op 15-04-2014 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
ankhie schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:44:
[...]

Ik zou er niet aan beginnen, echt zonde van je geld ...

Je kan ook deze nog even proberen bij de V&A.
Met deze verkoper heb ik ook reeds contact gehad en hij beweert dat hij een bod heeft ontvangen van €490... Daar wens in hem dan veel succes mee!

Ik ga sowieso óók Windows op de iMac installeren, simpelweg omdat ik sommige toepassingen van Windows ook nodig heb. Dan krijg ik ongetwijfeld mensen die gaan vragen WAAROM ik dan een iMac wil? Simpelweg omdat ik het mooie computers vind, ze nemen niet veel ruimte in en zijn van goede kwaliteit.

Het lijkt me toch sterk dat Apple bij het volgende OS de iMacs uit 2009 laat vallen? Zouden ze die sprong van 2 jaar maken vanaf de mid-2007 iMac die nodig is voor Mavericks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Bij Apple weet je het nooit :)

Ik zou toch nog even vandaag gebruiken om verder rond te kijken, want er is wel voor een paar tientjes meer wat beters te vinden dan dat je krijgt bij deze marktplaats verkoper.

Los van de support van Apple zijn de specs wel redelijk minimaal en kijk je eigenlijk meteen al tegen een geheugenupgrade aan. Onder de 4GB zou ik het in elk geval niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou sowieso een 50-100 euro van je budget reserveren voor een SSD (link naar pricewatch. Tweedehands nog iets goedkoper). Anders komt zo'n oudere Mac echt niet meer mee, en ga je je ergeren aan de strandballen (wat het zandloper icoon onder Windows is, is de strandbal bij OS X).

[ Voor 102% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2014 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:05
Ik zou eigenlijk nooit een 2e hands iMac kopen voor 400 euro.
Dat is beetje hetzelfde als een 2e hands Mercedes die al 300.000km heeft gereden. Hij doet het nog en van een Mercedes mag je misschien wel 800.000km verwachten....maar als de problemen komen, ben je ook 3x duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:30

Grin

Ride si sapis.

kx22 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:32:
Ik zou eigenlijk nooit een 2e hands iMac kopen voor 400 euro.
Dat is beetje hetzelfde als een 2e hands Mercedes die al 300.000km heeft gereden. Hij doet het nog en van een Mercedes mag je misschien wel 800.000km verwachten....maar als de problemen komen, ben je ook 3x duurder uit.
QFT.
Niks aan toe te voegen. Spaar even verder of trek de conclusie dat een iMac even te hoog gegrepen is voor je huidige budget. Een late 2009 is het oudste model wat nog courant is in mijn ogen. Alles oudere modellen zijn minder/niet geschikt als dagelijks werkpaard (waarvan je verwacht dat hij nog 1-2 jaar probleemloos en voldoende snel zijn werk doet).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 13:14
Ik ben in de running voor hetzelfde, heb alleen een iets hoger budget gesteld... Ik wou ook iets vinden voor 400 tot 450 euro, maar dan zit je gewoon met 2008 of oudere meuk. Geen breedbeeld scherm, en de verouderde Core2Duo cpu's.

Viel mij wel op dat je onder de 600 ~ 700 euro geen courante iMac meer kan vinden (dus vanaf 2011), maar met een SSD upgrade kun je ook met de iets oudere modellen (2009/2010) nog wel even vooruit...

[ Voor 25% gewijzigd door autoreverse op 17-04-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb je een DM gestuurd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Deze is ook wel interessant, mits je je budget iets kunt oprekken, en misschien nog 5 tientjes van de prijs kunt uitonderhandelen?
V&A aangeboden: Apple iMac 21,5" 3.06GHz 8GB met Magic trackpad + fullsize keyboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Inmiddels trotse eigenaar van een iMac uit 2009. Topapparaat alleen merk ik wel dat de 2GB RAM die er in zit een beetje tekort schiet. Upgraden is geen probleem, maar dan moet ik wel weten welk geheugen er in past en welk geheugen goed is. Er zit nu 2x 1GB in, ik wil naar minimaal 4GB. Volgens de specificaties op de site van Apple zou dit geheugen moeten voldoen, is dat wat? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mocht ik dit aanschaffen, is het dan beter om het bij deze 4GB te laten of om er nog 1 oude 1GB bij te prikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Gefeliciteerd!

Ik ben ook sinds vorige week trotse eigenaar van een 2010 model (met Core i3 :P) en 4GB (2x 2GB) geheugen. Particulier gekocht, iMac was in nagenoeg maagdelijke staat. Stond zelfs nog 10.6.3 op, zoals die toentertijd uit de doos kwam. OSX updaten wist de eigenaar niets van :o

Ik steek m'n geld voorlopig niet in meer RAM, maar eerst eens in een SSD (die op de plek van de CD/DVD drive moet komen) want na een paar dagen gebruik (ook met iPhoto en iMovie) zie ik nog geen enkele page out van het swap geheugen...

Wat je vraag over het geheugen betreft; probeer het eens uit?
Ik weet wel dat er ook iets langzamer geheugen in deze iMac's kan zitten, mogelijk als je de 4GB bank + de 2 1GB banks naast elkaar gebruikt, en die 1GB banks zijn iets minder snel, zal de 4GB ook op die iets langzamere snelheid werken.
Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens met en zonder de oude banks!

[ Voor 49% gewijzigd door autoreverse op 22-04-2014 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28

PBP

flashingst schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 19:16:
Inmiddels trotse eigenaar van een iMac uit 2009. Topapparaat alleen merk ik wel dat de 2GB RAM die er in zit een beetje tekort schiet. Upgraden is geen probleem, maar dan moet ik wel weten welk geheugen er in past en welk geheugen goed is. Er zit nu 2x 1GB in, ik wil naar minimaal 4GB. Volgens de specificaties op de site van Apple zou dit geheugen moeten voldoen, is dat wat? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Mocht ik dit aanschaffen, is het dan beter om het bij deze 4GB te laten of om er nog 1 oude 1GB bij te prikken?
Volgens mij is dat een iMac 9,1 (heb hier dezelfde). Daar kan maximaal 8GB (2x4GB) in. Deze is geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashingst
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb besloten voor deze 4GB variant te gaan in plaats van gelijk 8GB. Mocht dat later nodig blijken dan scheelt het toch haast niets. Denk dat 4GB voorlopig wel even voldoende zal zijn.

Totaal off-topic, maar is het ook mogelijk dat mijn GPU hier een boost van krijgt? De 9400M in mijn iMac haalt zijn 256MB volgens mij uit het werkgeheugen...
Pagina: 1