Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11-2023
jongens ik zit met een probleem,
Ik speel al een tijdje league of legends, maar sinds kort freezed mijn laptop zeker elke game, ik kan het dus gewoon niet meer spelen.
Ik heb een dell xps 15 met intel i5 2410m 2.3GHz, een nvidia gt 540m videokaart en 6 gb ram.
Eerste speelde ik gewoon op med/high settings zonder probleem, maar nu lukt het niet eens meer op alles low en shadows off. Ik heb zelfs de resolutie nog wat naar beneden gehaald( al weet ik niet of dat helpt). en ik draai het op 60 fps.
Ik heb ook de nieuwste drivers voor mijn videokaart.

Weet iemand wat ik kan doen?

bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door williamf op 15-04-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 09:54
Is het het spel dat even vastzit of je laptop die volledig vast blijft zitten en enkel reboot helpt? Enkel bij Lol? Kan je "freeze" wat meer uitleggen. Is het elk spel of soms? Is het vaak of was het enkel vandaag? Lijkt het op lag van de server of is het echt duidelijk je laptop die niet meer mee kan, ... want als je constant op 60fps zit na de aanpassingen, dan ligt het missch gewoon aan een de kant van riot.

Anders: Het is een enorme long-shot maar probeer vsync eens af te zetten voor LoL als dat nog aanstaat? Of zien dat er geen stof zit waar je ventilator blaast. Maar zonder extra info is het moeilijk om het probleem vast te stellen en oplossing te kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Lointje schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:53:
Is het het spel dat even vastzit of je laptop die volledig vast blijft zitten en enkel reboot helpt? Enkel bij Lol? Kan je "freeze" wat meer uitleggen. Is het elk spel of soms? Is het vaak of was het enkel vandaag? Lijkt het op lag van de server of is het echt duidelijk je laptop die niet meer mee kan, ... want als je constant op 60fps zit na de aanpassingen, dan ligt het missch gewoon aan een de kant van riot.

Anders: Het is een enorme long-shot maar probeer vsync eens af te zetten voor LoL als dat nog aanstaat? Of zien dat er geen stof zit waar je ventilator blaast. Maar zonder extra info is het moeilijk om het probleem vast te stellen en oplossing te kunnen geven :)
Dit met name, er is te veel onduidelijkheid.

Tevens nog een extra vraag, is het probleem voortgekomen nadat je nieuwe drivers hebt geinstalled?

Maar ja, probeer eerst bovengenoemde van Lointje eens uit te werken en stel de vraag dan opnieuw, want dit is een vrij vage omschrijving van een probleem.

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Lointje schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:53:

oké, ik zal proberen zo veel mogelijk informatie te verschaffen.
Het freezen houdt in dat ik nagenoeg niets meer kan, ik kan soms de muis nog bewegen zodat deze zich na enkele seconden verplaatst, maar meestal loopt de computer volledig vast, dus dan is een reboot vereist.

Het freezen gebeurt tegenwoordig, lees: laatste 2 weken, bijna elk potje en daarbij is het geen uitzondering dat het meerdere keren per potje gebeurt. Soms zelfs al de eerste seconde na het loading screen. Het is duidelijk de computer die dit veroorzaakt naar mijns inziens want het internet kan een freeze van de pc niet veroorzaken lijkt me zo(toch? 8)7).
volgens mij heb ik vsync nog aan staan en zal even testen of het een positief resultaat op de presaties zal hebben.

Het valt me op dat het probleem begon na een update van league of legends. Er zit wel wat stof bij de ventilator, maar ik weet niet of dit voldoende is om nadelig voor mij uit te pakken.Ik dacht zelf dat deze laptop ondanks dat hij nu 3 jaar oud is, het aan zou moeten kunnen, maar misschien heb ik dat dan wel mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
Heb je toevallig al geprobeerd om League of Legends opnieuw te installeren? Hoe is het met andere games? Als het met andere games ook zo is, probeer alle video drivers eens te verwijderen en de laatste drivers opnieuw te installeren.

Vooral dus, heb je het ook met andere games?

Je kan eventueel ook nog even een benchmark draaien op je PC, even lekker belasten en kijken of dat ook je PC doet vastlopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Xevoo op 15-04-2014 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Xevoo schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:14:
Heb je toevallig al geprobeerd om League of Legends opnieuw te installeren? Hoe is het met andere games? Als het met andere games ook zo is, probeer alle video drivers eens te verwijderen en de laatste drivers opnieuw te installeren.

Vooral dus, heb je het ook met andere games?
Ja, terecht vraag, ik ervaar dit ook met andere games. Zelfs call of duty modern warfare kreeg het voor mekaar om mijn laptop te laten crashen ook op lagere resolutie. Het verhaal met de drivers heb ik al geprobeerd.

bedankt voor jullie mede denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 08:08
Als het met alle games is, dan zit het probleem waarschijnlijk door het belasten. Het eerste waar ik dan aan denk is de videokaart (hardware of software). Daar zou je achter kunnen komen door inderdaad eens een tooltje te laten draaien, dan kanje zien met welke belasting het gebeurd.

Wel wil ik je de tip geven, zeker gezien het vervolgtraject wat langer kan zijn dit niet in het LoL topic te plaatsen, het heeft immers niets met LoL te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperEgo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-07-2024
Hou de temperatuur van je cpu en videokaart eens int oog
(met bv http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html). Je cpu kan bv wel 95° aan, maar als je videokaart zo'n temperaturen bereikt is er iets met de de koeling of de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
Zo erg als jij omschrijft Williamf heb ik het niet. Ik heb eenzelfde soort laptop, ,met dezelfde specificaties en ervaar sinds korte tijd ook dat ik niet meer op dezelfde prestaties kan draaien als voorheen. Waar dat aan ligt weet ik zelf ook niet, zo technisch ben ik niet, maar frustrerend is het wel.

Even voor de zekerheid; de betreffende laptop heeft 2 grafische chips; 1 geïntegreerde en de extra GT540. Je draait LoL wel met de GT en niet met de geïntegreerde videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 09:54
Het klinkt op die manier inderdaad op de laptop zelf. En ik zou eerder op oververhitting van de cpu of gpu gokken als ik het zo lees. Vandaar ook al mijn eerdere opmerking ivm stof.
Heb je iets van monitoring die de temperatuur van beide in de gaten kan houden?
En misschien dat je dit inderdaad wel naar elders zal moeten brengen dan het LoL topic gezien het hard/software van de laptop is en LoL enkel de load veroorzaakt maar niet echt het probleem lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
JapieTalent schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:32:
Zo erg als jij omschrijft Williamf heb ik het niet. Ik heb eenzelfde soort laptop, ,met dezelfde specificaties en ervaar sinds korte tijd ook dat ik niet meer op dezelfde prestaties kan draaien als voorheen. Waar dat aan ligt weet ik zelf ook niet, zo technisch ben ik niet, maar frustrerend is het wel.

Even voor de zekerheid; de betreffende laptop heeft 2 grafische chips; 1 geïntegreerde en de extra GT540. Je draait LoL wel met de GT en niet met de geïntegreerde videokaart?
blijkbaar heb ik nog minder technisch dan jij, waar kun je dat zien?

Ik wil wel ergens een topic aanmaken maar in welk subforum mag ik dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor kaart het ook is, als je volledige laptop eruit knalt met 3D apps heb je een driver of probleem met je mobo/grafische kaart.

Nvidia Ctrl Panel laat je een grafische kaart kiezen. Dit gaat als het goed is al automatisch met de snelste.

Afbeeldingslocatie: http://en.community.dell.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-discussions-components-files/3518/optimus1.jpg

Spuit anders je laptop eens uit met een air duster:
http://discountoffice.nl/...Judz-bO4r0CFWTlwgodBxYAEg

Klinkt namelijk als een hitteprobleem. Ventilatortje binnenin draait nog wel? (hoor je die nog draaien/blazen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
williamf schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:36:
[...]

blijkbaar heb ik nog minder technisch dan jij, waar kun je dat zien?
Wat Rudy hierboven zegt ^

Heb je soortgelijke problemen met andere programma's of is het enkel LoL?
Excuus, ik had niet goed gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap. op 15-04-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JapieTalent schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:49:
[...]

Wat Rudy hierboven zegt ^
Heb je soortgelijke problemen met andere programma's of is het enkel LoL?
Hij gaf eerder aan dat CoD het ook deed. Lijkt er dus op dat 3D apps met hoge load zijn PC vast laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
er was sprake van een automatische selectie van de videokaart. Ik heb hem zojuist over gezet op de nvidia kaart en erna een benchmark van 3dmark gedaan, maar freezede de pc 8)7
bij de batterij instellingen stond hij op energiebesparing, en heb hem nu naar de "krachtige" nvidia processor. Ik weet alleen niet of dit effect zal hebben.
Is er ook een mogelijkheid om de temperaturen te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
williamf schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:01:
er was sprake van een automatische selectie van de videokaart. Ik heb hem zojuist over gezet op de nvidia kaart en erna een benchmark van 3dmark gedaan, maar freezede de pc 8)7
bij de batterij instellingen stond hij op energiebesparing, en heb hem nu naar de "krachtige" nvidia processor. Ik weet alleen niet of dit effect zal hebben.
Is er ook een mogelijkheid om de temperaturen te testen?
CPUz is een goed programma om temperaturen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Afbeeldingslocatie: http://uploadir.com/u/zqc4fv86
temperaturen tijdens gewoon internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[mbr]opmerking over of het on- of offtopic is en hoe topics lopen in andere delen van het forum

williamf, downgrade je driver eens en maak je laptop schoon. Er is duidelijk een probleem met je grafische kaart zoals ik al eerder constateerde. Die temperaturen zijn niet echt veelzeggend als de resultaten niet van tijdens het gamen/benchen zijn. Bij een overheat klapt de PC/Laptop meestal ook uit en bevriest deze niet spontaan.

Dingen die je kunt proberen:

Laptop ventilatie-gaten met air duster uitblazen.
Laptop op hoge pootjes zetten. (bvb onder elke hoek een onderlegger of een damsteen)
Driver downgraden naar een versie waar het wel werkte.
Laptop laten nakijken door een ITer/winkel.

Je hebt een algemeen probleem met je laptop, niet met LoL en opzich hebben wij je al een eind op weg geholpen. Veel succes ermee.

[ Voor 10% gewijzigd door Gropah op 15-04-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien

Damien

-iwnl-

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:11:
@williamf, downgrade je driver eens en maak je laptop schoon. Er is duidelijk een probleem met je grafische kaart zoals ik al eerder constateerde. Die temperaturen zijn niet echt veelzeggend als de resultaten niet van tijdens het gamen/benchen zijn. Bij een overheat klapt de PC/Laptop meestal ook uit en bevriest deze niet spontaan.
Dit verwacht ik eerlijk gezegd als de hoofdoorzaak, aangezien ik hetzelfde eens heb ervaren, puur omdat de leverancier van de driver iets te enthousiast was om een driver uit te brengen (ook gewoon niet even als beta releasen :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
oké dan het laatste comment over mijn laptop hier:
de temperaturen tijdens een niet al te zwaar spel(goat simulator)
Afbeeldingslocatie: http://uploadir.com/u/w6ie1gsw

als dit ook niets zegt zal ik me bezig gaan houden met de hierboven genoemde punten en wil ik jullie bedanken voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is wel aan de hete kant. Volg even de tips hierboven en kijk of er verbetering in de zaak komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damien

Damien

-iwnl-

williamf schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:32:
oké dan het laatste comment over mijn laptop hier:
de temperaturen tijdens een niet al te zwaar spel(goat simulator)
[afbeelding]

als dit ook niets zegt zal ik me bezig gaan houden met de hierboven genoemde punten en wil ik jullie bedanken voor jullie hulp.
Misschien werken je ventilatoren niet meer optimaal, je zou opzich kunnen kijken of je iets als dit:
http://www.mediamarkt.nl/...41,262601.html?langId=-11

Wilt gebruiken.

Maar goed alle oplossingen zijn verder wel gegeven, dus zou ik je aanraden om even met je laptop terug naar de winkel te gaan. Want het is of drivermatig (videokaart) of hardwarematig en dan kunnen wij hier ook niets voor je betekenen.

Overigens graag gedaan. Laten we het dan nu maar weer over LoL-related material hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 12:58

Meneer iCy

swarma

Indien je de auto updates van nvidia uitvoert, ga eens een versie terug. Had ook problemen en alleen met LOL qua perfomance, andere games niet getest maar 2d werken was geen probleem qua perfomance ;). Heb een stuk zwakkere laptop, maar kreeg ook random BSOD's overdag, aldus mijn vrouwtje (en de logfiles :P) en LOL was niet meer vooruit te branden. Na de game driver uninstalled, vorige versie geïnstalleerd en alle problemen waren voorbij.

Edit: Heb je misschien een muizennest tussen de fan's. Lastig om uit te leggen, maar ik weet niet of je er makkelijk bij kan. Laptops hebben naast de koelfan een aantal koelvinnen, hier wil heel veel stof verzamelen en zelfs verstoppen. Soms kan je er bij komen en het schoonmaken door middel van voorzichting met ene stofzuiger en je koeler uiteraard blokkeren, want als je de zuiger op de koeler zet dan zullen je lagers het niet leuk vinden.

[ Voor 42% gewijzigd door Meneer iCy op 15-04-2014 19:03 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
oké, een ding wat ik wel raar vindt, is dat ik nu ik een benchmark wil starten dit zie:
Afbeeldingslocatie: http://uploadir.com/u/v6jsv5aj

en dan doel ik natuurlijk op de graphics.
iemand idee of dit de oorzaak kan zijn en zo ja hoe ik dit kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 12:58

Meneer iCy

swarma

williamf schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:31:
oké, een ding wat ik wel raar vindt, is dat ik nu ik een benchmark wil starten dit zie:
[afbeelding]

en dan doel ik natuurlijk op de graphics.
iemand idee of dit de oorzaak kan zijn en zo ja hoe ik dit kan veranderen?
Multigraphic laptops. In 2d is het een intel, ga je een game starten of iets anders voor grafisch kracht, dan krijg jij je GeForce.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
dus dat betekent dat als ik tijdens het gamen dit weer ga openen, dan de nvidia kaart tevoorschijn zie komen? of is dit een domme reactie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Wat me nu opvalt is dat toen ik vandaag ongeveer een uur league of legends ging spelen, dat deze wel crashde, maar dat ik de muis nog gewoon smooth kon bewegen en na een paar seconden kon ik weer verder spelen. bied dit hoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Pin me er niet op vast, maar schakelt de laptop nog wel tussen de (onboard) Intel GPU en de nVidia GPU? :? Volgens mij namelijk niet. Kun je de Intel graphics eens tijdelijk uitschakelen en kijken wat de performance in-game dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Ja zou het zeker kunnen zijn. Maar kun je mij vertellen hoe dat kan want ik heb dat tot heden nergens kunnen vinden/niet gelukt.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Is er misschien iemand die hier ook laat van heeft en/of weet hoe dit opgelost kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Niemand die het weet? Er is vast wel iemand slim genoeg die dat weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Ik heb vandaag mijn laptop uit elkaar gehaald om zo al het stof eruit te halen. Alleen bij het in elkaar zetten krijg ik ditAfbeeldingslocatie: http://uploadir.com/u/08xbbk08 Niet meer vast.
Iemand tips/opmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als de flatcable zelf nog vast zit in de connector: die plaklaag er gewoon terug opduwen.
Zijn de pinnetjes of draadjes uit de connector geschoten: you're screwed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Oké het is gelukt zonder beschadegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Vandaag een tijdje bezig geweest met het verwijderen van stof. De temperaturen zijn wel verbeterd, maar als ik league of legends speel, crashed hij nog steeds op low settings. Heel jammer natuurlijk, kan iemand mij moed toehelpen dmv een waarschijnlijke oorzaak met oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Oké het is er niet zo best aan toe met mijn laptop, tijdens werken als vulploegmedewerker is hij helemaal nat geworden, hij lag onder een open raam tijdens de onweersbui. Gelukkig stond hij niet aan. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoykeHD
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 13:34
Heb je nog garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
accu eruit en goed laten drogen(lees aantal dagen). Als je geluk hebt doet hij het dan nog.
Maar zoals Roy zegt Heb je nog garantie? Of kun je dit niet bij een verekering melden?

[ Voor 5% gewijzigd door Meekoh op 25-04-2014 13:14 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williamf
Nee ik had maar 1 jaar garantie en ben de 3 jaar al voorbij. Als hij het niet meer doet gaan we duimen voor een vergoeding van de verzekering
Pagina: 1