Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-01 14:06
hallo,

ik ben nu 15 jaar en zit in 4 mavo en doe eind examen.
Ik wilde eerst havo gaan doen, maar ik heb niet genoeg munten gehaald.

Nu wil ik Applicatie ontwikkelaar niveau 4 MBO doen.
Die duurt 4 jaar.
Ik zou hem graag in 2 jaar willen doen.

Is dat ergens mogelijk?

en ik wil na de mbo naar hbo.
En bij de meeste hbo opleidingen staan bij de toelatings eisen dat je HAVO of VWO of MBO-4 DIPLOMA nodig moet hebben.
Kan ik dan met de mbo diploma van Applicatie ontwikkelaar naar Bv: Bouwkunde HBO of Informatica HBO?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JJ93

Error 418

Er zit bij mij iemand in de klas die eerst Bouwkunde heeft gedaan en is doorgestroomd naar HBO Informatica. Maar dat is echt iemand die er vol voor gaat en ook de nodige programmeer kennis zelf heeft aangeleerd voordat hij begon.

Van MBO zelf weet ik verder niks af.

EDIT: Ze gaan er vanuit dat je geen kennis hebt wanneer je begint uiteraard. Veel MBO'ers kwamen in de problemen in kwartiel 3 en 4 van het eerste jaar. Je moet je ook realiseren dat programmeren niet eens het belangrijkste is wat je moet leren tijdens de opleiding. Er komt zoveel meer bij kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door JJ93 op 15-04-2014 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:09
Applicatieontwikkelaar in 2 jaar doen, gaat waarschijnlijk niet lukken als je geen voorkennis oid hebt. Ook zal je een ROC moeten vinden die deze opleiding in 2 jaar aan kan bieden. Echter, deze zijn er nauwelijks. In drie jaar moet goed lukken, vrijwel alle MBO-4 opleidingen hebben vanaf komend schooljaar een duur van slechts 3 jaar, door nieuwe wetgeving.

Je andere vraag: in principe kun je met een willekeurig MBO-4 papiertje bij elke HBO studie terecht. Ze zouden je niet mogen weigeren, wel kunnen ze extra zaken eisen (portfolio, starttraject, etc.)

Edit:
Naar aanleiding van de reactie van ShitHappens: http://www.duo.nl/zakelij...o-hbo_gaat_veranderen.asp

Dat wist ik nog niet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door GhandiHarder op 15-04-2014 17:45 . Reden: typefoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:26
Er zijn een aantal ROC's die zulke opleidingen in 2,5 jaar aanbieden. Je kunt dan alleen niet regulier instromen, maar je zit vast aan een zwaardere intake en selectie. Je zult jezelf echt moeten bewijzen.

Daarnaast is sinds kort de overstap MBO4->HBO flink aangescherpt. Je hebt absoluut geen garanties meer. Ook moet er een zekere relevantie bestaan (dus met Applicatie Ontwikkelaar kom je echt niet bij Rechten of Verpleegkunde binnen). En daarnaast uiteraard alsnog matching, intake (tegenwoordig voor iedereen verplicht). Je zult er dus echt niet op moeten rekenen dat het je zomaar gaat lukken.

Snuffel anders eens in het subforum W&I, er lopen meer topics over.

[ Voor 5% gewijzigd door ShitHappens op 15-04-2014 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

Pizzalucht

Snotneus.

GhandiHarder schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 17:37:
Applicatieontwikkelaar in 2 jaar doen, gaat waarschijnlijk niet lukken als je geen voorkennis oid hebt. Ook zal je een ROC moeten vinden die deze opleiding in 2 jaar aan kan bieden. Echter, deze zijn er nauwelijks. In drie jaar moet goed lukken, vrijwel alle MBO-4 opleidingen hebben vanaf komend schooljaar een duur van slechts 3 jaar, door nieuwe wetgeving.

Je andere vraag: in principe kun je met een willekeurig MBO-4 papiertje bij elke HBO studie terecht. Ze zouden je niet mogen weigeren, wel kunnen ze extra zaken eisen (portfolio, starttraject, etc.)

Edit:
Naar aanleiding van de reactie van ShitHappens: http://www.duo.nl/zakelij...o-hbo_gaat_veranderen.asp

Dat wist ik nog niet ;)
Ik heb MBO Applicatieontwikkelaar in 2 jaar gedaan (ookal duurt de opleiding eigenlijk 4 jaar).
Als je gewoon snel door alle stof/projecten heen gaat, waarvoor je dus wel voorkennis nodig hebt, kan dat best wel. Ik weet niet of dat op elke ROC kan, maar bij mij waren ze erg flexibel in snel door de opleiding gaan.

Het is wel mooi als je daarin een partner hebt in de klas die de opleiding ook zo snel wilt doen, daarmee zou je dan projecten in teamverband kunnen doen.

Let er dan wel op dat je niet afzakt zoals de rest van de klas, op het MBO is het blijkbaar erg gebruikelijk de helft van de tijd helemaal niets te doen / LAN-party's in de klas te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je zou kunnen beginnen met je vraag in het juiste forum stellen. ;)

Programming >> Werk en Inkomen

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rilly
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 13:36
Vergeet ook niet dat het aanscherpen van de regeltjes niet voor niets is;
De stap tussen MBO en HBO is mijn inziens groter dan de stap tussen VMBO en HAVO.
HAVO kan via staatsexamen / ROC volgens mij via diverse constructie's wel in 1 jaar (met motivatie).

Ook lijkt mij de stap MBO Applicatie Ontwikkelaar naar HBO Bouwkunde bijvoorbeeld bij wiskunde B & natuurkunde zwaarder, want deze voorkennis krijg je niet / (te) weinig op het MBO. (Als het überhaupt nog toegestaan is volgens het desbetreffende HBO instituut tegen die tijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ohja nog even wat toevoegen...
Let vooral ook nog op de verschillen tussen de inhoud van MBO Applicatieontwikkelaar en HBO Informatica. Voor zover ik gemerkt heb is de MBO variant heel erg toegespitst op daadwerkelijk programmeren, stukje databases en een klein stukje ontwerp (UML) is Informatica nog breder. Je krijgt dan ook nog eens te maken met zaken als projectmanagement (zaken als PRINCE2, SCRUM), ITIL, bedrijfskunde/organisatiekunde, requirements engineering etc. Heb zelfs zaken als ethiek en filosofie voorbij zien komen.

Als je het overweegt, lees dan vooral goed in hoe de opleiding is opgebouwd, om verrassingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taenadar
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
Als je de MBO opleiding al in 2 jaar kunt doen zal de overstap van MBO naar HBO echt geen grote overstap zijn, als je overstapt naar HBO Informatica. Als je overstapt naar HBO bouwkunde (wat een zware opleiding is) zal het waarschijnlijk een stuk lastiger zijn.

Ik ben zelf 3,5 jaar geleden van MBO naar HBO overgestapt en had echt geen enkele moeite met de stof die werd gegeven op het HBO. Je hebt zelfs een voorsprong. Het eerste half jaar tot een jaar gaat men er bij het HBO er namelijk van uit de iedereen 0 kennis heeft. Als jij dan van het MBO afkomt die je in 2 jaar hebt gedaan, heb je (als het goed is) wel kennis van zaken. Hierdoor is het eerste jaar redelijk makkelijk door te komen.

Het verschil tussen MBO en HBO zal waarschijnlijk de werkdruk zijn, al zal dat verschil minder groot zijn omdat je een opleiding van 4 jaar in 2 jaar tijd zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
wat bedoel je precies met ''' niet genoeg munten gehaald?"'

In mijn tijd (4 jaar terug) kon je met een Mavo (vmbo theoretisch) diploma gewoon naar de Havo voor een jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Waarschijnlijk "punten", alias rapportcijfer.
Maar wel apart, gebruikelijke instroom is dan in HAVO4, omdat je dan al begint met de schoolexamens. Wellicht zou het via een VAVO wel in één jaar kunnen.

[ Voor 84% gewijzigd door ShitHappens op 16-04-2014 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-09 21:20
ShitHappens schreef op woensdag 16 april 2014 @ 10:51:
Waarschijnlijk "punten", alias rapportcijfer.
nu vliegen de typo's om m;n oren haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:27
Mag ik vragen waar je woont? Ga anders eens langs bij informatieavonden bij je in de buurt.

Zoals hier al eerder vermeld is worden inderdaad de niveau 4 opleiding terug geschroeft naar 3 jaar. Waar je ook rekening mee moet gaan houden zijn je AVO vakken (nederlands, engels, burgerschap en rekenen). Ook al kan je als de beste programmeren maar zijn die vakken zijn niet op niveau kan je straks geen diploma meer krijgen.

Success!
Pagina: 1